hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Astma!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Astma!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 01/04/2007 :  18:48:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Dere som har erfaring med astmahester; hvordan fungerer de med sykdommen sin? Mht. bruk og trening, evt.medisinering, osv. Noen som konkurrerer med astmahest?

Har forelsket meg i en hest, men den er plaget av astma. Har ingen erfaring med denne sykdommen på hest (kun meg selv)

rusket

Skrevet - 01/04/2007 :  19:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Astma har blitt mer og mer vanlig hos hester, og kommer veldig ofte av dårlig inneklima. Det absolutt beste for en astmahest er å stå på utegang, men lar ikke dette seg gjøre så er det veldig viktig med godt inneklima i stallen (og så klart mye utegang).

Hvilken grad av astma har hesten da, og hva er dine forventninger prestasjonsmessig? www.rytterbua.no har mye urter som skal gjøre godt for blant annet hester med astma.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

e-marieu

Skrevet - 01/04/2007 :  20:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vær forsiktig - MÅ du ha den?
Jeg overtok for en del år siden en astmahest til slaktepris (tidl eier hadde fått ut forsikringspengene). Jeg merket aldri noe til plagene, men konkurerte bare på klubbnivå. Han levde godt og aktivt til andre plager satte en stopper for ham.
Desverre har jeg også en annen astmaerfaring. Sist torsdag måtte vi sende vår vakre, villige, trassige og sjarmerende Bløkk fra Dvera til de eviggrønne gressganger. I november fikk hun påvist astma. Medisinering med astmamedisin og periodevis steroider klarte ikke å holde sykdommen i sjakk. Naturmedisin, healing og akupressur (manuell stimulering av akupunkturpunkter, ikke nåler) prøvde vi også. Bløtlagt høyet i hele vinter, og hun har gått ute fra tidlig morgen til sene kveld. Veterinærene (tre ulike har vurdert henne) mente stallklimaet var svært godt, de få nattetimene hesten stod inne.
Hun pustet med magen og hostet MYE. Når jeg leide henne på jordet, måtte vi holde pustepause nesten for hver hundremeter. Hun ble trist og "bekymret" i ansikt og øyne. Hadde utviklet noe som kaltes obstruktiv lungeskade, vistnok noe lignende KOLS hos mennesker. Nå sliter hun ikke mer og enda det er trist, føler jeg lettelse fordi jeg vet at jeg gjorde det rette.
Huff - dette ble bare trist! Men altså astmahest - bare hvis du er helt nødt!
mvh elin
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/04/2007 :  22:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff det var en trist historie. Men det høres ut som den hesten hadde veldig alvorlig grad av astma?

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 03/04/2007 :  09:00:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
å det hørtes trist ut;( Denne hesten er ikke så plaget,han må ha ekstra tid til å varme opp og man må ta hensyn på ekstra kalde eller varme dager. Han går i rideskole et par-tre ganger i uka, og da går han to-tre timer på rappen. Han er også veldig aktiv og leiken i luftegården.
Men han står en del inne fordi han bøller en del med de andre han står sammen med. Er vel ikke akkurat kurant for en hest som han.
Jeg bor nesten 1000 moh, og her vil han gå på utegang. Tror dere ikke symptomene vil bli kraftig redusert? Norges astmasykehus ligger her fordi klimaet er det alle beste=) Vil ha vil ha vil ha;)
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 03/04/2007 :  09:01:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Glemte å si at han her vil være hobbyhest, starte litt klubbstevner på sommeren. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/04/2007 :  09:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke det høres ut som det skal være så farlig å kjøpe en astmahest til ditt bruk. Som med mennesker så finnes det forskjellige grader med astma.
Du virker jo som en fornuftig og oppegående jente som forstår at det må taes hensyn, så dette kan nok gå kjempefint! Få en veterinær til å ta en vurdering før du kjøper ihvertfall :)

lille_meij

Skrevet - 06/04/2007 :  17:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien min har astma. Den fungerer veldig fint! Den hadde noen pusteproblemer tidligere i vår, men det gikk ganske fort over. Har kjøpt den for ikke så veldig lenge siden, og den har vært konkurranseponni lenge med astmaen sin. Har vært med i nm og nordisk og det har ikke vært noe problem! Kjøp hesten viss du liker den, men spør eigerene hvordan han har fungert. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 10/04/2007 :  09:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg hadde nåkk kjøpt denne hesten... Astma er ikke noe stort problem hvis den ikke har så sterk astma... Jeg har holdt på med en hest med dette den var helt lik den du har lyst på. Så den er helt frisk. Så jeg hadde slått til =)
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 10/04/2007 :  14:29:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Takk for delte erfaringer;)
Hesten er under sterk vurdering, så får vi se!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.