hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blanding mellom lettdøl og fjording?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blanding mellom lettdøl og fjording?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

troypija

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  12:06:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har en slik blanding?

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/03/2007 :  12:17:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Nettopp solgt en slik blanding, han er nydelig Var en fjordinghingst som var på vift hos kaldbl.hoppa mi, og det ble det jo resultater av. Blandingshingsten er bare et halvt år enda, så blir spennende å følge med;) Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  13:23:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du bilder av avkommet? Fikk ikke tid til å skrive det i stad, mn jeg har altså ei hoppe på snart 3år som er blanding mellom lettdøl og fjording (Mor=Fjording Far=Lettdøl). Har noen gamle bilder av henne på vipen.. mn hun cr helt ut som en fjording på disse bildene.. får vel laste opp noen nye snart

Hun ser ut som en fjording, bare med litt lettere byggning og lengre føtter, samtidig som hun er mer lyse,lyse brun, enn brunblakk. Men jeg tror fargen hennes vil bli regnet som mørk brunblakk. Hun har også en veldig tydelig og mørk ål på ryggen, eller har hun en liten hvit stjerne i pannen, men ingen andre avtegn.

Er litt gøy å høre om det også finnes andre med slik blanding, og se hvordan disse ble seende ut
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  13:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er ikke noe som heter lettdøl mer.. det heter kaldblodstraver Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 19/03/2007 :  15:14:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Har noen bilder på vip, s.3. Der er han bare noen dager gammel. Siden han er solgt så har jeg ikke oppdaterte bilder. Men han er blakk og har ål. Han minner om mor si i hodeform og begynner å bli noe mørkere blakk på hodet. Pen hest, blir nok en super allrounder;) Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  11:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
nyydeli<3<3v elsker sånne småtasser^^,

Mn når tid ble lettdøl forandret til kalblodstraver? har ikke hørt om d..
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  12:54:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Sikkert noen her som vet når dette ble forandret, jeg er ikke sikker. Men nå er det iallefall slik at det er to raser:
Døl og kaldblods.
(Tungdøl har altså blitt hetende døl, og lettdøl heter kaldblods.)
Smugtitta på vipen din også, unghesten din var også nydelig da
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  08:44:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Lettdøl har vel liksom aldri vært noe annet enn kaldblodstraver. Tungdøl og døl = Dølahest. Lettdøl = kaldblodstraver.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 21/03/2007 :  09:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Låner litt tråd av Troypija: Mari, du har delvis rett, for slik har det alltid vært på folkemunne. (Bortsett fra at jeg ikke helt skjønner hva du mener med tungdøl og døl=dølehest... + lettdølen, så du mener det da finnes tre forskjellige typer av døl?)
Døl og kaldblodstraver skal ikke blandes sammen som rase. Dette er to forskjellige raser i stambok, men med samme opphav en gang i tiden. Derfor er det ingenting som heter lett og tungdøl i dag, kun dølehest og kaldblodstraver.
(Men snakker du om lettdøl, så skjønner jo de fleste hva slags type hest du snakker om, verre er det ikke;)
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  10:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si jeg ble litt forvirret.. Altså.. Vi har nå døl som en rase, slik at det ikke lengre er et skille mellom tung og lettdøl? Eller er det slik at den lettere dølarasen (lettdøl) regnes som kalblodstravere?

