hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Angrip!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Angrip!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  02:36:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har nå, etter 4 mnd kommet seg til rette ute...
Han begynte med å sette seg under alle hestene i rang... Så var han så snill og søt når jeg skulle hente han... han kom gående og ventet og jeg hadde drømmehesten!! Men for noen uker siden kom det en ny hest i stallen som ble sluppet ut på jordet til Mostly og dem... Da forandret hesten min seg!!! han begynte å klatre i rang og samlet seg hopper, Benjamin, som den nye hesten heter, prøvde jo å "stjele" Mostlys hopper, men Mostly som nå har blitt en tøffing lot seg ikke pille på nesten og bestemte seg for å ta Benjamin!! nå holder Benjamin seg unna Mostly...
Men, poenget mitt er at Mostly i tillegg til å klatre i rang i flokken har begynt å angripe meg og andre som skal hente han inn!! det virker som at han ikke vil forlate flokken... Hva kan jeg gjøre med dette?? Jaging vil mange si!! Det er jo en grei sak, hadde bare ikke hesten min vært så sta og prøvd på det samme om og om igjen uansett om man har pisk med og gir han et lite rapp!! Vi får jo tak i han tilslutt, men det er samme greia igjen neste dag!!
Så var det boksen da... Vil ikke Mostly at noen skal dra han med ut derfra, snur han bare rompa til og truer!! ikke er det bare å gå inn bak en hest som nær har drept deg ute på jordet heller!!! liten overdrivelse, men dere skjønner sikkert!!!?
Dilemma!! Kankje noen kan hjelpe!!?

Nyttårskoz fra meg og Mostly Glasgow

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow

xxxx

Skrevet - 30/12/2003 :  03:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har lest div.innlegg tidligere som du har skrevet.Nå MÅ du oppsøke hjelp med den hesten,og ta en avgjørelse snart....det er et dyr på flere hundrede kilo vi prater om,og en eier som ikke har kontroll.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  12:27:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Ingen tvil om at hesten nå er "kongen på haugen" og ikke respekterer hverken deg eller andre tobente lenger...
Og, som Chess sier, da MÅ noe gjøres ellers kan det bli farlig.
Har selv hatt/opplevd hester som endrer personlighet kraftig når de får gå i flokk, og måtte jobbe mye for å få dem trygge nok til at alle menneskene som hadde noe i stallen å gjøre feks ta inn hester fra paddock/beite.

Min egen hest oppførte seg som en engel med meg og andre han respekterte, men de som var litt mer "defensive" i sitt kroppspråk hadde ikke sjans til å komme inn i paddock engang. Trodde det ikke før jeg "gjemte meg" og fikk se hvordan han oppførte seg!

Det er vanskelig å komme med helt konkrete råd og tips når jeg ikke har sett hesten "in action", men hvis det ikke er noen du kan be om hjelp bør du se om du kan finne tips feks i debattene under horsemanship.

Eller jeg kan anbefale en veldig bra bok (som dessverre bare finnes på engelsk - men det går kanskje greit?) som heter "Perfect Manners - How To Behave So Your Horse Does Too" av Kelly Marks.
Den har konkrete tips om hvordan man skal klare å få en hest til å oppføre seg - på boksen, når man skal ta inn, laste på henger etc.
Ingen tryllemedisin, men kanskje den kan være til hjelp.

Lykke til. Og husk at det er et tegn på fornuft, ikke svakhet, å be om hjelp! Bare pass på at den hjelpen du mottar ikke strider helt imot hvordan du vil oppdra hesten din - hører skrekkeksempler på "liksom" horsemanship hvor det er voldsbruk mm...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  13:37:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hjelp, du har en tøff jobb foran deg. På en eller annen måte må du vinne tilbake posisjonen som "sjef". Mange veier fører til Rom, vanskelig å si hvilken som er best på denne personligheten....

Uansett, sett din (og andre menneskers) sikkerhet foran hensynet til hvordan du skal "vinne" denne kampen.

Hester gjør som regel ikke mer enn hva vi lar dem få lov til ...

Du bør søke hjelp, og finne en metode du kan leve med. Hvordan er han når du rir/ leier/ lonsjerer o.s.v.?

Lykke til... og pass på deg selv!

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  13:47:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=1103

Der finner du et veldig godt svar fra Cowgirlchris ang. "lederhoppen" (som bør være "oss").

Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  20:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar... men er ikke enig med chess!!! du kan ikke si at jeg ikke har kontroll på hesten min... du har ikke sett meg "in action"!! Det eneste jeg har problem med er at han ikke vil forlate flokken og hoppene sine... Noe som er forståelig, ville du kanskje forlatt dine venner for å være med stemoren din på en spasertur?! det er det samme prinsippet...
Vixi: hesten min er en engel når han leies og longeres... Når man rir er han en nervøs og livlig (og da en frisk hest)... Jeg mener selv jeg har den kontrollen som kreves for at jeg skal kunne holde på med min egen hest!! alle detter jo av i blandt!!! Mostly er IKKE en problemhest!!! Har nå fått tips og hjelp på vei!!!
Kan bruke den måten som går slik at hvis hesten ikke kommer inn når han skal, får han stå ute til han kommer til meg, omså hen blir stående i flere dager!! Jeg gir meg ikke!! det er vel også et grunnprinsipp når det gjelder hester... Selvfølgelig spør man etter hjelp når man trenger det... jeg har gjort det og fått mange råd!! F.eks. ha med longeringspisk med ut og gi ham et smekk med pisken når han kommer mot meg, men som jeg har lest, vil hesten da forbinde meg med noe vondt, og det bare fordi han ikke vil forlate sine venner!! Han kan også finne på å angripe igjen fordi jeg kan være en trussel mot flokken og hans venner!!! Hele dette problemet går på hestens psyke og dens såkalte lille hjerne (som faktisk er ganske stor)...
Alt i alt er løsningen med å la han stå ute til han kommer til meg den beste... En gang finner han ut at det blir for kalt, kjedelig, eller han blir sulten, og da vil han komme til meg for å få hjelp!!! =) Nyttårskoz til dere alle fra Eileen & Mostly Glasgow

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  00:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Pia88...Jeg trenger ikke å se deg i aksjon for å forstå at du ikke har kontroll på hesten....du har jo faktisk skrevet og innrømmet dette selv i tidligere innlegg, og spurt om div råd rundt alt dette...Tenk deg om litt nå....
Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  14:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
*tenker, tenker, tenker* finner ikke ut av det!! kanskje du kan hjelpe meg chess?! hvor har jeg sagt at jeg ikke har kontroll på hesten?? hadde vært kjekt å vite... =/ Prøver ikke å krangle, men det er unødvendig å komme med uttalelser om noe slikt om personer du ikke kjenner... Jeg får høre titt og ofte at jeg er flink med Mostly... Selvfølgelig spør jeg om råd, det er bedre enn å tro man kan alt og ikke vil ta i mot råd...!!
Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  23:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Utifra det meste du har skrevet,trenger man ikke være "einstein" for å forstå at du er usikker på mange ting,og hesten kanskje til tider er "i meste laget" for deg.

Men vi har bare prøvd å hjelpe deg,og besvart det du har lurt på ,men det virker jo nå som om alt er i skjønneste orden,og det er jo kjempebra!!

Du får ha lykke til videre uansett om du selv syns du trenger det, eller ikke......
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  01:56:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har nå, etter 4 mnd kommet seg til rette ute...
Han begynte med å sette seg under alle hestene i rang... Så var han så snill og søt når jeg skulle hente han... han kom gående og ventet og jeg hadde drømmehesten!! Men for noen uker siden kom det en ny hest i stallen som ble sluppet ut på jordet til Mostly og dem... Da forandret hesten min seg!!! han begynte å klatre i rang og samlet seg hopper, Benjamin, som den nye hesten heter, prøvde jo å "stjele" Mostlys hopper, men Mostly som nå har blitt en tøffing lot seg ikke pille på nesten og bestemte seg for å ta Benjamin!! nå holder Benjamin seg unna Mostly...
Men, poenget mitt er at Mostly i tillegg til å klatre i rang i flokken har begynt å angripe meg og andre som skal hente han inn!! det virker som at han ikke vil forlate flokken... Hva kan jeg gjøre med dette?? Jaging vil mange si!! Det er jo en grei sak, hadde bare ikke hesten min vært så sta og prøvd på det samme om og om igjen uansett om man har pisk med og gir han et lite rapp!! Vi får jo tak i han tilslutt, men det er samme greia igjen neste dag!!
Så var det boksen da... Vil ikke Mostly at noen skal dra han med ut derfra, snur han bare rompa til og truer!! ikke er det bare å gå inn bak en hest som nær har drept deg ute på jordet heller!!! liten overdrivelse, men dere skjønner sikkert!!!?
Dilemma!! Kankje noen kan hjelpe!!?

Nyttårskoz fra meg og Mostly Glasgow

Opprinnelig postet av pia_88

Jaja... Enda en hest som gjør det en hest helt naturlig gjør. Og enda en eier som er overrasket over dette.
Du som eier har to valg.
Enten lystrer du hesten og avfinner deg med den situasjon du har i dag, eller så skaffer du deg nødvendig kunnskap om hest til å klare å få hesten til å fungere med deg som leder.

Alvorlig talt; hest er IKKE det som Penny og Wendy blader og bøker forteller om. Det er ren fantasi!!! Vil du ha et kosedyr så kjøp deg kanin!

Det finnes ikke noe "magisk ord" eller trylleformel som kan få din hest til å engang gidde å se på deg! Det krever trening-trening-trening!
Skaff deg kunnskap og sett i gang. Alt du gjør med hesten er trening! Måten du sier hei på når du kommer i stallen og alt i mellom fram til du sier ha det og går...

