hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Litt sånn småproblemer ;)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Litt sånn småproblemer ;)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  18:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den nesten nye hesten min har litt problemer. Først var det veiving (visste om dette) og hang opp flasker foran stalldør. Han har nesten sluttet med og veive nå.

Men så er det noe med munnen da. Han står og gnikker tenner mot hverandre. Og når han har bitt i munnen, trekker han tungen helt opp til bittet, og så tar han den ned ijen, sånn holder han på HELE tiden. Ganske frustrerendes. Det ble litt bedre da jeg skiftet til vanlig trinsebitt. Men han sikler jo sånn og. (sikkert normalt det da). Også strekker han ut hodet liksom.
Og på beitet står han og kaster på hodet. (kan dette komme av tvangsatferd -dvs kjedeatferd?)

Og der jeg hentet han fra, ble han lite brukt og fikk for lite kraftfor om dagen, som førte til slakke sener i bakfotene. (ridelæreren min som fant ut dette). Når jeg rir med han, så svikter liksom ene bakfoten inni blandt og av og til begge to. De sklir liksom framover. Noen træningstips? Rir mye på tur med han.

Ellers så er han en veldig bra hest

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  21:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bare et spørsmål... Har du hatt tannsjekk på den?
Redigert av - Royal-X den 08/04/2007 21:36:46 Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  21:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gnissing av tenner kan også være et tegn på magesår.. Men i første omgang bør nok tennene sjekkes :)

Ang. veiving¨på boks / Kasting på hodet ute kan være tegn på irritasjon/smerter, eller rett og slett som du sier -tvangsadferd, som følge av kjedsomhet..
Mange mener man ikke skal prøve å hindre hesten i slik tvangsadferd, pga. at den faktisk kan bli mere stresset hvis den ikke har mulighet/får lov til å gjøre det. Det er jo noe hestene gjør for å avreagere på f.eks kjedsomhet eller når de ikke er fornøyd med tilværelsen.

Lykke til videre :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/04/2007 :  00:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og der jeg hentet han fra, ble han lite brukt og fikk for lite kraftfor om dagen, som førte til slakke sener i bakfotene

dette skjønte jeg overhodet ikke.

Men aller først : tannsjekk av noen som kan det.
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  11:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten ble sjekket for to år siden. Helseattest. Han var helt fin uten skader og ingen anmerkninger, men munnen ble ikke sjekket.
Noen som kjenner til Gausen-på leangen travbane?
Hadde tenkt og få han dit, han er ganske flink. Hvordan kan jeg legge merke til at en hest har magesår, utenom gnissing av tenner?
For jeg har ikke kjøpt hesten ennda.

Det jeg mente med at han ble lite brukt og fikk for lite kraftfor var:
Han ble bare brukt noen dager til uken, og noen ganger ikke i hele tatt. Også når de først brukte han, så rei de vell han ganske hardt-og da hadde han ikke noe energi til og bygge opp muskler fordi han fikk for lite kraftfor og grovfor.
Som da igjen førte til slakke sener i bakfoter. (Det var ridelæreren min som fannt ut dette, men jeg skjønte ikke helt, så prøver og forklare det jeg Tror jeg skjønner)
Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 09/04/2007 :  12:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
En to år gammel helseattest er ikke mye å satse på - Tenk på alt som kan ha skjedd i løpet av den perioden! Det den forteller er jo bare at hesten var frisk og skadefri da, evnt kunne den gitt tips om ting som hadde vært et problem for denne hesten og som du burde se litt ekstra etter nå.
Full sjekk, inkl munn, før du handler, tror jeg er et godt råd.

Ang. veiving/kasting med hodet som mulig tvangsadferd; når du nå forhåpentligvis for fjernet muligheten for dette som reaksjon på smerte, kan kanskje økt bruk og mer stimulerende omgivelser over tid dempe behovet for å avreagere kjedsomhet?
Lykke til! elin
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  22:34:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tegn på magesår kan være opptrekt buk, dårlig/matt hårlag (litt strittepels..)
Står med bena innunder seg, kan stå litt urolig og på en måte stampe/tråkke litt med bena selv om den står på samme sted. Endret farge på møkka..(litt mørkere) men det er stort sett hvis det er et blødende magesår. De får gjerne litt høyere temperatur ved smerter, og økt puls. (dette kan minne litt om kolikk, men det kan komme og gå i perioder) Et tegn er også hvis hesten endrer adferd..kanskje den vil protestere under ridning og spesiellt hvis man trykker med sjenklene og ber den gå frem. Den vil også miste appetitt, og etterhvert også tære på holdet.
Hvis du ser at hesten din "plutselig" får Karperygg (Opphøyning på lendet til hesten) , så kan det være et tegn på at den kanskje står å kniper i magen.. For å å finne ut om den har magesår 100% må den til veterinær!

