hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min er livredd hengern! :/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 hesten min er livredd hengern! :/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christina-Pilenda

Skrevet - 12/11/2006 :  20:11:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg har da en hest som jeg kjøpte for litt mer enn et år siden nå! :) veldig snill på alle steder og gir seg som regel med en gang om man sier hvem som er sjefen, men jeg har et problem!

hu NEKTER å gå på hengern og det er fordi at en gang så datt hu på hengern forde at hu hadde klart å fått opp leietauet ellns så det ble langt så hu ble liggende og hengeern var ikke så stor at hu fikk til å ligge skikkelig. bare hu kommer nær rampa rygger a som bare det å NEKTER !

men om man får a innpå henger etter mye strev og slit så der står a helt rolig, men er utrolig redd! svetter som bare det.. ja åsså for de som lurer åssen jeg får a innpå når jeg først får a innpå det er det at jeg knyter fast en jakke o.l over hue på a så hu ikke ser, går rundt å rundt frem og tilbake så hu ikke veit hvor a er, så går vi imot hengern, å akkurat idet hu trykker på rampa så tar vi tau bakom føtterne hennes å PRESSER a inn, er ingen annen mulighet desveerre! :/

har noen noe råd om hvordan jeg skal få a til å få litt mere tilitt til hengern ? håper på svar!

Redigert av - Christina-Pilenda den 13/11/2006 14:53:11

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/11/2006 :  00:29:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange råd er blitt gitt om transport av hest på denne tråden. Ta deg en kikk, og se om du finner ut noe som funker.

De "snille" snakker om hengertrening og "kos og gøy" - mens "brutusene" tyr til metoder som kanskje kan synes "urettferdige" for hesten - men som funker i løpet av få minutter.

Det er viktig og helt greit at man er god "venn" med sin hest - men vi må aldri glemme at vi OGSÅ må være hestens LEDER.

Ideelt sett skal en hest gå inn på en henger fordi den stoler på sin "leder", ikke av frykt.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  11:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har jo en hest som har en reel grunn til å være redd hengeren.
Og dermed et mye værre utgangspunkt.
Men med mye trening og tålmodighet kan det kanskje gå.

Lederskap er viktig, men det får man ikke ved å banke det inn i hesten.
Heller ikke ved å kose og tulle.
Mulig myke metoder tar tid, men på lang sikt får man en hest som går rett på hengeren uten å måtte ha hjelp av andre og voldelige metoder.
Har forresten ikke sett at de harde metodene fungerer, hvorfor må de da gjentas hver gang?
Når jeg trener hengertrening er det ikke noe kos og gøy, bare rolig, trygt og bestemt.

Om du har egen henger er det mye du kan gjøre.
Om du har mulighet kan det være kjekt å la hesten utforske hengeren på egenhånd.
Feks rygg den inn i paddocken og lukk den opp.
Gjerne uten å ha skilleveggen inni.
Om det ikke er mulig ville jeg startet med å bare la henne lukte på hengeren, eventuelt sette en fot på rampen.
Spise av rampen kanskje?
Bruke mange dager, korte økter, og så be henne om litt og litt mer .
La henne stå der og fordøye situasjonen, tenke litt.
Til slutt vil jeg tro at du kan be henne om ganske mye, feks halve hesten på rampen.
Og så et par bein inne i hengeren.
Viktig å ikke bli for ivrig, ikke kreve for mye.
Til slutt har du henne kanskje inne.
Og da er det kjekt å kanskje la henne nyte et lite måltid.
Jeg synes det er lurt å ikke smekke igjen lemmen de første gangene, bare la hesten venne seg til at det ikke nødvendigvis trenger å skje noe mer liksom.
Selv om man har fått hesten inn, er jo ikke hele jobben gjort.
Halve kanskje, for nå begynner delen der du må få henne komfertabel.
Når man har kommet så langt, kan man la hesten stå på hengeren litt, spise og kose seg.
Kanskje den da vil slappe av.
Etter hvert må man jo gå videre, lukke lemmen.
Og så se an hesten, når kan man eventuelt kjøre en liten tur?

En av mine hester trente vi på denne måten.
Faktisk gikk det bare 3 dager, så var vi kommet så langt at vi kjørte en kort tur, lastet av og så på igjen.
Nå hadde ikke denne hesten noen skumle opplevelser på hengeren, men han var et troll å laste.

Uansett, når man skal trene på slike ting er det to ting jeg synes er viktig.
At man ikke er utrygg, og at man ikke er sint / utålmodig/ oppfyrt.
Begge deler gir skjelden bra resultat...

Kan være lurt å tenke på kroppspråket ditt.
Om du går inn sammen med hesten, ikke snu deg og stå som en lukket dør mot hesten.
Mange hester reagerer veldig på det, og vil dermed ikke komme inn.
En venninne av meg sleit litt, og brukte min henger til å trene.
Hun hadde for vane å gå halvvveis inn, og snu seg mot hesten.
Og da bomsto han.
Foreslo at hun bare skulle fortsette å gå, med ryggen til, og da fulgte hesten med.

Selv står jeg på utsiden, peker inn i hengeren.
Har hesten i langt tau, så den tusler inn selv.
Trygt og enkelt, når det først sitter.

Og ikke minst, bruk en bra henger.
Mange skaffer seg problemer, for hengern er både for trang og mørk inni.
Bruk en henger som er står og høy nok.
En lys henger ser større ut enn en svart.
Ha på lys i hengeren, og ha den alltid koblet på bilen.

Du har en tidkrevende oppgave foran deg.
Metodene kan bare du bestemme, vil du skape en trygg hest, eller velge den hurtige løsninga med å tvinge gjennom ting.
Det er ditt valg.

Anette Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  00:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Anette sier det meste her, vil bare tilføye noe Ellen Ofstad poengterte på kurs: Like viktig som å lære hesten å gå inn på hengeren er det å lære den å gå ut av den igjen! Øv derfor på rygging, MYE, sånn at når du begynner hengertreningen VEt du at hesten din kan rygge på kommando. Dermed ber du den om et skritt på og et skritt av, to skrit på, to skritt av.. osv. Ellers vil jo hesten gå lydig på, men du vil få et seriøst problem når den ikke vet hvordan den skal komme seg av igjen..
hilsen ei som gikk i den fella, og aldri gjør det igjen!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  01:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vært mye skrevet om dette med hengerskrekk.
Har du funnet ut HVORFOR den er redd? - Tidligere, negative erfaringer? Eller at den ikke er hengertrent? - Da har du to ulike utgangspunkter, hvorav det første er det verste.

Solanju har forøvrig et poeng i det med også kunne gå AV en henger. Mange hester har negative erfaringer med det å gå baklengs ut, har tråkket av lemmen og skadet seg, slik at den ikke vil INN fordi det er "farlig/vondt" å gå UT igjen.

Du får bare lese deg gjennom "alle gode råd" som er gitt om dette, og kan forsikre deg om at det finnes ikke en "oppskrift" på dette - bare råd og erfaringer. Så må du prøve å finne "din" metode for DIN hest. Et viktig spørsmål å finne ut av, er om den er REDD - eller "prøver deg ut".

Selv er jeg så heldig å ha - og ha hatt - hest(er) som tripper pent inn på henger, og like pent ut igjen, så jeg har egentlig ikke noe jeg skulle ha sagt om "problemhester" og henger - selv om jeg av og til har fraktet andres hester, som det har vært - for å si det pent: "meeeget vanskelig å laste".
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.