hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Du som kan litt om alt hjelp meg please
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Du som kan litt om alt hjelp meg please
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  00:42:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Jeg og mamma passer min venninnes hest.
Hu er i Thailand og ikke og få tak i.

Hun har ikke vært veldig aktiv og brydd seg om hesten i det siste, vi har hjulpet henne endel, blant annet fått skodd en og møkket og stelt for den og kjøpt noen urter fordi hun har vært så stiv.

Men for noen dager siden så så vi hun var halt da vi bare gikk med henne på banene, mamma hadde tenkt til og jobbe litt horsemanship med henne.

Så synes jeg hun haltet og det viste seg at det var sant.

Derfor benyttet vi sjansen til og få dyrlegen til og se på henne, da dyrlegen var i stallen for og sette vaksine på en annen hest samt og rapse tennene, også passet vi på og vaskinere henne da.

Men da mamma spurte om dyrlegen kunne se på beinet hennes sa hun ja men vi måtte gå for vi skulle i en begravelse.

Og senere ble vi oppringt av hun i stallen som var så snill og hente hesten for oss og holde henne.

Dyrlegen så hun gå i 3 steg og sa det er det mest bedrøvelige hun hadde sett på lenge.

Hesten er halt ikke bare på et bein men på to, uten og trenges og bøyes opp, samt hun er stiv i alt som man kan være stiv i.

Hesten ble beordret til rønken og for helsjekk på Bjerke dyrhosbital.
Men da vi også fant ut at hesten ikke er forsikret og er såpass syk og ingen eier og få kontakt med hva gjør vi?

Dyremessig er det jo helt riktig av oss og få henne på hengeren og kjøre henne direkte inn på Bjerke for hennes helse skyld.
Men hva om det skjer noe med henne på veien inn i hengeren?

Eieren kommer til og klikke mentalt, men det er hennes skyld da hun ikke har sett etter den som hun bør og i tillegg latt en forrytter flå ri henne på asvalt i lengere tid.

Hesten har akkurat nok muskler til gå, hun har varme gang ikke bare i knærne og koden men også i starten av skuldern.

Hun er dårlig skodd og tennene er ikke bra heller.
Hu er mye tynnere enn de andre.

HVA SKAL VI GJØRE?`???

Jeg vil jo ikke risikere at vi får bråk med eieren, eller skader hesten mer eller blir anmeldt for og ta hesten til Bjerke uten eierens tillatelse.

Vi har snakket med foriskrings selskapet og de kan gi oss en 3 dager forsikring som forsikrer hesten for turen inn om noe skulle skje som fks at vi kjæsjer eller lignende.

GJELLER IKKE OM HESTEN SKADER SEG SELV.

Jeg er helt rådløs.

Hjelp

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  01:27:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huffda... Dette var en kinkig situasjon... Det eneste jeg kan komme på i farten som kan hjelpe, er at veterinæren muligens kan ta det "på sin kappe", dersom hesten er så dårlig at h*n sier at noe MÅ gjøres NÅ! (Altså, at man må gjøre noe av dyrevernmessige årsaker)
Denne kan jo selvfølgelig ikke stille med noen forsikring, da, men kan jo muligens ta på seg ansvaret ovenfor eieren, tenker jeg på. Men vet ikke helt hvor grensen går for slikt, vet bare at det har blitt gjort i forbindelse med nødslakt f.eks.

Har du prøvd å snakke med veterinæren om dette? Hvor lenge er det til venninna di kommer hjem?

Jeg personlig ville nok tenkt slik, at hvis jeg passet en hest, ja, så hadde jeg ANSVARET for den hesten, på lik linje med min egen. Noen MÅ ta ansvaret når slike ting skjer. Så jeg hadde nok gjort med den hesten som med min egen - sørget for at den fikk den behandlingen den trengte - for hestens del! Ting KAN selvfølgelig gå galt, men man kan ikke unnlate å gjøre ting av den grunn... For alt her i verden KAN gå galt, men som regel går det nå likevel bra!

Lykke til, ihvertfall!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  02:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmf - skikkelig dilemma, ja.
Hva slags hest? Hvor gammel? (Er det den samme med de dårlige høvene, eller?)

