hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Og hvilket utstyr har man i virkeligheten....??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Og hvilket utstyr har man i virkeligheten....??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  12:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Har mer enn nok utstyr for å si det sann.. Og hvor får jeg pengene fra? Jo, alt jeg har går til hesten, unner meg aldri noe nytt selv.. Dessuten kjøper jeg det meste på tilbud eller brukt, er litt gnien akkurat der ;)

Men her er altså noe av det jeg har (gidder ikke ta med tingene som er til meg selv):
-2 saler, sprang og dressur. Med to par stigbøyler, to par stigbøylereimer (og ett par til som ikke er mine), to gjorder, 4 bommer.
-4 hodelag + en martingal, et fortøy, en strikk og soft correction + ett par ekstra pannebånd.
-3 bitt
-14-15 sjabracker, to voilocker og to pader
-3 sett med ridebandasjer, ett par fleecebandasjer, ett par bandasje underlag, ett par stallbandasjebelegg, ett sett transportbelegg.
-Ett sett beinbelegg, bake og framme + ett par neonpre beinbelegg
-hasebeskyttere
-5 par kopper
-4 ridedekken/lendedekken
-2 fleecedekken
-3 ulldekken
-3 regndekken
-2 stalldekken
-ca 6 vinter utedekken
-2 sommerdekken
-forskjellige andre tepper og dekkener som jeg har laget selv og dekkengjord
-6 grimer
-2 leietau
-longeline
-snørekjøringsele
-Fluepanneband i lær
-refleksfortøy, masse forskjellige beinrefleks, refleksdekken.
-Striglekasse med masse innhold + mange børster som ikke er i bruk
-Medisinskrin med innhold ++

Jepp, det burde vær det meste..
Og hvor får jeg plass til alt?
Har et lite skap nede i stallen hvor jeg har litt forskjellig, men mest mine ting, som hjelm og ridestøvler ++
Har teppene jeg bruker mest liggende oppå skapet.
På låven har jeg et stort metallskap hvor jeg har sjabracker, diverse tepper og dekkener og alle sanne ting.. Har også ei putekasse hvor jeg har vinterdekken og sant, og den får jeg ikke igjen lokket på en gang..
Så har jeg et stevneskap hvor hodelagene/grimene jeg ikke bruker henger + litt forskjellige andre ting, også plass til en sal i det, men begge salene mine henger på salrommet.
Utafor boksa til hesten har jeg striglekassa + ei kasse til med ting jeg bruker ofte + to poser med alt mulig dilldall..
Har også to fortønner som jeg har foret i.. hehe..

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 12/03/2007 12:37:07 Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2007 :  22:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte min første hest som 14åring, og utstyr ligger fortsatt igjen etter henne. For minnenes skyld. Kan jo ikke kaste hodelaget, dekkenet,grima etc som jeg selv lagde til henne m.m

Av utstyr til min fjording og welsh mountain:

Fjordingen:
Vanlig hodelag, kjørehodelag, westernsal m/ tykt underlag og 2 tepper, 1 tynt bobledekken, 1 fleecedekken, 1 stalldekken, 1 regndekken (alle dekken uten sistnevnte fulgte hesten ved kjøpet), noen sko, 3 sett bandasjer i ulike tykkelser, 2 grimer (brukes uhyre sjeldent, han dilter etter uansett, eller kan tas i luggen), transportbeskyttere, refleksutstyr (bein,hale,hodelag, fortøy m.m), en bogbeskytter(for dekkengnag-men funkern? neida..)

Ponnien:
1 allroundsal, et vanlig hodelag (med reservedeler), 1 regndekken, longeringsgjord og kapsun, 2 grimer, refleksutstyr

Etter varmblodshoppa jeg hadde på fôr i 5 år: 1 tykt vinterdekken (overtatt av fjordingen), westernsal (samme str som fjordingens-hadde begge hestene i en overlappende periode på 5 mnd), westernhodelag, vanlig hodelag, bittløst hodelag, saltepper, gelpad, tykk ullpads, ullbeskyttere for neserygg,nakke m.m.,fluepannebånd, beinbeskyttere m.m.