For å være brutal; du får den hesten du vil ha, og du har selv fått den slik. Å gå i forsvar er et tegn på at du egentlig ikke aksepterer at det finnes noe problem. Fordi du ikke vil ta "skylden" for at den oppfører seg sånn. Men jeg ser av gjesteboka di at dette er ikke sånn hesten har vært før overfor mennesker, ergo er det din adferd som har skapt det.
Det er i og for seg flott, fordi da vet man at du kan endre det kjapt om du selv er villig til å lære deg å håndtere hest riktig.

Din hest; ditt valg. Lykke til.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/01/2004 :  02:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som vanlig et godt og realistisk -ærlig- svar fra Cowgirlchris!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  12:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi takker!

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 12/01/2004 :  11:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Selv kaniner trenger oppdragelse og å vite hvem som er sjefen...
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 15/01/2004 :  14:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo alle "hesteeksperter" med pepper
Leser med interesse alle innlegg på siden. Det er ikke tvil om at dere har opparbeidet dere masse erfaring på hest. Men den dagen dere ikke tør å spørre om ting som har med hester å gjøre, må dere virkelig spørre dere selv om dere vil gjøre noen en tjeneste ved å skremme bort personer som tørr å spørre på det de lurer på. INGEN blir noen gang utlært på hest. Vil her nevne ulykken til Horsemainsip guruen. Sikkerhet kommer i første rekke, å man skal IKKE være redd for å spørre om ting man lurer på. Det er som regel mange forskjellige metoder på samme problem, men det virker kanskje ikke akkurat på din hest. Alle hester er forskjellige, de er formet av både arv og miljø. Og så sant du ikke har hatt hesten din siden den var føll, så har du ingen kontroll på tidligere miljø hesten din har vært endel av. Jeg er 36 år og har holdt på med hest siden jeg hadde min første ridetime 6 år gammel. Men den dagen jeg ikke vil spørre om andres mening slutter jeg med hest. Vil også nevne at vi har god kontroll på Mostly. Han har vi "kurert" på vår måte. Når hun skriver angripe, så var det virkelig angrep. Jeg ville likt å se noen av dere gå på jordet å hente han inn, selv om jeg hadde en stri jobb med han, så tror jeg de fleste av dere ville tenkt dere veldig godt om før dere gjennomførte det samme. Det er som tidligere sagt, det er mange 100 kilo hest som kan være livsfarlig. Så dere må skjønne at sikkerhet kommer først. Men å påstå at man skal slutte med hest fordi man spør er det værste sprøytet jeg har lest på denne siden. Så til alle "heste eksperter" Hvis dere IKKE vil svare på spørsmål, så la heller være å svare.
Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 15/01/2004 :  14:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å fortelle dere grunnen til at han oppførte seg på denne måten. Det var kommet inn en ny hest på jordet hans. Dette førte til adferdsendringen hans. Dette har ingenting med hvordan vi behandlet hesten. Det rådet vi benyttet oss mest av, var at når det skjer slike nye ting i en hest`s liv, så er adferdsendring en naturlig utvikling. Man skal støtte hesten sin, ha forståelse for at dette kan skje. Men bare dette kunne vi ikke godta. Selv om jeg hentet han inn ved å jage han, samt å forsvare meg selv, vise hem hvem som var sjefen, så flyttet vi han til et annet jorde noen dager, der han var nederst på rangstigen. Deretter flyttet tilbake når han kom inn uten motstand. Dette er en hest som kommer frivillig inn, det er nok å rope så kommer han. Dette var nok. Vi trengte IKKE å selge ham Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  15:10:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei og hopp!
Er det sprøyt å si at hest ikke er kosedyr og at det som skildres i "Penny" og "Wendy" er rent oppspinn? Er det sprøyt å advare om at om en har mest lyst på kosedyr bør en få seg kanin?

"Pepper" eller "rett fra levra uten krusedull og krimskrams" er vel en vurderingssak...
Jeg tror faktisk at i noen tilfeller bør man kalle en spade for en spade.
Og i følge mailen jeg fikk av Eileen, så satte hun utrolig nok pris på mitt innlegg og hadde slett ikke noe imot at jeg sa det jeg sa.

Fint at hun har en erfaren dame til å hjelpe seg! Det skulle alle hatt, vet du! Men dette gikk ikke fram av hennes innlegg, dessverre. Ergo må vi som ikke kjenner stallen og nettverket rundt den som skriver her på internett forholde oss til de opplysninger vi blir gitt.
Sånn er det med internett, dessverre.

Kjempeflott at hun hadde deg som kunne hjelpe henne å få løst problemet.
Går utfra at han også da har sluttet totalt med alle trusler (hun skrev at han truet på boks også) og at han nå er blitt en fornøyd og samarbeidsvillig hest.

Mvh "Pepperkjerringa" Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.