hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skadet fot,Betennelse Murligens griffelbeinssbrudd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Skadet fot,Betennelse Murligens griffelbeinssbrudd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tonje_

Norway

Skrevet - 05/02/2007 :  18:25:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Torsdag/Fredag (24.01/25.01) fikk Janico en kraftig hevelse på venstre framfot over koden. Det gikk ikke over etter helga, så mandag ringte jeg dyrlegen, men han fikk ikke til å komme mandag, så kom ikke før tirsdag. Han trodde det ville gå ned etter noen få dager. Fikk animalintex som skulle bløtes og haes på foten med flexi bandasje utenpå. Den skulle han gå med ett og et halvt døgn, så skulle den taes av, og gå et halvt døgn uten. Så skulle han ha på ny, da trudde han hevelsen skulle være borte.. Men sånn ble det ikke. Lørdag, da han var ferdig med bandasjene og sånn, var ikke hevelsen noe bedre, og han hadde fått en kul på foten. Jeg ringte dyrlegen nok en gang, og de kom. De fann ut at han hadde fått senebetennelse. Han fikk betennelsesdempende sprøyte(Noe Janico IKKE liker(sprøyter) men går greit da). Han fikk ikke ut(04.02) for om han springer belaster han foten og da blir det verre. Men jeg skulle leie han et kvarter ca, 4 ganger om dagen. Han skulle finne Finadyne Granulat(pulver som demper betennelse, så jeg kunne gi han det selv) og komme med.
Han kom hadde de ikke pulver på klinikken, så Janico fikk enda en sprøyte. Så skulle han komme med pulver i morgen. Fikk en ny Animalintex for å ha på foten. Han får ikke ut før tidligst lørdag, og må fortsettes og leies. Så kommer dyrlegen tilbake på torsdag.
I dag kom dyrlegen med medisin, og en annen dyrlege var der for og se på foten. Hun trudde det kunne være griffelbeinsbrudd, hun skulle sjekke opp litt mer og ringe tilbake.
Det som er rart er at han verken halter eller har vondt

Noen som har opplevd noe lignende?
Kan noen fortelle litt om griffelbeinsbrudd?

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-

Redigert av - Tonje_ den 05/02/2007 19:04:06

Tonje_

Norway

Skrevet - 05/02/2007 :  18:42:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Må også legge til at han har fått overbein.
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 06/02/2007 :  12:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan egentlig bare fortelle min erfaring med griffelbensbrudd.

For snart 2 år siden ble hesten min sparket av en annen hest i frambeinet og jeg så at hun var halt. Vel og merke i trav, ikke i skritt. Hun hadde fått et lite sår som det tydeligvis hadde gått infeksjon i. Veterinæren trodde kanskje griffelbenet var brekt også, så vi ble enig om å røntge det. Etter 3 dager på antibiotika var hesten haltfri, men griffelbenet var brekt. Altså var det infeksjonen som gjorde henne halt. Bruddet så såpass greit ut så vi ble enig om å gi det en kjangs til å gro selv før eventuelt opperasjon. Dermed var det en mnd med kunn skritting og gradvis opptrapping og hesten kom seg 100% av seg selv.

Griffelbenet er et ben hesten kan klare seg fint uten. Det som skjer hvis det ikke gror av seg selv, er at man opperer ut den løse biten. Griffelbenet har altså ikke noe feste neders (litt vanskelig å forklare), dermed kan de bare opperere ut den biten som har brekt av. Det kommer jo helt an på hvordan bruddet er, men det er som sagt mulighet for at det kan gro av seg selv.

Har du vurdert å ta røntgen?
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 08/02/2007 :  10:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grante fikk senbetennelse i det ene frambeinet i sommer. Han ble KJEMPE halt bare helt plutselig, så han stoi ro noen dager før hanble bedre. Da var det ikke hovent eller lignende. Han ble nesten helt fin igjen, men etter en par uker ble han sparket slik at han gled i gjørma. Da ble han halt på ny, og satt på stallen. han begynte å hovne opp hlt nederst i pipa, ble varm og hadde tydelig vondt. Jeg ringte dyrlegen, og fikk henta Finadyne. Han svarte på medesinen med en gang, noe som tydet på at det var en betennelse der. Han sto på stallen i 14 dager for mest mulig ro ( ikke lite sur han da..)
før jeg begynte å slippe han ut på stabilt underlag i kortere perioder på dagen. Han ble haltfri med en gang medesinen begynte og virke, men skaden var jo der alikevel.
Du gjør sikkert lurt i og røntge hesten din, evnt få dyrlegen til å ta en ultralyd. Da kan han påvise envt skade på sena. Jeg vil tro hesten din ville vært halt om noe hadde vært brukket.
Jeg ga Grante fred og ro i 5 mnd før jeg begynt å ri han som vanlig. Forde dyrlegene her ute ikke har ultralyd utstyr, valgte jeg å ta det med ro så lenge for å være på den sikre siden.
Masse lykke til:)
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 08/02/2007 :  11:57:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Høres ut som det er senebetennelse Janico også er. Det er ikke brudd.!
Janico fikk det først bare sånn to dager, trodde bare han hatte fått et lite slag siden det gikk over med en gang. Men så kom det tilbake og nå vil det ikke slippe.!
Han går også på finadyne, er ferdig med kuren nå, men det er ikke stor forandring på foten.
Dyrlegen kommer tilbake igjen i dag, så får høre hva han sier.

