hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Naturlig hestehold...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Naturlig hestehold...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 49

sløstøsa

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  14:03:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten har helt fra tidenes begynnelse levd i flokk, og har nesten vært i kontenuelig bevegelse. Matinntaket har vært gjevnlig i små mengder før ny bevegelse, eventuelt flukt. Bevegelse, mat, bevegelse, mat osv... Maten har den som oftest hentet fra bakken, noe hestens anatomi tilsir riktig.
Gjennom sine lange vandringer, fra sted til sted, har forskjellig underlag vært natulig for de sterke og sunne høvene. Hestene har beveget seg i alt fra fjellsider, med hardt stenete underlag til lek i vann og gjørme. Høvene har da fått den nødvendige slitasjen og det nødvendige vanninntaket de trenger for å fortsatt holde seg sterke.
Søvn har vært over små perioder fordelt over hele døgnet.
Pelsen har vært hestens temperaturregulerende overflate, og hjulpet den i all slags vær. Endten det vil si 30 minus eller 30 pluss, så har den regulert seg naturlig etter dette.
Hestens innstingt tilsir at den IKKE nermer seg huler og andre steder hvor villdyr kunne forekomme. Hesten har følt seg trygg på store oversiktelige sletter hvor den da har god oversikt over farer. Den har alltid letet etter hardt og godt underlag når den en sjeden gang har lagt seg ned. Dette fordi den da kan føle seg tryggere på å komme seg raskt opp ved en eventuell fluktsituasjon.

Hvorfor glemmer vi at det er dette som er hestens virkelige behov? Hvor vil hesten din trives...?
Tror vi at hesten har samme behov som oss?

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  14:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er diskutert ihjel i andre innlegg. Nå må vi ikke glemme at vi har avlet opp hester til vårt formål, hadde vi sluppet løs hestene våre slik de er i dag og bedt dem "klare seg selv", så hadde de sikkert sulta hjel
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  14:21:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
er enig i det du skrev.vi har vell menneskelig gjort hesten mer og mer i flere hundre år. også i nyere tid har folk bare godtatt hvordan det er, å ikke giddet å gjort noe med det, det er jo for vår skyld at hesten står bundet i bokser og i små spilt, det under graver alt det hesten står for.
folk tror tydeligvis at hesten er så sår bar at de nesten må "pakke" den inn i vatt.
hester tåler MYE mer enn folk tror.
selv om vi har avlet på hesten så har jo stadig hesten de naturlige innstinktene til å overleve.

Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  14:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg er en stor tilhenger av naturlig hestehold og mener det er mennesket som skal følge hestens behov og ikke omvendt.
Riktig nok at vi har avlet opp hester til våre formål, men mye av urhesten ligger fortsatt i dem og jeg tror ikke hestene har blitt så bort avlet at de ikke har noen av de nturlige instingtene bevart. Ta de ville islandshestene som et eksempel, de fanges og temmes, de har jo alle naturlige instingter med seg..

Hester trenger ikke 8 timers søvn i et varmt rom med teppe over seg. Den er selv utstyrt med "teppe" og sover ikke mer en noen minutter av gangen. Den blir ulykkelig hvis den ikke får ha mye fysisk kontakt med andre hester (i en stall får ikke hestne fysisk kontakt). Hele hestens anatomi er laget for nesten kontinuelig bevegelse, og for høvene sin del er det ikke bra å stå stille mange timer av døgnet.

Hester som står på utegang er så og si overlatt til seg hvertfall mange timer i døgnet, jeg tror de trives utrolig godt:) mat på bakken, flokk liv og masse bevegelse!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/03/2007 :  14:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hester som står på utegang er så og si overlatt til seg hvertfall mange timer i døgnet, jeg tror de trives utrolig godt:) mat på bakken, flokk liv og masse bevegelse!

Opprinnelig postet av matprat

Men det er er ikke dermed sagt at ALLE hester trives på utegang i flokk.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av matprat

Opprinnelig postet av rusket

da må du ah møtt på en merkelig einstøing. ikke alle hester går like godt sammen, men en hest er og vil alltid være et flokk dyr. kan ikke forstå eller se for meg grunne til at en hest ikke trives på utegang. sier du at hesten trives bedre i stall? forklar gjerne
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 11/03/2007 :  15:23:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
De aller fleste hester trives best ute i flokk hvis forholdene blir lagt godt nok til rette. Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  15:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

[/quote]

Opprinnelig postet av rusket

[/quote]

Hvorfor skulle ikke alle hester trives på ute gang i flokk?
hvis hester skulle ha valgt mellom kjedelig boksliv med lite kontakt med andre hester, eller om de skulle være ute døgnet rundt, med mye kontakt med andre hester og mat som de kunne velge selv hvor mye de ville spise av.
jeg skjønner ikke helt problemet ditt.. hvis du føler at hesten din ikke trives ute, så har du antageligvis ikke tilrettelagt det nok, eller du har ikke gitt ute gang noen sjansje, for stall er mer praktisk for deg.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  15:50:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Boksliv trenger ikke være kjedelig og uten kontakt med andre hester slik som dere beskriver. Stallen jeg sto i før hadde bare halvvegger på alle boksene slik at hestene kunne kose seg med hverandre så mye de ville. (se: bilde1 bilde2). Et annet alternativ er å ha hel vegg på halve skilleveggen mellom to bokser, og halv vegg på resten; da kan hestene selv velge om de vil ha kontakt med naboen, eller om de vil være i fred.

