hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når gal hest blir fantastik:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Barokkridning
 Når gal hest blir fantastik:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

miksern

» VIP

Innlegg: 2

Skrevet - 14/03/2007 :  21:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare fortelle litt om hvordan akademisk ridning har forandret alt for meg, så kanskje det er til noe inspirasjon for andre.

Jeg kjøpte nemlig en mishandlet fullblodshest for halvannet år siden, som tidligere var hardkjørt på galoppbanen og seinere knekt av den moderne harde dressuren, som dessverre altfor mange hester blir brutt ned av. Uansett hvor du var, stresset hun veldig, hun hadde hode i sky, ingen lyst til å sammarbeide eller jobbe, og hver gang du ba om noe ble hun helt hysterisk, og gikk nesten gjennom gjerde om du la til skjenkel. Oftest stod hun mer på ett eller to bein, enn på fire. Med andre ord, hva folk ville kalt en gal hest. Redningen kom da jeg begynte med akademisk ridekunst. Jeg har aldri ridd noe annet på henne, og hun er den første hesten jeg har ridd akademisk på, og aldri har jeg fått så stor framgang ved vanlig dressur ridning. Fordi man i akademisk tilpasser dressuren til hesten, venter på hesten, og lar den bruke den tiden den trenger til å bygge seg opp fysisk og psykisk,vil hesten veldig fort finne ut at det er både gøy og utfordrene, og ikke nedtrykkende og vondt. Dette oppdaget også hesten min. Og hun forandret seg stort, og er i dag ikke til å kjenne igjen på banen. I dag går hun mye mer avslappet med hele kroppen og ikke minst hodet. Hun lystrer mye bedre på sete, og på små tegn og beskjeder jeg gir henne, og hun er blitt kjempe myk og mestrer nå travers, versade, roundver og piruette i skritt og trav. Det jeg skal fram til ved å si dette er at uansett hesterase og hva den har gjennomgått, så kan alle forbedre seg, og alle kan gjøre flotte øvelser med hestene sine om man bare trener på hestens premisser, og gir den tid. Tross alt er dressuren til for hesten og ikke hesten til for dressuren, det være seg om du har en traver, haflinger, fullblods, eller hvilken som helst hest:)

Stå på alle sammen, hesten din kan også om du bare jobber med den på riktig måte!!

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 14/03/2007 :  23:01:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For at dette ikke skal bli tatt feil opp starter jeg innlegget mitt med å si at jeg er positiv til akademsik dressur, og jeg er positiv til klassisk dressur (all den tid dette visstnok er to forskjellige ting *klør seg litt i hodet*) Jeg ser utrolig mange positive ting, og forfekter mange prinsipper derfra selv

Jeg syns det er utrolig flott at du har funnet en måte å kommunisere med din hest på, som passer hennes hode, og ditt hode. At dere sammen har funnet veien til et mer harmonisk samarbeid vitner om at du har forsøkt, og sikkert forsøkt enda en gang. Du har sikkert som de fleste av oss sett deg over skuldern og fundert på hva du holdt på med for en tid tilbake.
Likevel klarer jeg på ingen måte å sette likhetstegn mellom en stresset hest som løper rundt med hodet i været og "den undertykkrende dressuren" du prater om.

Jeg har ridd mange hester, som er konkurranseridd, de har vært tungridde. Enkelte har vært framtunge. Noen har stresset. Men generellt sett har forskjell på de, og de ytterst få (i grunnen bare en som har kommet særlig "på vei") hester ridd etter akademiske prinsipper vært at de sistnevnte har vært mer lettridde.

Jeg tror mer på at hesten din nok hadde lopper i blodet, og ikke hadde forstått hva man krevde av henne enn at dressuren kan beskyldes for de problemer hun hadde :-) Når man finner seg en vei som passer for en selv er det ofte slik at vi får lyst til å dra med alle andre. Det bruker jeg også å få (bare spør vennene mine om hvor lyst jeg har til at de skal prøve seg på lange tøyler *ler*), likevel syns jeg vi skylder de rundt oss som har en annen vei å gi dem kreditten for at de kanskje vet hva de gjør, selvom vi mener at vi har en bedre løsning. Det finnes fortsatt usigelig mange hester i Norge som ris rettet mot konkurransedressur. Jeg kjenner en brøkdel av dem. Felles for alle de ryttere jeg kjenner er at de bryr seg om sin hest, og sin sport. De ville aldri finne på å "nedtrykke" sin hest, de er akkurat like mye et lag som du og din hest . De har bare en annen hest, en annen innfallsvinkel, og kanskje et annet skjema for hva som er et godt resultat.

