hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke "regler" har du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hvilke "regler" har du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  12:04:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding

Jeg har noen regler som fòrrytterene mine må følge, en kan jo ikke la fòrryttere styre på helt de vil heller... Noen ganske logiske regler:

-Hesten skal selvsagt behandles ordentlig/fòres og møkkes hos.
-Ri mest på tur (om de rir på bane eller tur er opp til de, men vi prøver alle(meg også) å ri mest på tur for hestens skyld).
-Skal hun settes sammen med nye hester SKAL jeg ha beskjed, det kan fort gå galt i slike sammenhenger.
-Hun skal KUN ris på tredelt eller todelt, sporer er det total forbud mot. Ellers kan de kjøpe og bruke de det vil av utstyr.
-Har de med seg venner i stallen vil jeg ha beskjed, vil ikke at hvem som helst skal få ri på hesten min.
- I og med at vi alle 3 surrer mye, blir det ofte MYE spon i boksen. Så det er kun jeg som tar inn spon i boksen boksen. Ellers er det kun jeg som kan endre fòrplanene.

Hvordan "regler" har dere?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

lino

» VIP

Skrevet - 15/02/2007 :  12:49:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes vel det er åpenbart at fôrrytter ikke skal endre fôrplaner, utstyr som hesten bruker, at de gir beskjed om andre "skal" ri hesten osv. For min del kan min fôrrytter godt ri med sporer - så fremt hun bruker dem riktig.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/02/2007 :  13:54:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
mine "regler" er følgende:

*Måke skikkelig og ordne i stand for til kveld og frokost
*Ri hesten, gjerne tur/ dressur
*Gi meg beskjed dersom det blir endringer i planer, dvs forrytter er syk.
*Komme til de tidene hun skal
*skal det ris på tur med flere, skal jeg vite med hvem ( noen hester kommer ikke hesten min overens med)
*ikke begynne med nye ting uten at jeg blir informert/spurt

Jeg virker kanskje litt streng, men jeg brant meg fælt på forrytter for som ikke fgjorde det hun skulle og oppførte seg uakseptabelt i nærheten av min og andres hester, samt var svær mot meg og andre i stallen... Min nåværende forrytter er heldigvis dyktig..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 15/02/2007 :  21:12:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig at jeg har en veldig forsiktig og ansvarsfull forrytter, så det er egentlig ikke nødvendig å ha så mange regler, jeg vet at hun ikke finner på noe "tull". Har ikke andre regler enn at det skal møkkes og lages til fòr, hun står egentlig helt fritt ellers.

Det eneste var at tidligere fikk hun ikke lov å ri "gamlefar" utenfor banen uten at jeg var med (han er sterk og stri som f.... når han blir stressa. Siden vi har to hester, og hun har dem en dag hver i uka, pleide jeg å være med på den andre hesten, sånn at vi kunne bytte hvis gamlingen begynte å "blåse seg opp"), men i det siste har hun også begynt å ri ham også på små turer.

Ellers så er det jo en selvfølge at min forplan blir fulgt, og at det utstyret jeg har fast til hesten skal brukes. Men som sagt, denne jenta er så ordentlig og ansvarsfull at jeg trenger liksom ikke å lage så mye regler, hun tar seg aldri "vann over hodet". Hvis hun tenker på å gjøre noe utenom "det vanlige", så spør hun alltid først, så det er liksom ikke noe problem.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

IdaogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  21:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel de reglene jeg har er at hesten skal ha stell, møkkes i boks og lage til föret hvis ikke noe annet er avtalt. Gi bedskjed om andre skal være med i stallen eventuelt ri hesten.
Alltid bruke hjelm.
Gi bedksjed på forhånd om man ikke kommer.
Ta på nødvendige reflekser, ørehetter, belegg osv.

Men jeg har aldri hatt noen problem med hun som har passet hesten min. Hun tok mye ansvar og jeg stoler fult på henne.

