hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min legger ikke på seg...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hesten min legger ikke på seg...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  11:45:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
Hesten min vil ikke legge på seg.... uansett hva jeg gjør..

han har fri tilgang på grass ute og får ca 3-4 kg inne, han får også 4liter bygg og 1/2liter sport om dagen.. noen tips som kan hjelpe...

Har du tillit til hesten har hesten tillit til deg..

frkelin

Skrevet - 24/02/2007 :  12:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville kuttet ut Bygg, evt redusert til en liter i døgnet og heller gitt han Speedy Bet grøt med 1dl olje to ganger i døgnet.
Det er veldig tungt for hestens fordøyelse med kornprodukter. Den viktigste delen av hestens fordøyelse er tykktarmen og den er laget for å fordøye fiber fra grovfor. Betfor inneholder ikke stivelse, men en type fiber som hesten lett kan fordøye og utnytte energien fra. Hesten har bakterier i tykktarmen som omgjør fiber til flyktige fettsyrer som taes opp som energi gjennom tarmveggen.
Fett fra planteoljer vil også være lettere å fordøye enn korn. 3 dl olje tilsvarer energien i 1kg havre. 1kg havre tilsvarer 1,5 til 2 liter havre. Om man gir mer enn 5dl olje pr dag vil ikke alt bli absorbert i tarmen og hesten kan få diare.
Om du bare gir 1/2 liter sport pr døgn, får hesten da nok vitaminer og mineraler?
Hva slags hest er det? Rase og bruk er viktig for å vurdere foring.
Hvor tynn er hesten? Noen hester er naturlig slanke typer som er sunne selv uten masse fett rundt nakke og lår.
Det viktigste er at du spiller på lag med hestens naturlige fordøyelse slik at hesten klarer å nyttiggjøre seg den energien den spiser. Mange forer hestene sine med mat som går tvers igjennom samtidig som det ødelegger balansen i tarmen slik at selv ikke grovforet blir skikkelig fordøyd. Da hjelper det ikke å pøse på med mer og lage næringsrik møkk...
Gå til toppen av siden

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  13:24:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
Han er en varmblods traver
Han får vitaminer uten om...
jeg rir han ca 5 dager i uka litt på bane og litt på tur bare rolig trening...

Han er sånn alle ribbeina syns veldig godt stygg tynn.. kan stå laaaangt unna å tella alle sammen...

Men med det samme har en hest i stallen som muligens har et wobbler syndrom.. han er ca 70 kg undervektig kan det ha noen sammen heng?
Har så vondt av ham sånn han er nå...

Har du tillit til hesten har hesten tillit til deg.. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  16:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke næring i gresset nå?? hvor mye gress klarer han å få i seg i februar?? og da er jo 3-4 kg groffor alt for lite. Kan du ikke gi han fri tilgang på høy heller?? og kutte litt ned på bygg og heller gi han olje? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/02/2007 :  17:26:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg håper fri tilgang på gress betyr at han får fri tilgang på høy eller ensilasje ? Hvis ikke er det der du må starte .... Gå til toppen av siden

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  19:24:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
det er selfølgelig grass i rundball....han får 2 dl raps olje om dagen... eller han fikk.. må få surra meg til å kjøpe igjen..

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  19:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min, en engelsk fullblod på5 år nekta å legge på seg. Ga ho denne forplanen og nå ser hun rund og fin ut=)

Morgen: 1l gull, 2dl ublandet betfiber, 2dl ublandet betfor, ca 2dl cultura, hvitløk, vitaminer og olje.

Kveld: 1l gull, 5dl mais, 2dl ublandet betfiber, 2dl ublandet betfor, ca 2dl cultura, hvitløk, vitaminer og olje.

I tillegg hadde hun fri tilgang på høy=)

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 24/02/2007 :  20:37:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, har hesten ofte diare og løs mage? De fleste hester digger jo rundball av god kvalitet, men særlig om den er for våt er det endel hester som blir løse i magen. Løs avføring er et tegn på at fordøyelsen ikke er optimal og at hesten antagelig har en ubalanse i tykktarmen. Noen anbefaler Biola mens andre bruker Yee Sac som er laget spesielt til gress-etere for å gi dem den riktige bakteriefloraen så de klarer å nyttiggjøre seg næringen i gresset.
For noen hester må man prøve å finne et annet grovfor enn våt rundball. Det er jo ikke alltid så lett når det er det stallen du er på tilbyr... Om du starter med Betfiber og Biola/YeeSac for å bedre bakteriekulturen og miljøet i tykktarmen bør jo det hjelpe.
Og kjøp olje igjen, det er en fin kalorikilde - mye bedre enn bygg! :-)
Gå til toppen av siden

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  21:44:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
han har ikke diare eller løs mage...han er helt fin sånn...

Men sjefen kommer til å gi meg opp snart... prøver så mye rart..og drar så masse rare folk i stallen... men men, hva jør enn ikke for dem gampene?

frkelin

Skrevet - 25/02/2007 :  11:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hi hi...
Det er jo måten man lærer på.... Å ikke gi seg før man er sikker på at alt er gjort best mulig for sin kjære gamp. Og man blir aldri helt utlært og det er alltid noe ved hesteholdet som kan gjøres bedre. Noe av moroa med hest. Bare pass på at du får en skikkelig forklaring på hvorfor alle slags remedier skal være bra. Det er mye moteting og gamle kjerringråd som ikke alltid er like lure. Jeg bruker ikke Spillers sine produkter, men jeg synes de har mange gode artikler om foring på sine hjemmesider, www.spillers.no
Jeg har også funnet mye informasjon på utenlandske sider om forfangenhet faktisk. Det er mye som er viktig kunnskap, ikke bare for dem med forfangne hester, fordi det dreier seg så mye om en sunn fordøyelse og hvordan hesten best tar til seg næring og holder seg frisk. Så lenge tarmene ikke tar inn den næringen hesten spiser hjelper det ikke hva man enn tilbyr av fine kraftforblandinger eller annet, det gjør det tvert om bare verre.
Gå til toppen av siden

rambogirl

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  14:06:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresserambogirl  Svar med kopi av melding
Det skal være sant... jeg kjøpte jo den "lille" gampen min for 3 måneder sia.. og på den tia har vi hatt 2 vet besøk, 4 hovslager besøk og salen til omstopping... og snart 1 vet vesøk til + hovslager igjen... blir snart gal av alt det greine. men kun det beste for gampen...

Jeg får nokk lese litt på nette å se hva jeg kan bruke der ifra..

nala

Norway

Skrevet - 01/03/2007 :  09:57:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du gitt han ormekur?
det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  12:47:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding
Ville ha gitt han 5-6 kg høy på kvelden. Har han fått ormkur, og hva sier veterinæren? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 05/03/2007 :  22:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde kuttet ut med bygg og begynt med betfiber og 1dl olje ved hvert måltid Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  00:13:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Magesår ?

Prøv og gi mais og Havens museli for, spørr dem du kjøper foret av om hvem type du bør velge.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  09:17:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
betfiber fungerte kjempebra til min så det er et råd du bør prøve=) cultura/biola fungerer oxo for å stabilisere magen=)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.