Guro
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway
Innlegg: 1245

Skrevet - 14/03/2007 :  23:50:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg tror mer på at hesten din nok hadde lopper i blodet, og ikke hadde forstått hva man krevde av henne enn at dressuren kan beskyldes for de problemer hun hadde :-) Når man finner seg en vei som passer for en selv er det ofte slik at vi får lyst til å dra med alle andre. Det bruker jeg også å få (bare spør vennene mine om hvor lyst jeg har til at de skal prøve seg på lange tøyler *ler*), likevel syns jeg vi skylder de rundt oss som har en annen vei å gi dem kreditten for at de kanskje vet hva de gjør, selvom vi mener at vi har en bedre løsning. Det finnes fortsatt usigelig mange hester i Norge som ris rettet mot konkurransedressur. Jeg kjenner en brøkdel av dem. Felles for alle de ryttere jeg kjenner er at de bryr seg om sin hest, og sin sport. De ville aldri finne på å "nedtrykke" sin hest, de er akkurat like mye et lag som du og din hest . De har bare en annen hest, en annen innfallsvinkel, og kanskje et annet skjema for hva som er et godt resultat.

Guro

Opprinnelig postet av Guro



Hjertens enig!
Flott at du har funnet en vei som passer for deg:) Men å si at mer konkurransedressur bare nedtrykker hestene og skaper problemer ? Tjaaa..... Hadde en erfaren "konkuransedressurperson" fått din hest, kan det hende det hadde blitt like godt resultat :) Man venter jo på hesten, lar den bygge seg opp, og krever ikke mer av den enn det det kan i vanlig dressur heller. Så hesten din har nok vært misforstått, det har du rett i, men å si at alle hester blir ødelagt av vanlig dressur, ja det er nok å strekke det litt langt.

Men lykke til videre med hesten din! Kunne tenke meg å lære akademisk ridning selv. Holder "bare" på med konkurransedressur nå, men tror da jeg er snill og grei med hesten jeg rir for det

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 14/03/2007 23:50:40 Gå til toppen av siden

miksern

» VIP

Innlegg: 2

Skrevet - 15/03/2007 :  11:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svar til dere begge som har skrevet ovenfor.

Må først si at jeg ikke mener å angripe alle som driver dressur, jeg har selv gjort det, og vet at folk som regel ikke mener å gjøre hesten sin vondt, og ofte handler ting som er negativt om uvitenhet, og ikke at man mener noe vondt ved noe. Dessverre er min sak slik at jeg vet at hesten min ikke er brukt på en positiv måte i dressuren, men det er selvfølgelig ikke bare dressurens skyld, men den personen som red henne i dressur. Jeg er veldig klar over at det er stort spenn i ridningen også innenfor den moderne dressuren, og at det er forskjeller også her:) Når det blir sagt at hesten min ikke var stresset pga dressuren, så er jeg ikke enig. Hester reagerer veldig ulikt på skjenkler, pisk, og tøylebruk. Hesten min er blitt hysterisk for enn hard hånd og stramme tøyler, fordi hun har hatt dårlige opplevelser med det, og det merker jeg til dags dato. Og pisk kan jeg ikke en gang ri med, fordi hun ble straffet med den av forrige eier da hun ikke lystret. Da jeg fikk henne var hun blitt ett reultat av litt for hard type ridning, og en rytter som absolutt aldri burde hatt hesten. Og

For å dra det litt videre: Det er ett faktum att ikke alle hester har Psyke og styrke nok fysisk og psykisk til å holde tritt i den moderne konkurranse dressuren. Det er ikke uten grunn det nå er blitt tatt opp (faktisk i dressurmiljøet selv)at man skal måle hvor mye vekt man legger i munnen på hesten når man drar i den under ridning. Det er altfor hard tøylebruk blant annet for å skjule taktfeil. Om det blir vedtatt at man skal måle vekten under konkurranser, tror jeg folk i toppklasse vil få ett problem. I dressur er det forresten ca 1av 10 hester som klarer å henge med på det som kreves (i høyere klasser vel og merke), mens det i akademisk er 10 av 10 hester.