Av ting som brukes om hverandre på hestene: et 20 talls børster (inkludert noen mindre som tilhører min datters små hender), et par hovkroker, svetteskrape, 2 møkkagrep, to trillebårer med varierende arbeidsoppgaver av to husstander samt stallen, radio i stallen, forskjellige lærbehandlingspreparater, førstehjelpsutstyr for hest og rytter, insektsmidler, 4 leietau (vet kun hvor 2 stk er til enhver tid), 3 20l bøtter, 2 15l bøtter, 2 10l bøtter, 3 svære vanndunker til sommerbruk, 5 km strømtråd i reserve, 50 strømpinner i reserve (vært i fast bruk før vi satte ned trestolper), noe enkelt hovslagerverktøy. Etter den gamle kaldblodshoppa jeg hadde ligger det også igjen et titalls forskjellige bitt ifra hackamore til pessoa, vanlig trinse og pelham....

Til meg selv: termodress, to par stall/ridesko (1 sommer, 1 vinter med ulik størrelse-digg med plass til ullsokker i), to chapser, refleksutstyr til å dresse opp et juletre, 2 stalljakker, 2 ridebukser, 2 hestegensere, 1 hjelm. Mange av tingene er opptil 10 år gammelt med unntak av hjelm, reflekser som er nytt av fjoråret), 4 par fôrete hansker, 2 par ridehansker

Min datter: hjelm, sikkerhetsvest, gode boots, termodress

Ny hest kommer snart og den ledige westernsalen passer henne. Jeg har funnet min størrelse når det gjelder hest, og alt av utstyret mitt kan brukes på alle hester jeg har/har hatt. Ponnien sier seg selv, hun trenger eget.

Så det er jammen en del her også selv om jeg syns jeg er minimalistisk. Hadde det ikke vært for at fjordingen trenger dekkene pga vekta så... Og ponnien så liten... Og at varmblodshoppa "trengte" mye rart (blandt annet DRIVHUS- til melondyrking sommerstid. Hun elsker melon)... Puh...

Syns det er gøy å handle hesteutstyr, men det er ikke der prioriteringen ligger

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/03/2007 :  07:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - i alle de år jeg har drevet med hest, er det bare i løpet av de siste 5-6 årene jeg har opplevd at også Fjordinger "trenger" dekken. Har rasen blitt så "sivilisert" nylig, at dette er blitt nødvendig? Jeg bare spør jeg, siden jeg ikke har Fjordinger selv.

Og Shettiser - når ble de så "sarte" at dekken ble nødvendig?

At "natur-raser" røyter noe alldeles forferdelig nå på vårparten, er noe jeg har levd med i alle år - jeg får håpe at det ikke er for å slippe "vår-jobben" med å børste av kilovis med vinterpels som ikke er grunnen til at noen "prøver seg" med dekken på Fjordinger, Døl, Nl-hester og andre naturlige raser....

Jeg ansees muligens som en "lat og uansvarlig" heste-eier om vinteren, ved at jeg ikke bruker dekken, og nå som gamlemor har kilovis med hår som skal AV, får jeg liksom "vitende blikk" om at jeg kunne spart meg jobben hvis jeg hadde brukt dekken.... - det ligger jo et minst 10 cm lag av hår rundt henne når vi har gått over gampen med gummiskrapen....

Men, nei - jeg tror at gamla har kost seg med sin gode, vind- og vann-tette vinterkåpe, og hun VET at når vi tar frem den svarte gummiskrapen, så får hun deilig massasje. Det er spesielt i denne tiden at hennes nye for-ryttere kan bli "bestevenn" med henne.....

Det er forøvrig en viktig tid for ALLE heste-eiere nå ut mot våren: NÅR skal dekkene AV, når skal hesten bli "hest" igjen?