Selv om jeg vet om mange hester som mistrives på boks og hadde hatt godt av å stå ute hele døgnet, vet jeg også om mange som trives godt med å være inne. Angående bevegelser, hvis du ser på hester på beite eller i paddock står de som regel i ro og hvilker i flere timer, og beveger seg kun for å gresse. Så jeg tror egentlig ikke det gjør hestene så mye å stå i en boks over natten og spise og småsove; de er tross alt ganske late dyr ;) Og angående mat får de fleste oppstallede hester nok høy til å ha noe å gomle på over natten.

Selv om jeg er fan av utegang og syntes godt flere hester hadde hatt godt av det, syntes jeg ikke det er noe poeng i å fare opp over at noen hester trives helt fint med å stå inne om natten.

(edit: trykka send før jeg var ferdig ;))

Redigert av - Eva V den 11/03/2007 16:12:36 Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  16:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Boksliv trenger ikke være kjedelig og uten kontakt med andre hester slik som dere beskriver. Stallen jeg sto i før hadde bare halvvegger på alle boksene slik at hestene kunne kose seg med hverandre så mye de ville. (se: bilde1 bilde2). Et annet alternativ er å ha hel vegg på halve skilleveggen mellom to bokser, og halv vegg på resten; da kan hestene selv velge om de vil ha kontakt med naboen, eller om de vil være i fred.

Selv om jeg vet om mange hester som mistrives på boks og hadde hatt godt av å stå ute hele døgnet, vet jeg også om mange som trives godt med å være inne. Angående bevegelser, hvis du ser på hester på beite eller i paddock står de som regel i ro og hvilker i flere timer, og beveger seg kun for å gresse. Så jeg tror egentlig ikke det gjør hestene så mye å stå i en boks over natten og spise og småsove; de er tross alt ganske late dyr ;) Og angående mat får de fleste oppstallede hester nok høy til å ha noe å gomle på over natten.

Selv om jeg er fan av utegang og syntes godt flere hester hadde hatt godt av det, syntes jeg ikke det er noe poeng i å fare opp over at noen hester trives helt fint med å stå inne om natten.

(edit: trykka send før jeg var ferdig ;))

Opprinnelig postet av Eva V

men hvorfor ha de inne om natta? jeg er bare så nygerrig på akkurat HVORFOR folk har hestene inne, og HOVRFOR de har dekken på de osv osv syns det er mange som bare gjør ting uten å kunne begrunne det med annet enn at det er vanlig.
jeg kan på ingen måte forstå hvorfor en hest skulle "trives" bedre inne? dene r da utstyrt med pels og en kropp som vil bevege seg. sant at dne ikke farer rundt som en propell ute på beitet, men hvis du føleger en hest over tid i hagen vil du se at den beveger seg utrolig mye, og ja nettopp for å gress. og det er jo nettop det aome r det optimale og mest naturlig heste liv. jeg sysn utegan er 100 ganger mer praktisk både for meg og dyra, man slipper unna mye arbeid og mange sykdommer (som forskjølelse og andre luftveissykdommer) kan unngås hvis hesten får gå ute ren klar luft.

hvorfor gjøre ting så tungvint?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  16:35:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Grunner til å ha inne:
-manglende gode utegangsmuligheter. Det er ikke så mange egnende utegangsstaller, spesielt i de større byene er det manglende plass til å ha hest ute hele døgnet. Ikke alle har gode nok beiter til at de ikke blir en eneste gjørmehøl hvis hestene skal gå å tråkke der hele døgnet.
-trygghet; hestene er sikrere når de står inne om natta. Eieren vet hvor hun/han har den. Større sjanse for at hesten skal komme seg løs, få i seg noe den ikke tåler, bli utsatt for plaging av folk/dyr, finne ting å skade seg på, bli utsatt for hardt vær, tyver, osv når den er ute. Alt dette er grunn nok til at mange konkurransehest-eiere for eksempel velger å ha hesten inne om natten.
-lettere å holde kontroll på hesten når den er syk eller halt. Eksemhester bør få stå inne om natten, eller ihvertfall morgen og kveld på sommeren for å ikke plages av insekter.

