hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor LENGE man har ridd har kanskje ikke noe å si
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvor LENGE man har ridd har kanskje ikke noe å si
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  23:58:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Opplever at mange sier at de har ridd i 4 år. Så har de kanskje ridd litt på tur på en helt vanlig hest 1 gang i uka, kanskje ikke det engang.
Mens andre som har ridd i 4 år, har egen hest, og har ridd HVER dag, dressur, sprang og tur. Derfor blir det kanskje litt feil å nevne hvor LENGE man har ridd?
Kanskje litt usaklig, bare har tenkt over det.

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/03/2007 :  00:05:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
det er sant, men man kan også ha egen hest og ri kjempe dårlig i 4 år og en rideskole elev som kanskje bare rir engang i uka rir bedre enn deg
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2007 :  00:32:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Eller man kan si at man feks har ridd i 4 år og så si hva slags ridning man har drevet på med og hvor mye :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  03:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knirk, knirk - gamla har ridd i 37 år..... Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/03/2007 :  03:07:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Knirk, knirk - gamla har ridd i 37 år.....

Opprinnelig postet av T. Boysen

og langt i fra ferdig ridd hehe

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  01:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt korrekt - og man blir aldri utlært heller. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 05/03/2007 :  08:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig, jeg syns hvor lenge man har ridd uansett ikke gjenspeiler hvor flink man er til å ri heller. To som har ridd like mye i 1 år trenger ikke ligge på samme nivå i det hele tatt. Hvor lenge man har holdt på med hest har heller ikke direkte sammenheng med rideferdigheter. F.eks har jeg holdt på siden jeg var 10 år (er 29++++) med noen års opphold, og jeg kunne sikkert ikke gjennomført det enkleste dressurprogram om så livet mitt var avhengig av det

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  10:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror ikke det av henger av hvor lenge man har rid men hva man har lært det/de åra man har rid hva man har tatt med seg
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  23:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel, årene man har ridd er ikke alltid en pekepinn på hvor flinke man er til å ri (som nevnt tidligere)...men man lærer jo mye utover det å ri når man holder på med hest over lang tid. det er mange som ikke nødvendigvis kan sette seg opp og ri en hest i riktig form etter å ha ridd i tiår, men som på den annen side sitter inne med mye kunnskap om hester og har prøvd seg innen ulike grener uansett om det er turridnig, kjøring, western, horsemanship el...;) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  23:22:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting man også skal være åpen for er at alle har ikke de samme målene og ambisjonene med ridningen. Og ut fra dette er det veldig ulikt hva folk velger når det gjelder satsing, og ikke alle har anledning til å satse stort. Ridesporten er i tillegg relativt pengekrevende. Selvfølgelig avhengig i hva slags gren og hva slags mål du ønsker å ha, men det er ikke alltid en god porsjon mot er alt du trenger. Du skal gjerne ha den perfekte trener, de perfekte treningsforhold, den perfekte hesten, og alle ressursene som kreves for å få dette til. Selvfølgelig.. Kommer litt ann på målene. For noen er målet å være en god turrytter, da er ikke dette så viktig.

Men hva er egentlig det å være flink? Det er vanskelig for en rytter å ri bedre enn hva kvaliteten på hesten tillater, og det er igjen vanskelig for hesten å vise kvaliteter, dersom det er rytter som setter begrensningene. En ekvipasje er gjerne to, og det er gjerne ekvipasjen som viser resultatet og "hvor flink man er" (tenker ikke nødvendigvis i konkurransesammenheng her). Men litt av det jeg legger i en god rytter er i tillegg til at det er en som rir pent og fornuftig, også innehar erfaring og kompetanse til å benytte kunnskapen på flere typer hester. Og gjerne få det maksimale ut av enhver hest.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  00:26:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
en dame jeg møtte på ridetur over fjellet hadde ridd i 19 år på tur over fjellet, allså en uke vært år og hun kunne ri den turen i søvne.

men ri en hest på bane og over et lite hinder, vips helt grønn igjen

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  04:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært så heldig å ha hatt to meget dyktige ridelærere i tidligere år - en som var nordisk mester (den første kvinnelige) i feltritt og dressur, samt en ungarer som kunne ALT om hest, ridning og kjøring, samt hestepsykologi (og særlig om arabere). Også tatt mange kurs, og var med på å utvikle kursene som fysioterapeuter må gjennomgå for å kunne drive med terapiridning.

Har selv aldri deltatt i konkurranser, men har undervist funksjonshemmede og ganske så mange klienter i psykiatrien til å lære seg å ri - de fleste som ren terapi eller hobby og rekreasjon - men også noen som har deltatt i nasjonale stevner for funksjonshemmede - til å oppnå gode plasseringer.

