hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Transport av drektig hoppe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Transport av drektig hoppe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  12:09:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg ska hjem te Telemark i sommerferien etter 1 år i Nordnorge, ska jeg ta med meg gulljenta mi hjem, men er usikker på om det er lurt/lov å transportere ho så langt når ho er drektig? Men planen var å få ho ner før føllet kommer. Ho blir da å transporteres ca 1 måned før føllet er venta.

Håper det er no'n som kan svare meg, for jeg vi virkelig ikke utsette Speedy Elma ell føllet ho bærer på for fare.

Budweiser-hesten min<3

Lopke

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  14:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt om skrekkhistorier hvor folk har transportert hester ut og inn av Norge (langveis), hvor hesten knapt uka etter har føllet.. Det synes jeg er helt horribelt.

En måned før følling er også sen transport. Men det kommer helt an på hvordan du vil gjøre dette. Har du mulighet for lastebil??? Mange stopp med 2 dagers hvile pr sted?? Da hadde jeg kanskje tatt sjangsen.. Ellers synes jeg det er sent og kan være stressende for hesten. Hadde jo vært synd om den kasta føllet en måned før tid.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  18:01:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke turt å frakte en høydrektig hoppe, nei... Det er tross alt en enorm påkjenning å reise fra Nord-Norge til Sør-Norge.
Ellen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  21:08:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer egentlig på om det ikke er en regel som sier 6 uker før følling?? eller husker jeg feil? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/02/2007 :  01:45:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm - når er beregnet følling? "Til sommeren" er liksom litt vagt - og de fleste føll kommer i mai/juni - men det er da hopper som har gått med hingst - og eksakt dato er litt vanskelig å beregne. Ble hoppa di inseminert eller var på herrebesøk bare noen dager?

Hva slags hest har du? Alder? Har hun følla før?

Neste rekke med spørsmål: Har du stallplass klar? Kjentfolk på stedet? Hva slags transport skal brukes? HVEM skal kjøre?

Har selv hatt drektige hopper mange ganger, men ikke transportert dem i høydrektig tilstand.

Du må selvfølgelig konsultere en veterinær om dette - men jeg tror at du har to muligheter:
Enten å få hoppa avgårde om ikke så lenge (før april/mai) - eller vente til etter fødselen - og da enda en mnd eller to, så føllet er sterkt nok til også å tåle en sånn lang transport.

Å risikrere en fødsel underveis - enten naturlig eller provosert av den stressende situasjonen med dagevis på transport - ville ikke jeg ha tatt sjansen på.

Kanskje noen andre her har erfaringer med transport av høydrektige hopper? (Eller kanskje ikke, da man sjelden gjør det....)

Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2007 :  13:19:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... Er mulig det ikke er så lurt nei... Ho er venta føll i Juli. Ho var på herrebesøk ho. Er ei varmblodshoppe på 14 år, har hatt føll før.
Har plass klar hjemme.
Kanskje jeg må få ho nerover lenge før planlagt da, jeg ska ta å snakke med en vetrinær jeg, for å være sikker=)
Vikke det ska skje no fælt med dem=/
Men takk for svar!=)

Budweiser-hesten min<3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/02/2007 :  02:05:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg ville nok sørge for transport ca. før 17. mai - da skulle det være sånn noenlunde sikkert at dere ikke risikerer fødsel på turen.

Skal den transporteres i henger bak bil? Da kan en noenlunde følsom sjøfør "kjenne" om hesten står urolig - og det vil være lurt å å ha en person i baksetet, som kan snu seg og sjekke om de ser hodet på hesten - og at den står rolig.
Også jevnlige stopp - for å sjekke - kan være greit - men ikke for ofte, for da kan transporten ta unødvendig lang tid, og hoppa blir stresset av alle stoppene - da hun kan tro hun er "fremme" ved hver stopp, liksom. - OG - hvis personen som sjekker bakover med jevne mellomrom IKKE ser hodet - ehhh - men fire bein.... - DA må dere stoppe....

Håper du får en erfaren sjåfør hvis det skal kjøres med henger. Jeg har kjørt såpass mange miiiiil med hest, at jeg har lært meg å kjenne hvis hesten bare flytter på et bein eller tar en nafs med høy ut av høynettet. Alle svinger, farts-senkninger og -økninger må gjøres ytterst varsomt.

OG - et lite tips til slutt: Da jeg i høst kjørte min 22 år gamle hest til og fra Seljord, så skrev jeg en stor plakat, som jeg festet bak på hengeren: "Vis hensyn - gammel hest!" - og da kan jo du lage tilsvarende plakat: "Vis hensyn - høydrektig hest!" - jeg kan love at de aller fleste bilister tok hensyn! (NB. Bruk sportstape eller sølvtape til å feste den med - så ikke plakaten forsvinner i første sving...)

Lykke til videre - og LOV oss å fortelle hvordan det går - særlig når føllet kommer!!!
Gå til toppen av siden

gmr

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  12:53:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ny endring i planen!

Ska transportere den drektige hoppa mi i uke 19
Ho er da venta føll rundt 20 Juli.
Jeg har snakka med 2 vetrinærer, en på Notodden & en på Kongsberg, & han ene mente at 1 måned før følling var mere enn nok, mens han andre synes vi burde vente ei uke ekstra, bare sånn for sikkerhetsskyld.
Transporteres ikke på henger, men i lastebil med plass til 9 hester.

Jeg blir ikke å transportere ho sjøl, da jeg mest sannsynlig ikke har sertifikatet innnen den tid, men jeg har snakka med et transportfirma, & dem har overvåkningskameraer & sånn, & dem stopper hver 4 time så hestane får hvile & reint vann, noe jeg syntes hørtes helt topp ut!=)

Budweiser-hesten min<3
Redigert av - gmr den 01/03/2007 13:26:14 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.68 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.