Jeg var i Danmark forrige måned på en akademisk stall hvor de hadde tatt i mot en hannoveraner fra Tyskland, som var bare 7 år og var trent hardt opp til grand prix nivå. En hest på syv år bør ikke kunne slike øvelser på ett så tidlig stadiet. Hesten var ødelagt pga hard hånd, og kunne sannsynligvis aldri ha bitt i munnen igjen.

Jeg vil selvfølgelig påpeke at slik hard ridning ikke gjelder alle, og at den er værst i høyere klasser. Men de tilfellene jeg har beskrevet er faktisk å se ganske ofte, og jeg kunne fortalt om flere andre tilfeller, og det bør ikke forekomme. Vi bør jevnt over bli flinkere til å lytte til hesten og finne naturlige måter å trene på uten så mye maktbruk. Det var derfor jeg valgte akademisk:)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 15/03/2007 :  12:50:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når det blir sagt at hesten min ikke var stresset pga dressuren, så er jeg ikke enig. Hester reagerer veldig ulikt på skjenkler, pisk, og tøylebruk. Hesten min er blitt hysterisk for enn hard hånd og stramme tøyler, fordi hun har hatt dårlige opplevelser med det, og det merker jeg til dags dato.


Jeg foreslår at du leser dette avsnittet høyt for deg selv et par ganger.
For jeg skjønner faktisk ikke hva hester forskjellige reaksjonsevne på sjenkler, pisk og tøylebruk har å gjøre med at hesten din er stresset grunnet ridning innenfor moderne dressur. Jo, det er et resultat av ridning som er utført på/mot/med henne, det er jeg -helt- enig med deg i. Jeg er bare ikke helt enig med deg i at størsteparten av de som rir moderne er slemmiser som sparker, drar og slår hestene sine. For slik er det ikke. Jeg er helt sikker på at hesten din kan bli stresset av akademisk dressur også jeg, det er bare å ta hardt nok i stanga et par ganger, eller bruke sjenklene for ivrig. For det er like fullt mulig å være en dust på blank stang, som å være en dust på kandar ;-)

Kopi av melding:

Og pisk kan jeg ikke en gang ri med, fordi hun ble straffet med den av forrige eier da hun ikke lystret. Da jeg fikk henne var hun blitt ett reultat av litt for hard type ridning, og en rytter som absolutt aldri burde hatt hesten.


Er hesten din redd pisk foreslår jeg at du begynner å desensitivisere den fort som fy, så hun skjønner at det er et hjelpemiddel og ikke et middel til avstraffelse. Pisken er et såvidt kjekt hjelpemiddel at jeg tror du vil finne at det er en lønnsom innvestering.

Kopi av melding:

For å dra det litt videre: Det er ett faktum att ikke alle hester har Psyke og styrke nok fysisk og psykisk til å holde tritt i den moderne konkurranse dressuren. Det er ikke uten grunn det nå er blitt tatt opp (faktisk i dressurmiljøet selv)at man skal måle hvor mye vekt man legger i munnen på hesten når man drar i den under ridning. Det er altfor hard tøylebruk blant annet for å skjule taktfeil. Om det blir vedtatt at man skal måle vekten under konkurranser, tror jeg folk i toppklasse vil få ett problem. I dressur er det forresten ca 1av 10 hester som klarer å henge med på det som kreves (i høyere klasser vel og merke), mens det i akademisk er 10 av 10 hester.


Etter mange år med høyere utdanning er jeg godt skolert i kildekritikk ;-) Derfor vil jeg ha kilder for dine påstander. Jeg ønsker også å vite hvilket nivå vi prater om her "høyere klasser" kan være så mangt. Jeg ønsker også å vite hvor mange hester det er snakk om at er testet. Og hvordan man bestemmer at en akademisk ridd hest og en moderne ridd hest befinner seg på samme nivå. Men jeg vil anta at jeg får svar på alt dette i den undersøkelsen du har lest som konkluderer med dette.

Kopi av melding:

Jeg var i Danmark forrige måned på en akademisk stall hvor de hadde tatt i mot en hannoveraner fra Tyskland, som var bare 7 år og var trent hardt opp til grand prix nivå. En hest på syv år bør ikke kunne slike øvelser på ett så tidlig stadiet. Hesten var ødelagt pga hard hånd, og kunne sannsynligvis aldri ha bitt i munnen igjen.


