hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Døl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Døl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

miliam

Norway

Skrevet - 21/01/2007 :  21:46:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Har blitt litt facinert av denne flotte hesterasen og har noen spmål som jeg liksom ikke har fått helt svar på ved å lese litt rundtomkring
Hvordan er gemyttet og hvordan er hingstene å håndtere?
Er de veldig tunge og ri?
Og hva ligger prisen på sånn ca?
På forhånd takk :)

http://archi.milady.biz

stall grønli

Skrevet - 22/01/2007 :  10:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på deg.
Dølehesten er en flott rase, med maaange gode sider. Jeg har vært borti mange forskjellige dølehseter, men har til gode å møte en som "klikker" for den minste ting.
De er veldig rolige og bedagelige, tar livet med ro, og lar seg ikke skremme av hva som helst. Det ligger i deres natur og ta det meste med ro.Det er sjelden å se en dølehest som har lavere enn 8 i lynne, det gjelder hingster så vel som hopper og valakker.
Dølehesten er ikke tung å ri, selv om det kan se slik ut. Noen henger fryktelig på framparten, men det er slik med dølehesten som andre hester, de trenger hjelp fra rytteren til å nå dithen hvor de bærer seg selv. Vallaken min er både stor og tung, men han snur på en femøre, og har bevegelser som nesten ikke er merkbare.
Dølehingstene er ikke værre enn andre hingster, det kommer an på hvordan du oppdrar dem. Et godt lynne er selvfølgelig en fordel!!
Prisene varierer i alt fra 6000.- for de billigste føllene, til langt over 30 000.- for gode hopper og hingster. Her kan farge og stamme spille en stor rolle. En god brukshest får du for 20 - 25 000 kr.
Dølehesten er absolutt og anbefale
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  14:25:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Hadde en dølehest før....gode snille hester.
Syns dølahingster er snille, noen av dem ligger fra ca 50000 i pris.
kjøpte min hoppe for 30000,- og solgte henne for 36000,- altså over markedspris på en hoppe.
Det jeg likte så godt med min dølehest, var hun aldri var syk eller skadet. Dem har bein så det holder, og god helse. De alt for mange dølehestene som jeg har ridd syns jeg er veldig tunge å ri.
ville tro at det krever litt mer for en dølehest å gå i form enn for en ridehest. Men en dølehest er jo ikke avlet fram for slikt. Men fytti rakkern så kult når man da får det til.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 22/01/2007 :  14:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vinella er tungdøl, men veldig lett til å være tungdøl. Hun er ganske lett å ri.
En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  18:06:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Dølahesten er jo avlet fram i norsk klima og natur, og er derfor spesialdesignet som tur, ride og kjørehest i landet vårt. dette gjør at de er ekstremt fotsikre på nesten alt underlag, har nese for skumle saker som feks myrer og hull, og at de tåler klimaet godt.
Dølahesten og kaldblodsen er jo avlet utfra samme opphav, men har blitt skilt fra hverandre, for å avles til ulkt formål. Dølahesten blei avlet til å bli en tung og sterk hest, som jobber jevnt og trutt og tåler tunge bører. den er jo primært en trekkhest7arbeidshest, laget for å dra fram tømmer og trekke folk.Den er også avlet for å tåle å være på jobb lange dager, og jobbe godt på lavenergi-kost.
Som ridehest er den vel aller best egnet for lange turer på variert underlag uansett vær og føreforhold. men det er også mange som etterhvert trener den til sprang og dressur. det krever nok mer å lære en døl dette enn en varm ridehest, men de tar, som Aina sier, sg fantastisk godt ut når de kommer inn på dressurarenaen i form!
Dølahesten er en hest som passer for en rytter som ikke trives med heite hester som skvetter rundt for det minste. en godt oppdratt dølahest er en perfekt terapihest, rideskolehest for lavere klasser, oppdragshest for kjøring til bryllup, 17 mai tog, kanefart osv.. Altså en trygg, stø, pålitelig, rolig hest. Ikke et fartsfantom med raske bevegelser og hett temperament.
Jeg anbefaler ofte dølahet til voksne førstegangseiere, særlig menn.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  21:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Tusentakk for at dere tar dere tid til å svare
De høres så fine ut! Har en livlig fullblods nå som er overalt og ingensteder..må inrømme at det hadde vært deilig med en som bare gikk og daffa litt, selvom jeg liker hester med litt futt i
Tenkte å bruke dyret til barokkridning..blir de for tunge til det?
tenker mest på de samlende øvelsene og sånn :S
Er de lærevillige?
Og ca hvor mye må man regne med og gi for en 4/5år gammel hingst?

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 22/01/2007 :  23:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert mange som er mer kompetente enn meg til å svare på dette..

Men dølehester kan fint gå barokk:) Har selv dølehest som går veldig bra dressur, og søker naturlig ned i holdning, og opp med ryggen. Om de er lærevillige går nok på individ, men de dølene jeg kjenner er det ja:) Kan abolutt anbefale dølehest :) Og det finnes jo alt fra veldig tunge til edle dølehester..