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10993&galleri=show&side=10 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  21:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg har hatt MYE problemer med forrytter uansett hvilke regler jeg setter eller ikke.
Så jeg ser meg nødt til å dra på overraskelsesvisitt eller høre med andre på stallen.-
Dette er litt stort å gjøre.
Men Jeg synes det er for ille at folk ikke kan holde så enkle avtaler som vi lagde..

Ikke la hesten spise på tur.... Hesten fikk spise på tur..
Gi beskjed hvis du ikke kan komme, så langt som mulig i forveien ( fikk klokka 3 om nattan før dagen)
Betaling skal skje den og den dagen og det og det beløpet.. Skjedde aldri..
OSV...
Da blir jeg oppgitt!!!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  14:25:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har flinke og ansvarsbevisste foryttere (jeg har opp giennom åra hatt mange forryttere, men faktisk aldri hatt problemer med noen), som alltid spør hvis det er noe de lurer på, om de kan la andre prøve å ri osvosv, og de har det igrunn veldig fritt, så lenge de behandler hesten pent, og møkker, ordner for, og rydder på plass utstyret mitt, er jeg fornøyd.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  19:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
har stort sett hatt flaks med mine jeg oxo så har vel ingen spessielle regler.

Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 24/02/2007 :  23:12:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig så jeg slipper å ha fôrrytter Rir og steller ponnin min hver dag selv<3 mamma møkker for meg innimellom men gjør det stortsett selv om jeg hadde hatt forrytter så hadde jeg vel dratt bort i stallen de dagene uansett....... er veldig heldig som har så kort vei til stallen så jeg bruker(mamma kjører) 4min kjøre bil, 7min sykle, 10/15min løpe/jogge og ca. 20-30 å gå Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/02/2007 :  23:40:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Men er dette egentlig "regler"? Høres ut som selvsagtheter for meg. Herremin, man møkker da ut den dagen man har hesten? Endrer selvsagt ikke forplan og setter ikke hesten sammen med ukjente hester?
Jeg som er forvert har en regel: vis tillitt så får du ansvarsfull atferd tilbake. Ingen er perfekte, selv ikke hesteeiere. De kan faktisk også ha godt av å høre på forrytteren sin en gang i blant :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  15:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Syntes alle sånne regler som å møkke grundig, ordne fôr, spørre om du er usikker/skal gjøre noe som du ikke pleier osv. osv. er en ren selvfølge, selvsagt tar jeg med veninner i stallen, men lar dem aldre få RI hvis jeg ikke har hørt med eier.

Har vel egentlig ikke vært borti sånne regler så mye heller.. Men syntes sånn er en selvfølge..

Julie
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 26/02/2007 :  19:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er en selvfølge for noen, men tro meg - ikke for alle... disse "reglene" er jo ikke nødvendigvis skriftlige må dere huske, det er ikke en stor plakat hvor det står REGLER med stor rød skrift - og bryter du reglene blir du hengt... når man får en ny forrytter/hestepasser så er det jo vanlig å gå igjennom de tingene (reglene) som gjelder for denne hesten og da tar man opp alle gjøremålene liksom. ikke alle hester skal møkkes for, noen ganger betaler eier for det. ikke alle blander fòr, noen steder gjør stallvakten dette eller at de ikke får tilleggsfor i det hele tatt. ble veldig OT dette her, men siden det kom så mange innlegg om det så ville jeg bare si noe... :-)

Hvilke regler er IKKE en selvfølge da?
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 06/03/2007 :  18:19:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til min forrytter hadde jeg:
Skal skrittes varm i min 15 min
Skal rides eller på fold hver dag
Ben skal kjøles etter ridning

Det er da ingen i sine fulle fem som vile endret forplanen til en annens hest???

Jeg tor jeg må ha vært en "drøm" som forrytter/Heste passer. Siste hest jeg passet ( i 2 å ca) hadde jeg ingen resteksjoner, men det hadde jeg nok fått om det var nødvendig.
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  09:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei det viktigste er å finne en forrytter man stoler på og som ikke tar seg til rette og "ratter" ut på det første og beste jordet ved enhver anledning!

