hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skjedde det noe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 skjedde det noe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/03/2007 :  16:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
I går da jeg kom i stallen var Garsy flyttet fra innhegninga til hingsten over til hoppene, dette pga at hun har blitt brunstig, og at hingsten hadde vært litt ekkel med henne. Hinsten er bare 1 år, har ikke baller(huff ja jeg har sjekket) Men om han har ridd på henne kan hun være drektig da? Stalleieren sa han ikke hadde fått til noe, men... Han er jo en del lavere enn henne men..

Hva skal jeg gjøre? vil gjerne ha føll altså, men ettersom Garsy er 19, å ja hun er brunstig til de grader, er slik hvit urin som kommer å gjør seg til for alle hestene hun ser, men er som en engel i stallen... Merker jo om det har skjedd noe... Men hva er 1 tegn på det?

Garsy du er verdens beste!

Garvik

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  19:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du plent ha merra drektig, så sats på en lovlig bedekking!!! Hva har du tenkt å gjøre med et evt. føll? Du vil ikke få det registrert noe sted.....

Første tegn til at merra er drektig, vil du kunne se om 2-3 uker ved at hun ikke får brunst til ventet tid... Hadde det vært mi merr, hadde jeg ringt dyrlegen og avtalt tid for en sprøyte for å hindre at et evt. egg befruktes og fester seg. Ja, en åringshingst kan være fullt ut hingst nok til å bli pappa!
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/03/2007 :  21:27:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Sorry meg men dette var et uhell, samt stalleieren forsikret meg om at ha ikke var befruktningsdyktig, å nei jeg vil ikke ha føll på merra mi, men blir det så blir det... skal da beholde det si hva dere vil, ja jeg er i mot parring bevist mellom raser og ukårede hingster men kom ikke her å si at jg ville at hestene skulle parre seg i utgangspungtet, dette er ikke en diskusjon for eller i mot ukårede hingster og parring!
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 30/03/2007 :  21:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hun er jo i brunst nå, vil denne avta da? Har eid henne i 7 år å hun blir i brunst litt senrer enn mars, men men... da varer brunsten å avtar ikke

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  22:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme svar som under "avl" - få hoppa sjekket - fort!
En åring er fullt i stand til å bedekke.
Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 30/03/2007 :  23:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver at hun var flyttet fra innhegningen til hingsten over til hoppene; da tolker jeg det dithen at hun går med hingsten til vanlig???
Uansett, gi henne en sprøyte midt mellom denne og neste brunst, og problemet er løst : )
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  16:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hun sto med den hingsten pga at den hadde blitt skilt med mora og veninna si på samme alder, stalleren sa han ikke var befruktningsdyktig, å dette er ikke en tråd om hvor dum jeg er som hadde disse sammen tråden er om hvordan jeg finner ut om hun er drektig? etter hvor lang tid? osv... Å om hesten ikke tar skade av å bære fram føllet skal det få gå sin gang! SÅDÆ!

oregon

» VIP

Skrevet - 31/03/2007 :  17:41:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Du er absolutt ikke dum nei!!
Sefølgelig stoler en på når du har blitt fortalt at de kan stå sammen.
Ei hoppe jeg hadde før fikk klapp hingst.De fortsatte no å gå sammen...men ble fortalt at faktisk de også kunne bedekke...jaja..en kan ikke vite alt;)

Men de er iallefall kjønnsmodne ved 1 års alder!
Utrolig hva de små tassene klarer å får til;)

Du får si hvordan det går da,om det blir babyhest på deg eller ikke;)

Eva
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  23:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du ikke bare ta kontakt med veterinær da?
Du bør jo finne det ut før det er for sent i tilfelle hesten din ikke kan bære fram et føll.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 31/03/2007 :  23:21:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Måtte ha vetrinær i dag, gamla hadde blitt sparka på sine edle deler av en av hoppene, stygg flenge i kjønsleppa, ble ikke sting eller noe, men fortalte om bedekninga, dyrlegen sa det at hun trodde sjansene var bittesmå, men ambefalte meg å dra til biri for å sjekke innen 21 dager... så drar etter påske... Vertinærene som kjører rundt her har ikke slikt aparat ettersom dom ikke er til sååå mange hester.... Jeg nevte også at om det er noe om Garsy kan bære det fram, hun sa det at bekkenet på hesten var stort nok til å få i gjennom et føll så slik gamla er i dag er det ingen fare,men hun kunne ikke garantere noe... Så da skal jeg snakke med folka på biri samt få sjekket hesten.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/04/2007 :  00:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hei Asa Garsy.
Jeg trodde ikke et øyeblikk at du "ville ha et føll" - da hadde du vel funnet en riktig praktkar til henne.

