hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan får hesten til å gå på tøyle
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvordan får hesten til å gå på tøyle
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  18:48:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
har en fjording som ikke vil gå på tøyle helt. må "sage" henne ned, men når jeg har klart det, begynner hun å nykke...bruker vanlig trinsebitt. jeg er helt sikker at hun kan det, for hun har gått som skolehest. har dere noe tips hvordan jeg kan få henne ned på tøyle ??

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 16/03/2007 :  20:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
IKKE SAG!!!!! Det er det værste du kan gjøre!! Ri henne heller riktig med god bakbeinsaktivitet, så kommer hun av seg selv.

Du må absolutt ikke sage, for om du gjør det, er det ikke rar hesten din blir sur. Da går den bare på forparten, og blir rett og slett ødelagt med tiden! Skaff deg heller en dyktig instruktør, så vil du kunne klare å ri hesten i riktig form lett som bare det;)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2007 :  21:49:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ting som dette tar tid, det er en rytterfølelse som må utvikles. Det er ikke noe du kommer til å lære over natta.

Konsentrer deg heller om å ri riktig, altså bøye hesten, være nøye på rideveiene, varier mye når du rir dressur (ikke ri på en storvolte i 20 min), mye halvparader og overganger. Spesielt det siste styrker hesten, og den vil bli flinkere til å sette bakparten under seg.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  00:20:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skaff deg heller en dyktig instruktør, så vil du kunne klare å ri hesten i riktig form lett som bare det;)

Det er dette som bør være det første du gjør. Lykke til!
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  00:52:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
1) få deg en flink instruktør, en som ber deg ha hendene rolig og ikke bruke dem mye.
2) bli lett på hånden og ri for sete+sjenkler
3) overganger til det tyter ut av øra på deg
4) bøy og tøy
5) samlende og løsgjørende øvelser når dere blir flinke nok til det

...noe i den dur.. :P

så kommer det til slutt ikke forvent at det går fort - noe som kommer kjapt er som regel "falskt"...

masse lykke til! ^^

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  02:59:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode råd å ri for en god instruktør.
Men ehh - har du prøvd å "slippe heeelt opp tøyletaket?" Hvordan reagerer hesten på å plutselig ikke ha "støtte" eller "tak" i tøylen? Blir den forvirret? Usikker? - "Gjør som den selv vil" - eller...?

Prøv dette - og gi tilbakemelding - hvordan reagerer hesten på å IKKE bli "saget" - ikke får "respons" på å "legge seg på bittet".... (Dette må selvfølgelig prøves ut i kontrollerte omgivelser.) Ja, prøv å "se" hva hesten selv reagerer på - og gjør den "forvirret" over manglende ledning og tempo - før du GIR den støtte for ønskete bevegelser.

Hvis det ikke er en svært "egen-selv-dominerende" hest, så vil den SØKE din støtte i hva den skal gjøre og på hvilke kommandoer.

Har sett altfor mange "unge og ambisiøe rytttere" som "stumt" - altså helt uten en lyd kanskje bare et par smatt, rider sine flotte hester i massevis av øvelser - og det jeg - som er vant til å SNAKKE til hesten - reagrer på - er hvor lite VERBAL kommunikasjon det er mellom hest og rytter.

Ehhh - hvis man ikke kan "snakke" og kommunisere med sin hest - ja, da kan man likegodt kjøre moped.....

