hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frustrasjon! Feiler det noe med hesten min?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Frustrasjon! Feiler det noe med hesten min?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Annipanni

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  19:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gampen min er da en varmblods-traver fra Frankrike.
Har hatt lenge problemer med å finne sal til ham, da han reagerer når en person tar på ryggen og rundt de områdene der. (sur og gretten i boksen)
Vi har skiftet saler og diverse som erfarne folk mener passer, men når forskjellige personer mener motsatt av andre, så blir man jo oppgitt!
Så fant jeg da en sal som jeg mente selv passet bra til Lucas, og han ble snillere i boksen da jeg hadde ridd ham endel med denne salen.
Når jeg begynte på hestelinja i Lyngdal og hadde vært der en stund, så begynte de samme symptomene å vise seg. Han ble pottesur og gretten i boksen når børstene og salen viste seg frem. En dag fikk jeg nok, og tilkalte dyrlegen. Dyrlegen sa at han hadde vondt i ryggen, og dette pga salen. Jeg kunne ikke ri ham på hardt underlag eller for mykt underlag. (her i Lyngdal er det enten bare asfalt og harde grusveier eller myyyk sandstrand)...Jeg sendte ham da hjem for at han skulle få en ferie og slappe av.
Nå har jeg fått ham tilbake hos meg igjen. De hjemme fortalte at han var veldig snill og ikke sur i det hele tatt når de skulle legge salen på ham. De hadde til og med fått en hestevisker for å se på ham. Han mente at Lucas bare tullet med meg fordi han så at jeg ga meg til slutt. Så da fortsetter jo bare hesten med den uvanen...Greit! Da prøver vi på ny, tenkte jeg.
Samme sal som før ble brukt, og det har gått nokså fint. Han er ikke fullt så sur lenger, men øyrene blir ofte liggende!
Fikk en erfaren utdannet massør til å strekke ut diverse ting på ham før han gikk ut i "hard-trening".
"Hesten din har det veldig vondt her i krysset. Han har nok hatt det veldig lenge, og har sikkert blitt tatt ut på en veldig hard trening for mye. Leddbetennelse i krysset..."
Var helt forskrekket når jeg hørte dette. Så lenge som jeg har hatt ham, så har folk kommet å fortellet at han har vondt i ryggen, og det er salen sin feil. Plutselig er det i krysset!
Når jeg har ridd ham så er han jo en engel! Protesterer ikke på noe og lyer som bare det på alle signaler.
Han hopper og koser seg i paddocken med flokken, og forstår ikke at han kan ha det så vondt som massøren sier?

Er hesten min bare en stor kødd, eller har han det virkelig veldig vondt? Det er jo bare i boksen han er sur...
Skal jeg stole på meg selv, eller bruke masse penger på forskjellige dyrleger og hestemassører som kommer til å si noe helt forskjellig?
Vet ikke hva jeg skal gjøre...

Redigert av - Annipanni den 11/02/2007 19:49:12

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2007 :  20:43:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Du vil alltid høre maaange forskjellige versjoner av hva som feiler en hest.. tro meg,
Det er akkurat som med mennesker det.. alle mener forskjellig, ofte hvis du bruker folk med forskjellig utdannelse.
Tror du må stole litt på deg selv og.. Du kjenner hesten.
Men dette kan jo være en uvane? Jeg tror ikke hesten kødder med deg så du må lete jorda rundt etter nye saler å prøve... Det tviler jeg på..
Kan godt hende at hesten og har gamle minner som henger igjen.
Hesten min er slik og.. Han tror nå at alle hester skal gjøre ham noe siden to hester mobbet han helt forferdelig en periode når han var yngre.

Han er bedre nå, men noen hester tar han bare helt av på. uten grunn.
Så jeg tror du bør "jekke" ned på disse fagfolka og holde deg til en som gir resultater.
Hvis f.eks.. en equiterapaut ser på hesten din og sier sin mening.. Dette synes du høres fornuftig ut og hesten blir bedre i en periode, og så blir det værre. Det er ikke sikkert at det ikke virker, men at kanskje det er et "tilbakefall" hos hesten. Også blir det bedre igjen.
Det er i allefall slik jeg ville gjort.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2007 :  00:36:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Heisann.

Jeg vet akkurat hva du snakker om. Har slitt med det samme på min hest.

Det begynte da vi kjøpte han. Visste desverre lite om sal, og endte med at jeg red med en sal som var for trang. Etterhvert begynte han å reagere, og bli surere og surere ved påsaling. Alle sa jeg måtte ta den hesten, han måtte ikke få tulle med meg på dne måten. Men magefølsen min sa meg noe annet. Byttet sal, og hesten ble bedre.

Så begynte de samme symptonene igjen, legge på ørene, motsette seg oppsaling. Alle mente igjen at hesten bare var frekk, og at jeg måtte ta han. Endte med at jeg fikk bestilt en aktupuntur-time til han, og joda, hesten hadde tråkket over eller noe, og dermed feilbelastet ryggen.

Så gikk det en stund da, før symptonene kom igjen. Denne gangen kontaktet jeg en equiterapaut. Hun fant ut at hesten hadde mye stress i seg og han var helt anspent stakkars. Det var virkelig vondt for han hver gang hun trykket på en muskel, og han prøvde virkelig å ta henne. Andre gangen hun kom tilbake for en oppfølgingstime var det en helt annen hest. Hun kunne trykke over alt på han, han stod bare og sov.

Fjerde gangen så var det salen som ikke passet lenger, så fikk den omstoppet. Men magefølsen min sa meg salen ikke passet slik jeg syntes den skulle passe - og ganske riktig, etter en liten stund kom symptonene tilbake.

Da gikk jeg til innkjøp av en bomløs sal, og etter mye om og men følte jeg den passet, selvom hesten var klin gæren da jeg kom med salen. Måtte binde han fast da jeg skulle sale på, ellers så hadde han sikkert angrepet meg. Men over tid så jeg han ble bedre, og da han var nesten frisk, bare la litt på ørene av og til da jeg kom med salen, klarte han å pådra seg en prolaps i ryggen. Fikk han opp på Bjerke dyrehospital hvor de mente hesten var 100 % frisk, og at jeg bare var en overhysterisk eier. Da han ikke ble bedre av den antibiotikakuren kan ble satt på (og som magefølelsen min sa var feil) kontaktet jeg equiterapauten igjen som konstanterte at det var prolaps hesten min hadde. Hun fikk fikset på det, og det gikk fint å ri han med sal de siste dagene før han brakk benet på beitet og måtte avlives.

Hver gang hesten fikk vondt i ryggen sa nesten alle at jeg bare måtte ta han, han kunne ikke behandle meg slik. Men jeg tok han ikke en gang på det. Det er jo bare hans måte å si at han hadde det vondt.

Og jeg kjente også igjen alle symptonene. En sur hest, uansett situasjon. Hente på beite, børste, leie på tur, ri, sale på, og rett og slett bare omgås. Han var sur, og jeg skjønner han godt jeg.

Så med din hest, ta symtonene hans på alvor. Han kødder ikke med deg, det er noe han vil fortelle deg. Følg magefølsen din og se an hesten. Tid er alt som hjelper. Om han godtar at du rir uten sal, så gjør det. Hester er ikke utspekulerte, selvom det av og til hele tiden virker som om de er det, så er de ikke det. De prøver bare å fortelle oss noe.

Så vær så snill, lytt til hesten din og ikke alle de "bedreviterne" der ute.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.