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  20:13:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en hestepasser som endret forplanen til hesten min... hesten var litt sprek en dag, så da fant hun ut at alt av fòr skulle halveres... like i said: ingenting er en selvfølge!! Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2007 :  14:19:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Jeg måtte bare kutte ut den forrige forrytteren min. Hun forstod ikke hvorfor det var regler i det hele tatt.

Det begynte med at hun ALDRI kom til avtalte tider (de første 3 gangene hadde vi avtalt at jeg skulle være der og hjelpe henne), hun dukket opp rette dager; ja. Men gjerne 2-3 timer senere enn avtalt.
Etter hvert gikk det bedre. Hun tok seg av hesten på "sine" dager og gjorde alt med måkking og foring.
Men en dag kom faren min og fortalte at hun hadde hatt problemer. Embla hadde slitt seg fra leietauet og vandret løs på marka (uten gjerder) i nærmere en halv time før hun fikk tak i henne. Dette sa forrytteren min INGENTING om! Da jeg tok det opp med henne sa hun at de hadd ikke hatt noen problemer med å fange henne, men de ville la henne spise litt på marka (hestene har NULL adgang til den aktuelle marka).
Hun fikk llikevel fortsette å holde på med henne, og igjen følte jeg at det gikk bedre.
Men en dag, i sommerferien, hadde jeg sagt at hun måtte ta en rolig tur og ikke være borte mer enn tre kvarter. Jeg skulle nemlig ha time med Embla senere på dagen og ville at hun skulle være uthvilt etter treningen. Hun red ut 12, etter tre kvarter var hun ikke å se. Jeg ringte henne, men fikk ikke svar. Etter en og en halv time dukket hun opp på gårdsplassen. Og hesten var SVETT. Det dampet av henne (Embla var i veldig god form da og det skulle MYE trening til for å få henne så svett). Jeg gikk ut i stallen for å snakke med henne om det. Hun hadde galoppert langt, DET skrøt hun av. Jeg spurte om hun hadde galoppert i en og en halv time, eller om hun hadde gjort noe mer. Det hadde hun, Naboungene hadde møtt henne på veien, og de ville ri. det hadde hun altså latt dem få lov til. JEG var ikke der, FORELDRENE til barna var ikke der, og hesten var IKKE HENNES! Jeg bestemte at hun ikke fikk komme tilbake på en stund.
Etter tre uker med regelmessig mas fra hennes side ga jeg etter (*angrer nå*) og lot henne få komme tilbake og ri. Men jeg trengte ikke forrytter så mange dager i uka og hun maste på å få ri henne mer. Nå rett etter jul hadde Embla hatt en periode der hun var vanskelig og løp ut for den minste lille ting. Brøytebilen kjørte forbi en gang i timen og det var Emblas verste skrekk. Jenta hadde ikke fått ridd henne på nesten en måned og var veldig masete. en dag sendte hun meg en melding om hun kunne komme. Jeg svarte at hun ikke kunne det fordi jeg hadde planlagt longetrening med Embla. Svaret jeg fikk var at det hørtes ut som jeg ike ville at hun skulle ri Embla. jeg svarte som sant var at jeg ikke trengte hjelp med Embla nå, og dessuten løp Embla ut med nesten alle som satte seg på ryggen hennes. Hun skrev tre ord: " Det skjer ikke". Jeg ble litt provosert og spurte om hun trodde folk planla at hesten skulle løpe ut med dem og ramle av. Da svarte hun ja. Jeg ringte henne, og hun la på straks hun hørte hvem det var. jeg ringte igjen. denne gangen avviste hun samtalen direkte.
Etter dette har hun ikke fått lov til å ri Embla mer og jeg er på jagt etter ny forrytter ettersom jeg har begynt å ta timer på andre folk sine hester og er med på diverse ting.

Bare min lille historie. Men jeg har funnet ut at klare regler er viktig. Og hvor mye "kluss" fra en forrytter jeg tolererer er lite.

Embla-en min<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.