hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blemmer etter dekken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Blemmer etter dekken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Musical Missile

Skrevet - 13/02/2007 :  16:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelp, hesten min har fått noen ekle blemmer der han vanligvis får gnagesår på bogen etter dekkenet. De ser ut som stoore kviser, og det kommer verk ut av de når jeg klemmer de ut. Har smurt han med zinksalve og det har hjulpet veldig. Noen andre som har hatt lignende problemer?

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  16:55:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Har hørt om de men ikke hatt de selv.
hesten min har gangsår men ikke "blemmer".
er de store da?

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  17:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor bytter du ikke dekken? dekkenet passer ikke til hesten din... kjøp et dekken med bogsplitt så hjelper det veldig. blemmer er gnagsår som har fått gnagd seg godt og lenge, jeg vil si at det er litt alvorlig - blir de riktig store og det går hull vil du få et stort problem og lang dekkenfri periode. lykke til med valg av nytt dekken Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  17:40:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
royal-x:

er eni med dej. men dekkene mitt va jo bogsplitt på.
det eg har hørt er att de blir fuktig mellom hest og dekken, de er uansett om dekkene er for lite, om de passer eller om de er for stort!

Musical Missile

Skrevet - 13/02/2007 :  17:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekkenet han går med har bogsplitt, pluss at han bruker bogbeskytter. Han har hatt samme dekken lenge og først nå i det siste han har fått slike. Bruker ikke dekkenet noe mer nå enn før. Begynner å lure på om det er noe i bogbeskyttereb han kan reagere på og skal ta den med til vask etterpå ikveld. Rart om det er det, da den er laget av fleece.

Blemmene er litt større enn knappenålshoder. Har blitt bedre når jeg smører med zink, men kommer igjen. Er vel en 3-4 stk på hver side av bogen foran.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/02/2007 :  18:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det blir sår eller blemmer, så er det snakk om virkelig trykksår, og da må dere fjerne trykket. Altså dekken. Dere må ikke la dekken gnisse så mye at det blir sår. Prøve helt andre merker av dekken. Fleece hjelper ofte bare til med gnikkingen .... glatt stoff er best.

Dette e rvirkelig ikke bra ... Bruk for guds skyld ikke samme dekkenet oppå disse sårene.

Og andre, kommer det SÅR pga dekkenet må dere da ikke bruke de dekkenene??? Da må dere finne et merke som passer hesten deres .... bogsplitt er ikke ensbetydende med at dekkenet ikke gnager, man må se på selve passformen ...

Om det blir fuktig i mellom pga foreksempel regn, må man passe på å bytte til et annet tørt dekken.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  18:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
de kunna kanskje vør dekkene soo va skjittent da men sia du bruka bogbeskytter so kunna ikkje de vør de heller.

du kan no vaske bogbeskytter og sjå.

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  18:22:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
summer:
men om hesten stend ute i regnet da?
de må jo tøle litt vann ellers må no mann ha over 10 dekken11

Musical Missile

Skrevet - 13/02/2007 :  18:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har hatt samme dekkentypen og fasong i et halvt år nå, og først de siste ukene han har fått merker/blemmer. Så tror nok ikke det er dekkenet...

Får kjøpe meg en bogbeskytter i lycra så får vi se om det hjelper. La han stå uten dekken er uaktuellt....tynnpelset fullblods som skal starte løp.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  18:55:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv bogbeskytter, men jeg er litt usikker på om det hjelper noe? jeg tester enda, men det er vel egentlig ikke logisk at det skal hjelpe? den fjerner jo ikke trykket? Du trenger ikke la hesten stå uten dekken, men du MÅÅÅÅÅ bytte til et annet merke og passform som summer sier. Bucas for eksempel er skikkelig pløsete på bogen, det må være plass slik at hesten kan bevege seg uten at det gnager eller blir trykk... ikke så delilig å gå rundt med gnagsår, det vet jo vi mennesker alt om :). Hva tror du det er hvis det ikke er dekkenet da? Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 13/02/2007 :  19:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første jeg tenkte på var fôrallergi, da han fikk noe som lignet på disse blemmene bare i mindre format på halsen før i vinter, der det ikke hadde vært noe kontakt med dekken. Disse gikk bort av seg selv, men så dukket disse "eklingene" opp... Han fikk de første gang for 3 uker siden, så ble de borte igjen av seg elv etter jeg hadde smurt med zinksalve. Men nå hadde det altså kommet tre fire nye "eklinger" opp. Han har ikke vondt når jeg tar på de, og synes det er godt når jeg klør der.

Får se i dekkensamlinga om det er noe med "pløs" foran han kan ha på seg!
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  19:10:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
sefølgeli hjelpe bogbeskytteren, dekkene får jo ikkje muliheter til å gnage inn til hesten, bogbeskytteren er jo inntilsittende og ganger derfor ikkje. har sett store forandringer på min hest etter ej he brukt de berre på 2 uker!
ej synest du skal prøve og skifte bogbeskytter med ett anna stoff;)

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  19:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da vet ikke jeg... har ikke så greie på slikt, men uansett forallergi eller ei så vil dekkenet ikke gjør det bedre... Håper du finner ut av det! Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  20:12:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk slik på ryggen og vetrinæren konkluderte med at tepper var for tett og lot ikke huden/pelsen puste i tilegg var det skitt i pels og teppe som laget en slags reaksjon. Nesten det samme som når vi får kviser...
Altså vask bog beskytteren og teppet. La hesten få litt luft der "KVISENE" er, gjerne mens hesten er inne..

Lykke til.

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  23:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Altså vask bog beskytteren og teppet. La hesten få litt luft der "KVISENE" er

Opprinnelig postet av Lene23

Signerer!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/02/2007 :  00:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her er det nok snakk om at hårsekkene er blitt infisert med en bakterie, og blitt til kviser.
De må vaskes, renses, has på salve og få LUFT - LUFT - og mere LUFT.

Mååå du ha på dekken - står den rolig med dekkent på, eller herjer og ruller den seg med dekken på? HVIS den er rolig, kan du prøve å legge på et (rent) ullteppe, og feste med en strikkgjort - sånn at bogen blir fri, og ikke utsettes for irritasjon.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.