Vi krysser fingrer for at den ikke har det! Og at det "bare" er tennene :)
-Mona-
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  23:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Sikling er nok ikke normalt nei...ville ha fått den sjekket ja.
Holder du til i Trondheim etter som du nevnte Leangen?
Jeg inviterer Ellen Schmedling oppover til Trondheim med jevne mellomrom for tannbehandling.Hun er vetrinær med vidreutdanning innen for tenner ,kiropraktik,og akupunktør.
Anbefales hvis du tror hesten har munnproblemer!
Det er bare å ta kontakt:)

Eva
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  15:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar=)
Hadde tenkt og ringe gausen for en sjekk, han er veldig flink. Om evnt magesår og tenner. Krysser fingrene.
Jeg holder til på snåsa, men når kommer Ellen Schmedling til trondheim neste gang, er hun dyr? Tar hun noe for og kjøre evnt?
Skal ringe Gausen idag og bare høre.
Hva er følgende av magesår, og hva skjer om de ikke oppdages?
Hesten er veldig lat, og protesterer nesten alltid når han skal gå frem. Men sånn har han vell alltid vært.
Noen som har nr te Ellen? koster ingenting og ringe og høre.
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  22:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvem er denne Gausen da?Nyskjerrig;)Aldri hørt om han
Ellen kommer i morgen,men hun behandler bare hester på klinikk så du må ta hesten med til den klinikken hun er.Blir avgjort i morgen når hun kommer senere,men det er avhengig av nok folk.
Hun tar fra 1800-2500 for første gangsbehandling.vet det er dyrt,men tro meg det er verdt d!Hun er dyktig!!!Ta en titt på hestekur.no og lese litt.
Nr.til Ellen er 90972062!
Er jeg som er hovedkontakten hennes her i Trondheim og ordner med foredrag og behandling.
Ring og snakk med henne du.Veldig trivelig dame!
Du kan følge med på min hjemme side hestemassasje.be ang.når hun blir å finne i Trondheim igjen.

Kjøpte du hunter på fosen?:)litt utenom tema men;)

Eva
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  01:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - er det dyrlege Gausen i Levanger-området?
Hvis det er den samme dyrlege Gausen som jeg kjente på 70-tallet, så har han absolutt greie på hest - for å si det sånn. - Mææn, han må jo være godt voksen nå...
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  14:53:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ellen har jeg absolutt ikke råd til nå, men skal prøve hun evnt etter min konfirmasjon da=) Håper på og være litt rikere da (a)
Ja, jeg har fått inntrykk over at hun er flink, noe som hun sikkert er, hadde jeg hatt økonomi skulle jeg ha komt med hesten. Men skal se en tur på din hjemmeside Oregon.

Ja-t.boysen. Det er gausen fra levanger området. Virkelig peiling på hest! Venninen hadde hesten sin der og ridelæreren min har hestene sine der. Ja, han er blitt noen år no, men skal ikke si hvor gammel han er, det vet jeg ikke. Jeg skal ringe t Gausen idag for og høre om hva det kan være-evnt en time. Det tar ikke så lang tid og kjøre ned der.
Gausen holder til oppafor leangen, 2 min unna, i en liten stall såkalt. Vet ikke hva han er utdannet til, men har vertfall peiling på hest!
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  14:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hentet hunter fra noen fra samme plass som meg, men før der stod han i Åfjorden og før der Namsos-tror jeg. Eller så var det omvendt. Og før den tid vet jeg ikke-men tar imot info. Skal ringe gamle eierene til Hunter og høre litt Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  20:13:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
For det første så ville jeg ha hatt full vet sjekk på hesten min! el en jeg skal kjøpe, Kjøpte Garsy fra malvik å jeg hadde Ola Benan som var distriktsvetrinær i tra heim til å sjekke hesten, brukte da en vet som ikke kjente til hesten og dekket over problemer, selger av hesten var ikke med på undersøkelsen så hun ikke var noen påvirkning, gikk glatt i gjennom ... Det med vetrinærsjekk er jo din forsikring om at hesten er den riktige, samt at den ikke er syk eller har skader. Ville også ha tatt røntgen av hestebein, ettersom den sliter med beina...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  00:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel, den Gausen jeg kjente i Levanger i ca. 1976 var definitivt utdannet veterinær - drev bla. med travere og var dyktig på hest. Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  16:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, røngten tror jeg ikke er nødvendig.
Skal til ridelæreren min på søndag og hun skal gjennomgå han for og se om han trenger til noe vetrinærer.

For idag når jeg tok på hodelaget (før så har han bare stått og tygd på bittet og vridd på hodet når jeg skulle ha det på) men idag så sto han HELT rolig, uten noen problemer. Ikke ett tygg på bittet en gang.
Og det er to dager siden han er blitt brukt. Longerte han idag.
Han har gått på biola de 2 siste dagene.
-Idag gikk han foresten fantastisk :D Rene gangarter, og hører utrolig etter!! Satt opp hinder ette hvert-det siste på 60-70 cm, og han viket ikke unna, hoppet glatt over! :) Skikkeli glad for det. Og vi har fått skikkelig god kontakt. Får komme inn i stallen og kose med han når han ligger i boksen:)
(unnskyld-litt utom tema, men måtta bare si det)

Takk for all hjelp folkens-det har hjelpt. Skal gi beskjed på søndag om hva ridelærer sa:)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.