hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Irritert på de andre hestene...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Irritert på de andre hestene...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  00:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Jeg og hesten min Arik rir en dag i uken på rideskolen for å få trent oss litt. Er kjempe morro synes jeg, og Arik virker som han liker det og gjør stooore fremskritt.

MEN - her på tirsdag begynte han plutselig å rygge og true de andre hestene med å sprake eller noe når de kom for nærme. Dette er noe han aldri har brydd seg om før. Så synes det var litt merkelig.

Dagen etter timen gikk vi ut på tur og plutselig begynte han å rygge mot gjerdet - uten at jeg klarte å stoppe han, og så sparket han til mot den andre hesten som var innenfor gjerdet. Endte med at han satt litt fast i gjerdet, men noen sekunder bare så var han løs selv. dette kom helt uten forvarsel...

Har han bare fått nok at at alle kan gå i baken hans eller er det noe annet? Litt nygjerrig på hva dere andre mener...??

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/02/2007 :  02:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En MEGET viktig regel i alle ridehus/på ridebane er at det ALLTID skal være god avstand mellom hestene. Hvis man kommer nærmere hesten foran enn "en hestelengde", så må man enten sakne farten eller ta en liten volte for å øke avstanden.

Og når jeg har instruksjon, må jeg stadig minne om dette med avstand - AVSTAND! Og da snakker vi ikke "shettis-hestelengde" men "shire-hestelengde" - for sikkerhets skyld.

Tror nok at Arik på sin måte forsøker å si at han ikke liker fremmede hester for nær innpå.
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  07:43:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Det er ikke fremmede hester... Det er disse hestene han går med til daglig som er på samme kurs som oss...

Ridelæreren er veldig nøyen med avstand, men er av og til det ikke helt går for rytterene på noen av hestene... Er ikke så rutinerte...

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 17/02/2007 :  14:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Avstand er vel og bra men hva når hesten som skal "ta" andre hester er bak oss ca midt på langsiden og jeg og min hest er forran og ca midt på kortsiden!! Denne "ta" hesten snur rundt og kommer ryggende i full fart for deretter og fyre løs og treffe Helsikes merrer
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  18:01:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Jaa!

Min fant også på dette på sist time - eller nesten... Han kunne stoppe opp når de andre var 10-20 m bak oss, bråbrems og rygg, rygg rygg og true...

Aldri opplevd dette med han før...!
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  21:09:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ja, kan hende han er lei / redd / usikker, andre hester som kommer for nære innpå, noen hunder gjør også dette i feks. bare i bånd, kan vel ligge noe i at andre hester gjør dem noe og da har dem 0 mulighet for å forsvare / løpe bort, det ender bare med at ryttere sparker i sidene eller rusker i munnen dem.. Min tidligere hest, allerede da jeg fikk henne var hun klikkas på andre hester som kom innpå, gjorde ingenting bare truet med ørene. Den ene skolehesten her, ble nylig solgt for han angrep hester / mennesker på timene, denne var veldig skole lei, men gjør ingenting når en fast rytter rider ham, også med andre hester i ridehuset.

Edit;leif

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 17/02/2007 21:14:53 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  22:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har gjort dette èn gang. Da kom vi inn i ridehuset og så skulle jeg lukke porten etter meg og snudde derfor hesten med rompa ut mot midten av ridehuset. Da kom det en hest gallopperende på sporet som hesten min sparka hardt i skuldra. stakkar, det var en liten ponni. Det var min feil og sånt skjer. heldigvis var det bare den ene gangen og det var sikkert fordi den andre kom for nær - og hester er ganske vare når de blir overasket bakfra. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.