hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp! Fôre opp tynn hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hjelp! Fôre opp tynn hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

frkelin

Skrevet - 04/04/2007 :  23:32:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å gi hesten betfor og blande inn olje og vitaminer i betforet. Om man velger et betfor med minst mulig sukker vil dette være godt for fordøyelsen og ikke så risikabelt som kraftfor. Det er også enkelt å spise siden det blandes ut med mye vann til det blir grøt.
Olje inneholder mye kalorier veldig konsentrert så det kan jo hjelpe når hesten spiser sakte og lite. Et par dl pr dag vil tilsvare nokså mye høy og det er også sunnere for fordøyelsen enn kraftfor som kan gi kolikk og andre problemer.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/04/2007 :  23:37:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kom på litt mer info du kanskje trenger om betfor.
Betfor er et grovfor, og gir hesten samme type fiber og energi som den får fra høy.
Det er mulig å erstatte en god del av grovforet hesten får med betfor - selvfølgelig bløtet opp i vann. Jeg bruker Speedy-beet og dette er anbefalt bl.a for hester som lett får forfangenhet og har problemer med fordøyelsen. Hesten min får masse høy og Betfor med tilsatt olje og vitaminer og da slipper jeg å gi noe kraftfor. En unghest trenger kanskje tilskudd av oppdrett for å få de ekstra proteinene hester i vekst trenger, men om hesten er 3 trenger den kanskje ikke så mye ekstra proteiner lenger?
Det står mye mer info om Betfor under forumet for foring.
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 05/04/2007 :  20:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm.. har tenkt på betfôr selv og, men vi har aldri brukt det hos oss, og hos fôrforhandleren i vår kommune får vi ikke tak i dette. Men nå skal vi se en uke frem over, så er det ny dyrlege sjekk. Hun bruker lang tid på spisingen, men hun har virkelig fått tilbake appetitten, og krybba er renskrap. Hun har også fått mer fastavføring.

Hun går nå på svenkhøy, som er mye bedre enn det høyet vi hadde før, og det er bedre oppkappet, slik at hun har lettere for å tygge det.

Men det er en ting jeg lurer på med betfôr. Er det vanlig fôr å gi en hest, eller bruke det kun til oppfôring?
Syntes nemmelig at det var litt merkelig at felleskjøpet ikke hadde det inn. Og det virket heller ikke som det kjente til fôret:§
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/04/2007 :  09:27:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten kan gjerne få Betfor hele tiden. Jeg gir det til min hest for å blande inn vitaminer og olje og hun får ikke kraftfor. Andre gir det sammen med kraftfor slik at stivelsen i kraftforet blir "utbalndet" med endel fiber.
Men, det er jo et grovfor og ikke egentlig et kraftfor. Men det har veldig bra fordøyelig fiber og hjelper mange hester med fordøyelsen og gir en god, jevn, trygg energikilde.

Men, hvis du kjøper felleskjøet sine produkter tror jeg den du skal ha heter Betfiber. Den som heter Betfor innholder altfor mye sukker og da mister du mye av poenget. 4-5% sukker er maks som skal være av sukker i betforet. Jeg bruker et utenlandsk merke som heter Speedy-beet og den er fin fordi du ikke trenger så lang bløtlegging. Betfiber fra FK må bløtlegges i minst 2 timer før utforing men den er nok lettere å få tak i.
Det står masse om Betfor under foring forumet. Der ser du at det er mange som bruker det som en fast del av hestens for.
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 11/04/2007 :  11:34:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun får nå høy og 0,5kg oppdrett om morgen(inne) før hun slippes ut, der hun har fritilgang på silo(rundball), kl 4. tas hun inn og får høy+0,5kg oppdrett, og kl 9 får hun det samme igjen. Høy mengden er ca. 1-2kg hver gang. Altså, hun får lite, mn ofte.
Hun spiser som oftest opp all maten uten klumper og avføringen er fast.
Skal prøv en stund frem over, men om hun ikke legger betydelig på seg innen en måned bytter/tilleggs fôrer jeg med annet fôr. Dyrlegen mente i vert fall at vi fikk vente å se:)

Hun er mye kvikkere nå, og i går løs hoppet vi med henne, og hun hoppet ca. 1m!

klem<3
(Tar fortsatt i mot råd om godt fôr til oppfôring... f.eks.kjerringråd?)
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  18:22:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Heiia ;D Så bra at ho e blitt beire da ;D<33
E må kom å hæls på hæstan snart, SINNSYKT længe sia e har vært hos d nu :S

Gla i d, og lykke tel videre m ho Dixi<3

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.