Bare fordi jeg er nysgjerrig: hvilke øvelser er det den ikke burde kunne gå? Trist at den er ødelagt i munnen, men nå er jo ikke bitt noe krav for en lykkelig hest :) så da håper jeg den havner hos mennesker som forstår problemene den har og får det godt :-)

Kopi av melding:

Jeg vil selvfølgelig påpeke at slik hard ridning ikke gjelder alle, og at den er værst i høyere klasser. Men de tilfellene jeg har beskrevet er faktisk å se ganske ofte, og jeg kunne fortalt om flere andre tilfeller, og det bør ikke forekomme. Vi bør jevnt over bli flinkere til å lytte til hesten og finne naturlige måter å trene på uten så mye maktbruk. Det var derfor jeg valgte akademisk:)

Opprinnelig postet av miksern



Jeg har et spørsmål til dette avsnittet: hvordan i all verden kan mene at akademisk -ikke- gir muligheten til maktmisbruk? Så klart, det er -intensjonen-, men det er da vel intensjonen til vanlig moderne dressur også så vidt meg bekjent. Den dagen man har funnet opp en ridestil som ikke gjør det mulig å la sinnet løpe av med seg, eller det ikke er mulig å presse hesten mer enn den takler. Ja da skal jeg juble. Men denne naive holdningen her kommer ikke til å hjelpe noen.


At hester er utsatt for mennesker som er uten talent, eller uten evne til å lese dyret, ja se det er trist. Det syns jeg virkelig. Men at du ikke klarer å se forskjellen på det og det at en hest er ridd mot moderne dressur, ja det syns jeg bare er enda litt tristere.

Selvom jeg ikke er noen kløpper på akademisk ridning enda så rir jeg også dressur for hestens skyld til opplysning. Jeg syns også den skal være sterk nok for oppgaven og at den skal være lydig, i ettergift, og klar til å takle det jeg ber den om. Jeg sitter på ingen måte og sparker den uvettig i siden, eller er hardhendt med munnen dens, og det handler utelukkende om at jeg er opplært av dyktige mennesker, med et bra hestesyn.

Litt sånn off-topic: men hvem er forbildet ditt innen akademisk (eller hvilken lære er det du følger?) Og før du fyrer opp og tror jeg er slem så spør jeg av nysgjerrighet :-)


Guro
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 15/03/2007 :  20:51:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg begynte også med akademisk med en ganske sprek og halvgal hest, hehe! Jeg var på det tidspunktet helt uskolert og begynte å bli litt lei av å krangle me den halvgale hesten min :). Jeg hadde to ridetimer i romjula og hesten min var som et lam. Etter ridetimen sto han å koste og koste og koste med meg - og jeg ble rett og slett LYKKELIG! I februar hadde jeg ridetime hver dag fra torsdag til søndag (med Alexandra Myhren) og hesten min, ja den var rolig og utrolig grei hele uka. Jeg vil si det er en øvelse i å kommunisere med hesten, lytte til dens signaler og begge må gi og ta. når jeg rei han på lørdagen var han ganske støl og jeg merket at øvelsene ikke var så enkle for han som dagene før, men istedet for å bli helt gal og sint - valgte hesten å gjøre øvelsene alikevel, uten at jeg på noen måte presset den. Sier ikke at det var vondt for hesten, for all del. men den hadde treningsverk - og valgte å prestere og vise at den var flink forde om :). Jeg har en hest med svært mye personlighet, og når jeg skryter av den (har blitt mye flinkere til å rose gjennom akademisk ridning) så ser jeg på hesten at "åååh ja jeg vet jeg er flink". og porten på ridehuset, som til vanlig er driiiidskummel - er plutselig ikke skummel, for "jeg er så himla tøff". Hehe! kjente jeg ble i godt humør bare av å tenke på det :). Lykke til videre folkens! Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway
Innlegg: 588

Skrevet - 18/03/2007 :  02:52:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Trener også slik på en kaldblodshoppe som ble tatt ut av trav i 1999. Hun var så å si "gal", livredd for pisk og bitt og motsatte seg det meste av hva vi prøvde på. Med hodet i været, og hvinet høyt og surt mot meg. Og stiv og vond og støl. Begynte så smått i høst å trene.
Det går sakte men sikkert framover, men ser nå en positiv og motivert hest som klarer å senke hodet, og er kjempemyk og fin i kroppen. Og er fin og myk i munnen.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 25/04/2007 :  12:49:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Haha Guro! Fant deg her også! :D

Neida, fra spøk til revolver...

