hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Han klør så fælt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Han klør så fælt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  13:02:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingsgutten min er alt annet enn et vakkert syn. De som ikke kjenner til forløpet ville ha anmeldt meg. Jeg ville ha anmeldt meg selv!
kuttskade-sying-antibiotika-forfangenhet (alvorlig,akutt)-vekttap. Rehab: spesialskoing-smertestillende-oppfôring (uten effekt)-dekkenbruk-kløe. Det begynte med "jeg kjeder meg"-kløe.
Han har gnidd av seg det meste av pelsen (hals og bog er verst, men også bakparten). Man, hale og pannelugg er like helt og pent. Behandlet for lus uten effekt. Bortsett fra bivirkning ala brannsår! Idag har jeg vasket det grundig (det er et større område med rolige områder inni på en måte) og smurt på en salve som lindrer kløe. Han har ikke vondt i området i det hele tatt. Tross for at han er mager, pelsløs og har "brannsår" så er han i godt humør, snakker masse, er oppmerksom og nysgjerrig.

Den en gang så staselige og majestetiske gutten min ser nå ikke ut i måneskinn! Glad for at det nå er oppholdsvær og mildt (+10)så han kan gå litt uten dekken og få frisk luft i pelsen sin, men folk som kjører forbi ser da rett på elendigheten... Jeg gremmes. Heldigvis skal jeg til veterinæren med kattungene i morgen, og håper jeg kan få med meg hestelegen hjem igjen (det var for travelt for annet enn akutte tilfeller forrige uke da lusemiddel ble forskrevet, men han vet om hvordan hesten ser ut).

Puh... Jeg håper bare hovslagern dukker opp snart! Gir snart opp denne hesten jeg...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???

rusket

Skrevet - 13/03/2007 :  13:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være at hesten har middallergi? Jeg ville fått veterinær til å ta blodprøver for å sjekke diverse allergier. Inntil da; gi hesten så mye utegang som mulig, det er mye midd og støv inne i en stall som kan gi reaksjoner. Vask ned boksen med grønnsåpe og skyll godt vekk såperester. Vann høy/kraftfor og flisa såpass at den ikke støver.

Det kan også være forallergi, hva slags kraftfor får hesten?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  13:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke vasket boksen før sommeren er her, dette pga at det er et gammelt ombygd fjøs og noe av materialet tåler ikke å stå rått (høres dumt ut men så er det bare).

Han er ute fra 07 til 23, så jeg kan nesten ikke gi han mer enn det han allerede har. Vil ikke ha søvnløse netter på lytting etter høver over gårdsplassen.

Flisa er av støvfri type, kjøpt i baller (Stabben?). Høyet av god kvalitet og støvfritt (det er sjekket). Stallen er nesten uten støv, en vane jeg etablerte da jeg overtok ei varmblodshoppe som slet veldig med luftveisproblemer i andre staller.

Fôrallergi er særdeles tvilsomt da han ikke får annet enn høy. Skal som sagt ha dyrlege på han. Kraftfôr har han ikke hatt vane for å ha fått de siste årene (hatt han i 14 mnd selv, og forrige eier ga han ikke kraftfôr heller. Muligens det er en mangel av noe- men det må nesten dyrlegen finne ut av. Han får litt mineral/vitamintilskudd. Varmblodshoppa jeg hadde reagerte med kviser og kuler av Komplett, og hørt om mange andre tilfeller også.

Blodprøver vil bli påkrevd i morgen!!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  13:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
ps: Ivomec ormekur er gitt...
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/03/2007 :  13:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper veterinæren finner ute noe med blodprøvene :)
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  01:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringorm? Annen soppinfeksjon? Våteksem? Skabb? - Ja, ett eller annet allergisk?

Håper du finner ut av det!
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  12:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Argh! Veterinærer! "Det er så travelt at vi rekker ikke i dag". Som om insemineringer (bare et eksempel) er viktigere enn min magre gutt med kløe... Trodde alle dyr var viktige å få behandlet når noe er så stokkandes galt som det er med min gullgutt.
Men fikk med Fuciderm for brannsår-greiene... Og beskjed om bygg og soya. Ved siden av vitamin/mineral.
Lurer på om jeg skal ringe ned dit i morgen og ljuge på hesten noe alvorlige akutte greier....*kremt*hyyyyysj*

Hadde jeg våget, skulle dere ha fått sett bilder av gutten min tatt i dag, men...*sukk* Jeg gjør jo det JEG kan, at ekspertene uteblir er utenfor min kontroll. Er så frustrert nå at jeg bare vil legge meg ned og gråte i boksen hans. Min nabo var innom igår "Å stakkars hest! Han som var så fin og rund!"

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  17:39:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Du bør få dyrlegen til å sjekke for allergi, det vet jeg en shetlandsponni som var ille plaget av. Husker ikke hva de gjorde med den, men dyrlegen (når den dukker opp:P) kan sikkert hjelpe. Dyrleger har sjelden tid, virker det som.
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  07:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser du bor i Elverum området, det jeg ville anbefalt deg er at du kontakter Lisel på Mjøsa Hesteklinikk i dag. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  08:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vilgot, jeg har sendt deg en PM.

AnneM

» VIP

Skrevet - 29/04/2007 :  19:29:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har han tykk nakke og/eller rumpe selv om han har mistet vekt? Jeg har selv en blandingsponni som lett mister vekt og blir tynn over magen, men han får lett fettnakke (virker som om nakken er hoven) og hjerterumpe. Han klør litt, mister pels på høsten og har nylig hatt forfangenhet.

Han har fått rundball og høy i vinter og minimalt med kraftfor. Jeg har begynt å vanne høyet (har kuttet ut rundball) mellom 1 og 10 timer for dagen, da ligger det helt under vann, for å få ut sukkeret. Hesten min ser allerede mye bedre ut og føler seg mye friskere. Det høyet som dyrkes er til vanlig for mye sukker i, og mange hester reagerer på det.

Om du søker på nettet om laminitis og/eller cushing (står mye om insulinresistens da, selv om hesten ikke har cushing) så kommer finner man også endel bilder av hester som har dette.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  09:52:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cushing har han ikke:-) Heldigvis!
Han har begynt å legge på seg, takket være 5 dl bygg og 3-4 dl soyaolje for dagen (fordelt på to måltider). Ser ikke lenger ribbeina på avstand, og pelsen begynner å bli fin. Står ikke å klør seg halve dagen lenger heller etter at dekkenbruken ble dumpet. Han er nå i normalt hold, men mangler musklene enda, så han ser jo tynn ut lell.
Han spiser to høy-måltider i fred og ro hver dag. Resten av dagen går han ute på beitet sammen med ponnien, med tilgang til høy. Jeg må bare satse på at en slik lansom tilvenning herder han litt i magen med tanke på forfangenheten. Nå kan han gnafse i seg det lille som spirer i naturens eget tempo. Har begynt å gi han et pulver som kapsler inn mesteparten av sukkeret i maten hans også.
Han er frisk og kvikk, full av futt og koser seg voldsomt ute på jordet. Virker som at våren har satt igang nytt liv i hestekroppen, for han har virkelig blomstret opp den siste tiden:-)

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  13:25:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var godt å høre at fjordingen din begynner å bli bra igjen. Fikk du noe hjelp til slutt? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.