hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tenker noen kun på penger?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 tenker noen kun på penger?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  18:53:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!!
vennina mi kanskje slakte hesten hennes(er blitt 18), pga den fikk for mange føll...tenker folk kun på penger, og ikke hesten lenger??
Og der jeg "jobber" er det ei hoppe som å er 16-19 år og har hatt ca 15 føll....og hu blir ridd hver sommer....hesten får lissom ikke fri...
jeg mener det kun tenkes på penger...
Hoppa jeg skal kjøpe blir 5 og har allrede hatt cA 4 avkom...nå er hun brunstig igjen...og jeg vil ikke hun skal ha føll på en stund...men han sier kun: " hun kan du sett føll på, det er ikke noe i veien for det"
Tenker han ikke på hesten??
DE kan umulig ha godt av å bli ridd mye og i tilegg ha føll vert bidige år...
VEt ikke hva dere mener men....Dette er nå hva dte jeg mener....håper å høre andres meninger om dette...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  19:07:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva tenker du på når du sier at det å sette føll på en hest kun betyr penger?

Hvis man skal ha hest er det mest ulønnsomme med mindre du får et superavkom nettopp det å avle selv. Det koster mye å ale opp et føll (både i form av tid, og i form av økonomiske utgifter til fôr, veterinær etc). I første rekke er det en risiko for hoppa. Og når føllet først kommer til verden kan du enten selge det, eller se om det duger til noe slik at du kan tjene litt penger på det. I Norge i dag er de aller fleste føll som fødes "verdiløse". Dvs føll som aldri vil nå et slikt nivå at det kommer til å være økonomisk lønnsomt å avle det frem, fore det opp, og utdanne det for så å selge det som en god ride- eller kjørehest, eller tjene penger på det selv i konkurranse. Jeg tror heller at de som velger å satse på avl gjør dette av interesse, og så er det en kjempegulerot dersom du faktisk får et "økonomisk lønnsomt føll".

En annen ting er spørsmålet om "Hvorfor holder vi hest?". For min del ville det aldri vært aktuelt å holde en hest som ikke kunne brukes til noe som jeg interesserte meg for. Dette er ikke fordi jeg bare tenker på penger, for det gjør jeg ikke. Men det er så mye annet jeg vil bruke penger på enn et dødfødt prosjekt. Har f.eks. en skadet hoppe en god avlsverdi, og jeg interesserte meg mye for avl kunne det være en stor grunn til å beholde en hoppe likevel. Eller en hoppe som forsåvidt var frisk, som kunne ris/kjøres av og til, men som kunne gå som avlshoppe ved siden av fordi hoppa egner seg godt for det.

Nå er det kanskje riktig å la hoppa få litt fri også, men hvis en hest for meg ikke kan gi meg noen fordeler så er det mye annet jeg ville valgt å bruke penger på. Det er ikke fordi jeg bare tenker på penger, men det er dyrt å ha hest og jeg ville heller brukt de samme pengene på en hest som kunne gi meg nytte.

For å si det sånn så tror jeg det er mange hopper som lever et godt liv som avlshopper selv om de kanskje er skadet eller dårlig egnet som konkurransehest. De kan ofte gi gode avkom, og likevel slippe unna slakterbenken så alt for tidlig. Det er langt færre muligheter for en skadet vallak..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  00:14:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Lurer mer på hvordan en hoppe som blir 5 kan ha rukket å få cirka 4 avkom jeg?

Ellers angående spørsmålet, ja - mange tenker mest penger i den betydning at hesten skal gjøre nytte for seg for å ha noen verdi eller ha retten til et liv.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  01:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, å ha føll og unghest er da mye mindre økonomisk enn å ha en fullvoksen hest, tro meg!
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  20:39:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet har jeg ingen problemer med folk som driver aktivt avl med hoppene sine, men det er stort sett snakk om (tildels) stor investering og usikker avkastning.
Og jeg må si meg enig med Vixi - det jeg reagerer mest på er at disse hoppene har fått så voldsomt mange føll. Ett i året fra før de er utvokste høres ut som rovdrift.
Har ikke hørt om at hopper yngre enn to-tre blir bedekket (trodde det var vanlig å vente til de var ca 3 og forholdsvis utvokste), eller er jeg bare "forskånet" for virklighetens harde realiteter?!?!?
Dessuten pleier vel hopper som brukes aktivt i avl å få et "friår" innimellom, om ikke av andre grunner enn fordi de ikke blir drektige når kroppen er nedkjørt.
Hvis du skal bruke hoppa som ridehest, og i tillegg ikke har ønske om eller anledning til å ha et føll, virker det fornuftig ikke å bedekke hoppa du skal kjøpe. Selvom hopper ofte er samarbeidsvillige og fine å ride mens de er drektige så må man tross alt ta en hel del hensyn, og det blir en lengre pause i ridningen mot slutten av drektigheten og etter fødsel.
Siden hun allerede har fått føll er det vanligvis ingen problemer å sette igang igjen med avl om noen år igjen hvis du skulle ønske det.
Hvis du tror mannen som eier hoppene virkelig driver med ekstrem rovdrift på altfor unge hopper bør du ta en liten prat med en lokal veterinær.
Uansett får du ha lykke til med hoppa du skal kjøpe deg, og la deg ihvertfall ikke presse til å bedekke henne dersom du ikke ønsker det!
:)

