hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - de forskjellige selene...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 de forskjellige selene...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

gardskjerringa

Skrevet - 19/03/2007 :  21:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt *blånn*...
Hva er forskjellen på modisele, lettsele, travsele, surresele....
Hvem har baksele? Hva slags feste har de andre selene som ikke surres?? For jeg regner med at surresele surrer man...
Helst ingen faguttrykk her
Jeg vil ha en sele som har bredt bryst, baksele...og ikke arbeidssele/bogtresele...Hva skal jeg lete etter? Det er helt til hobbybruk og snakk om kanskje en dag i uka med kjøring, men utstyret må jo være i orden!! Hesten er forøvrig en kraftig 7 år gammel fjording om det har noe å se. Vognen er en roadcart, tung type antar jeg...

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  00:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe. seler er vanskelig.

BAksele kan du bruke på alle seler, og du bør bruke det til hobbykjøring, med mindre det er helt flatt der du kjører.

En surresele er en standard travsele, den surres fast på en spesiell måte på vogna :) modisele er løpssele til trav, det skal du ikke ha. Ikke quickhitch sele heller. Lett seler , eller lette brystseler bør du også holde deg unna, det er ingenting og kjøre med i mine øyne, gir altfor stor belastning på salettområdet, og er i det hele tatt ubrukelig .

Hvis vogna di er en tung type så er jeg usikkre på om je anbefaler en travsele ... Sjekk balansen i den .. (Putt en person i vogna og hold den selv. Der den ligger i dragene på hesten din, på den høyden, skal du kunne holde den med en finger.

Jeg pleier å anbefale til hobby bruk, enten en standard travsele (snurresele) med baksele og bredt bryst. PLUSS en form for svingel eller trinser på vogna. dette er enkelt og fikse. Dette fordi da blir brystet mye mer fleksibelt og hesten kan røre seg mye lettere uten å risikere og *brenne * noen muskler.

Eller en maratonsele/finsele/stassele. Dette er kraftige brystseler som tåler en støyt, de har trekkliner som skal festes i en svingel, og baksele, brede fine bryst :)

Hva sier lommeboka ?a
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  02:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, med litt kjøretrening i baklomma, både arbeidssele og travsele, så ville jeg vel - med en enda usikker hest - sørge for å ha en sele som jeg - hurtigst mulig - kunne løse hesten fra vogna/sleden med.
Da er det vel best med en sele med sjæker og selepinner, som på et blunk kan løses ut - i motsetning til surreselene, som det tar meeeer tid å få hesten løst fra - hvis problem skulle opstå.

Vil også tro at baksele vil være greit å ha på en hest som skal kjøres i litt ulendt terreng. Det er ikke alle hester om klarer å bremse skikkelig uten baksele, og har hørt om unghester som fikk panikk i nedoverbakke, når doningen omtrent kom oppå ryggen deres.

Men - hør med mer erfarne "kjørefolk" - jeg har ikke kjørt sååå mye, selv om jeg har brukt innkjøring som generell opptrening av alle mine hester.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  10:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
når man kjører med snurresele skal man ha en skarp kniv i vogna så man kan skjære løs hesten om noe skulle gå riktig så galt. utover det så løsner man en snurresele kjapt om man har det i hendene :)

I bakke SKAL man bruke baksele.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  14:01:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hehe. seler er vanskelig.

BAksele kan du bruke på alle seler, og du bør bruke det til hobbykjøring, med mindre det er helt flatt der du kjører.

En surresele er en standard travsele, den surres fast på en spesiell måte på vogna :) modisele er løpssele til trav, det skal du ikke ha. Ikke quickhitch sele heller. Lett seler , eller lette brystseler bør du også holde deg unna, det er ingenting og kjøre med i mine øyne, gir altfor stor belastning på salettområdet, og er i det hele tatt ubrukelig .

Hvis vogna di er en tung type så er jeg usikkre på om je anbefaler en travsele ... Sjekk balansen i den .. (Putt en person i vogna og hold den selv. Der den ligger i dragene på hesten din, på den høyden, skal du kunne holde den med en finger.

Jeg pleier å anbefale til hobby bruk, enten en standard travsele (snurresele) med baksele og bredt bryst. PLUSS en form for svingel eller trinser på vogna. dette er enkelt og fikse. Dette fordi da blir brystet mye mer fleksibelt og hesten kan røre seg mye lettere uten å risikere og *brenne * noen muskler.

