hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ekstravere som ridehester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ekstravere som ridehester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

katriiine
» VIP

Skrevet - 07/04/2007 :  23:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er deres meninger om travere? mener dere de kan fungere bra som ridehester, innenfor både dressur og sprang, eller er de best til kun turridning. er det mulig å få en traver til å bli en "bra" hest?
hvordan er det med skader? vil de bli ødelagte i beina etter hvert?
alt er av interesse

mariakaogcindy

Skrevet - 08/04/2007 :  10:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
Travere kan fint bli en fin fin ridehest har selv en traver som nå går 110 klasser sprang og snart LB dressur, jeg hvet også om en traver som går MB i både sprang og dressur. Så traveren er også ridehester hvis du skjønner:P
Hvis hesten har en skade f.eks gafelbåndskade så er det ikke lurt og håpe hvis du ikke har fått beskje fra dyrlege at det ikke er farlig men dressur er ikke noe farlig så lenge den ikke har en kraftig skade som gjør at den ikke kan brukes...
Men jeg har altid likt travere best for de har så god skjarm:P Så jeg skal satse langt med min "traver"...
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  10:50:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer litt an på om du mener Kald eller Varmblodstraver. Selv synes jeg Kaldblodstraveren har større tjangs for å komme lenger i dressur enn Varmblodsen, den har bedre kvalitet på galoppen, finere bevegelser og har lettere for å komme i samling. I sprangen kan begge hoppe godt og høyt, men også der synes jeg Kaldblodsen ofte har bedre teknikk.
Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  10:53:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Tror nok at travere kan fungere like godt i sprang og dressur som alle andre hester. Nøkkelen er vel å få de godt omskolert, så de skjønner at de ikke er på travbanen lenger, og ikke skal løpe forbi alle andre for å komme først.

Jeg har en kaldblodstraver som er utrolig anspent og stressa, vet at den har blitt ridd litt i dressur, og forrige eier har vunnet sprangcup med den, så det er ikke noe problem. Men akkurat nå jobber jeg helst med å få henne til å roe ned, og ikke stresse bortover uansett hvor vi går.
Ogås har jeg lært å tenke forutsetninger. "Hva er forutsetningene for at en travhest skal kunne gå dressur?" f.eks.

Tviler på at man kan ta en hest rett fra travbanen og sette den på ridebanen og forvente at den skjønner alt.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/04/2007 :  11:05:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som kan virke litt i mot hestene, spesielt varmblodshestene, er gangartene deres. Det er STOR forskjell på kroppene til traverne, og noen av de er veldig kjørehester i kroppen. endel av disse vil ha problemer med å samle seg rett og slett, under rytter. Kroppene deres er rett og slett ikke laget for det . Mens andre igjen ser jo ut som ridehester og med god omskolering greier de det utroligste.

Så skal man jkøpe seg en extraver som man forventer noe spesielt av, bør man også passe på at den har eksteriør til de oppgavene :)

Utover det kan da en extraver brukes til det meste :)
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 08/04/2007 :  12:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså det spørs jo hva du vil bruke den til.

Det dummeste jeg ser er folk som kjøper en avdanket travhest for de skal ut å ri høye klasser. Da skal du kjøpe en (dyr) ridehest.

Vil du ha en hest å kose deg med, og kanskje tulle rundt i de laveste klassene er jo en travhest helt greit.

Nei, tenk over hva du vil, og kjøp hest etter det behovet DU har.
Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  17:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jo en grunn til at det heter TRAVhest:P Den er avlet for å løpe fort og flatt i TRAV, så det vil jo alltid være begrensninger. Jeg tror mange travere kan bli gode ridehester på sitt nivå, nettopp fordi travere generelt, spesielt varmblodsen, har et betraktelig bedre gemytt enn flertallet ridehester. Alt av travere jeg har vært borti har vært utrolig snille og samarbeidsvillige hester som prøver det de kan for å tilfredsstille. ikke noe "gidder ikke" der i gården:P

Tror nøkkelen til å få en ok ridehest ut av en traver er å sette den igang helt på nytt, som den aldri er håndtert før, i alle fall ikke ridd etc. Den feilen mange gjør er å kjøpe en traver som er ridd masse på, og skal rett ut å konkurrere. Husk det er stor forskjell mellom å galoppere på tur i full fres for å få avveksling fra kjøringen og å galoppere femtenmetersvolter i ettergift:)
For de fleste "innridde" travere betyr sjenkel løp og tøylen stopp.