Har man tilgang til en god utegangsstall, og har en frisk og fin hest, så er det jo fint. :)

Når det gjelder gress: de fleste har jo hestene sine ute hele døgnet om sommeren når det faktisk er gress. Dessuten er været fint og beitene tørre. Syntes det er et veldig fint system å ha hestene ute om sommeren, men la de være inne på natten om vinteren. Ser ikke poenget med å la hestene stå ute med rompa mot vinden og ha det kjipt, når de kan få komme inn og gomle i seg høy hele natten ;)

Grunn til jeg helst vil ha et regndekken på hesten når det snør og regner er fordi jeg vil slippe å legge sal på klissvåt hest. Grunn til at jeg legger ulldekken på våt og kald hest er for at den skal tørke fortere. Grunn til at jeg legger thermodekken/ulldekken på klipte hester er fordi de er klipte og trenger ekstra varme når de står i ro ;) Jeg gjør ikke ting uten grunn!

Utegang er 100 ganger mer praktisk for deg, så fint, men for andre er det mer praktisk å ha hestene inne om natten.

Redigert av - Eva V den 11/03/2007 16:38:15 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/03/2007 :  20:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her var det mange bastante meninger. Vi som bare har hestene på utegang sommerhavlåret, og som bruker dekken, og for guds skyld sko og bitt, må bare innfinne oss med ,at vi er dyreplagere i stor rang. VI er ikke itnr i det beste for hestene våre, på noen som helst måte.

Kopi av melding:
også i nyere tid har folk bare godtatt hvordan det er, å ikke giddet å gjort noe med det, det er jo for vår skyld at hesten står bundet i bokser og i små spilt, det under graver alt det hesten står for.

NÅ blir jeg provosert. Ta deg en tur rundt i norges land og se hvor mange som faktisk har giddet og gjøre noe med ting. Jeg vet ikke hvor du holder til i verden, men jeg har hestebekjentskaper i stor skala rundtom i hele norges land, og alle gjør sitt absolutt beste for å lære, for å gi hestene best mulig hverdag. Makan til påstand !!!

Og ja, jeg mener jeg driver med NH.

HVorfor IKKe ha hesten inne om natta, om man ikke har mulighet til å gi den perfekte forhold ute ? Jeg vil ikke ha hesten min ute om natta i sludd og storm om det ikker er perfekte forhold. Jeg har dessverre ikke hesten min på eget småbruk, og derfor ikke mulighet til å få ting akkurat som jeg vil. Je har mine hester på utegang fra så fort jeg anser det for tørt nok til at det er forsvarlig og ha de ute uten skjul. (vanligvis begynnelsen av april) og så lenge som jeg synes de kan gå uten å drukne på høsten. (vanligvis slutten av oktober.

Det er faktisk min eldste hest som bestemmer når de skal inn på natta. Hun gir meg klare signaler om at nå synes hun det er så klinete og så mye regn at nå vil hun ikke være ute mer. Men en hest kan kanskje ikke si sånt helelr`! Det er nok jeg som menneskeliggjør henne. Det er også hun som bestemmer når det ikke er så hast å komme inn på natta på våren også. Når hun sier fra, slipper jeg de ut.

DET er hva jeg kaller å legge opp ting etter hesten. Høre på hva hu har å si.

HVorfor ha dekken på hesten ? fordi den får vondt i ryggen uten dekken. Foreksempel. Jeg har en dekken hest, og en hest uten dekken. HEr brukes dekken etter BEHOV!

og å komme å si at dekken brukes for enkelhets skyld : Det e r overhodet ikke noe enkelt å bytte dekken og ha våte dekken overalt . Det er MYE enklere å la de gå uten.