Eller en maratonsele/finsele/stassele. Dette er kraftige brystseler som tåler en støyt, de har trekkliner som skal festes i en svingel, og baksele, brede fine bryst :)

Hva sier lommeboka ?a

Opprinnelig postet av summer

Vil du være snill å forklare det der med svingel eller trinser på vogna litt nærmere? Jeg er også ganske grønn på dette med forskjellige seler. Har er surresele, men får det ikke til å passe helt i hop med roadcarten....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2007 :  15:01:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, skal prøve :)

Svingel/hummel er en tre/metall stang som festes foran på vogna. I denne så fester man trekkliner, som blandt annet finnes på arbeids seler,/maraton seler etc. Trekklinene er festet i brøstet. Svingelen er festet på midten, og kan bevege seg fritt fra side til side. Dvs at når hesten går, så bruker den jo brystkassa si. Svingelen beveger seg fra side til side når hesten går, slik at brystkassen blir temmelig fri , tiltross for bakker og tung belastning. Da risikerer man ikke fullt så lett skader i brystregionen.

Påen snurresele er det vanlig og feste med langt bryst eller kort bryst rett i dragene. Hvis du i stedet bruker et kort bryst, setter på noen ringer, og fester tau i en svingel, får du samme effekten.

Jeg har maratonsele til hesten min, og har derfor svingel på roadcarten min (Du får tak i det hos folk som selger kjøreutstyr) Toåringen min som je skal kjøre inn har jeg kjøpt snurresele til, fordi hun pr i dag drukner i maratoneselen. Siden jeg allerede har svingel på vogna, så kommer jeg til å sette dringer i festene på et kort bryst, og tlpasse trekkliner av tau, som jeg da setter en karabinkrok i, og fester på disse ringene. Da får jeg samme effekten på brystet, selvom selve selen er snurret fast på dragene.

Eller du kan fest .. fire er det vel .. trinser , i hjørnene og på sidene, og la et tau gli igjennom dette. Dette kommer på endel travvogner, eller man kan sette på selv. Der glir tauet veldig fint igjennom når hesten går.

Kort og godt så er ikke et fastspent i dragene bryst å anbefale ...
Gå til toppen av siden

gardskjerringa

Skrevet - 21/03/2007 :  13:23:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hehe.

Hvis vogna di er en tung type så er jeg usikkre på om je anbefaler en travsele ... Sjekk balansen i den .. (Putt en person i vogna og hold den selv. Der den ligger i dragene på hesten din, på den høyden, skal du

Hva sier lommeboka ?a

Opprinnelig postet av summer

Tusen takk for svar! Lommeboka sier vel ridning fremover Men jeg satser på en bogtresele. Er jo det jeg har kjørt alle hestene med så langt og den kjenner jeg. Det er dessuten feste på roadcarten til disse sakene man skal feste bogtreselene med så da er sikkert vognen beregnet til det. Baksele må vi jo ha siden vi har mange bakker å forsere. Men den er jo vanvittig tung å legge på hesten...Og han er lite kjørt, men 7 år så det er vel ingen umulighet å begynne nå.
Jeg har lånt en bogtresele så jeg får se om den passer når hesten kommer. Bare få kjøpt hodelag og tøyler. Må få understreke at dette er helt på hobbybasis, men jeg kan bruke vanlig hodelag når jeg skal kjøre?? Bare bytte ut tøylene? Vi har jo gjort det før, mener jeg...Bare ta av nesereima evt..Uff så mye dumt man skal spørre om..
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/03/2007 :  14:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjører alltid med vanlig hodelag, rett og slett fordi jeg ikke har noe annet. Men jeg kjører med et bitt med parerstenger (dvs jeg rir med det bittet også da, men jeg velger det bittet når je skal kjøre) Hvis du hr en travsele kan du godt bruke den. er det også svingel på vogna, eå er det veldig enkelt og lage til trekkliner og bruke et kort bryst på selen :) Gå til toppen av siden

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  22:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Låner tråden litt for å spørre om det er noen som kjenner til nettbutikker som har svingel?
Jeg har en maratonsele til kaldblodshoppa mi, men har ikke fått montert på svingel på vogna ennå.
Gå til toppen av siden

StinaogToJo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2007 :  08:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke 100% sikker, men tror www.nor-pol.no selger svingel. Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 22/03/2007 :  08:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva er forskjellen på nkjørehodelag og vanlig (altså i praksis)? Og hva med brystseler, er de helt ut - de er mye snillere for lommeboka ofte....?