Men for å oppsummere:P Ja jeg tror travere kan bli gode ridehester, i alle fall frem til et visst nivå.
Gå til toppen av siden

RikkeOgNemi

» VIP

Skrevet - 08/04/2007 :  18:33:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRikkeOgNemi  Svar med kopi av melding
Godt gemytt kan det godt hende at de har, men har møtt en del som har fått viljen sin mesteparten av tida. Og da blir det andre boller ;) Det verste som finnes er foreldre som kjøper travere som ikke er omskolert en gang til 10-11 åringer¨som ikke har så mye erfaring fra før.
Da blir det mange uvaner å venne av hesten når noen (kanskje) overtar den senere.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 08/04/2007 :  21:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt mange travere som ridehest, og har en varmblods idag.
De fleste kan nok bli gode ridehester ved riktig og god omskolering.
Som summer sier, man må vurdere eksteriør før man kan begynne å forlange ting den kanskje ikke er bygd for. De aller fleste vil også ha problemet liggende i nakken på hesten etter tiden med skjekk på travbanen. Får man fjernet "travernakken" vil mange dører åpne seg på ridebanen.
Mange avdanka travere vil også ha slitne bein og vil kanskje ikke egne seg f.eks.sprang.
Min am.varmbl.traver liker svært godt å hoppe, og hopper godt. Han kunne også blitt helt grei i dressur hvis det var min interesse. Han blir brukt til turhest da, men han er jammen allsidig og fin å ri, og nybegynnere kan også ri han;)
Har også hatt en fransk traver, og hans eksteriør egnet seg mer til ridning enn den amerikanske.
Ja, traverene er allsidige!
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 09/04/2007 :  08:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble nesten litt sint når jeg leste det første innlegget her...

er det mulig å få en traver til å bli en "bra" hest?

den var litt irriterende synes jeg, da.
jeg har jo selv en traver, kaldblods, hun hopper som bare pokker. ei som er flink i sprang hoppet 130 med henne uten problemer.
nå har riktig nok ikke min traver gått særlig på de store banene pga eieren, men hun er skikkelig travtrent og hadde alle travnykkene som andre travere gjerne har. men etter jeg begynte med henne har hun blitt en topp ridehest som samler seg fint i trav og galopp. hadde hun ikke vært så stressa hadde hun blitt en flott dressurhest tror jeg.
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 09/04/2007 :  09:01:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
bekalger. det var absolutt ikke sånn jeg mente det i det hele tatt! ser ikke ned på travere på noen måte. har en traver selv, og er veldig fornøyd med henne. vurderer faktisk å kjøpe meg en til. bare nysgjerrig på å høre hva andre mener.

ha snakket med så mange som fraråder meg å kjøpe travere, og blir nesten litt irritert selv.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/04/2007 :  09:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er snakk om å kjøpe en hest fra travbanen, så fraråder jeg det selv, om ikke du har god kunnskap i travere generelt og omskolering. Man må ha forståelse for hvordan travere blir trent, og kunnskap til å gjøre om musklene til ridemuskler, og ri hesten inn på nytt for å få en bra ridehest ut av den. En fra før omskolert traver blir selvsagt noe helt annet.

Husk at det er dyr som er trent til å løpe fort, og det er det dekan .
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 09/04/2007 :  19:31:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja, ble ikke sint, men er så lei av å alltid få høre om at travere er dritt og duger ikke til noe annet enn å bli presset til de omtrent ikke kan mer på en bane. er bare det jeg mener Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2007 :  20:10:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om en traver blir godt omskolert, kan den bli en god ridehest, så lenge den kommer til noen som har erfaringen det trengs for å omskolere den.
Noe av det mest idiotiske jeg ser/hører er unge jenter som kjøper seg enten en x-traver (av 5000 kr.-slaget) for å "komme seg ut å starte".

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 10/04/2007 :  09:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er jeg enig i! travere er veldig spesielle pga måten de har blitt oppdratt på så de krever mye av en rytter, får kjenne det hver dag jeg og min traver har ikke en gang startet på de store banene en gang, utenom mønstringsløp.
så der er jeg veldig enig, det blir nesten for dumt at "små" eller uerfarne mennesker kjøper seg en traver... selvfølgelig er det jo bra for dem som har hatt mye med forskjellige hester å gjøre og kan ting og tang, det kan bli en flott utfordring!
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 10/04/2007 :  09:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tine Marie:

Det er himmelvid til forskjell å hoppe et hinder på 130 og hoppe en BANE på 130.

Det kommer jo an på definisjonen av god ridehest da. Hvis en god ridehest for deg er en som kan bli ridd på, hoppe et hinder på 130, og ellers fin og grei, er det jo en god ridehest for deg.

For meg er en god ridehest mye mer. Og de kravene kan aldri en travhest oppfylle.

og JA jeg har selv ridd på traver, og i stallen var det en som gikk Glava, Men vil jeg anbefale folk å kjøpe en TRAVhest hvis de vil ha en RIDEhest? Nei.

Jeg tenkte når jeg så debatten var det noen som blir "hårsår" fordi andre mener travere ikke er gode ridehester. Hvis du har glede av travhesten din spiler det vel ingen rolle hva andre synes vel? med mindre du innerst inne helst vil ha en annen hest....

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.