I mange staller kan nå div. div. med vinterdekken tas av og vaskes og fjernes fra stallen - og det blir mye bedre plass i salrom og tørkerom.

Og så kan mange vurdere å få AV vintersko og evt. hoofgrip. Kanskje sommersko eller barfot allerede ved neste besøk av hovslager - eller vente til neste gang - om 6 - 8 uker....

For å si det sånn: Jeg prøvde meg med bare bakhjulsdrift på bilen min opp til stallen her i dag, men måtte sette på 4-hjuls'en for å komme meg opp siste islagte bakken (ble sittende fast på tvers). Altså: hesten får beholde 4-sko`s-brodder i en periode til.....

I alle mine år med hest har begrepet "Sikkerhet, sikkerhet - OG - sikkerhet" vært gjeldende.

Mine "jenter" kommer derfor til å bli pålagt å bruke rekfekser i laaange perioder enda!!

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  15:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ehh - i alle de år jeg har drevet med hest, er det bare i løpet av de siste 5-6 årene jeg har opplevd at også Fjordinger "trenger" dekken. Har rasen blitt så "sivilisert" nylig, at dette er blitt nødvendig? Jeg bare spør jeg, siden jeg ikke har Fjordinger selv.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Til opplysning...
Min fjording er avmagret grunnet inaktivitet og slanking grunnet forfangenhet i fjor sommer. Han har ikke klart å legge på seg. Uten dekken hadde han frosset ihjel i vinter da alle muskler og alt av fettlag er borte. Hadde han vært frisk så hadde jeg aldri i livet brukt dekken på han. Jeg liker det lange ragget som hestene her setter i løpet av vinteren

Ponniens dekken var en gave fra min mor til den nye ponnieieren på da 3 1/2 år. Kun brukt en gang i løpet av de 4 årene som har gått.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2007 :  19:23:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Litt OT, men: Jeg respekterer at folk velger å ikke bruke dekken, så hvorfor kan ikke de som ikke bruker dekken respektere at andre bruker dekken...?? Ser virkelig ikke problemet.. Uansett om det er fjording, varmblods, islandshest eller fullblods så kan folk gjør det de vil for meg så lenge det ikke går utover hesten.. Og det finnes mange grunner til at hester står med dekken... F.eks konkurranse hester fordi de lett stivner og ofte er barbert for å ikke bli altfor svett, og ja det gjelder f.eks islandshester også det..
Kan ikke se for meg hesten min stå uten dekken.. Han hadde vært stiv som en stokk og jeg hadde ikke kunne brukt han i det hele tatt, og ja det gjelder om sommeren også (Det er faktisk da det er værst..) Han har vært aktiv på galopp- og sprangbanen hele sitt liv, så å plutselig ta av dekken og la han stivne på sine "eldre" dager syns jeg er feil.. Muligens har han aldri hatt vinterpels heller, så derfor setter han ikke skikkelig pels, har ingen beskyttelse mot vær og vind..
Han får masse, masse mat for å ikke bli tynn, og hvis han i tillegg skal bruke energi på å holde varmen kommer han til å bli bare skinn og bein =/ I tillegg er han skadet nesten 50% av tiden og å la en hest stå våt og fryse med feber er liksom ikke helt min greie, det har jeg ikke samvittighet til..
Og si at en hest ikke er en hest fordi den bruker dekken..? Hallo?
Kanskje det er mest naturlig for en hest å gå uten dekken, men det er heller ikke naturlig for den å bli ridd/trent!
Konklusjon: Respekter andres hestehold.

