hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bittløst hodelag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bittløst hodelag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tøffe_n

Skrevet - 18/12/2003 :  23:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som kan fortelle meg om hodelaget?
Vet det fungerer likt som et vanlig hodelag
Hvor kan man få tak i sånne hodelag og hvor mange forskjellige typer finnes det??
Og, er det noen som kan fortelle hvordan man lager et bittløst hodelag?

Redigert av - tøffe_n den 20/01/2004 21:11:08

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  23:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kan du lese litt om bitless bridle. Vet ikke om det er noen som fører hodelaget i Norge, men jeg har et i str. cob til salgs hvis du vil ha
Send meg evt. en e-post på: knothild@JALLAstart.no (ta bort JALLA)

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  15:31:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bitless bridle fås kjøpt hos Tofs Hesteutstyr, koster 1455kr (tror jeg). Det virker slik at trykket er på hestens hake, noen hester fungerer veldig bra på det, mens andre ikke. Hvis du spør Ellen Ofstad (på hest.no), så får du tips om hvordan du lager et ved hjelp av et vanlig hodelag (hun fortalte hvordan det gjøres på siste kurs jeg var på, men jeg husker ikke, så jeg har satt bitless bridle øverst på ønskelista mi, da Ellen demonstrerte funksjonen til bitless bridle på min hest, og det fungerte veldig bra på hesten min):)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2003 :  10:17:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det noen som kan fortelle meg om hodelaget?
Vet det fungerer likt som et vanlig hodelag

Opprinnelig postet av hest1

Bittløse hodelag fungerer faktisk veldig annerledes enn vanlige hodelag. Så hvis du ikke kjenner til hvordan bittløse hodelag fungerer, så vil jeg fraråde all bruk. Desverre tror jeg alt for mange tror at bittløse hodelag er mildere enn vanlige hodelag. Men tar du en titt på linken frik la inn så mener jeg at figurer illustrerer at bittløse hodelag kan gi et ganske så hardt press de også. Iallfall denne bitless bridle varianten.

Ta en titt på noen tidligere debatter:

Vet ikke hvordan det er med alle de ulike bittløse variantene. Men hack(hackamore) gir et voldsomt trykk på hestens neserygg. Jeg har i alle år hørt at bruk av hack kan føre til at en knekker hestens nesebein, men har aldri opplevd dette selv, eller hørt om det. Men leste faktisk på svenske Bukafalos for ikke så lenge siden om at dette hadde skjedd. Så vær veldig forsiktig! For all del ikke prøv ut noe du ikke vet hvordan fungerer.. Nå tror jeg ikke bittless bridle og sidepull kan gi samme skadene, men med de meste av utstyr følger det skader ved feilbruk, og det er veldig viktig å unngå disse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/01/2004 :  02:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har i alle år hørt at bruk av hack kan føre til at en knekker hestens nesebein, men har aldri opplevd dette selv, eller hørt om det. Men leste faktisk på svenske Bukafalos for ikke så lenge siden om at dette hadde skjedd. Så vær veldig forsiktig!

Opprinnelig postet av spoff

Jeg har opplevd dette da jeg jobbet som veterinærassistent - grusomt!
Hesten måtte avlives.
Har fått 'angst' for hack etter dette..

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  14:07:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Syns sidepullen er flotte greier, iallefall på min litt hissige fjordmerr;)
Det må ha vært en hackamore av stål som knakk den hestens neserygg, kan ikke ha vært den myke lær og saueskinnstypen vel???

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/01/2004 :  14:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om å brekke nesebein ,med hack:
Kopi av melding:

Jeg har opplevd dette da jeg jobbet som veterinærassistent - grusomt!
Hesten måtte avlives.
Har fått 'angst' for hack etter dette..
Opprinnelig postet av frik

Vet du noe om hvordan det skjedde? Hva slags hack det var? Var hacken i orden? Var den satt riktig på? Kan man greie det rett og slett ved å dra hardt i en hack som er riktig tilpasset?

Uff, stakkars hest..
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/01/2004 :  15:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hacken lignet på den pelsforede som Hööks selger, men jeg kan ikke si det sikkert.
Den var også tatt av da vi kom fram, så jeg aner ikke om den var korrekt tilpasset e.l.
Mulig at hesten ikke var tilvendt hacken.

Det som hadde skjedd var visstnok at hesten hadde løp ut, og at nesebeinet knakk da rytteren forsøkte å stoppe hesten.
- For å være ærlig: Jeg stilte ytterst få spørsmål. Var relativt sjokkert over det fæle synet som møtte oss, og syntes bare ufattelig synd på den stakkars hesten.

Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 03/01/2004 :  23:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det fins forskjellige, en med lange stenger (sterkest)
Og en med korte stenger.
Må en ikke dra en del for å knekke nesebeinet med den mildeste?
Eller er jeg helt ute på jordet?
Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 04/01/2004 :  00:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet hvordan man lager bittløst hodelag?? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2004 :  10:54:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg så en grei forklaring på hvordan man lager et bittløst hodelag, tror det var inne på forumet på Ellen Ofstad sin side: http://pub96.ezboard.com/bhorse84124.

Jeg har ingen sidepull, men for å la hesten slippe bittet på mange av rideturene så bruker jeg taugrime med vanlig tau til tøyler festa ved knutene på sidene av grima, og med tykk polstring over nesen så det ikke skal gnage. Ser ikke så profft ut kanskje, men jeg synst det fungerer greit.
Ser ut til at hesten slapper bedre av når den slipper bittet, men forskjellen er ikke som natt og dag akkurat. Og hvis han blir skremt eller er veldig ivrig på å løpe omkapp med andre, synst jeg jeg har litt mindre kontroll enn med bitt. Så jeg unngår helst å ri i grime i trafikken og på turer sammen med andre der jeg vet det blir mye løping. Men når jeg rir alene, eller rolige turer sammen med andre går det bra. Var ikke helt sikker på at det gikk an å ri min store og til tider over-enerigiske varmblods uten bitt, og har fått noen kommentarer på "at du tør!". Men hesten lot seg faktisk kontrollere likevel
Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 29/01/2004 :  19:39:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk
På islandshesten jeg hadde ridde jeg ofte med grime og tøyler.
Gikk KJEMPE fint
Har lyst til å prøve bittløst hodelag.
Noen jeg kjenner bruker bare det på hestene sine og det går visst kjempebra. Fungerer vissnok likt som et vanlig hodelag.
Også blitt fortalt at hvis en hest tar ut og en ikke får stoppet hesten er det barre bittløst hodelag som hjelper
Men men, har ikke så mye erfaring med det ennå
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  10:33:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Også blitt fortalt at hvis en hest tar ut og en ikke får stoppet hesten er det barre bittløst hodelag som hjelper

Hei!
Om det er lettest å stoppe en løpsk hest med bitt eller ikke varierer fra hest til hest. Noen hester har det med å "ta" bittet og bare styrte avgårde uten at det å dra i tøylene har noen innvirkning i det hele tatt. Da vil jeg tro ett bittløst hodelag er like bra eller bedre. Hesten min blokkerer ikke helt for bittets innvirkning hvis han løper i vei i full fart, og da synst jeg bittet er en mer effektiv "brems" enn grima. Mulig en ordentlig sidepull ville vært bedre? Vet ikke jeg, men dette finnes det nok ingen fasitsvar på
Gå til toppen av siden

tøffe_n

Skrevet - 05/02/2004 :  15:44:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fungerer hack og sidepull likt

Redigert av - tøffe_n den 14/02/2004 19:19:25 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2004 :  20:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
neineinei! du må ikke finne på å ri like hardt med hack som med side pull! side pull med et rep er veldig sterk, ja, men hacken kan faktisk knekke neseryggen til hesten. sidepull'en fungerer også kun på nesen, og ad drar du direkte på neseryggen, mens hacken fungerer på neseryggen og haken. pluss at det er vektstenger på hacken, noe som gjør den mye sterkere enn den ser ut til. en uerfaren rytter som ikke vet 100% hvordan hack fungerer skal aldri ri med hack hvis det ikke er strengt nødvendig, og da bare under oppsyn og veiledning. jeg tør ikke ri med hack enda...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 15/02/2004 :  10:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei du!

d finns to "hovedtypa" av bittløse hodelag, som æ har fådd me mæ ihvartfall. d e hackamore å sidepull. hackamore e den mildeste typen, å du kan NÆSSN sammenlikne den me ei vanli grima(bare at hackamore e utruli mye mer utvikla som bitt en ei grima e). hackamore får du kjøpt i de fleste utstyrsbutikkan, å d e et "bitt" som du bare fæste på d vanlie hodelage ditt.

sidepull e mye brukt i western å d utruli skarpt å kan være farli for hæstn hvis du ikke kan bruke d. d samme gjeld for hackamore, men d e littegrann mildere. du skal bare trække litt for hardt å næsebeine til hæstn knækkes. men kan du bruke d dærimot, så vil æ tru d e vældi fint for en hæst som entn e overfølsom i munnen, ikke høre i d hele tatt på signalan fra handa, eller har tann-/munnproblema.

*silje&hero*
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.