hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lær ridestøvler for korte legger!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Lær ridestøvler for korte legger!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2007 :  21:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Er det noen der ute i hesteverdenen som vet om noen merker som er for ryttere med kortere legger enn "standard" størrelse?

Mitt problem er i f.eks. støvleskaft:
Small = passer på lengden(høyde) men blir for trange rundt leggen.
Medium = passer rundt leggen, men blir for høye, slik at jeg klarer ikke bøye knærne!

Er det flere der ute som har slike problemer og har funnet løsningen?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  00:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det gummi ridestøvler du ønsker - eller å investere i lærstøvler?

På gummi-fronten har jeg ingen peiling - siden jeg for ca. 25 år siden "investerte" i målsydde og håndsydde lærstøvler - som har fulgt meg trofast i alle år. Ja, det er de jeg har på meg på bildet ved siden av her. De har bare behøvd å bli nysålet et par ganger - da jeg i mange år hadde dem på meg flere timer daglig - sommer som vinter. Og så har jeg EN gang - nå ifjor - måttet få den litt blokket ut i skaftet - da mine legger nok har endret seg litt på 25 år....

Det var et dansk firma som annonserte i et gammel hesteblad, og jeg tok mål - med de nødvendige ekstra cm for hensyn til ullstrømper, ullsåler og ridebukser med skinn.

Husker selvfølgelig ikke hva firmaet het, og om det eksisterer lenger - men det må da finnes noen som har fått målsydde støvler nå til dags også. At det KOSTER er sikkert, og mine støvler kostet kr. 4.500,- for 25 år siden - kjempedyrt den gang! Men så har jeg altså ikke hatt behov for å skaffe meg et eneste par ridestøvler siden.

- Det er sikkert noen som har andre løsninger - det må da finnes noen støvleprodusenter som har oppdaget at folk er forskjellig skapt.... Ehh - vi er ikke alle "Barbier"....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  00:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - sorry - leste ikke overskriften nøye - det ER lærstøvler du er ute etter....

Da må du bare kontakte aktuelle lær-støvle-produsenter, og spørre om de syr støvler etter mål - OGSÅ.....

På de bildene på VIP'n min hvor jeg er med, kan du se ridestøvlene mine. De sitter som hansker, og jeg kan ha de på hele dagen, uten problemer - sommer som vinter. Og selv om det koster - så er det verdt investeringen - det blir DINE ridestøvler.

(Må "advare" om at de var litt stive og vonde å ha på den første tiden, men som med gode fjellstøvler - man legger ikke ut på langtur uten at støvlene er inngått og skikkelig behandlet med oljer og støvlepuss.)

Lykke til!
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 23/02/2007 :  02:12:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk på at læstøvler tilpasser seg og formes etter foten ettersom de blir brukt. Dette medfører at de synker litt, og derfor bør de faktisk være litt for høye i starten. Det lønner seg å kjøpe noen i god kvalitet som passer, og absolutt ikke er for vide noe sted på foten eller leggen. Jeg har hatt mine støvler i 8 - 9 år, ikke like lenge som Boysen, men dog.. De blir bare bedre og bedre. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  06:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om jeg husker de målene jeg måtte oppgi, men det var definitivt legg-omkrets på minst 5 steder, samt lengde, og så kom fotens mål.

Støvlene jeg fikk "spesialsydd" i 1982 kom med to "stokk stive" legger, og jeg fikk dem knapt på - kun med "støvle-på-trekkere" og en støvleknekt som medfølgere, fikk meg til å holde ut å bruke støvlene "daglig" i noen uker. Men etter noen uker, var disse støvlene som "gode hansker", og mine forbannelser over støvle-produ,sentene avtok.

Så hvis jeg i løpet av neste år blir bedt om å stille opp med Sunniva på et eller annet nl-arrangement, så stiller jeg i mine gamle, og meget GODE ridestøvler. Da er det også mest sannsynlig at jeg har på mine gamle, grå helskinn ridebukser, kjøpt i 1986 - femfor de "hvite" jeg ble nødt til å kjøpe før Dyrsku'n....

For å si det sånn: "Gamle Boysen" har en hest som kan stille opp, og VISE hva denne hesterasen er god for - ihvertfall i noen år til....

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  06:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - uten å være sikker, så mimrer navnet "Kiefer" når jeg skal huske på hvor jeg fikk bestilt og laget mine håndsydde ridestøvler etter mål. Dette er jo ca. 25 år siden.

Har altså idag etter mål håndsydde ridestøvler, og det anbefales å skaffe seg slike.

Hva er "Kiefer" i dag?
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 23/02/2007 :  09:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har litt samme problem som deg, men jeg har gitt opp og gått over til sko og støvleskaft.
Problemet mitt er at jeg har korte smale legger.... Må ha maks 37 i høyden på skaftene og så er jeg 38 i foten dvs barnestøvler passer ikke dessuten er barnestøvlene også forlange.... rundt leggen er jeg 32 tror jeg... husker ikke helt.... De fleste "normale" lærstøvler er så store at jeg får to hender nedi skaftet og får ikke bøyd kneet for støvlene går som regle til over leddet....
Så jeg gir opp!
Har kjøpt meg jodphur sko og dijon chaps som jeg rir med.... har også et par støvleskaft fra mountain horse i tilfelle jeg skal starte dressur noen gang....

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

aragorn

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2007 :  09:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gamle Boysen;

Se foran i skaftet på dine støvler. Står det "Darmer" der?

Gamle Rønnevig kan nemlig bekrefte at også hun har et par velbrukte ca. 30 år gamle danske kjempegode ridestøvler!
Målsydde Mine korte legger passer desverre ikke inn i str. av takrenne-type= lange og smale
Har også alt for korte fotball-legger(til tross for at all fotball jeg har spilt,er plikt fotball i gymtimene )

Men- litt utenom tråden da; jeg opplevde at da jeg hadde et opphold i ridningen gr."at rytteren ble satt i avlesboksen", ble jeg tynnere i leggene!
Altså bruker vi ryttere beina og ikke minst leggene ganske mye.
Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  17:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som de andre sier, så må du nok få sydd støvler etter mål, hvis du virkelig vil ha noe som passer skikkelig!

Var faktisk i går og bestillte nye ridestøvler, har utsatt og utsatt det i latskap og av pengemangel Men når man først skal gå i annskaffelse av lærstøvler, som i utgangspunktet koster litt, så er det viktig å få gjort det 100% synes jeg. Selv så har jeg ikke hatt noen problemer med å finne støvler, støvleskaft o.l. Men å stikke innom en butikk, enten i Norge, Sverige eller Danmark (gjort det selv), så skal man være ganske heldige om de har Kønigs eller Cavallo støvler o.l. Så endte opp med å måtte bestille, og må nå vente 8-10 uker før de kommer Men gleder meg!!!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/02/2007 :  00:17:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Javisst står det "Darmer" der! Har bare ikke sett etter før.

Da er vi to "gamle damer" som er heldige med våre ridestøvler - gjennom maaaange år.

Må jo innrømme at jeg har stelt dem godt. Alltid rengjort dem hvis de ble møkkete, pusset og stelt dem, og når de ikke er i bruk, står de med skobøyler inni foten og sammenrullete aviser i skaftene, så de holder seg rette.

Og et lite tips for å få dem lettere på og av: Jeg bruker sånne nylonknestrømper utenpå sokker og ridebukser - da glir de lett, selv om man blir svett.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.