hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kasting på hodet.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 kasting på hodet.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

armunpi

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  09:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en araber vallak på 3 år nå som kaster på hodet, gjerne når han blir stresset, når jeg skal komme å ta han inn(han løper med nærmest ned) og når han skal leke. dette er ganske frustrendes for han blir ganske fort stresset når vi leier tur og da er det ganske vondt å få hodet hans slengt inn i ditt :| noen som veit hvordan jeg kan få fikset på dette? prøver å stresse han minst mulig, så vi går ofte på tur menh kortere turer så det ikke er så mye skummelt...

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 14/03/2007 :  14:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurte..har du sjekket synet hans..? (ev. tenner)Hvis det er ok, så prøv å trene en del horsemanship hvis du har mulighet, det beste er hvis du har et inngjerdet område du kan trene han på ved å få han til å bli trygg på deg, senere bruk bøtter, presenning etc så han blir trygg på det. Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  00:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en araber hoppe på snart 2 år som kan gjøre det samme om hun blir veldig gira..Men jeg sier bare litt skarpt "HEI" så gir hun seg med det.Da hun kom var hun en veldig forsiktig frøken som ville bli venn med alt og alle rundt seg så jeg har brukt masse stemmen siden hun kom. Snakker med henne hele tiden på tur, fordi jeg da roser henne masse når hun går pent. Derfor kan jeg nå bare si skarpt"HEI" så forstår hun at det ikke er helt bra, og går etter det veldig pent.

Men da hun kom til meg begynte vi med å gå veldig korte turer og vi gikk den samme runden hver gang. Vi tok det helt med ro og hadde tid til å se på alt som kunne bli /var skummelt. Og masse ros og kos. Vi stoppet, rygget, travet,skrittet,gå bak og gå skulder mot skulder og fikk dermed "variasjon". Jeg var grise lei den runden. Den beste komandoen var den å gå bak. Om det ble noe tull så roet hun seg ned med en gang jeg ba henne gå bak.Men uansett, jeg trur det funket litt. Nå kan vi gå turer over alt og jeg har en hest som tusler og ser litt her og der uten å stresse for hver bidige lille ting- og jeg har ikke hatt henne så mange mnd. Hun er ikke en hest som får tillit med en gang. Hun er reservert ovenfor mennesker vi møter og likte i begynnelsen ikke at jeg tok henne over alt(dermed gjorde jeg jo ikke det da)

Men tilbake til kaste på hodet problemet. Det begynte hun med fordi hun ville ha litt action trur jeg. Hun ville løpe og leke litt, eller hun ville fort hjem. Det var ikke ofte hun gjørde det i begynnelsen. En dag vi sto ved veien, så steilet hun. så roet hun seg og vi gikk en liten tur. Da kastet hun på hodet og steilet igjen. Det er ingen tolleranse på steiling hos meg- spes ikke umotivert. Så jeg sa:HEI og tok litt tak i leie tauet. (Hun er veldig var, så trenger ikke nykke eller noe). Der lærte jeg at hos oss kan kasting med hodet være et tegn om at vi snart steiler og hun lærte at jeg mente alvor når jeg sa HEI. Hun steiler ikke mer og skjønner når jeg sier at hun ikke får kaste hodet dit hun vil.

Dette ble jo en helt liten avhandling egentlig. MEn så vanskelig når man ikke vet noe om hvordan hesten er trent i utgangspunktet. Men jeg trur veldig på det å rose de på det de er gode på og "overse" det de gjør feil. Eks så hadde Exhina en kjempe uvane med å skrape med frambena når vi sto litt rolig før. Det skulle skje noe hele tiden med henne. Men hver gang hun skrapte snudde jeg meg slik at jeg sto med ryggen til henne, med armene i kryss og en skikkelig rak og stolt holdning på en måte. Med en gang hun sluttet å skrape, snudde jeg meg og koste og roste masse. Nå er det utrolig sjeldent hun gjør det. Og da er det bare så vidt hun skraper 2 ganger eller noe.
Men jeg følte at jeg ikke bare kunne overse det med steiling. Det turte jeg ikke helt.

Men kan ikke du fortelle litt om hva dere har gjort før og sånne ting. Exhina er jo bare to så kan fort bli værre i denne tiden som kommer nå
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/03/2007 :  04:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, Stine.
Du beskriver omtrent akkurat hvordan jeg for snart 30 år siden lærte av Z. Volent hvordan man skulle trene og bli venn med "sarte små arabersjeler" - og med godt resultat. Den unghoppa jeg trente ble en perfekt terapihest.

Selvfølgelig har jeg også brukt mye sånt for å trene opp føll - ja, selv eldre hester.

Det er STEMMEN som er det viktige - at hesten hører når du er fornøyd med den - og "snu ryggen til" - altså AVVVIS - uønsket adferd. Og det skader ikke med et skarpt "HEI" eller "ØYHH".

Og som jeg har fortalt før: Når jeg er ute med hesten min så traller, synger, plystrer og prater jeg - hele tiden - samma om folk tror jeg er sprø...
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  14:06:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så godt å høre at man gjør riktige ting og at det faktisk funker for andre også. Da er det liksom litt greiere å holde på det selv om det senere en periode kanskje går litt trått( det vet man jo aldri)

Hilsen meg med "bitte-litt" angst for å gjøre feil
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  09:41:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Har hørt at kasting på hodet kan være tegn på enten problemer med tenner/kløe i svelg eller et tegn på dominans. Har sett det på hingsteslepp, at hingsten kaster på hodet for å dominere og for å samle flokken.

Hesten min kaster noen ganger på hodet når hun er ute, eller når jeg skal prøve å trave med henne rundt meg. Ser jeg at det starter, ber jeg henne om å gjøre en oppgave så hun glemmer det, og hvis jeg ikke gjør noen ting med det så blir det hopp og sprett.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.