Men denne eieren - har hun ingen familie som du kan kontakte - og si at DE får ta ansvaret for "familiens hest". Det er for ille at du skal ha så mye bekymringer pga. andres unnfallenhet.

Og hva SA veterinæren egentlig? Hva slags behandling - eller rettere sagt: Er det noen vits i å bruke masse penger på noe som kanskje aldri kan bli bra? En hest som pines og plages er det vondt å høre om.

Hvis det er så ille som det høres - kan du spørre vet'en om "Hva skal til for at du nødslakter en hest?" Har Mattilsynet noe å bidra med - for å hjelpe DEG ut av en uholdbar situasjon.

Hvis altså denne eieren er totalt utilgjengelig - så bør noen i vedkommendes familie stilles til ansvar - i hvert fall bør alle regninger sendes til dem.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/03/2007 :  03:50:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, regninger må jo helt klart hestens eier eller noen i vedkommendes familie ta. Men likevel, når man har avtalt å passe en hest (noe jeg regner med var klart og avtalt før hesteeieren reiste på ferie) så ville jeg, hvis det var meg i den situasjonen, sett på dyrlegetilsyn som en del av det ansvaret jeg da hadde hatt for hesten. Rent praktisk, altså, IKKE økonomisk... Har jo selv passet hest på stallen mens eieren var på ferie på andre siden av jorda, og hadde den hesten da skadet seg/blitt syk og trengt å bli fraktet til dyrlege, ja, da hadde den såklart blitt det. På samme måte som min hest fikk dyrlegebesøk da min venninne passet ham mens jeg var bortreist. Jeg mener det er en selvfølge dersom man har tatt på seg å passe en hest for noen.

Men nå er det jo vanskelig å si noe uten å riktig vite hvor ille stelt det er med hesten, og også vanskelig i og med at eieren kanskje ikke er den som bryr seg mest... Hmmm.. Nei, ikke enkelt, det der...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/03/2007 :  07:54:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 100% enig med spendas. Det har også noe med samvittighet for dyr å gjøre, hvis de står og lider, men kan ikke behandles "fordi eieren er på ferie og kan ikke kontaktes", ja da er det noe alvorlig galt et sted. Jeg ville ikke nølt et sekund med å sende hesten til Bjerke - siden det er veterinærens anbefaling.
Hvis eier blir sint på deg for dette, så skal du bare overse det og fortelle dem en ting eller to om hva det vil si å faktisk ha ansvaret for en hest.

Jeg ville ALDRI reist på ferie uten å kunne være tilgjengelig på tlf, mail etc hvis noe skulle skje hesten min. Når det gjelder transport så kan dere få Bjerke selv til å hente hesten, antar de har forsikringen i orden.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/03/2007 :  10:27:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke at eier ikke har lagt igjen noe kontaktinfo jeg ? Problemet kan være at om du sender hesten til bjerke, at eier nekter å betale ... og da vet jeg faktisk ikke hvor du står ...

Hvis eier er helt umulig og få tak i ,tror jeg at jeg ville snakket med nevnte veterinær og forklart saken, og hørt hva som var vanlig å gjøre i en slik situasjon. Og deretter sett hva han sa. Du kan jo også ta kontakt med mattilsynet og høre hva man gjør i en slik situasjon . Høres kanskje *kaldt ut * og si det sånn, men jeg tenker bare på at du bør sikre deg så du ikek sitter igjen med det økonomiske ansvaret. For det høres ut som om dette kan bli dyrt ...

På en annen side kan eier takke seg selv om hun reiser bort uten kontakt muligheter når folk passe dyrene . ting kan sjke. Det kan skje en ulykke så det må gis tillatelse til nødsslakt , og er ikke eier tilgjengelig da, må noen andre gjøre det. Da kan ikke eier akkurat bli forbanna for at hesten er død.

Nei dette er helt klart en vanskelig situasjon. Men snakk med dyrlegen du, mulig det faktisk ikke er noe problem i det hele tatt. Kanskje dyrlegen rett og slett kan ta det helsemessige ansvaret og si at hesten MÅ avgårde, og eier må bare godta regningen.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/03/2007 :  11:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har vært i lignende situasjon, var nøye med å forklare veterinæren at jeg ringte på vegne av eieren, og at eieren ikke var tilgjengelig. Var ikke noe problem. Men som summer sier, vær nøye med å ha på det rene at du ikke har noe økonomisk ansvar før du sender avgårde hesten til bjerke.

