hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Konkurrering er egoisme!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Konkurrering er egoisme!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Phantomstruck

Skrevet - 13/03/2007 :  19:53:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Edit: Dette innlegget er ikke i mot konkurrering, det virker det også som om de fleste har fått med seg. Jeg ville skape en debatt, og det klarte jeg.

Spørsmålet er: klarer du å se på det du gjør som egoisme? Klarer du faktisk å akseptere at du legger de fleste hensyn på hesten din bort for å tilfredsstille dine egne lyster? Jeg jobber som hestepasser og selv om jeg ikke rir selv synes jeg det er utrolig moro å følge med på stevnene. Konkurrering er gøy, og jeg må stadig gripe meg i å rope, fekte og hoppe når hun jeg jobber for eller andre jeg kjenner er på sprangbanen. Det høres så negativt ut å si at konkurrering er egoisme, men det er faktisk egoisme. Men det er ikke alltid at egoisme har negative konsekvenser.

Redigert av - Phantomstruck den 23/05/2007 14:57:22

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  20:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg holder på med hest fordi det gir -meg- noe. Jeg tviler vel på at det har så stor betydning for hesten at jeg holder på.

For meg er det sjelebot, det er moro, det er frisk luft. Det er samhold, og ikke minst det er samhandling med et annet levende vesen :-)
Nå konkurrerer jeg ikke :-) Men hadde jeg gjort det hadde det jo vært fordi det hadde vært gøy å gjøre det (og jeg kommer kanskje til å gjøre det hvis jeg kjøper meg hest selv), og ikke fordi jeg tror at det finnes spesiellt mange hester som står på et beite et eller annet sted og ikke får levd ut sine ambisjoner :-)

Guro
-som trykka på tråden fordi hun ble nysgjerrig :-)
- og som kommer til å trykke seg inn på vipen din av samme grunns om hun trykket på tråden :-)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  21:16:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Helt enig med Guro, og hadde hesten fått valget mellom et jorde fullt av grønt gress, og å være med meg på konkurransebanen, er jeg ikke i tvil hva hesten min hadde valgt ihvertfall -maaat

Og Natalie ble ikke provosert i hele tatt, da skal det mer til

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  23:07:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Joda selvfølgelig er det det, men det er jo gøy - eller det burde være det, på høyere nivå så tviler jeg at dem gjør det baaare for at det er gøy, men gjerne også for andre div. ting, penger, dem er gode i det dem driver med etc. Står oppstallet på et senter, spurte hun ene jenta her en dag om hvorfor hun orket å ha 3 hester, pgr. av sprangridningen/konkurranse - og at man har ¨mer¨ kjangs til å vinne. Ville ikke hatt hest utenom det, men jeg tror nok de fleste ville nok hatt hest uansett, noen vertfall.
Så lenge hesten blir ridd på, så tror jeg den skiter i om den hopper for seg selv eller den konkurrere, men mindre den fatter at det gjelder om hvem som vinner og er veldig vinne galen... ehm Joda, jeg tror det finnes slike hester, men gjerne ikke i så like stor grad som oss mennesker i ridningen. *fnis*

Nei, jeg klarer ikke å se på det jeg gjør / driver med som egoisme. Uansett om jeg står på et ridesenter/konkurranse stall, så konkurrere jeg ikke noe særlig selv. Jeg blir vel da i en annen kategori, men var sikkert slik før, jeg driver med hest pgr. av hest er hest, som en hest 'hehe' Min hest er heller ikke innridd engang. Men at folk driver med konkurranse synes jeg ikke spiller noen rolle om det fra bunnen kommer av egoisme - syns alle mennesker disse dagene konkurrere om alt jeg. Men jeg ser poenget ditt. Men det er som et idol, alle vill jo opp og frem, da blir det noe som å være god i en jobb, bare her er det konkurranse, men i prinsippet blir det vel det samme? Man kommer lengre og blir god, bare her er vi jo helt avhengige av hestene ja. Alle vet jo hva som går gjennom hodene til yngre små jenter som ser dyktige ryttere på gode hester konkurrere og vinner og vinner gang etter gang. *jeg skriver uten å tenke akkurat nå, sporet sikkert av, pyttpytt*, smule trøtt ja..

