hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få hesten til å ligge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Få hesten til å ligge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2007 :  04:48:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Noen som kan forklare en god måte uten tvang? Summer??

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Vask den Utrolig effektivt, funker hver gang

Opprinnelig postet av Natalie_S

funker ikke på minhan er en skikkelig jåledukke(bukk?)
er han ren og pen,så skal han være ren og pen.men der i mot etter en ridetur..!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 07/06/2007 :  20:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mitt syn på det å legge en hest. Må bare skrive noe her!

Å få en hest til å ligge, kan ødelegge mye.
Men så kan det også være toppen av kaka på et veldig godt forhold mellom hest og menneske.
Legger du en hest for å få respekt, så får du egentlig en redd hest.
Selv om hesten ikke viser det, så er du nå rovdyret, og hesten gjør
alt for at du ikke skal spise den, så den prøver så godt den kan.
Kan godt være du er fornøyd med dette, men vil du heller ha en hest
du kan jobbe opp forholdet til, eller vil du ha en hest som blir ødelagt psykisk? Jeg har selv lagt Enya, en sportsponni på to år, som jeg trener en-to ganger i uka. Det angrer jeg på, men jeg gjorde det ikke på feil måte. NULL hjelpemidler, og null tvang.
Vi kom til et punkt hvor hun fulgte meg på alt,
trosset det hun var redd for
å bli med, og stolte på at avgjørelser jeg tok var de rette.
Så jeg ville lære henne triks.
Men nå legger jeg ikke henne mer.
Vil ikke at dette skal bli et triks som rideskolen utnytter når hun blir voksen. Meeg, hesten jeg har på helfôr nå, kommer jeg aldri til å legge, tror jeg hvertfall. Hun har dårlige bein, så jeg vil ikke lære bort noen triks til henne. Hun skal holde seg frisk.

MEN – å legge en hest som er umulig, er å ulykkeliggjøre en hest.
I det øyeblikket du har lagt hesten din har du krenket og ødelagt æren
og stoltheten som hesten din hadde.

Vil du ikke mye heller være hestens venn, jobbe lenge for å fortjene respekt?

her er jo forskjellen pa "triks" og "trening" ganske viktig. dersom man legger ned en hest for morro skyld, sa blir det ofte feil, men, har du noen gang sett hester i "vill" tilstand?

nar to hester mötes, og skal bestemme hvem som er överst pa rangstigen av dem, sa "lekesloss" de. og dersom den ene ikke gir seg temmelig fort, sa utvikler dette seg mer og mer. og ender som regel med at den ene, ved a bite i frambeina pa den andre, tvinger ham i bakken. noen ganger helt ned, men som oftest bare til den kneler pa ett bein.

nar man bruker det a legge hester ned innenfor NH, sa har det INGENTING med triks a gjöre. det er noe man gjör for a fastsette sin posisjon i flokken som du og hesten din er en del av. tilliten kommer nar man legger hesten ned, og hesten innser at du ikke pröver a skade den. man ma gi hesten tid til a slappe av, roe seg ned, og prosessere det som skjer. jo höyere hesten er pa rangstien FÖR dette, jo mere vil han sloss imot.

a legge en hest er somregel siste utvei. det er ikke noe man burde leke med (etter min mening) fordi det da mister litt av effekten. plutselig betyr ikke handlingen det samme pa hestespraket. men for all del, dersom det er en sirkusponny man vil ha, sa er det og en sirkusponny man far.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/06/2007 :  10:21:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
For å ta den lange og "trygge" veien er kneling en fin ting.

Har ei 15 år gammel hoppe som jeg har lært å gjøre hilsen (knele med en fot), selv om vi har trent i ny og ne i kanskje 3 år er det fortsatt masse småpuss igjen. Vi har fokusert på det å gjøre hilsen korrekt, og ikke nødvendigvis lenge av gangen. Etterhvert blir det finpuss på det å bli nede lengre, og kanskje det å knele på begge beina. Hvis jeg ser at hun er fysisk sterk nok går vi videre på det å legge ned.

Nå kneler hun fint på kommando, og det er nesten i boks at hun kneler helt løs uten at jeg må holde foten oppe (hun løfter fint selv når hun står helt løs og holder oppe men trenger fortsatt at noen bare holder foten. Nettopp fordi jeg har fokusert mest på at hun skal stå korrekt når hun er kommet ned). Det jeg ser på som størst utfordring er den lille kneiken vi må over for at hun skal tippe seg over på siden for å legge seg, når hun har lært å knele 100% korrekt såklart.

Av egen fri vilje har hun ingen problemer med å legge seg i nærheten av meg (eller andre mennesker) og hun synes det er greit at jeg legger henne helt ned på kommando når hun ligger oppreist.

Grunnen til at jeg kanskje har lyst å lære henne å legge seg på kommando er det at jeg har sett en hest som er blitt smidigere, mer arbeidsvillig, positiv, sterkere både fysisk og psykisk. Har rett og slett fått en tøffere og sterkere hest etter jeg begynte med triks.

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.