hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridesenter VS. stall hjemme
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ridesenter VS. stall hjemme
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lille_meij

Skrevet - 03/05/2007 :  21:12:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva synes dere er best? Ridesenter eller stall hjemme?
For og imot. Noen som har noen erfaringer om hva som er enklest?

Har hesten min hjemme men vurderer å få den til ridesenter siden det er så kjedelig å ri opp og ned for å ri hver dag...:P Ca. 20 minutter hver vei.

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  21:20:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Vel, jeg hadde valgt hjemmestall. Men det kommer an på hvordan ridesenteret. Er det bra så hadde jeg valgt det. Er det ikke, sånn som her, så hadde jeg hatt den hjemme.
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 03/05/2007 :  21:45:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ridesenteret er jo bra. Det er jo dertil jeg rir når jeg skal ri på bane...
Det virker så mye lettere å ha hest på ridesenter eller tar jeg helt feil her??:P
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  22:38:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg vil helst hatt stall hjemme, om jeg hadde bodd i nærheten av ett ridesenter med allle fasiliteter :P Hehe, det er det man savner i staller hjemme tror jeg.. Ridehus å sånt. :)
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/05/2007 :  22:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer an på så mye.... Hadde jeg hatt stall hjemme med beiter OG RIDEBANE, så ville jeg hatt hesten hjemme. Men å bare ri rundt på skogsveier og trene på jorder ol, da hadde jeg heller valgt ridesenter. Og ja, min hest er oppstallet på ridesenter =)

Fordeler ridesenter:
-Ridebane og ridehall
-Instruktører og treninger
-Spylehall med varmt/kaldt vann
-Faste måltider tre ganger til dagen
-Alltid folk som har overblikk i tilfelle noe skjer
-Lett å få folk til å ta hesten om man er syk en dag etc.
- og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta

Fordeler med stall hjemme:
-Billigere
-Større beiter
-Mer utegang

Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 04/05/2007 :  19:35:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bor ca. 20 min ridning fra ridning fra ridesenteret. Så det er liksom der jeg pleier å ri... Men det er himli kjedelig å ri opp og ned... Tror egentlig jeg vil flytte hesten der til.
Gå til toppen av siden

Marte..

» VIP

Norway

Skrevet - 04/05/2007 :  20:07:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte..  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten hjemme. Vi har store beiter og ridebane, så jeg er ganske fornøyd. Det eneste jeg kunne ønske var at vi hadde vært flere som red.. Da jeg er den eneste på stallen som rir. Men jeg greier meg bra;D
Chiva bull's Eye.<3 Gå til toppen av siden

Hangover

Skrevet - 04/05/2007 :  23:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hesten på ridesenter:) Jeg har aldri hadd hest hjemme men jeg har nokk valgt ridesenter.

Fordi:
* Mange og ri sammen med :)
* Alltis noen som kan ta hesten om du er syk.
*Hesten har mange andre heste kompiser.
*Bane og evt hall og ri i:)
* Vaskespilt
* Mange folk og spør om råd . f.eks om hesten er halt osv.
* Treninger osv;)
*slipper og dra innover 3 ganger om dagen for og fore.

Pluss med og ha den hjemme
*store beiter
* Stille og rolig ( somregel)
*Billigere.