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 13/03/2007 23:10:52 Gå til toppen av siden

Phantomstruck

Skrevet - 14/03/2007 :  15:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mm, du tok poenget. Konkurranseridning skal være gøy, er helt enig med deg der. Ville bare se om folk klarer å se på det de gjør som noe de gjør for sin egen del. Har møtt noen innen konkurransemiljøet som faktisk konkurrerer fordi det er sunt for hesten! Jeg kan også si at du har rett i dine antakelser om høye klasser. Jeg har vært hestepasser i noen år, og du skal egentlig ikke så høyt opp i nivå før du finner innbitte seiginger som har fnatti hester og hestepassere fordi de ikke ville rukket alt ellers. Kan ikke skjønne det skal være så gøy, men skal man nå først ut og starte vil jeg jo tro man går for gull, og noen blir kanskje litt vel ivrige? Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 14/03/2007 :  16:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Nå konkurrer jeg ikke pr dags dato, men skal nok konkurrere etterhvert..
SElvfølgelig ligger det litt egoisme i det, men jeg konkurrer mot hesten, er mer om å konkurrere sammen..
Konkurrer fordi det er gøy, men det er uansett gøy vinne av og til...Det nekter jeg ikke for..

Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  20:25:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
jess, jeg konkurrerer fordi JEG synes det er gøy. MEN. På en annen side. Hesten min løper på hestebilen, blir snill som et lam når han flettes (sur på boksen ellers), og når vi varmer opp på stevner blir han en helt annen. Han er mye enklere å ha med å gjøre, gjør gledesbukk osv. Generelt så blir han mer positiv på stevner. Og når han galopperer i terrenget i 520 m/min med toppede ører og spiser hindre, tror jeg han faktisk liker seg. Han trives derimot ikke å skritte på tur, stå ute i kaldt guffent vær. Så ja, jeg drar også på stevner for hestens skyld, fordi denne hesten liker det jeg liker. Hvis ikke hadde jeg solgt han til en som ville bruke han til det han liker. (gjorde det med forrige)
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  20:59:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Å drive å ri på hestene, det er både unaturlig og egoistisk. Som natalie sier, hesten vil helst stå i flokk og spise mat!
Men når vi først driver med dette, er ikke konkurranseridning noe verre enn vanlig ridning. Det er nå min mening. Jeg starter fordi JEG syntes det er gøy. Hesten virker helle ikke å ha noe imot dette. Det er også god miljøtrening, samt mulighet for å sjekke ut om man er på riktig vei i treningen.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 20/03/2007 21:00:50 Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2007 :  12:05:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg starter fordi JEG syntes det er gøy. Hesten virker helle ikke å ha noe imot dette. Det er også god miljøtrening, samt mulighet for å sjekke ut om man er på riktig vei i treningen.

Opprinnelig postet av christine26.

Enig

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  00:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det meste her i verden gjør vi vel av egoisme...:P Vi spiser, ergo sløser penger, på mc. donalds selv om barna i afrika dør av sult og differansen mellom mc'ern og vanlig mat kunne fødd et barn i en måned. vi kjører bil, tog og fly selv om vi skaper global oppvarming og videre verdens undergang. Vi bader i drikkevann og tenker: jaja, bare en gang. og det er jo ingen andre som gjør det. sure.

Mennesker er egoistiske.

Og by the way, stevner er det beste som hender hesten min:) Tror hun synes det er snillt av meg å ta henne med dit, ikke egoistisk:P
Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 04/04/2007 :  17:13:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg sier meg helt enig med Nina! Mennesker ER egoistiske...
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2007 :  21:12:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Er ikke all ridning egentlig egoistisk? Men alle er jo litt ego egentlig da. Både dyr og mennesker ;)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Phantomstruck

Skrevet - 27/04/2007 :  11:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jovisst kan dyr være egoistiske, bare se på de hestene som jager vekk de andre for å ha maten alene. Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 07/05/2007 :  09:42:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si at jeg er delvis enig med deg. Men forstår ikke hvorfor du trekker frem konkurranseridning, og ikke bare ridning generelt. Det er vel ikke verre å starte stevner enn å ta med hesten på en eller annen trening? Har jeg misforstått? Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  01:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, konkurranser er nok egoistisk som du velger å kalle det...

hesten min synes det er kjekt å hoppe (tydeligvis er det kjekkere enn å feks gå tur), men kanskje han liker det fordi han merker at jeg liker det? ikke vet jeg... så lenge han får hoppe og kose seg med det så tror jeg ikke at det plager han å hoppe i en konkurranse istedefor å hoppe hjemme.

MEN jeg rir så klart konkurranser for min egen del :D
Gå til toppen av siden

Sofies007

» VIP

Skrevet - 11/05/2007 :  21:00:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
So what, man kan vell kalle det "ren egoisme":P?
Uansett. man eier vell ikke hesten for hesten sin del?
Da kan man jo nesten kalle det egoisme å.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.