Det jeg svarte på var at jeg har hørt MER enn nok av historier om åringshingster som har "fått det til" - så det holdt - dessverre.

Og en brunstig hoppe spør ikke om karen er kåra..... Det er vi mennesker som må være "moralens voktere".

Håper det viser seg å være falsk alarm.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 01/04/2007 :  12:26:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Håper vel på det jeg oxo, men er det noe å hun kan beholde det så ja... MEn dyrlege sa at hun mest sansynelig kastet det ettersom hun er 19, selv om dyrlegen mente det gikk bra om hun gikk hele veien, men diskuterete litt frem og tilbake og fant ut at det var svert liten sjanse, men skal til biri for sjekk samme hva...

Ja fått med meg det at hingster kan, i bare 1 års alderen hehe... Men hva om denne hingsten blir kåret i etterkant? kan det registreres da? eller? Ønsker meg en liten en, men vil ikke bedekke Garsy for å få det av egen fri vilje... MEn får se hva de finner ut på biri... Skal oppdatere dere...

Men en annen ting, om det kommer avføring i såret i kjønnsleppa. hva kan jeg rense det med ettersom det er der?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/04/2007 :  00:53:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, Garsy - føllet kan ikke registreres i ettertid, selv om den lille tassen blir kåra om et par år - KANSKJE. Ehh - er det samme rase?

Det er IKKE sikkert at en 19 år gammel hoppe kaster føllet - jeg fikk føll på en hoppe som var 25 år - selvfølgelig avlet på lovlig vis med en 1.premie-hingst.

Og - nå snakker jeg bare for meg selv - men hvis min hoppe hadde blitt "mulig bedekket" av en åringshingst, så hadde jeg sørget for å få et eventuelt "resultat" fjernet så fort som mulig.

Hvis man tar den beslutning å avle på sin hoppe, så skal det være planlagt OG lovlig.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  11:04:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg til biri over påske, da skel vi sjekke event ta besluttningen der... Han er amrikansk paint og hun er varmblodstraver... SÅ blir vel opp til meg hva jeg finner ut, å je veit mange er i mot blanding uten kåred hingst osv, er det jeg også.. Men skal ta beskuttningen der og da... Grublet masse på dette, økonomi, har jeg tid?, har jo mulighet til å ha hesten + føllet hjemme om noen få år... Men som sagt, tror jeg tar det der og da...

Brum

Skrevet - 02/04/2007 :  17:46:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Det var da voldsomt da, selvsagt er dette opp til eieren av hoppa og ingen andre. Hingsten kan ha fått det til men det er lite sannsynlig. Om hoppa kan bære fram et evt føll kommer mye an på om hun har hatt flere føll tidligere og i hvilken form hun er i. Det du bør tenke på er at det er langt fram til føllet blir voksen og om du er villig til å vente så lenge i tillegg kan du kanskje ikke bruke hesten din på samme måte som før når hun er drektig og når du må drasse rundt på 2 hester fram til føllet er avvent. Avenning er jo også en utfordring dersom man skal beholde både hoppa og føllet og spesielt dersom de skal gå sammen senere. Noen føll som går med moren sin slik blir aldri avvent. Et annet problem er ofte at de blir spesielt avhengige av hverandre.
Selv om det i utgangspunktet var "dumt" å sette hoppa i sammen med hingsten synes jeg du nå er flink og tar ansvar for det som har skjedd:)

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/04/2007 :  18:53:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hun er i fin form, snakket med dyrlege som var å såg på Garsys edle deler, hun sa at Garsy var i fin form(ikke ridd på 2 uker ettersom jeg mangler sal) men den er bestilt! Å bekkenet var stort så var ikke problemer der, men hun kunne ikke garantere, hun sa det at slik ting såg ut nå var det ikkeno i veien for at det ikke skulle gå bra, men man veit jo aldri, eid Garsy i 7 år, å blitt fortalt at hun Aldri har vært mor, men morsinstinktet er der, så til de grader... Det med avvenning, vi har mulighet til å avvenne der hun står nå, samt om det skjer hjemme på gården så skal lillesøstra mi ha hest på helfor så det skal gå bra, men er jo en ekstra munn å mette da...

Skal til mjøsa hesteklinikk tirsdag den 9 så får jeg høre hva som skjer...

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.