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  17:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har bare egentlig det mest nødvendigste til kaldblodsen min. , jeg har en sal, et hodelag, grime, pusse saker, refleksvest, en shabrak og en voilock, en hjelm. +vinter og sommer klær til meg. litt fluemiddel. Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  17:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han har vært aktiv på galopp- og sprangbanen hele sitt liv, så å plutselig ta av dekken og la han stivne på sine "eldre" dager syns jeg er feil.. Muligens har han aldri hatt vinterpels heller, så derfor setter han ikke skikkelig pels, har ingen beskyttelse mot vær og vind..
Opprinnelig postet av Western Viking

du en ting du vet jo ingen ting om han stivner hvis du ALDRI har tatt av han dekkenet om vinteren,. du kan jo alltids prøve. han tar ikke skade av det hvis han er frisk.
jeg forstår at du har dekken på han hvis han er sjuk,
men selv om han bestandig har hatt dekken på, så vill han anntageligvis få veldig fin pels hvis du lar han gå uten dekken fra sommeren av!
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2007 :  15:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekken vs ikkje dekken er ikkje noko vi kjem til å eines om nokonsinne.

Men eg er heilt enig med western viking, folk på respektere OG akseptere at ein har ulike synspunkt på dette og andre områder innen hestehold.

Eg kjenner eg vert provosert når eg tilstadighet må forsvare mine valg ovenfor folk som ikkje kjenner til grunnane til valga.

Eg velger å gjere det eg til eit kvart tidspunkt trur at er best for MIN hest og MITT bruk.
Men eg er ikkje så arrogant at eg trur at hesten min ikkje ville ha hatt det like bra hos nokon andre som kanskje ville ha valgt totalt motsett av kva eg gjer.

Gjer folk den ære å ha tilltru til at dei kan klare å gi hestane sine eit godt liv sjølv om dei velger anneledes enn det de gjer.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2007 :  02:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ønsker ikke å "trigge" den høyst usakelige "diskusjon" som nå pågår på "hov-fronten" - med alle andre aspekter i samme løype.

Kan vi ikke bli enige om at "hver passer sin, så passer jeg min"??
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  10:37:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heilt enig med T.Boysen på anng. diskusjonen på hovfronten og..

Eg trur ikkje folk ser det at det er mange som trekker seg heilt fra veldi mange slike diskusjonar fordi dei vert for usakelige.
Både erfarne og uerfarne folk taper på at ein diskusjon går frå å vere konstruktiv og ryddig med mange nyttige inspill til å verte ein oppheita krangel der A er ueinig med B og plutselig avbryt heile greiene med at B kan da umulig vite noko som helst-det er jo heilt andre meiningar og tankar enn det A har..

Godta at folk har erfart ulike ting, men ikkje press dine meiningar nedover halsen på "motstandarane" dine.
Slik får ein ihvertfall ikkje fram godvilje eller eit ønske om å lære meir om noko som helst.

Relevante inlegg som opnar for nye synspunkt er supert sålenge ein held det på eit saklig nivå.

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 20/03/2007 :  13:54:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Åå nei, ikke her også! Men nå var det faktisk du som begynte, Boysen hver passer sitt, ja. Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  18:00:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt inlegg var ikkje meint som eit inlegg til den debatten altså, det var meint meir på generellt nivå i div debattar.

Her tenkte eg på det denne debatten handlar om-kor mykje utstyr har ein i virkeligheten..
Eg skjønner at nokon gjerne vil følge "trendar" innen fargar ol, men eg kan og skjønne at nokon meiner dette er unødvendig.
Poenget var vel berre det at eg synes at folk skal få lov til å vere ulike i meiningar, det er mangfoldet og dei ulike synspunkta som gjer at hestemiljøet beveger seg framover.
Nokren gangar er det døgnfluer i form av trender som forsvinn fort og andre gangar er det seriøse ting som endrar liva til både hestar og folk til det bedre...