kan man ikke bare innse at det er mange måter å gi hesten det beste man kan? HVorfor rakke ned på alle som ikke gjør akkurat som deg ===
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  20:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
såppas sjasje må du bare ta for at hesten din skal ha det bra på ute gang, du kan ikke gjemme bort hesten din bare fordi det KAN hende at hesten skader seg på beite, det KAN også hende at hesten skader seg i boksen om natten. assa det du nevner der må du ta sjansjen på . hvis en tyv har bestemt seg for å stjele hesten din går han like lett inn i stallen å tar den.. det er til å med lettere for han å ta med seg hesten i stallen enn å fange en hest ute. du er en sånn person som bokstavelig "pakker" hesten inn i vatt. hvor morsom tror du hesten synes det er når han ikke får lov til å gjøre noen ting siden det "KUNNE" skje den noe. dessuten har hesten vært ute for hardt vær i allminnelige tider..det har de bestandig tålt, det er en grunn til at hesten har overlevd helt til nå, og det er ikke fordi folk har pakket hesten inn i vatt å satt den i stallen.
syke hester har like godt av å få være ute å bevege seg. hvis hesten din blir aldri sjuk får den elendig imunforsvar.
det du sier med at hesten kansje får i seg noe den ikke tåler. hester har ett instinkt der de hvet hva de tåler å ikke tåler. og hester spiser planter som er forebyggende mot sykdom før du merker en gang at hesten din er sjuk, det får hesten aldri i seg når den står bare på boks. du kan heller ikke beskytte hesten din med vanelig rangordning i flokken... de blir vaneligvis ikke skadet av det i det hele tatt heller. for meg høres det ut som at hesten din får ett veldig trist liv hvis han ikke får være en del av flokken for han Kan bli skadet av de andre hesten, og må stå inne i boksen sin siden han KAN bli skadet ute
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  20:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig at det ikke finnes mange gode utegangsmuligheter, men er folk mer gira vil flere staller forbdre det tilbudet. hestene jeg er hos tråkket i gjørme i hele høst uten at de tok noe skade av det, høvene fikk mye fuktighet og så fortsatt flotte ut. Sikkerhet kan jeg forstå særlig med dyre konkurransehester, men det er synd at en hest ikke får være ute pga pris.. men sånn er det nå en gang og det har jeg absolutt forståelse for.
Men når det gjelder forgiftning har jeg ingen erfaring, hestene har mye instingt over hva som er giftig og ikke, forspisning på nye skudd er noe annet og det kan jeg se på som et problem.. Men generelt vil det alltid være farer ved å ha hesten både ute og inne. tenk i forhold til brann?! Hesten tåler helt fin hardt vær, det er vi som ikke tåler det, de vender rompa til vinden og spiser videre. Unsett er det påbudt for utegang at hesten ska ha ly, der det er så stor plass at alle hestene kan legge seg ned samtidig. Dette har de hos oss, men de bruker det skjeldent, det sier nok om hvodan hesten fårtrekker å stå ute.
man må ha mulighet for å holde hesten inne hvis sykdom, men mange sykdommer klarer hesten å takle ute i flokken også (men da sier jeg ikke at det gjelder alle typer sykdom.)
det finnes mange brae midler for hester med eksem, jeg opplever stadig at mange av islanshestene jeg rir får sommereksem, men med myggdekken og myggmidler klarer vi å holde det i sjakk, min mening er at en irritert hud ikke har det så bra i en klam stall heller.. sommereksem er og vil nok alltid være et plagsomt problem, men det holder på å bli utviklet en homeopat medisin som muligens vil virke veldig bra.. jeg ville hvertfall ikke holdt hesten min inne pga eksem.

En hest tåler helt fint å ha sal på våt rygg.. et regndekken vil ikke la pelsen puste, og i fuktig regnvær vil det bar bli klamt. tenkt deg selv i en klam regnbukse. Hestene er vanntett.

Hester som slippes ut på jordet med svett pels vil tørke overraskende fort. tro det eller ei. det beste ville kanskje være å spyle hesten ren og så sende den ut på jordet. den snur rompa til vinden, vender på hårene og tørker..
Grunn til at jeg legger ulldekken på våt og kald hest er for at den skal tørke fortere. Grunn til at jeg legger thermodekken/ulldekken på klipte hester er fordi de er klipte og trenger ekstra varme når de står i ro ;) Jeg gjør ikke ting uten grunn!
Det er ikke bare snakk om hva som er praktisk for eier, men også hva som er best for hesten.
Gå til toppen av siden

matprat
» VIP

Skrevet - 11/03/2007 :  20:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil ikke ha hesten min ute om natta i sludd og storm om det ikker er perfekte forhold.

det er dine ord ikke hesten...

Kopi av melding:
Det er faktisk min eldste hest som bestemmer når de skal inn på natta. Hun gir meg klare signaler om at nå synes hun det er så klinete og så mye regn at nå vil hun ikke være ute mer. Men en hest kan kanskje ikke si sånt helelr`! Det er nok jeg som menneskeliggjør henne.

tørr jeg spørre om du forer henne i stallen på vinterstid?

Kopi av melding:
HVorfor ha dekken på hesten ? fordi den får vondt i ryggen uten dekken. Foreksempel. Jeg har en dekken hest, og en hest uten dekken. Her brukes dekken etter BEHOV!

hvorfor i all verden får hun vondt i ryggen uten dekken?

Kopi av melding:
og å komme å si at dekken brukes for enkelhets skyld : Det e r overhodet ikke noe enkelt å bytte dekken og ha våte dekken overalt . Det er MYE enklere å la de gå uten.

så hvorfor ikke la den gå uten?

Gå til toppen av siden

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  20:34:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Syns dere burde lese boken som heter Naturlig hestehold. Kan sikkert lånes på biblioteket. Der står det bårde fordeler og ulemper med alt + en hel del andre ting, som litt fakta på kraftfôrtyper, utstyr, ++
"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden
Side: av 49 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.