hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - martingal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 martingal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2007 :  19:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei.
Der eg kjøpte hesten min ridde dei med martin gal pga. ikke hesten skulle lære seg og skyte opp hodet.
gamle eieren synest att eg skulle fortsette med de, men de er soo mange som sier att ikke man skal bruke martingal på en soo ung hest.

trenger noen gode meninger!!!

Seljeset lucy<3

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  00:12:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
HVORFOR skyter hesten hodet opp?

Hva tror du skjer om du rir med martingal i la oss si et år. Hva skjer den dagen du tar av martingalen? Jo, hesten skyter hodet opp. Hvorfor?

Ved å sette på en martingal skjuler du bare problemet, du løser det ikke.

Sannsynligvis skyter den hodet opp fordi den føler et ubehag. Om det er utstyret, måten rytteren rir på eller om h*n er for hard hånda, så er det noe. Og en martingal kan ikke løse det.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  08:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om martingalen er innstilit riktig, forhindrer den kun at du får et hestetryne i ansiktet ditt. Ellers tvinger den ingenting, og er det snilleste hjelpemiddelet vi har. Om hesten vil kaste på hodet, så får det til det selv om den har martingal. Så prøv å finn årsaken til problemet!
Hege Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  10:37:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Grunnen til den spring med hodet oppe er for att den har ikkje lært og bært mej på den rette måten sei ridelæreren min,
ej holden kunn i tøylen slik at ej he ett lite kontakt med munnen,
ho er lett i munnen og vill ikke ødelegge de.

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/02/2007 :  12:47:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Martingal vil ikke hjelpe på problemet ditt. Det eneste som hjelper på det er å jobben den riktig "bakfra", da vil det komme av seg selv etter mye jobb og trening.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  19:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
få tak i noen som kan natural horsemanship (!). å ha mye utstyr hjelper ikke på problemene, bare skjuler dem! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/03/2007 :  21:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
få tak i noen som kan natural horsemanship (!). å ha mye utstyr hjelper ikke på problemene, bare skjuler dem!

... Hva kan en som kan NH gjør synes du ?

Ang martingalen.

Å sette på en martingal for at hesten ikke skal lære seg og skyte opp hodet har liten hensikt. HEsten skytr ikke opp hodet i hytt og pine uten grunn :) Men HAR man først en hest som skyter opp hodet, så er det ingenting i veien for å ha på en løs martingal mens man jobber med problemet. HEster som slenger hodet hardt bakover kan slå deg i svime ut av salen.

Men om den slenger opp hodet, bør du virkelig ta tak i det. HVis hesten ikke har lært å bære deg, bør du kanskje begnne å jobbe den på bakken, så den har mulighet til å lære seg og børe uten rytter ? Den er kanskje ikke sterk nok til rytter enda ? Nå vet jeg ikke hvordan du rir ,men jeg vet at mange rir mye rundt på storvolte med mye *jevn kontakt* på tøylen for å få hesten ned, og opplever da mye protest fra hesten. som å slenge hodet opp. For det er nettopp protest det er . Så dette er noe å tenke på.

Hvor ung er denne hesten, og hvor lenge er den ridd ? Samt hvordan rir dere? Hva gjør dere når den slenger på hodet ?
Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  23:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ri mer med sete og mindre med henda så jobber hesten mye bedre og du slepper at hesten skyter hodet opp og løper;) martingal er bare tull syntes jeg, hvis ikke man absoulutt må ha det.. Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  09:16:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hesten blir 5 år, vart innridd i 3 års alderen.
vi rir bare på tur, det er no ikke noe og gjøre med de nor hesten først skyter opp hodet. de er jo umulig og trykkened hodet da!

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/03/2007 :  11:17:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det er noe å gjøre med det. hesten må lære seg og gå med hodet lavere og i mer korrekt form. Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 03/03/2007 :  13:20:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg er vel heelt på jordet men trodde martingal var noe sprang ryttere hadde for at hestene ike skule skyte hodet som en giraff, ikke fungere som noe inspenning eller noe... Jeg kjøpte med martingal til min hest pga at hun hadde det fra forie eer, men solgte den for jeg hadde ikke behov for det... synes du heller da skal øve på å få hesten ned og fram, styrke muskler så den kan bære seg riktig å bruke minst mulig hjelpetøyler, for det har du i gjen på senere!
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 04/03/2007 :  15:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten skyter opp hodet ville jeg brukt martingal om jeg var deg. Jeg får beskjed åav treneren min å bruke det, fordi hestemn min kan kaste på hodet i sprang. Grunnen er at hun syntes det er så gøy, og da kaster hun hodet opp. Mange hester gjør det i sprang, fordi det er moro eller de blir gira, og da er det lurt å ha. I tillegg er det en del hester som kaster på hodet om det er for lite energi i dem.. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/03/2007 :  17:51:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor kaster hesterpå hodet om det er for lite energi i dem ?

Hester kaster ikke hodet farlig bakover fordi de synes noe er moro. Det gjør de bare ikke. Gira, ja, men moro, nei.

Slenger hestene så kraftig på hodet at de MÅ ha martingal er de feilridd. Det er helt greit å bruke martingal om man har en hest som slår en av hesten, som en sikkerhet i den perioden man jobberhesten ned i korrekt form,. men hesten skal ikke slå deg av hesten når du rir.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  18:22:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
helt enig summer!! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2007 :  18:30:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten blir 5 år, vart innridd i 3 års alderen.
vi rir bare på tur, det er no ikke noe og gjøre med de nor hesten først skyter opp hodet. de er jo umulig og trykkened hodet da!

Opprinnelig postet av SeljesetLucy

Nåh, på noen hester som driver å slenger med hodet og halsen i uvane kan jeg godt finne på å gi en "hjelpende hånd" og dytte det ned igjen. På en ponni jeg red som av og til gikk med nesa i sky selv på lange tøyler, funka det faktisk å dytte halsen ned av og til :P

Jeg har også ridd med martingal mer av vane, fordi jeg har ridd spranghester. Under sprang syntes jeg den er ganske nyttig fordi noen hester jeg har ridd blir veldig gira før hinderet og drar hodet opp. Når jeg rir ellers henger den mest å slenger og har lite virkning. Så kunne like greit tatt den av.

Hvis hesten har for vane å slenge opp hodet er det bedre å prøve å finne ut hvorfor, og er det bare av kjedsomhet/uvane, prøve å vende det av dem ved å få dem til å konsentrere seg mer om å jobbe.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.