hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser ikke...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Spiser ikke...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tina_Marie

Skrevet - 12/04/2007 :  13:13:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå begynner jeg å bli bekymret for Tina! Hun er slank av natur, spiser lite og er sammtidig opplagt og i farten. Det som nå begynner å bekymre meg er at hun spiser enda mindre enn hun pleide! Hun lar maten ligge igjen, til og med kraftfôret! Hadde nettopp tannpleier på besøk som kikket på tennene og raspet litt.
Er det noen sammenheng?
Kan det være at vi må gi henne ormekuren nå? (det skal vi forresten uansett)
Eller kan det være maten ikke smaker? Når hun får andre ting som frukt og grønnsaker spiser hun til det er tomt og slikker der maten har vært

Noen forslag?

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  16:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm..litt snodig.. men var det en spesialist på tenner som raspa å undersøkte henne? Det som først faller meg inn er at det er noe galt med tennene..
Hvor gammel er denne hesten? Og hvor mye blir hun brukt?
Hvis dette oppsto etter tannraspen, så er min første tanke at det har blitt raspet for mye. Og dette kan være smertefullt for hesten, og at den da lar være å spise.
Ville nok prøvd å få takk i en tannspesialist for å se på tennene jeg :)
Håper det ordner seg etterhvert med spisingen hennes:)
Lykke til videre.
-Mona-
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/04/2007 :  19:12:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er 10 år gammel, blir hardkjørt 3-4 ganger i uka, har en fridag og blir rolig trent de andre. hun har jo alltid spist lite, og etter raspingen, som ble gjort av en "tannlege" har hun spist mindre. hele maten ligger igjen i boksen. dette er da bare siloen, fôret spiser hun etterhvert, gullerøtter og epler og slikt spiser hun i hui og hast for at den andre ikke skal få noe, så synes det virker litt rart at hun bare lar siloen ligge. høyet spiser hun også. hun spiser også det lille gresset som er på jordet for tiden.
kan det være det er siloen?
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  19:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun spiser høyet oxo, så tyder det på at hun faktisk ikke liker siloen ja :)
Noen hester kan være ganske kresne i matveien.. Hadde en gang en fullblods som var heeelt håpløs i matvanene..Hvis høyet var "for" fint, så ble det liggende, oxo hvis det ble for grovt..
Så tror nok du bare skal prøve deg litt frem jeg :)
Kan jo oxo hende denne hoppa di er litt matlei..?
Du skriver at den oxo delvis har vraket kraftforet..prøv å tilsette fx. litt melasse, betfor o.l med litt smak.
Lykke til :)
Gå til toppen av siden

Bacardi_Shanti_Mozart

» VIP

Skrevet - 12/04/2007 :  19:31:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare en ting til.. Mange hester blir litt ømme i munnen/tennene etter rasping..så det kan være en årsak til at hun vraker litt ekstra nå.. Pleier som regel å bli bedre etter 1-2 uker etter raspingen ;) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/04/2007 :  22:28:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis hesten har spist siloen før og brått ikke gjør det, ville jeg vært ops på kvaliteten på siloen jeg egentlig ... kanksje hun er en fornuftig dame som vet at den ikke er bra ? Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 12/04/2007 :  23:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror hun er ganske fornuftig, plukker av og til ut det foret hun ikke er så glad i, spiser det først og tar det andre etterpå:p

men kan jo godt hende at det er siloen da. vet også at hun får veeeeeeldig mye grovfor, silo og høy, og når hun da på toppen av alt ikke er spesielt storspisende.... men jeg får prøve å gi henne mindre silo, mer høy og legge noe godt oppi kraftforet!

tusen takk for tips!
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  18:29:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg har samme problemet med min hest :S Slik var han sist vinter og, hadde ikke noe feil med tennene heller. Kraftfòret og betafòret ligger igjen og høyet tygger han og spytter ut i klomper :S han er blitt kjempe tynn nå. Skjønner ikke hva det er. Vi lager "Grøt" til han, som hjelper litt da, men vi må nesten tvinge det i han. Om sommern spiser han kjeeempe mye og er feit.

Håper du får til med hesten din, klem<3

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  18:29:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg har samme problemet med min hest :S Slik var han sist vinter og, hadde ikke noe feil med tennene heller. Kraftfòret og betafòret ligger igjen og høyet tygger han og spytter ut i klomper :S han er blitt kjempe tynn nå. Skjønner ikke hva det er. Vi lager "Grøt" til han, som hjelper litt da, men vi må nesten tvinge det i han. Om sommern spiser han kjeeempe mye og er feit.

Håper du får til med hesten din, klem<3

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 13/04/2007 :  21:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har nå begynt å hive masse gullerøtter og epler i fôrblandingen hennes og nå stapper hun i det minste det i seg! hun er så innmari aktiv også så jeg forstår ikke dette! jeg sto nå i kveld og kikka på når hun spiste og da virket det nesten som at "jaja! siden du nå står der å glor, får jeg vel spise da!", så spiste hun siloen også. men jeg gidder ikke stå å glo maten i henne for å si det sånn! Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  21:49:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Slik er min å, kjempe aktiv på tur, virker som at han har kjeeeempe mye energi. Men det at jeg liksom må stå å passe på at han spiser er jo bare helt teit. Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Om sommern er han som sagt kjempe stor, spiser jo hele tiden ute.
Jeg har prøvd med brødbiter, og da spiser han det, men det er bare hvis jeg står å koser med han samtidig. Huff, han oppfører seg jo som en sta 3 åring ^^

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  23:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mi hoppe var også slik når hun var aktiv travhest, slet hele vintrene med å få på henne no fett, men på sommeren var hun fin når hun fikk i seg noe gress. Vi fant aldri ut no lurt med henne, hun spiste ikke nok uansett om vinteren!! Men hun fikk nok det hun trengte, for hun gikk mange gode løp om vinteren også.

Nå er hun pensjonert, og spiser som bare det!!! Nå går hun bare i rolig ridetrening. Stortrives, og spiser ALT!!!

Det er jammen ikke lett å forstå seg på de firbeinte alltid..

Lykke til videre med hesten og mat!
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 14/04/2007 :  09:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan jo kanskje være at det er noe sånt ja... at hun rett og slett ikke trenger mer mat... men skjønner det bare ikke! men men. hun viser jo ingen sykdomstegn og er på høygir hele tiden. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.