hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Landets eneste rytterlinje legges ned!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Landets eneste rytterlinje legges ned!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MIX

Skrevet - 17/12/2003 :  09:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Adresseavisen i dag kan vi artikkelen http://www.adressa.no/sortrondelag/article.jhtml?articleID=462381 lese om at Sør-Trøndelag fylkeskommune må kutte kostnader og derfor legge ned landets eneste rytterlinje...

Hva mener du om dette? - Vi vil høre din mening!

---
MIX

MIX, administrator

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  10:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det er helt teit. det er greit at vi må spare penger (hvor går alle oljepengene hen da???), men dette er norges eneste rytterlinje, og de som går der har strevd lenge for å komme inn, så høye som kravene er... ryttersporten er liten nok som det er, hvorfor må absolutt politikerne gå inn for å gjøre den mindre!?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  11:06:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Politikere gjør hestesporten mindre rett og slett fordi den er så liten. Man skal heller ikke stikke under en stol at mange anser ridehest som luksus.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  11:45:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er jo NTG et par hakk over rytterlinja i Sør-Trøndelag..sånn jeg har forstått det iallfall, dermed tar de bort muligheten for en god del ryttere som enten ikke vil reise helt til Bærum (er der de holder til er det ikke!?!?) eller de som ikke er riktig gode nok til å komme inn i Bærum....

Det jeg syns er synd at de ikke ser er at flere ryttere kommer seg igjennom skolegang og får muligheten til utdannelse og slik sett tjener samfunnet bedre enn om de dropper ut etter ungdomsskole. Noe mange vil gjøre da hesten tar mer tid, er mer morsom og gir mer resultater enn skolen...

Forøvrig står det jo å lese i artikkelen at det ikke bare er rytterdelen av idrettslinja på Melhus som legges ned. Men hele...tragisk spør du meg...det koster helt klart penger å holde igang en slik linje, og iallfall samtidig med at det finnes idrett på Heimdal, hvor det så vidt jeg har skjønt er snakk om å bruke fire år på videregående for å få alle realfag etc. samtidig som du når å trene.
Denne linja prioriterer skiløpere etc (nok en gang slik jeg har skjønt det..tar jeg feil så rett meg gjerne..). Irriterende at de ikke kunne spart litt penger noen flere steder da...

Nå er jeg en av mange som har gått allmennfag på videregående, men jeg gjorde det av egen fri vilje, slik det er i dag er det mange som må gjøre det ufrivillig fordi alt annet kuttes, iom at det er dyrere å drive. Det vil slik jeg ser det ende med mindre ressurser til flinke folk på allmennfag, og enda flere som ikke gjennomfører sin videregående skole.

Vel, nå tok jeg av litt, og skrev en hel del som er utenfor emnet. Men jeg er lettere opptatt av skoletilbud, da jeg gikk i klasse med folk som ikke hadde kommet inn på andre ting enn allmennfag, og jeg tror jevnt over alle var enig om at det var en dårlig løsning!!

Kristy: Hva angår oljepenger: har du hørt om inflasjon!?

Guro

edit: klippet fra artikkel: "I Sverige finnes en egen lærerutdanning for ryttersport, og i Danmark er det en seksårig utdanning som fører frem til tittelen berider. "

Lærerutdanning for ryttersport!??! Blir ikke det tilsvarende Starum!?!?

Men jeg kom på et spm når jeg leste dette med Sverige: Har ikke de Strømsholm eller hva det heter!?!? Jeg har fått med meg at det havner dressurryttere dit, men hva slags institusjon er det egentlig!?

Redigert av - Guro den 17/12/2003 11:48:35 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  11:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, egentlig har jeg ikke peiling på landets økonomi og bruk av oljepengene, var bare et par sekunds irritasjon der. men jeg hører hele tiden at Norge er så rikt land, et av verdens rikeste, mens likevel så legges det ned skoler og kommunene får mindre og mindre penger. jeg synes ikke dette henger helt på greip for å si det slik...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  12:06:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Det forundrer meg absolutt ikke. Er vel stort sett bare fotball som regnes som en ordentlig sport i dette landet. Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:32:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Oljepenger ja... blir ikke de invistert i aksjer som gir dårlig avkastning? Mener å ha hørt noe sånn... la gå at jeg (faktisk) er medlem av et parti, følger med gjør jeg ikke...

Strømsholm utdanner instruktører så vidt jeg vet, og kan neppe sammenlignes med en rytterlinje på vdg. Dummeste sammenligningen jeg har hørt - dama er helt på jordet. Både Sverige og Danmark har ganske mange alternativer innen hest og utdannelse. Rart hun ikke skulle nevne at Tyskland utdanner beridere også... de fleste av oss har jo mulighet til å stikke av noen år for å lære å ri mener jeg.