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 22/01/2007 :  23:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding

Men dølehester kan fint gå barokk:) Har selv dølehest som går veldig bra dressur, og søker naturlig ned i holdning, og opp med ryggen. Om de er lærevillige går nok på individ, men de dølene jeg kjenner er det ja:) Kan abolutt anbefale dølehest :) Og det finnes jo alt fra veldig tunge til edle dølehester..

Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  08:18:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min første hest kjøpte jeg sammen med onkel å det var en dølahingst på 2år. Han ga vi 6000kr for å det er ca 10 år siden nå. Nå avler onkelen min dølahester å prisene er veldig opp å ned det kommer helt ann på hesten. Han solgte en blå 3års hingst til terapiridning for 25000kr uten utstyr, han var lite ridd/kjørt.

Jeg kan anbefale en døl det er en allsidig stø og trygg hest, det er hva jeg har opplevd.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  15:35:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Føll: 5-10 000
unghest: 10-15 000
innkjørt/ridd: fra 15 000 og opp til 40 000 alt etter om de er kåret, hvordan stammen, fargen, lynnet, bruksvennligheten er på dem.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  22:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en dølavallak på 11 år. Rolig, sindig herremann, som med sine 700 kilo og relativt tunge beinbygning naturlig nok ikke er den raskeste hesten på stallen. Men han har fantastiske bevegelser, og er virkelig god å ri på. Vil tro dølahestene egner seg godt til barokkridning. Mener å ha lest om et prosjekt der man krysset andalusier og døl til dette formålet? Noen kilde på dette har jeg ikke, men jeg tror var planer om å eksportere en del dølahester til Spania til dette formålet.

Ellers vil jo selvfølgelig gemyttet variere fra individ til individ. Jeg har ingen erfaring med andre dølahester, men min er i hvert fall rimelig bombesikker på alle måter, trygg og uredd. Kunne sikkert tatt han med meg inn i leiligheten uten at han hadde mukket;-)
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  23:17:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Anita&Svarten

OT:
Barokkridning er noe for alle hesteraser. Nesten hesteraser kan prestere alle slags øvelser, men ikke for konurranser på høyt nivå. Grunnen til det er at det kreves spesielle mål til å utføre enkelte øvelser på konkurransebanen, noe bare varmblodsridehester kunne ha klart. En dølehest kan like gjerne trenes til å utføre samme øvelsene, men ikke med lik stilling. De egner seg så absolutt til barokkridning.
Solveig schatch (norges første ridder) har en fjoring som utfører piaff for eksempel.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  00:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv de aller beste erfaringer med døl/kaldblods.
Som oftest snille, rolige, kan brukes til ALT - og det er ofte eieren som "gjør" hesten.

Siden jeg har drevet med terapiridning "i alle år" - er hestens lynne, tilpasningsdyktighet og bevegelser kriterier jeg har vurdert ut fra - og da har døl/kaldblods kommet meget godt ut.

Har også sett/hørt om døl som går høy dressur, og hopper rundt meteren mm.

Men - for å sette en lignelse: Det ER forskjell på å kjøre en firehjulstrekker og en Ferrari.... - man må vurdere muligheter og begrensninger. F.eks. ville jeg aldri kommet meg til hytta på vinterstid i en Ferrari....

Selv har jeg nordlands/lyngshest, og på oppvisning på Dyrsku'n i høst ble de vist i LA dressur, og de hoppet 130 cm, samt ble vist som gode brukshester.

Er sikker på at dølafolk kunne vise tilsvarende - og vel så det.

Gå til toppen av siden

pouyus
» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  19:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Friser er utrolige flotte hester , I romertiden ble disse hestene hedret for der modighet i kamp! dette er noe det stod for mange år siden i avisen

Det var en mann som solgte hesten sin en friser på 16 år han mannen hadde hatt denne friseren siden friseren ble født! Mannen var gammel og kunne ikke gi behoved til den hesten trengte, så når han ble kjøpt så ble han kjørt til kristiandsand! Hesten rømte! Og fant veien hjem og det var ca 6 mil! Det viser hvor mye både en FRISER og andre hester kan være! Det er tydelig at denne mannen har vært gla i friseren sin
Gå til toppen av siden

+Marthe+
» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  21:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en dølehest på tre år og en på seks måneder, det finnes ikke bedre hester. Den eldste er en vallakk og den yngste er en hingst. Jeg er 13år og ganske erfaren, jeg takler de kjempebra. Den på tre år har jeg innridd helt alene og det gikk kjempebra, han er ikke tung å ri.. Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  14:52:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Tusentakk for mange gode svar
Finnes det noen oppdrettere med hjemmeside el. ?
har prøvd å lete litt rundt, men syns ikke jeg finner no :\

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.