Jeg mener å ha hørt at kalblodstraveren er det samme som lettdøl, men det har alltid vert slik at folk har omtalt hestene med forskjellig navn, og påstått at de var forskjellige raser. I papirene til Lettdøl hoppa våres står det at hun er lettdøl, mens i papirene på bestemora til min hest står det at hun er en kaldboldstraver:§

Mn håper vi kan forsette tråden med å sende inn bilder av lettdøl/kaldblodstraver+fjording blandinger^^,
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  11:04:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Lettdøl er det samme som kaldblods. Tungdøl er også en dølahest, akkurat som - ja, en døla hest er. (midt-i-mellom-tung-døl..? :P)

Jaja, dette er hva jeg har lært.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  11:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lettdøl er det samme som kaldblods. Tungdøl er også en dølahest, akkurat som - ja, en døla hest er. (midt-i-mellom-tung-døl..? :P)

Jaja, dette er hva jeg har lært.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Ok, skjønner nå:P
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  12:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
tungdøl er døl. lettdøl er kaldblods. det er ikke noe imellom. Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 21/03/2007 :  13:23:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp.. mn nå vil jeg tilbake til tråden jeg begynte på...
ER det noen som har en blanding mellom fjording og lettdøl/kaldblodstraver? Bilder?
Gå til toppen av siden

Draggutt

Norway

Skrevet - 01/05/2007 :  20:18:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDraggutt  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nettopp solgt en slik blanding, han er nydelig Var en fjordinghingst som var på vift hos kaldbl.hoppa mi, og det ble det jo resultater av. Blandingshingsten er bare et halvt år enda, så blir spennende å følge med;)

Opprinnelig postet av NedreKjønås

Helene!
Ser det har blitt resultater av besøket hos deg en vinternatt. Men du kunne ikke tenkt deg å informere meg om føllet!?! Hva med abortsprøyta som jeg tilbøy deg å betale for!? Ganske useriøst av deg! Greit at uhell kan skje men dette var ikke et uhell vi ikke visste om! Det fins nok dårlige blandinger ute å går og det er dette vi skal motarbeide! Syns det er svakt av deg og ikke varsle meg!! Det er tross alt hingsten min..Eller!?! Til lykke med videre avlsplaner.....
Gå til toppen av siden

SheWitch

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2007 :  21:59:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSheWitch  Svar med kopi av melding
Renate!

Hoppa ble faktisk bedekket i månedskifte oktober/november, det betyr at ho allerede var drektig ved det siste besøket Draggutt tok seg friheten til hos Helene. (Dette var på vinteren, det var nysnø og ingen spor indikerte at hestene hadde vært bortpå hverandre, og hestene sto på hver sin side av gjerdet. Derfor så ikke Helene noen grunn til å gi henne abortsprøyte!)

Men nå har det seg slik at denne hingsten din (og den forrige for den saks skyld) stadig var på besøk hos hestene til Helene, så det hadde jo vært rart om det ikke skjedde noe!

Syns det er helt tragisk av deg å slenge dritt til Helene på et åpent forum når dette er en sak som ikke har noe med noen her inne å gjøre! Men hvis du har så lyst til å reklamere for at du er totalt blottet for kunnskaper om å holde hingst, og at du gang på gang ikke klarte å holde ham innenfor gjerdet, så er jo det opp til deg selvfølgelig. Men du tenker vel kanskje ikke på at ditt "løsdrifthold" av hingst er grunnlag for anmeldelse? Hadde det vært noen andre hingsten din stadig besøkte og ikke Helene, hadde du nok fått ganske mange reaksjoner underveis!

Og du kaller henne useriøs... Hvor seriøst er det å eie en hingst, la den stikke av stup i ett, for så å ringe Helene og spørre om hun kan komme hjem til deg med den?? Eller sende en 12-åring opp for å hente en vilter og farlig hingst (Mir) fordi du ikke gidder selv? Om du skal snakke om å være useriøs, så ta deg en laaang titt i speilet!

Du burde vel bare være glad for at Helene ryddet opp i dette uten å lage noe oppstyr rundt det, og innlegget ditt burde du holdt deg for god til!

Og.. lykke til med videre avlsplaner, Draggutt har vel straks en haug uplanlagte avkom etter seg i Tunhovd også, det finnes jo hopper uten kyskhetsbelte der også...

Jo lengre opp på pidestallen du klatrer, jo lengre blir det å falle ned igjen... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.