Duste-Norge i et nøtteskall. Vi må jo forstå at ski prioriteres, ettersom nordmenn er født med dem på beina - noe som innebærer at jeg umulig kan være norsk. Fotball... oi! Nasjonalhelter...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  13:36:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Fakta så sa en forsker en gang at vann var "det norske element" og inntil vi da begynner med svømming eller snørekjøring med hest blir med i vinter-OL så kan vi nok bare droppe at politikerne skal tenke på "oss". (med vann menes da: vann i flytende og fast form, slik som snø og is og "vanlig" vann..derfor er vi alle så glad i Bjørn Dæhlie og Knut Holmann)

Det som er interessant er jo at skisport er verdens største sport i Norge, og ridning antagelig en mye større sport i de fleste andre land...noen som sa "navlebeskuende" !?!?!

Guro
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  13:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Og etter at VG skrev at trav var en tretaktig gangart har jeg sluttet å la meg overraske over journalisters manglende lyst til å sette seg inn i ridningens mysterier!!!

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:40:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Tretaktig trav høres ut til å være en drøm av en gangart... hvor halt var hesten den journalisten hadde sett... 1...2.3..1...2.3 ???

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  14:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vixi: se http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=1754, så får du med deg sammenhengen

Forøvrig kan det virke som den journalisten aldri har sett en hest før
Vedkommende i Adressa har sikkert sett noen travere på Leangen og ikke minst NM i sprang i sommer på Øysand..så da så *hihi*

Ok, ok..men litt skadefryd er lov er det ikke!?!?

Guro
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg sier bare: Stem FrP folkens=)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  14:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Neimen om jeg det vil... - har andre planer med stemmen min jeg.... er det politikk som er på dagsorden nå eller???

Guro... skaff deg VIP! Har noen private spørsmål... "SKUMT"

Gå til toppen av siden

Mikko

» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  14:48:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg e personli meget skuffet over valget å legge ned skolen. Slutte på på ungdoms skolen snart, og d hva planen min å dra til Melhus. NTG vet eg at eg bare kan drømme om. E ikke flink nokk, pluss at eg bor langt Nord, så man får rett og slett ikke ikke starte de store stevnan som NTG ser ressultatan på. Så melhus hva dit eg skulle...

Litt rart å tenke på, siste timen på skolen i dag snakka vi med rådgiveren om hvor vi skulle søke oss på skole. Trudde planan hva klar på min side. Så kommer man hjem, så e planan helt borte. No e eg helt blank. Null peiling på ka eg ska gjøre.

D e synd at dem velge å legge ned den eneste rytterlinja (untenatt NTG). D vise bare korr mye dem ser Ridning som idrett. D e mnge flere fotball/håndball skoler her i landet, så ser ikke d store probleme å legge ned noen av de. D er ikke rart heste sporten er så liten i Norge, men den innsstilinga som politikkerne vise så e d jo dømt til å gå galt for oss "heste folk".

Men d er vell ikke så mye man kan gjøre m d. D e lika vell ingen som hører på oss som d går ut over.

Trine
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  14:57:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror i grunnen ikke FrP er noe mer ryttervennlige enn noen andre Stormy...
Med mindre du planlegger å gjøre kupp og bli statsminister da

Vixi: De har funnet på noe nytt her, kalt "personlige meldinger"
Hva vip angår har jeg ca null å meddele på en vip..men vi får se...kanskje jeg brått får det for meg at noe sånt hadde vært kjekt å ha (les: jula kan bli kjedelig for noen og enhver..)

Mikko: Skikkelig kjipt, skjønner godt at du er skuffa!! Du får likevel prøve å tenke positivit...for politikere er det dessverre fint lite å gjøre med...(og selvom Stormy kommer til å drepe meg nå..) hvem gidder egentlig å bli politiker da!?! Halvparten av tiden hater jo alle deg for avgjørelser som tas.

Mitt syn på hva fylkeskommunen burde lagt ned er vel ikke så viktig, men jeg tror ikke det hadde vært helt bortkasta å legge ned seg selv i deres henseende...

Forøvrig syns jeg argumentene om at Melhus lå midt mellom alt osv var dårlige, det burde vel blitt tatt hensyn til at de der ga studenter et unikt tilbud!?! Mens det er mange andre ressurskrevende linjer som har mange like tilbud rundtom i fylket og landet.

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  15:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kragerø ridesenter kommer fra høsten av (tror jeg) til å samarbeide med Kragerø vgs for å tilby ridelinje som en del av idrettslinja på skolen. Nå vet jeg lite om dette er et tilsvarende tilbud eller ei, og det er kun snakk om fem ledige plasser per år. Men for interesserte er jo det kjekt å vite.

Uannsett er det trist at ridelinjer legges ned. Selv om det eventuelt startes opp nye. Selv om Kragerø og NTG er lang unnahverandre, og målgruppen kanskje er noe ulik, så er jo begge stedene på Østlandet. Selv om jeg bor på Østlandet selv, synes jeg det bør satses mer på hest også andre steder i landet. Selv om Østlandet på langt nær heller ikke er bra nok..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 17/12/2003 15:02:50 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.