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  16:16:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
unnskyld at jeg bryr meg , men de hoppene du holder på med må være utrolig fruktbare!
hallo! en hoppe er ikke kjønnsmoden før i 12 måneders alder (har sjekket boken) det er dyremishandling å bedekke i så ung alder. tenk på hesten. det er som om en jente på 12 år skulle fått unge det! og den derre hoppa på 14-19 år. hun kan umulig våre 14 år hvis hun har fått 14 føll! i tilleg så er dedt ikke vanlig å avle på hesten før den er 4 år. Enten så surrer du eller så er dette dyremishandling. (Jeg angriper ikke deg altså) + at en hoppe ikke tar seg hvert år.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  17:15:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nå sier jeg ikke at boka tar feil men vi har flere hopper som har fått feil før de over året...
hvf,det vet jeg ikke...
i år er det eneste året hun ikke har fått føll ,faktisk...
og til dere andre...er jo helt enig at det ikke er noe i veien med avl, men syns hesten(hoppa) skal få noe fri i tilegg....
har veldig lyst til å sette føll på hoppa jeg skal kjøpe om noen år...
Hun er jo blanding, men likevel...
Vet dere om en varmblodshingst som kunne vært en passende hingst?
gjerne sprangevne i fammen...DEn treng nå ikke være premiert...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  10:19:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
At ei hoppe kan få føll før den er over året er rett og slett fysisk umulig. Hester går jo drektige i 11 mnd.! Er den blitt bedekket som nyfødt da? I så fall lurer jeg på hvilken rase det er snakk om siden de er født kjønnsmodne.

Hvis det er penger som er motivet, hva er da vitsen med å avle på blandingshester? En uregistrert hest er ofte ikke verdt så mye penger.

Ikke la deg presse til å bedekke henne. Hvis det er DIN hest, er det DU som bestemmer. Og siden det uansett blir et uregistrert føll, skjønner jeg ikke vitsen. Det hadde vært noe annet hvis det var en hoppe du hadde hatt i mange år og som du ville ha et avkom etter selv, før du pensjonerer henne. Alt for mange føll blir slaktet hvert år fordi de ikke blir solgt. Stiller du deg opp ved slaktehuset om høsten, kan du få føll om trent gratis.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  11:07:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ikke bare om trent gratis, Frøya...
Jeg fikk min nå treårige hoppe gratis da hun var 8 måneder.
Hun er uregistrerbar vbl.traver fordi faren hennes var åring og bedekket sin egen mor.
Og som uregistrerbar er hun verdiløs som traver.
De ville heller gi henne bort enn å slå henne ihjel. All ære til dem for det!
Sweet Little Miss Take er både vakker og smart og UMÅTELIG positiv til livet!
Og hun er snuppelura mi....

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 20/01/2004 :  08:57:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
i mine øyne er det ingenting som er så naturlig for ei hoppe som å gå drektig.. jeg skal selv bedekke hoppa mi når tia kommer..
og det ser jeg frem til!
Gå til toppen av siden

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2004 :  13:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
E jo umuli at ei hoppe som BLIR 5 har fådd 4 avkom!!? Dæm må jo åsså bli kjønnsmodn før dæm kan bedekkes, å dæm når jo ikke på mer enn et føll i åre da.
Men uansett e d i mine øya værtfall idioti å sætte føll på føll da..
Ikke e d bra førr hoppa, å d e jo stoor fare førr at avkomman blir underutvikla. Værdn e rar..

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/02/2004 :  00:23:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Et ganske omfattende spørsmål/tema dette her,derfor gjør jeg "kort prosess" da så mange andre har utfyllende svar..

Så lenge hesten er i jevn trening-/ridning/kjøring,whatever-synes jeg absolutt ikke hoppa skal gå drektig hvert eneste år Det skal ingen komme å si er "naturlig" heller for hesten synes nå jeg...men å bedekke annethvert år,så lenge hoppa virker frisk og fornøyd,ser jeg ikke noe problem i,og da får den "hvile" litt også mellom slagene..

For noen...kremt,..MANGE år siden, jobbet jeg på en løpsheststall/stutteri for Kaldblodstravere(Slogum),ikke engang der som vi hadde flere hopper kun ment for avl, ble samme hoppe bedekt hvert eneste år... Den/de som ikke ble bedekt,ble "mosjonsridd" i stedet,slik at den fikk litt avveksling og styrke til neste gang den skulle "til pers"..

Det er en tung belastning på bein osv. særlig siste del av drektigheten,og da synes ihvertfall jeg,at det rett og slett blir for drøyt i tilegg til treningen den er/har vært utsatt for.

Det er noe som heter,"at man kan ikke få både i pose og sekk.."
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 14/02/2004 :  18:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
endelig noen som skjønte hva jeg ville fram til......!!!!!
det er ikke galt å drive emd avl.....men syns ikke de skal trenes hardt da......
takk chess. =)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.