Er det noe som MANGLER her??
Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 17/03/2007 :  09:43:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje noen kunne forklart "solengshæstan" hva det er at hesten går til tøylen. For det virker som om hun tror at det er at hesten går med knekk i nakken. Jeg er ikke så god til å forklare, så tenkte kanskje noen litt mer erfarne kunne steppe inn. Kanskje noen har bilde-eksempel også, dvs en hest som går på tøylen og en som ikke gjør det. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  12:53:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
å hesten min er ikke sur!!
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  13:16:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
vil da heller ikke si at jeg er ung og dum! har ridd i flere år+ hatt hest i flere år.. men det er bare at jeg skal på ett lite stevne til våren, så jeg skal forberede meg godt!! men har jo oxo andre øvelser enn å få hesten til å gå på tøyle... kan en god del andre ring :D
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 17/03/2007 :  15:26:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager "solengshæstan" hvis du oppfattet innlegget mitt som kritikk. Det var ikke ment sånn. Jeg blir litt irritert når det første man svarer på sånne innlegg er "skaff deg instruktør". Hadde du hatt mulighet til det, hadde du nok ikke skrevet inn her, men spurt instruktøren din om hjelp istedet. Tenkte kanskje noen av de andre som har svart på innlegget ditt kunne forklare hva det er at hesten går på tøylen, litt om ettergift og sånn. Jeg er heller ingen ekspert skjønner du. Men kanskje du ikke skal tenke så fælt på å få dette hodet ned. At hesten knekker i nakken betyr ikke automatisk at den tråkker godt innnunder seg med bakbeina og bærer seg (som er det vi hovedsaklig ønsker under dressurridning), som kan kjennes ved at hesten krummer/løfter ryggen bittelitt. Hvis hesten gjør dette vil hodet komme av seg selv. Hvordan du skal få til dette klarer jeg dessverre ikke forklare deg gjennom å skrive her Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  15:52:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg kan jo prøve å forklare det Tone snakker om. Ri hesten i godt taktfast skritt/trav (men ikke for fort), prøv å få en bøyning innover i volta, men vær flink med å gi etter med en gang hesten tenker bøyning ("ta så mye du må, men så lite du kan" synes jeg er et fint motto), og ikke krev noe mer, etterhvert vil hesten gå til ettergift for innvendige tøyle, og først da er den klar for å finne utvendig tøyle og støtte. Hesten vil kanskje gå på en minimini volte i starten, la den gjøre det (men det er tuuuungt, så der blir den ikke værende lenge, tro meg, denne taktikken funker på hester som alltid vil innover, spør hesten min), og en ting til, husk å gi den plass på utvendig side, ved å gi litt ut på utvendig tøylen (skyv din utvendige skulder fem) når du rir på volte/hjørner ol.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  16:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
takker :) må først få ridebanen ordna (militæret har herja gaaalning).. rir nå på en hyttevei bare for å få mosjon :) trur måten din natalie s vil virke på rosa lind og sorry toneeile... jeg skal høre med mamma og pappa om rosa kan stå noen dager på stallen der jeg går på ridekurs :)

toneeile

Skrevet - 17/03/2007 :  17:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
No hard feelings solengshæstan Lykke til Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  19:38:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
takktakk :D men lurer på en ting til... når jeg er på tur i skogen/veien... så er rosa skvetten noen ganger. kan det være lurt å få henne på tøyle, åsså konsentrere om det?? så jeg får henne "samlet"?? for hun "leter" etter farer så hun kan skvette av. vi kaller henne skuespillerinnen for hun holder på sånn i perioder.

lucky june

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  22:10:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men for at hesten skal arbeide riktig i dressur, så bør den gå på tøyle...

Opprinnelig postet av solengshæstan

Snu på det så blir det riktig. Når hesten går til tøylen så arbeider den riktig i dressur

Hvis Rosa skvetter nå og da på tur, så gi henne enkle oppgaver som hun kan, men alikevel gjør at hun må konsentrere seg.
Også lønner det seg være føre var og gi henne oppgaver før hun rekker finne noe å skvette av.

Vet du hvorfor hun leter etter noe å skvette av?

Jeg ville ikke hengt meg opp i dette med å få hesten til tøylen jeg. Ri hesten din riktig og gjør treningen lystbetont så er jeg sikker på at det vil komme av seg selv.
Ofte får man motsatt virkning (negativ) om man er for opphengt i noe.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  10:53:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
takktakk :)
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.