hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Strl. på bitt og bom?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Strl. på bitt og bom?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

T-L-G-CM

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  13:30:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseT-L-G-CM  Svar med kopi av melding
Hvordan finner man ut hvordan størrelse man trenger på bittet?
Og hva slags bitt er mildest?

Så lurer jeg så fælt på dette med sal.. Hvordan finner man ut hva slags størrelse man trenger på salen(bommen)?
Hvor store hester passer strl. normal(30?) til f.eks?

Og hva mener dere som syntetssaler?
Noen som har erfaring med Thorowgood Maxam dressur?

-Tine.

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/02/2007 :  20:02:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat; Hvor store hester passer strl. normal(30?) til f.eks? Da vil jeg spørre; Hvor stor er du når du du bruker M i klær? Hvor stor er du når du bruker str 38 i sko?? Altså, det finnes ikke fasittsvar på noe slikt. En liten ponny kan ha 35 i bom (X-vid) i sal, og en høy fullblods kan ha 28 i bom (smal), eller motsatt. Bomstørrelsen avhenger av muskler, feit, tynn etc. og det finnes aldri noen fasitt-svar for den eller den hesten. Når jeg kjøpte hesten min brukte hun 29 i bomvidde, nå bruker hun 31 i bomvidde, fordi hun har fått mer muskler. Hvem vet om hun må opp i 32-33 senere? Men hun er ikke spesielt verken høy eller tykk, helt "normal".
Så en sal må ALLTID prøves på hesten, det nytter ikke å ta ca-mål, og si at hesten min er en gjennomsnittsfjording (for å ta et eksempel) og derfor må jeg ha medium bom....

Samme med bitt, 3 hester av samme rase kan ha ulig bittstørrelse, dette må også prøves.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/02/2007 :  23:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Tine :)

Ustyr er VANSKELIG!! Det er så mange forskjellige faktorer som spiller inn.

Ang bitt ,så er det mildeste bittet kort og godt det som passer best i munnen til hestne, og som hesten trives best med. I prinsipp sier man at trinsebittene er de mildeste bittene. Og de virker litt forsjkellig mtp om de er rette , todelte eller tredelte. Det todelte er det alle snakker om som har nøtteknekkereffekt. Det vil si det kan slå opp i ganen på hesten. Men det er ikke noe problem om bittet faktisk passer.

Beste måten å finne bitt som passer , er å prøve flere bitt, og bittstr. Bittet skal når du retter det helt ut i hestemunnen, ligge inntill på begge sider, uten at det blir liggende inni og klype. Og det skal ikke være for tykt. HEsten skal kunne lukke munnen normalt med bittet i munnen.

Ang sal, er det omtrent enda vanskeligere. Det er ikke bare bomVIDDEN som er viktig, men også fasongen på salen. Nå har ikke jeg sett La-Fayette siden hun var helt ung, men mener hun har en ganske rund fasong. At du ant må ha en litt vid bom til henne. Men dette må du få noen som kan, til å hjelpe deg med og se på!!! Salen skal sitte godt hele veien, og forskjellige salmerker passer til forskjellige typer rygger.

Min erfaring med maxam er at det er en veldig billig sal som er pyton og sitte i :) Men det er min mening :). Ellers er det mye bra syntetsaler. Både wintec og griffin foreksempel er bra kvalitet.

Få noen til å hjelpe deg, både med bitt og med sal, som vet hva de driver med. Ikke hør på noen i hestebutikker som sier at til ponnier på 146 så passer bitt som er 12.5 cm.

Heidi, som har vært i kontakt med deg før ang La_fayette:)

Redigert av - summer den 18/02/2007 23:15:39 Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 20/02/2007 :  22:39:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil nå si litt om maxam salene. jeg hadde en maxam allround, men byttet den ut etter et halvt år fordi jeg synes den ble for stiv og lite kontakt med hesten. tror muligens dressursalen er bedre enn allroundsalen, men det er ikke godt å si det 100%. de er billigere, men synes lærsaler er bedre uansett pris. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.49 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.