Og hvor lange og brede bør dragene være i forhold til hesten?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  16:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjørehodelagene er kraftigere, noen har skylappe, og de har festet nesereima i sidestykkene. Ingen praktisk innvirkning sånn egentlig.

Brystseler er alt fra disse lettselene man får kjøpt, til maraton, finsele osv. Travsele er også en brystsele egentlig. Men det som gjerne kalles brystseler er disse enkle billige smale greiene som man fester dragene i noen reimer som henger på siden, og brystet da i draget igjen. alt er smalt og ubalansert og når dragene er festet blir det gjerne stor belastning på selve saletten. Det skal ikke være noen belastning og snakke om der. De er rett og slett ikke egnet til å kjøre med i det hele tatt. travseler derimot, er veldig egnet til å kjøre med, så lenge man bruker svingel/trinser, og baksele. Og disse får man fra en rimelig penge og oppover.
Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 22/03/2007 :  18:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æsj takk skal du ha... Da jeg ringte butikken for å høre hvilken sele de anbefalte min bittelille fikk jeg brystsele til svar - så da har jeg en sele som er litt ubrukelig da? Trodde ikke travseler var så egnet til å galopere i jeg... Kan man ikke feste svingelen i brystselen da? og bare dragene løst i de reimene? (har bare såvidt spent for, så har ikke sett det så mye i praksis enda).

Ante meg det med hodelagene da.... Men kjekt å få det bekreftet fra sikrere hold...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/03/2007 :  20:58:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du snakker om en sånn helt enkelt smal brystsele ?

Etter min erfaring så lager de små brystselene altfor mye press på saletten. Dvs på et lite område på hestens rygg. Det er noe med festeanordningene. En travsele er MYE mer egnet for galopp enn disse pinglegreiene. Jeg ville aldri kjørt med noe sånt, med mindre det var snakk om en minitur en gang i blandt , på helt slette grusveier og ingen bakker. trav og galopp ville je gholdt meg langt unna. Brystene er også utrolig smale, og det ville jeg heller aldri kjørt med, svingel eller ei.

Skal du drive skikkelig jkøring, med rtav og galopper og ulendt terreng, så anbefaler iallfall jeg arbeids sele, eller maraton/fin sele. Evt en solid travsele med bredt brøst. Men de andre er bedre til roadcart kjøring. Men det er bare min mening, og det er jo mange som kjører med disse selene, selvsagt .... Jeg personlig ville bare aldri gjort det :)
Gå til toppen av siden

-Ronja-

» VIP

Skrevet - 22/03/2007 :  21:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med deg summer. Kjøpte selv en slik enkel brystsele til hoppa mi. Selen var veldig pen den og fungerte kjempe-bra som tilvenningssele til hesten og tømmekjøring/longering, men ville aldri ha kjørt med den. Alt for tynne remmer og siden roadcarten min ikke er av dei letteste vognene så er jeg redd brystrema kunne kommet til å klemme litt.
Har nå som hun ska tilvennes vogna, kjøpt meg en holmøyane maratonsele. Kjempe-flott sele og ikke minst kraftig. Kan anbefalest
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 22/03/2007 :  22:01:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
For galopp er det kun en ting som duger og det er en maratonsele. Travselen er for spinkel og arbeidssele/bogtresele er for ustabil og tung:

Arbeidsele er en trekksele. Bygd for å trekke, gjerne tungt. I galopp vil bogtre/pute ligge veldig urolig. Hesten beveger seg annerledes i galopp. Strekker frambeina mere frem og det vil påvirke skulderblad hvor nettopp bogtreet ligger.

Vogna sitter ikke så godt fast som på en annen sele. den vil kunne bevege seg noe fram og tilbake. pga drottene og det at bakselen ikke er festa i vogna.

Ikke alle arbeidsseler har bukgjort, noen har kun springgjort.
Springgjorten skal være slakk og så når du fester ei vogn vil ikke området rundt orepinne/orepute ligge helt stille. dette vil slenge litt hit og dit i galopp

Kort sagt veldig ubehagelig for hesten.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.