HVORFOR skal det ikke kunne være ridestilen i den konvensjonelle dressuren som har ødelagt utgangspunktet for hennes trening av hesten?

NETTOPP det å tvinge en hest som (dessverre ofte) ikke er klar for det, eller helt forstår hva den blir bedt om - fordi at det skal se pent ut, så man kan vinne konkurranser- er jo i mange (ikke alle, men..) tilfeller det konvensjonell konkurransedressur går ut på! ?

Nå er det ikke alle ryttere som tenker slik, men mange gjør det. Og ganske åpenbart den forrige rytteren av denne hesten til trådstarter?

Mange ryttere som trådstarter, som ikke føler seg vel med dette "presset" velger seg etterhvert over til "dressur for hestens skyld, ikke dressur for dressurens skyld". Ikke noe underlig med det, spør du meg. Og at intensjonen er litt forskjellig i de forskjellige grenene, må vi jo bare registrere, all den tid konkurransedressuren har som mål å få fram en sports, konkurransehest, og helst tidligst mulig,- mens den andre måten har som intensjon å gjøre det som er best for Hesten uansett hvor lang tid det tar. Nå påstår jeg ikke at ikke folk Feiler, eller at ikke enkelte innenfor de forskjellige miljøene tenker noe annerledes, men dette som jeg presiserte over her er for meg hovedforskjellen.

Så nå Fatter jeg egentlig ikke hvorfor du
"går løs på" trådstarter, jeg synes det var ganske lett å lese ut ifra starten på tråden, hva som har skjedd, både før og etter, jeg.
Selv om en ex- løpshest er vant til å løpe, betyr ikke det at ikke harde "dressur" metoder kan ha skadet den ytterligere?
Har sett hester helt "ned" på kretsmesterskapsnivåer med blødende sporesår og åpne munner, jeg, så å si at ting ikke forekommer bare fordi de man selv omgås ikke driver med sånt, blir litt naivt?

Men - kunne også godt ha tenkt meg å se slike rapporter, artikler etc, for jeg liker å lagre slike i "favoritter" for å kunne slå i bordet med dem ved en senere anledning... ;)


Redigert av - LisaFi den 25/04/2007 14:04:43 Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Innlegg: 67

Skrevet - 27/04/2007 :  11:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den forskningsrapporten på vekt i tøylen har jeg lest for noen år siden, men har ikke tid til å lete den opp akkurat nå.... Skal prøve å komme sterkere tilbake over helgen.

Kort sammenfattet var testen utført på ryttere på Grand Prix nivå, mener å huske at det var tyske ryttere. Jeg reagerte veldig på hvor mye de faktisk hadde i hånden husker jeg, men greier ikke å huske eksakt. Det dreide seg om flere kilo....

Mvh Torill

PS: hadde de begynnt å måle dette i konkurranser på Grand Prix nivå, tror jeg dette over tid kunne blitt et stort løft for sporten!
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway
Innlegg: 908

Skrevet - 28/04/2007 :  00:09:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
tenk om man kunne blitt diskvalifisert for å ha for mye vekt i tøylen... eller blitt trukket ett poeng pr øvelse pr kilo i hånden
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Innlegg: 256

Skrevet - 03/05/2007 :  13:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Bra skrevet Guro!!!! -Jeg gleder meg til å høre svarene..... (Jeg er svak for korrekt språkbruk og retorikk....)
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Innlegg: 106

Skrevet - 11/05/2007 :  11:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var en spennende diskusjon. Jeg håper, som mange andre, at den tidligere omtalte rapporten blir funnet slik at alle som har fulgt diskusjonen kan få tilgang til denne.

Jeg må også bøye meg i støvet for Guros artikkel, veldig bra!

Samtidig må jeg også si at det utvilsomt ligger veldig mye i akademisk ridning. Jeg har aldri forsøkt dette selv, men kjenner en del som er veldig opptatt av dette. Jeg tror, og dette er min mening, at mange som opplever voldsomme forandringer på sin hest etter å ha forsøkt akademisk, kanskje går inn i dette nye med et veldig åpent sinn, og derfor legger av seg det som har skapt problemer tidligere.