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  00:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjemme, uten tvil!!
Men så er ikke jeg akkurat den typen som baserer treningen av hesten på å ha tilgang til ridebane, heller, da. Er turrytter, jeg.
Dessuten tenker jeg at det beste for hesten min er et lite, rolig miljø, og så mye utegang som man bare ønsker på svære områder. DET er min pri 1. Derfor er hjemmestall uten tvil drømmen.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2007 :  07:53:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg trives best med å ha hesten hjemme Har aldri hatt hest på noe ridesenter, bare på privat utleiestall uten bane/instruktør. Ser helt klart fordelen med å stå på et ridesenter, og jeg skulle veldig gjerne hatt tilgang til litt instruksjon. Det er også kjekt med litt større miljø rundt seg, hvertfall så lenge man klarer å ungå for mye baksnakking, misunnelse osv... Alltids kjekt å ha noen å rådføre seg med og diskutere alt mulig som man måtte lure på Så slipper man jo alt ansvaret med å ordne gjerder, holde stallen og beitene i stand, sørge for at de blir fôret, og å kjøpe inn fôr/flis osv.
Det som ville vært det største problemet mitt hvis jeg skulle plassert hestene mine på et ridesenter, er at jeg i løpet av årenes løp har blitt så sær Jeg vil ikke ha "burhest" store deler av døgnet, og synst de skal få fri tilgang på mat.
Du skriver at du er veldig lei av å ri fram og tilbake til ridesenteret hver dag. For hesten sin del så er det nok fint å få starte og avslutte med å skritte den strekningen. Men det finnes ikke andre ridemuligheter enn opp til ridesenteret hver dag? Kanskje du kan variere ruten littegrann, og kanskje trene på tempovekslinger mm på turen? Eller kanskje tømmekjøre? Leie hesten av og til? Eller kanskje bare sette hesten på ridesenteret for en periode eller "for evig tid", så finner du ut hva som er det beste for deg og din hest
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  09:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt økonimi og anledning til å eie et sted egnet for hestehold hadde jeg valgt dette helt klart!! Måtte ha store (nok) uteområder, ridebane, godt tilrettelagt stall og passende hestekompiser. Ridehall kan vi kaste hesten på hengeren og kjøre til når det er aktuelt.

Fordelene er vel primært at man kan drive som man vil uten at noen overstyrer, kommanderer og vet best...
Man slipper all pjatting og ryktespredning som det som regel er uendelig av på ymse ridesentre.

Men på den annen side kan det kanskje bli litt ensomt på sikt.....
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 05/05/2007 :  12:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd begge deler, og er kjempefornøyd med å ha stall hjemme!! Men jeg har lagt ting godt tilrette for meg selv da...med ridebane, hindermateriell, gode staller og luftegårder med enkel tilgang på høyhenting og flis. Kan ri 20 min for å få instruksjon, noe som er passe oppvarming for min hest. Hender og jeg får instruktør hjem. Har to hester,og trenger derfor ikke ri alene. Har og supre hestepasser(e). Sparer masse penger på å ha hest hjemme, har to store hester for under halve kostnaden av det å ha en hest på ridesenter. Da kan en jo heller bruke de pengene på samlinger og rideleire? Det beste med egen stall er å ha full kontroll på håndtering av hestene, og på hvem en vil ha i stallen...og så er det kjempekoselig å sitte i vinduet og se at hestene koser seg ute:) Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  12:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stod på ridesenter i 12 år, og har nå hatt hestene hjemme i 5 år.
Ingen tvil om hva jeg trives best med!
Var drittlei av det elendige miljøet på senteret, så da hjelper et lite at det er mulighet for å ri i hallen.
I tillegg er paddockene en vits...
Og prisen der er blitt helt vill.

Så nå har jeg mine 2 hester hjemme.
Vi har beiter her, og en liten ridebane.
15 minutters kjøring til senteret om vi vil delta på kurs, eller bare trene i hallen.
Hengern står i hagen, og med flinke hester er det ikke noe pes å komme seg andre steder for å ri.
Prismessig forer jeg bedre til laaaangt under prisen jeg ville betalt på senteret.

MEN om det er så mye lettere med hest hjemme?
Nja, kanskje om man bor på stor gård, med egen møkkadunge og låve.
Og ikke minst har traktor.
Vi må hente høy flere ganger i året pga lite lagringsplass, og annen hver uke må vi kjøre ca 20 minutter hver vei for å tømme møkkahengeren vår.
Men bortsett fra det er det deilig og enkelt med hest hjemme.
Tror jeg vil slutte med hest lenge før jeg vil oppstalle på senter igjen.

Anette Gå til toppen av siden

lille_meij

Skrevet - 08/05/2007 :  18:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kommer jo ganske mye andre ting når man har hest hjemme. Må hente høy, kjøpe kraftfor, tømme møkka, sette opp gjerder, fikse på stallen osv...