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  12:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Hesten er ikke forsikret,
den er 16år gammel islandshest hoppe.

Eieren har med seg mobil men tviler på hu svarer.

Ja trine b det er samme hesten.

Dyrlegene vi har snakket med sier at de hadde selv tatt den inn.

Forsikrings selskapet sier at vi kan få en forsikring i 3 dager som gjeller transporten inn tilfelle vi kjæsjer eller noe sånt så hesten blir skadet pga det.

Eieren mente før hun dro at hesten gjør seg til og ikke har vondt.

Vi har i orden transport og alt mulig, eneste som mangler er og få eierens godkjennelse.

Hu har en mamma et eller annet sted, hun bodde i dammark men er på vei tilbake til norge (flytter tilbake)

men vi får ikke tak i henne. dvs vi finner ikke nr hennes noe sted.

Og vi vil ikke måtte betale regningen på bjerke, som er fryktelig dyr sikkert, når eieren kommer hjem og kanskje blir sint og nekter og betale.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  14:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Vi har snakket med dyrlegen igjen,
hesten kan ikke, om det ikke er akutt flyttes til bjerke uten eierens tilatelse.

Men dyrlegen vil gjøre en utreding av hesten og skrive at hesten, så fort eieren er hjemme.
Snarest flyttes til bjekre for hel sjekk.

Om ikke dette skjer skulle hun ringe mattilsynet personlig.

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  14:02:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Så vi venter spent til eieren er tilbake den 24 mars.

rusket

Skrevet - 15/03/2007 :  14:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
eieren har med seg mobil, men du tviler på at hun svarer? vil det si at du ikke har forsøkt å ringe henne? Send en sms i tillegg til å ringe, hun sjekker helt sikkert tlf?

rusket

Skrevet - 15/03/2007 :  14:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Jeg blir litt forvirra av det du skriver, først får du ikke tak i henne, så får jeg inntrykk av at du ikke har forsøkt å ringe, så har du ikke nr hennes?

Hu er i Thailand, dvs de har helt annen tidssone, dag her er natt der osv. Hvis du har forsøkt å ringe henne på mobil, send henne en sms. De fleste sjekker tlf sin når de er på ferie selv om den ikke er slått på hele tiden.

Eller har hu reist vekk uten å etterlate seg noe som helst informasjon som gjør at du kan kontakte henne? hvis dere er venninder så har du vel sikkert hennes tlfnr?

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  15:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var nr til moren til venninnen som hun ikke hadde nr til, som jeg forsto det.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/03/2007 :  15:44:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
aha :)

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  17:13:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Håper dere finner ut av det. Og at det ender til det beste for hesten. Men at eier kan si at hesten GJØR SEG TIL?! Jeg har aldri hørt om en hest som "later som" den er stiv og har vondt.
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/03/2007 :  18:25:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Jeg blir litt forvirra av det du skriver, først får du ikke tak i henne, så får jeg inntrykk av at du ikke har forsøkt å ringe, så har du ikke nr hennes?

Hu er i Thailand, dvs de har helt annen tidssone, dag her er natt der osv. Hvis du har forsøkt å ringe henne på mobil, send henne en sms. De fleste sjekker tlf sin når de er på ferie selv om den ikke er slått på hele tiden.

Eller har hu reist vekk uten å etterlate seg noe som helst informasjon som gjør at du kan kontakte henne? hvis dere er venninder så har du vel sikkert hennes tlfnr?

Opprinnelig postet av rusket

Obs ble idiotisk formulert, men er litt stresset pga dette med hesten,

VI har prøvd mobilen hennes i Thailand, den er av skrudd, og hun svarer ikke på sms når hun er hjemme engang.

Derfor har vi prøvd og få tak i mamman hennes som bor i dammark men ikke noe svar fra det nr som står på henne i norge, det er et mobil nr.

OG nr i dammark er det ingen som tar telefonen.

Da prøvde vi pappan hennes som vi har møtt en gang og han svarer ikke.
er et rørlegger firma som er registert under hans navn.

Så er litt oppgitt kan du so.

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.