Jeg spurte en av mine venner som holder på med dette om hvordan de gikk frem for å lære hennes litt ivrige avdankede traver å stoppe. Hun sa at det var stramme tøyler til hesten stoppet. Selv er jeg veldig fan av "stopp-metoden" som presenteres i Ellen Ofstads og Piet Bakkers samarbeidsfilm "På lange tøyler". Der lærer man først hesten å senke farten ved å ta i tøylene, for deretter å gi ut igjen så fort man får en liten temposenkning. Når hesten forstår dette, læres den full stopp.

Hva jeg vil si med dette, er at man nok plukker opp litt metoder fra forskjellige steder. Dersom jeg skulle klassifisere meg selv som enten akademisk eller "moderne" dressurrytter, så ville jeg selvfølgelig si at jeg tilhører den "moderne" gruppen ryttere, da jeg aldri har forsøkt med på akademisk dressur. Og i overnevnte tilfelle, må jeg si at jeg synes metoden for stopp som prestenteres i filmen så absolutt virker som den mildeste.

Jeg har også hørt at "long reining" er akademisk dressur fra bakken, og dermed viser dette igjen, som mange tidligere har sagt i denne debatten, at selv om man rir innen samme gren, så er det veldig mange metoder som benyttes; noen gode, og andre ikke så veldig gode...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 11/05/2007 :  11:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tenk om man kunne blitt diskvalifisert for å ha for mye vekt i tøylen... eller blitt trukket ett poeng pr øvelse pr kilo i hånden

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas



Hehe, kanskje det skulle vært påbudt med en liten dings mellom tøyle og bitt som ryker ved en viss belastning? Sikkert mange som rir vanlig dressur uten å holde for stramme tøyler også, men har inntrykk av at det alt for ofte dreier seg om å drive hesten godt fram og "fange opp" energien der framme ved å holde tungt i tøylen....
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 03/06/2007 :  15:14:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så nå Fatter jeg egentlig ikke hvorfor du
"går løs på" trådstarter, jeg synes det var ganske lett å lese ut ifra starten på tråden, hva som har skjedd, både før og etter, jeg.
Selv om en ex- løpshest er vant til å løpe, betyr ikke det at ikke harde "dressur" metoder kan ha skadet den ytterligere?
Har sett hester helt "ned" på kretsmesterskapsnivåer med blødende sporesår og åpne munner, jeg, så å si at ting ikke forekommer bare fordi de man selv omgås ikke driver med sånt, blir litt naivt?

Opprinnelig postet av LisaFi



Nå blåser jeg liv i en gammel tråd..beklager for det. Men jeg har overset helt at jeg har blitt kritisert så ivrig av Lisa her.

Jeg føler at jeg på ingen måte går løs på trådstarter. Hvis du leser det jeg har skrevet så har jeg da påpekt at jeg er helt enig med henne i at hesten garantert er dyktig sunnridd av sin tidligere rytter. Men at jeg ikke helt klarer å se linken mellom dette og at alle vi som ikke rir rent klassisk ønsker å ødelegge våre hester.

Jeg leser mye Lisa. Jeg sier det bare ikke alltid kjempehøyt. Jeg rir også noe jeg liker å tro er en ganske tilgivende dressur. Likevel nekter jeg å se at det er slik at alle vi som ikke tilber Bent Branderup ikke er glad i våre hester, og ikke gjør så godt vi kan for å få frem lykkelige hester som er klare for sine oppgaver.
(og før noen hisser seg opp så kan jeg nevne at jeg har en BB bok, og syns den er ganske kjekk)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 03/06/2007 :  15:16:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
og for ordens skyld jeg vet at heller ikke Lisa egentlig tilber BB :-) Men at Lisa kjenner ganske mange flere dårlige ryttere og trenere enn det jeg gjør tviler jeg ikke en gang et nanosekund på etter mange diskusjoner.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 05/06/2007 :  09:55:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hvor jeg noe som helst sted skulle ha skrevet at ALLE som ikke rir "rent klassisk" ØNSKER å ødelegge sine hester kan jeg ikke se.

Men at man jobber etter andre mål og prinsipper tror jeg vi kan være enige om.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.