hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke "regler" har du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvilke "regler" har du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  15:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud!! Høres ut som en skikkelig DRITTUNGE! De tror søren meg de kan gjøre hva de vil jo! jeg blir helt sjokkert. Godt du ble kvitt henne til slutt, men regner med at du - som meg - føler deg litt dum som stolte på henne... Jeg har også blitt mye strengere etter å ha opplevd et par ubehagelige forryttere. Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2007 :  14:45:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
DRITTUNGE, ja! Føler meg helt gal at jeg ga henne en sjanse til... :/
Men glad jeg er kvitt henne nå.

Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 20/03/2007 :  10:29:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Har vært heldig med fôrryttere. Men generelle regler jeg kommer til å sette for hesten min om jeg får meg en evt ny en:

Rytteren skal følge mine metoder for belønning/korrigering/straff
Ikke la andre drive å dille med hesten min
Erstatte om han/hun ødelegger noe av mitt utstyr (så lenge det ikke er naturlig slitasje da)
Gjøre akkurat som jeg sier, hverken mer eller mindre.
FORBUD mot å røre man og hale.
Forbud mot å røre fôrplan
Forbud mot å slippe hesten sammen med andre hester enn den som hun står med til vanlig
Forbud mot å la hunder ferdes fritt rundt hesten min
Alltid ringe om hun/han er i tvil om noe, om noe ikke er som det skal være eller om han/hun ikke kan møte avtalt dag.
Betale tidsnok og regelmessig.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 20/03/2007 :  11:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke noen spesielle regler.. utenom at det er en selvfølge at de er snille med hestene, oppfører seg mot de andre på stallen og de skal trene hestene etter treningsplanen og foringen skal også skje etter våres plan. Gå til toppen av siden

gardskjerringa

Skrevet - 21/03/2007 :  14:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre at det ikke bare er meg som er streng med regler...
Men at fòrrytteren tar de seriøst er en annen sak..jeg har måtte si ifra flere ganger.
Men det er absolutt ikke bare fri med å ha en fòrrytter! Jeg tør ikke skrive for mye, siden hun kanskje er her, men jeg har en ung rytter som har ridd lenge på rideskole. Og stort sett har jeg måtte hjelpe til hver gang hun er her. I det siste har hesten vært vanskelig å få tak i og dermed må jeg eller mannen min trå til. Men da er vitsen med å ha fòrrytter borte. I begynnelsen måtte hun ha hjelp til å komme opp....
Nå er jeg veldig i tvil for hun kan ikke ri på jordet hun har ridd i vinter og må i skogen, men hun kan jo ikke veiene og dermed måtte jeg bli med henne på tur, med barna mine på slep da hun var her sist! Kunne like godt ha ridd han selv. Så jeg sa at foreldrene hennes fikk bli med neste gang for jeg er ikke barnevakt. Så vi får se hva som skjer. Jeg har ingenting imot at hun er her, bare hun tar litt mer ansvar. Så jeg får si godt ifra idag.

Gå til toppen av siden

Linda-og-traverne

Skrevet - 17/04/2007 :  10:13:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde forrytter på hesten min hadde jeg disse reglene hvor helse og sikkerhet kommer først:

- Om hesten blir skadet SKAL eier varsles med en gang, eventuelt dyrlege om nødvendig.

- Forrytter SKAL bruke hjelm og gjerne sikkerhetsvest når hun/han rir.

- Forrytter må være forsiktig med utstyr og ikke legge det på gulvet og lignende så hesten kan tråkke på det og skade seg selv og utstyret.

- Forrytter SKAl ta hensyn til andre på stallen, både hester og ryttere

og en del andre ting som har med ridninga og gjøre, hva hun fikk lov til og ikke
Gå til toppen av siden

Cecilie_1991
» VIP

Skrevet - 11/06/2007 :  19:31:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
åj.. får en historie.. det var frekt av henne og la andre ri på hesten din uten tilatelse.. Gå til toppen av siden

Jar Svarten

» VIP

Skrevet - 07/07/2007 :  13:57:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Hesten min er ute på helfor hos ei jente på 13 år. Hun bor langt borte fra meg. Saken er at da de hentet hesten skrev jeg en avtale, ganske utfyllende. Vi skulle ha en kontrakt på ca 5 måneder, datoen de hentet hesten var 11 mars. Jeg ringte for et par dager siden å sa at de måtte komme med hesten 11 dager før kontrakten var over. pga at jeg skal starte et stevne som jeg starter hvert år.. det er liksom årets høydepunkt (Gyland Grand Prix). Så nekter de å kjøre hesten tilbake sånn at jeg rekker stevne. de skal egenli ha hesten til 11.aug. Mens jeg trenger den 4-5 aug. så jeg vil ha den hjem litt før stevne så jeg får ridd han litt selv. Problemet er at jeg verken har lappen, bil eller henger.

Hva skal jeg gjøre ?!

Hva syns dere om forverten ?
Gå til toppen av siden

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  16:08:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt 2 forryttere foreløpig til min hest ;) En som ikke fungerte og en som har fungert veldig fint :) Den første var en jente på 12/13, som jeg fort fant ut var for ung! Hun gjorde ikke som jeg sa, tok ikke hensyn til utstyret og glemte foreksempel å møkke eller ta høvene - grunlegende ting! Forrytter nr. 2 har vært fantastisk! Ingen er perfekt selvfølgelig, men hun stiller opp, tar seg godt av hesten, rir den etter dens behov, og gir alltid beskjed lenge før om hun ikke kan ta hesten en dag. Hun er utrolig glad i hesten, og setter den forran hennes egne behov det synes jeg er det ALLER viktigste :) Nå må hun dessverre reise vekk på skole :( Har vært så heldig at jeg fant en ny en nesten med en gang - voksen dame som en kan stole på ;)

Alle har flaks og uflaks med sånt.. Det som er det aller beste, er jo om man slipper å tenke på å lage regler - hvis man finner en forrytter som selv kjenner til de "uskrevne" reglene og har respekt for deg og hesten din - da har hesten det bra :)

A-L Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  19:12:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Dette er min oppgave som forrytter : behandle hesten som den var min de dagene jeg har den. Dette vil si
- møkke ut, også i paddock, fylle vann
- ri / trene etter avtale med eier, dvs ta hensyn til hvor mye hesten har gått og type trening
- ta vare på utstyr, holde orden.
- spyle ben / bandasjere etter instruks fra eier
- Ringe eier hvis hesten ser syk ut, er halt e.l.
- sender alltid meldig hver gang jeg har ridd, om hvordan det har gått, og at hesten har det bra.
- sier fra i god tid om jeg ikke kan en dag.
- tar hensyn til underlag / vær ifht ridning og bruk av dekken o.l

Dette gjør jeg IKKE:
- endrer forplan
- gir brød / gulrot e.l fra hånden
- bytter på utstyr uten tillatelse (eks bitt osv)
- rir hesten hardt (med mindre jeg er på trening)
- låner bort hesten (uten etter KLAR avtale med eier, og jeg selv er til stede)
- slipper den inn til fremmede hester
- uvanlig trening uten tillatelse (eks. tømmekjøring / longering / klartre i bakker osv )

Dette mener jeg er SELVSAGTHETER.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.