hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av fjording
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av fjording
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  15:55:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei!

hesten min får no:
1 liter Pellets
0,5 liter bygg
1 kopp multivitamin
og av og til betfor nor ho er mye i bruk, men blir ofte for sprek.

6 kg golden gras

alt er sammenlakt iløpet av en dag.

er usikker på hvor mye golden gras ej skal gji henne, mange sier att ej skal j henne de samme som i høy og noen dobbelt soo lite, er de noen som har erfaring og vet noe om de?

Seljeset lucy<3
Redigert av - SeljesetLucy den 10/02/2007 00:48:40

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2007 :  10:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
Ville ha byttet ut kupelletsen med noe ordentlig hestefor. Energi(nei, de får ikke mer energi av d, missvisende navn) er fint om du vil fore med bygg, da det er laget for å bli foret sammen med noe annet(f.eks bygg eller havre).
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/02/2007 :  18:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig, kutt ut kupellets og bytt med f.eks bygg eller havre, alt ettersom hva hesten går best på.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  13:40:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det ikke er du som eier hesten er det kanskje litt vanskelig for deg og bare endre som du vil.
Men uansett hvor lenge hesten har gått på kupellets før så kan du fint bytte. bare ta deg god tid med forskifte så tror jeg det skal gå veldig bra.
Kupellets er for ku, og at hun har fått det siden hun var føll er -ikke- et godt argument for å fortsette med det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 09/02/2007 :  19:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er hovedinnlegget slettet? Man gjør da ikke sånt?
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/02/2007 :  19:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grusomt dårlig forumskikk å slette innlegg på den måten. Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2007 :  19:09:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hæ?
men ej fær da ikkje til og slette den

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/02/2007 :  23:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har jo slettet innholdet i starten.. Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  00:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
fordi ej ikkje vill ha mer svar!

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  00:34:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Folk vil jo bare hjelpe, uansett om det kanskje føles litt annerledes...? Hadde vært fint om du kunne la innleggene dine stå - så kan kanskje noen andre også lære av dem. Men du gjør jo som du vil da!
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 10/02/2007 :  14:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foring av fjordinger er jo som alle andre rase - svært forskjellig fra hest til hest.. Når det gjeld grovfor(høy) seier ein at hesten skal ha 10% +/- av sin egen kroppsvekt. Dvs: Hest på 500kg kan få ca 5kg høy.Litt meir dersom den har vanskelig for å legge på seg,litt mindre dersom den har lett for å legge på seg(eks. dersom den egentlig burde vore 450kg i steden for 500) Og dersom hesten går masse ute og må bruke energi på å halde varmen,bør den få litt ekstra.

Eg har sjøl fjording,middels størrelse,lett for å legge på seg..Kan tenka meg han er 450kg..knaskje litt meir og..burde absolutt vore litt mindre;)Så eg har lagt ny forplan for å få han i form..(I tillegg til treninga)Han går ute kvar dag og er ikkje barbert.

Han får: (totalt heile dagen)

5kg høy
1,5 liter havre
100gram multitilskudd..
I tillegg kvitløk og biotin..

Dette fungerer veldig godt på han,får han får ikkje så masse fett fra havren,men energi..Vitaminane han mangler fordi han ikkje får komplett eller energi,får han i multitilskuddet..

Prøv dåke fram,da viktigaste e at hesten har da bra,og at dåke finn ein forplan som passer dåkas hest(Skikk og bruk)
Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  20:04:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv ei fjording hoppe og hun får:
Morgen: 3kg høy 5dl komplett
Lunch:3kg høy
Kveld: 4kg høy 5dl komplett 3 dl gull 1dl multitilskudd.

Jeg syns det hørtes lite ut med 5 kg høy til en hest. Men det er min mening.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2007 :  10:06:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Okey;)

eg forer med golden grass der man skal ji mindre, der eg kjøpte golden grass ambefalte dei meg:

1,5 kg morgen
1 kg middag
2 kg kveld

men de synest eg veldig lite og hesten min vart ikkje fordøgd, men no ser de ut som att ho er mer fornøgd

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  12:47:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Uansett hvilket grovfôr man gir, så er hesten designet fra naturens side til å ete bortimot 20 timer i døgnet. Hestens fordøyelse er ikke lik som vår som starter i det vi begynner å spise - hestens fordøyelse går uansett om den spiser eller ikke. 5 kilo govfôr i døgnet er lite for en hest på fjordingstørrelse. Hvis høyet er så kraftig at hesten ikke kan få mer enn disse kiloene, så bør man supplere med et dårligere høy, halm e.l slik at hesten kan få småspise slik den er designet til å gjøre. Det er lenge for en hest å gå uten mat fra f.eks kl 22 til 08 - hvis vi nå antar at den får kveldsmat klokken 20 og er ferdig å spise denne klokken 22.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2007 :  22:17:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Okey;)
takk for svar;)

jir henne no
3 frokost
2 kg høy middag
3 kveld

Nicko Valtin

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  16:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går ute heile dagane,og finn alltid lyng,gress,røtter o.l til å ete dei timane han er ute..fungerer vertfall veldig godt på min hest,han er ein lite stressa type og bruker ikkje meir energi enn når han rir tur..tynn er han vertfall ikkje;) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.