gardskjerringa

Skrevet - 21/03/2007 :  14:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir litt matt når jeg leser her, men hver sin lyst! Og ja, det er lett å bli hekta. Og konkurrerer man så er det sikkert morsomt med flotte ting å vise frem.
Ute i leira her har hestene det aller mest nødvendige av stelleutstyr...altså børster, men jeg har faktisk TO hovkroker...o la la...Og så har vallaken en sal, to hodelag (ett med slikt bitt så han stopper enklere), et ulldekken, et bobledekken, et regndekken og han hadde to fleecedekken til han rev begge istykker i vinter. men dette kom han med, jeg bruker bare regndekkenet som er fòret. Og så kjøpte jeg hovolje vi har brukt en gang....Ja, han fikk ny grime av meg, da han ruller seg hele tiden så de måtte vaskes hver dag. Så han har to nylongrimer og en skinngrime med navnet sitt jeg enda ikke har brukt...

Shettisen har et stalldekken og et regndekken vi bruker i regn kombinert med kuldegrader. Og han har to grimer, den ene fastfrosset i bakken for øyeblikket og et hodelag uten tøyler...

Og så har jeg tre leietau tror jeg...Og en bogtresele og en roadcart...Det blir visst en del!! Og nå kommer det ny hest hit så da blir den enda mer utstyr og jeg må på shopping
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 23/03/2007 :  10:22:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm la meg se... kommer sikkert til å glemme noe....

Til ponnisen har jeg:

1 sal prestige golden star m lærgjord stigbøyleremmer og stigbøyler m fleks i... har dessuten 2 par svarte reimer og 2 par stigbøyler til!
2 Ponnihodelag i brunt og et fullhodelag i svart (rest etter hestetiden min) + diverse fancy pannebånd i full, sukk!
1 martingal i brun (ponni) og et fortøy i svart (full) TIL SALGS

Shaberaker: 3 allround 4 sprang og 4 dressur... liker best den fra HL
1 gelpad og 1 teddypad

Belegg.... 4 stk proffesionals choice sports medicine boots med kopper som henger fast. 1 par etterligning fra horse. 1 sett a 4 etterligning fra høøks. 2 par senebeskyttere framben ponni 1 par full 2 par beskyttere bakben ponni 1 par full 4 blå kopper og 2 naturfargede. 2 par kunstlær kopper i full fra høøks (SELGES)

Dekken:
1 stk bommullsdekken rutete
1 stk sommerdekken m glatt overside fra eskadron rutete
2 stk fleece dekken m gjorder
2 stk bobledekken
1 vinterdekken uten hals
2 vinterdekken m hals
2 regndekken 1 m og 1 u hals
Diverse fleece, ull og regn tepper/skrittedekken... orker ikke ramse opp alle

2 grimer 1 blå og 1 svart
2 leietau 1 svart og 1 grønt
1 lærgrime
3 bitt (pelham, tredelt og tredelt m stenger)
Diverse ekstra tøyler
Longsjeringssele, gjord og tau
stallbandasjer, treningsbandasjer, underlag, magnetbelegg
brodder, broddnøkkel og hovrasp
Nummerskilt, ørehette og nummervest til stevner

Hesteshampoo, pelsglans, conditioner, linimenter osv
Førstehjelpsskrin

Pussekasse med masse børster og remedier...
Stevneskap med diverse av de overnevnte ting i og andre småting som jeg ikke husker.....

Til meg selv har jeg 2 par jodphurs fra mountain horse
3 ridebukser som er i stand og 2 stk jeg prøver å reparere...
Leggchaps (jacson og dijon) og støvleskaft
sporer
2 hjelmer 1 jacsom og 1 john withaker
fullt stevneutstyr....
Diverse gensre og jakker som er "stallklær"

Jeg har solgt unna mesteparten av fullutstyret mitt, og satser på at jeg har ponnier resten av livet, hehe!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2007 :  10:59:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Jeg husker ikke alt jeg har en gang jeg.... Utstyr til flere hester...... Har 3 saler, ørten hodelag, ørten dekken... Børster i fleng... En diger bærepose med grimer... En annen bærepose med bitt... En del sjabraker... Masse ridebukser...
Brukt _for_ mye penger på utstyr veit jeg...
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.