-Tonje-
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 08/02/2007 :  15:17:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil tro hesten din ville vært halt om noe hadde vært brukket.

Opprinnelig postet av stall grønli

Som jeg skrev i innlegget mitt, var hesten min haltfri selv med griffelbensbrudd... Men uansett er jeg enig i at røntgen eller ultralyd er lurt for å finne ut av det!
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 19/02/2007 :  14:16:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Heisann! En liten oppfordring til dere alle folkens..
Ta røntgen når dere er usikre!!

Hesten min ble sparket ifjor og hadde kun ett bittelite broddsår, og haltet ikke i det heletatt de første to dagene.
Men jeg fikk fatt i vet. fordi hun ble litt varm i benet og småhaltet litt den andre dagen.
Hun ble satt på Finadyne som hun skulle ta i ti dager og metacam(Smertestillende) hun skulle få i fem dager. Da ble hun bedre allerede dagen etter og ting så bra ut.
Helt til metacam-kuren var over, da fant jeg henne liggende i boksen og jeg fikk henne nesten ikke på bena. Dette var på Nyttårsaften, og dere kan tro jeg hadde problemer med å få i vet.
Det var en annen dyrlege som kom denne gangen. Og hun Konstanterte en kraftig betennelse og sa at det var vanlig, siden slike 'stikksår' kan være vanskelig å få skikkelig rene.

Magefølelsen min ropte at det var noe galt, så jeg spurte om det kunne være mulighet for brudd
men det regnet hun som svært usannsynlig. Ylla ble satt på en skikkelig intravenøs hestekur som skulle gjøre underverker pluss mere smertestillende.
Igjen ble hun 'helt fin'. Men da kuren var over lå hun flatt i boksen og ville nesten ikke spise en gang..
Jeg visste at det var noe mere bak dette, ringte til en klinikk og måtte faktisk få mast meg til røntgen samme dag. Måtte virkelig argumentere med to vetrinærer for at de skulle ta oss inn. For meg så virket det innlysende ettersom antibiotika ikke kurerer brudd, men smertestillende selvfølgelig kan 'dekke' over.. Det hadde gått ti dager siden hun ble sparket, og joda.
Bildene viste en seks cm lang sprekk i benet i høyre bakfot.
Stakkar Ylla mi, fikk to uker på seg til å komme seg nok til å klare en opperasjon. Hvis ikke måtte hun avlives etter dyrevernsloven.
Kiloene raste av i superfart og hun lå bare i boksen og søkte trøst med hodet i fanget mitt.
Jeg var knust og følte at dødsdommen hvilte på den lille hesten min.
Lå våken om natta og lurte på om jeg burde la henne slippe...

Heldigvis hadde jeg støtte og hjelp av en fantastisk vetrinær. Hun kom hver morgen og gav intravenøs medisin, oppmuntret meg og sa at jeg ikke måtte gi opp på Yllas vegne.
Selv var jeg oppover å stelte hver morgen og ga sprøyter hver kveld, og fikk masse hjelp av mine venner i stallen.

Etter to uker var vi tilbake på klinikken, og fikk glanyhet. Bruddet trengte ikke å oppereres allikevel. Men det ble mye behandling, veldig slank lommebok, og nesten tre mnd. bokshvile.. Stakkar pia mi...
Er nå 100% friskmeldt, livsglad og verdens fineste;) et år etterpå.

Nå er jeg hønemor. Etter dette røntger jeg for et godt ord.. Tør ikke ta sjansen på at noe sånt skal skje igjen..
Jeg tror faktisk, at om jeg ikke hadde fulgt magefølelsen min den 4.jan 2006, hadde ikke hesten min vært i live idag. Til tross for at jeg hadde tre vetrinærer pluss flere hestekyndige som sa at dette IKKE var et brudd. Og at jeg IKKE trengte røntgen.

Så folkens. Ta hestens helse på alvor. Jeg synes min historie viser at selv det minste lille fillesår kan være grunn til nærmere titt. Og husk, hesten min haltet heller ikke......

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.