hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sår som ikke gror
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sår som ikke gror
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 25/02/2007 :  20:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her for en snart 2 uker siden fikk hesten min sår på bakbeinet. Trolig fra et spark fra en annen hest. Dette er jo noe som lett kan hende.
Det er ikke hva jeg vil kalle et dypt sår,så jeg valgte å vaske, ha på salve og bandasjere det og dette har jeg gjort siden. Problemet er at det ikke virker som om det gror. Har ikke hatt dette problemet før når hun har fått sår på beina. Hver gang jeg tar av bandasjen så blør det. Sånn at det renner litt nedover beinet hennes. Men det er friskt blod. Ikke noe hevelse i beina. Såret er rent og pent ellers og hun halter ikke når hun går.
Bare lurer på om noen har noe tips om hva jeg kan gjøre for noe mere. Noen som har noen tips om salver osv. klart jeg kan ringe dyrlege,men det spørs om han gidder å sy det i det hele tatt.
Håper på noe hjelp her =)

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  00:51:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det er nok for sent å sy uansett... Det har noe med at sårkantene ikke vil gro sammen etter en viss stund.

Har du tenkt på å la såret stå uten bandasje og få luft? Jeg bruker å spraye på med sårspray og bare la det være.

Ellen Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  10:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg har tenkt på det flere ganger. Takk for tipset. Skal prøve det Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  10:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men lurte på en ting. Det blir ikke noe dritt i såret hennes med den sprayen? Med tanke på at hun kan legge seg ned om natta osv? Har aldri prøvd spray før og er litt grønn på det punkte Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  11:26:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor på foten er såret? Er det på et sted som vil komme under press når hun ligger?

Generelt så liker jeg ikke å "lukke inn" sår med bandasjer. Jeg vasker med jodoppløsning og prøver å holde det så luftig som mulig. Har på sårpulver hvis nødvendig. Dersom det ikke er betent, er plasterspray helt genialt. Da får såret som regel gro i fred.

Merete
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 26/02/2007 :  11:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Et sår vil aldri gro uten luft. Så hvis det er et skrubbsår pleier jeg å vente til det har stoppet å blø (da har det renset seg selv ganske bra), deretter vasker jeg det med pyrisept for så å spraye det med blåspray. Blåspray er desinfiserende og gir et beskyttende lag, så hesten kan gå uten bandasje uten at det kommer masse greier i såret. Nå vil det lege seg selv, og det beste er å la såret være uten å pelle og plukke på det, så går prosessen raskere
Slik spray får du til en rimelig penge på FK i "kuavdelingen"
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 26/02/2007 :  19:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også å rense med jod og la såret få luft. Et tips hvis man bruker bandage de første dagene er å bruke et glatt kompress med overflate som ikke fester seg til såret, dermed slipper du å rive det opp hver gang du skifter på det. Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  21:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såret er foran på bakbeinet. Sånn ca midt på leggbeinet. Aner ikke helt hva den delen heter. Det er ikke et skrub sår,men noe dypere. Skal prøve å bruke spray i og med at såret ellers er fint og rent. Noen som vet om Hooks har det? Gå til toppen av siden

Charlie04

» VIP

Skrevet - 05/03/2007 :  11:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har det samme problemet med hesten min, bare han har sår på insiden av frambenet rett over hoven, men hver gang det holder på å gro tråkker han det opp igjen:s

Ville prøvet å tatt laser på såret jeg(hvis du kjenner noen som har der selvfølgelig) , fungerer veldig bra;)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  11:28:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
sier bare en ting jeg,, aloe vera!

fra LR INTERNASJONAL.

et must for sår behandling hos oss iallefall, hesten min har hatt en fettkul under øret, men nå sprakk den og så smørte jeg på aloe vera og dagen etter var det skorpe

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.