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2007 :  19:49:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg hadde hesten min på en stor rideskole før vi bygde stall her hjemme. Det var både sosialt og trygt å ha hesten min på rideskolen i og med at man hele tiden hadde noen og henvende seg til om man lurte på noe. Jeg hadde også alltid noen å ri sammen med, enten det var på tur eller i ridehallen. Man ble liksom fritatt for litt av ansvaret sitt som hesteeier ved å ha hesten sin på rideskolen. D.v.s man slapp å fore alle måltider eller stå opp grytidlig for å sleppe ut hesten sin. Var man syk en dag så visste man at hesten ble vel ivaretatt. Man ble liksom ikke så bundet som man gjør om man har hesten sin hjemme. Bakdelen var den lange reiseveien hver dag og at jeg fort ble sliten av å ha så mange mennesker rundt meg til enhver tid. Jeg føler best å ha litt ro og tid for meg selv med hesten min.

Nå liker jeg å ha dyr rundt meg, og da spesielt hester. Jeg "elsker" alt arbeidet med disse dyrene, enten det er stell, foring, trening, pleie eller bare sosialt samvær. Selv ser jeg ikke på dette som noen byrde eller jobb, men bare kos og positive oppgaver. Jeg trenger hestene og tar derfor med gledet på meg alt ansvaret ved å ha dem hjemme.
Det er herlig å stå opp om morgenen vel vitende om at det er noen som venter på`en. Å våkne opp til synet av hestene våre som går fredfult og beiter utenfor vinduet. Bedre utsikt finnes ei. At man bare kan trekke på seg skoene og gå ut til hestene sine når man vil uten å måtte kjøre til stallen først er veldig befriende. Man får mye mer samvær og bedre kontakt med hestene sine på denne måten ved å være tilstedet hos dem hele døgnet. Man blir faktisk enda bedre kjent med hestene hjemme.

Bakdelen ved å ha hestene hjemme er at man står alene om alt og kan (særlig i starten) føle seg usikker på hva man skal gjøre, hvis om, dersom eller hva man skal foreta seg i forskjellige situasjoner. Da er det godt å ha noen i bakhånd som man kan rådføre seg med. Man må i tillegg sette seg inn i alt rundt foring og foringsplaner, helse og oppfølging, gjerde montering og vedlikehold av beiter, og sist men ikke minst oppretting av alle kontakter som smed, vetrinær, høy leverandør ol.

Det jeg savner mest med å ha hestene hjemme er det å kunne ri sammen med noen på tur. Som oftest blir det til at jeg rir hestene her hjemme, alene, men det hender jeg får med noen venninner på tur i ny og ne. Ellers savner jeg også alle de ridemulighetene og undervisningen jeg fikk da jeg hadde hesten min på rideskolen. En god ridebane og ridehall man kan bruke i all slags vær, finnes ikke her hjemme i våre trakter. Så her blir det mest turer, men vi har en ridebane som vi håper på å få i stand snart.

Økonomisk sett er det en del rimeligeren å ha hestene hjemme hos seg selv enn det å ha dem oppstallet.

Alle de fantastiske fordelene ved å ha hestene hjemme syntes jeg oppveier for de tingene jeg går glipp av om jeg skulle hatt dem oppstallet på en stor stall. Hlet kalrt er det ting jeg savner fra det å ha dem oppstallet på rideskolen, men om jeg skulle velge ville jeg ikke nølt med å ha dem her hjemme. Det er det aller beste føler jeg.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Nina93

Skrevet - 10/05/2007 :  21:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel litt letere på ridesenter! Slipper ut hesten for deg, gir for for deg! Tar kanskje inn å? Jeg ville ha sett litt ann på hvor bra ridesenteret er! Har ikke engen hest men har på for på en privatstall med over 60hester! Veldig fint! Veldig deilllig å slippe å sto opp tidlig for å fore! Det er også vanligvis noen som kan ta hesten for deg hvis du er syk! Kan passe hesteb hvis du skal bort! Kan hjelpe deg veldig mye=D

Hilsen Nina=)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.