Har utdannet en del hester til LB-nivå i dressur, og til sprang ca. 1,20 m, men i de siste år har jeg dessverre bare kunnet bidra teoretisk, siden jeg selv er blitt funksjonshemmet, og bare kan sitte i rullestolen midt på ridebanen (ehh - ikke akkurat MIDT på, da, for da ville jeg sitte i veien for rideveiene) og "kommandere" - dvs. instruere og rettlede. Det er ikke bare lett, når du SER og VET hvordan det skal gjøres, men ikke kan vise det og "ta hesten et tak" - når den ikke gjør som rytteren vil.

Hvis noen av dere kom for å se MEG ri, ville dere nok fått dere en god latter - ja, bare se på bildet ved siden av... En liten, gammel hest som gjør alt jeg ber henne om - men som kan være riktig et sirompa "troll" når hun vet at ikke JEG er i nærheten.

MEN, så hadde jeg en skikkelig positiv opplevelse her forleden, som viser at en utdannet terapihest ALDRI glemmer. Har fått to ganske funksjonshemmede ryttere, og Sunniva fikk på deltakroken og leietauet, og hun skjønte øyeblikkelig hva som var på gang. Hun stod musestille, mens en svær og klønete gutt ble lempet opp på ryggen hennes av 4 personer, oppi en snøhaug, siden riderampen ikke hadde blitt måket frem i vinter. Hun gikk jevnt og forsiktig frem og da gutten "gurglet" frem sine godlyder, vippet hun bare med ørene og gikk like rolig videre.

Den andre rytteren var en jente på ca. 12, og hun hadde ridd før, så hun hyyylte av fryd da hun så hesten, og under hele ridetimen skrek og hylte hun, mistet rett som det var balansen, så jeg måtte korrigere hjelperne med å få henne på rett kjøl igjen - men da hadde allerede hesten stoppet fordi rytteren satt så skeivt. Hun gikk ikke videre før rytteren igjen satt rett og hylte like frydefullt, særlig når de kunne trave 15 - 20 meter. Toppen på ridetimen var da Sunniva forsiktig tok noen gulrotbiter ut av hånden til jenta, som strålte av lykke, etter å ha ridd et kvarter på en snill hest. Hjelperne hadde omtrent tårer i øynene da de så hvor mye glede og - utfra min vurdering som ridefysioterapeut av trening - hadde av ridning.

Ikke tvil om at hester har mange - og gode - funksjoner å ivareta.

At samme lille, snille hest ifjor vant et sprangstevne og et dressutstevne, samt var med på oppvisning og utstilling på Dyrsku'n i Seljord, sier vel litt om hva man kan oppnå med "kommunikasjon med sin hest".

Og - he he - hun får fremdeles like lite kraftfor og bruker ikke dekken - ærte - ærte..... (for de som FORSTÅR hva jeg mener.)

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  10:28:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns dette med "jeg har ridd så lenge" kan sammenlignes med "jeg har hatt lappen så lenge". Vel, det sier fint lite om hvor mye erfaring man egentlig har. Men samtidigha rjeg lært meg at det ofte er de med mest erfaring som er minst "kjepphøye" og som sier minst om hvor flinke de er med ridning/bilkjøring :)

T.Boysen: flott historie, som forteller litt om at mange hester nok har mer forståelse for situasjonen enn man kanskje først tror :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  10:48:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd i mange år, men er av dem som har ridd dårlig... Jeg har ridd mye på tur, og det lærer man ikke skrekkelig mye av i det lange løp, selv om det er flotte erfaringer det også!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  15:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ridd i mange år, men er av dem som har ridd dårlig... Jeg har ridd mye på tur, og det lærer man ikke skrekkelig mye av i det lange løp, selv om det er flotte erfaringer det også!

Opprinnelig postet av Mari^_^

Strengt tatt så sier vel det bare at du ikke er like inne i "fancy" ord som mange av oss andre ;-) Jeg har faktisk opplevd at hvis man bare klarer å få folk til å transponere (finner ikke noe bedre ord) det de kan fra naturen over på en ridebane er det svært magne turryttere som er dyktige dressurryttere også. Det er bare å gjøre som man ville gjort hvis man skulle ditt eller datt ute i terrenget. Mange turryttere er jo selvsagt sånne som "børner rundt" og bare følger grusveien. Men en god del turryttere er sånne som kan svinge mellom trær, som kan få hesten til å fote seg gjennom vanskelig terreng, og som til enhver tid vet hvor alle hestens kroppsdeler er, og befinner seg :-) Det er bare at de tror de ikke kan noe fordi de ikke har alle de rette ordene på plass.

Guro
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  15:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns dette med "jeg har ridd så lenge" kan sammenlignes med "jeg har hatt lappen så lenge". Vel, det sier fint lite om hvor mye erfaring man egentlig har. Men samtidigha rjeg lært meg at det ofte er de med mest erfaring som er minst "kjepphøye" og som sier minst om hvor flinke de er med ridning/bilkjøring :)

T.Boysen: flott historie, som forteller litt om at mange hester nok har mer forståelse for situasjonen enn man kanskje først tror :-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Man kan jo ha hatt lappen i 5 år men ikke kjørt bil for det også hee

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.