hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruksanvisning på Bitt?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruksanvisning på Bitt?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Royal-X

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  20:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det her bittgreiene syns jeg er vanskelig... Hesten min har nå et tredelt bitt som de sa var veldig bra når jeg kjøpte det (derfor ble det det...), det er et såkalt Myhlers bitt. tidligere gikk han på vanlig todelt.

Hører om folk han over 20 forskjellige bitt i skapet og som bytter like ofte som andre skifter truser... hvorfor? Er dette noe man må eller? skjønner ikke helt hva man skal med så mange liksom...

Det finnes jo så utrolig mange forksjellige! udelte, todelte, tredelte, femdelte, med plate, med eplesmak og med kule på midten. Jeg er helt blank på dette og hva de forskjellige brukes til. Jeg skjønner for så vidt at de med hester som tar ut og sånn vil eksperimentere med sterkere bitt osv. men hvilke bitt bør jeg teste - har en varmblods av den trege typen, men som liker å gjøre litt som han vil (arrrrgh!). for eksempel på tur så kan han plutselig finne ut at han ikke gidder å gå lengre og så rygge tilbake til stallen hvis jeg nekter han å snu... vil bittet kunne ha en innvirkning på han her? bare spør jeg :)

Fint hvis noen kunne forklart litt i bittjungelen :)

*Edit for jeg kom på hva bittet mitt heter

Redigert av - Royal-X den 20/01/2007 20:01:41

Olena

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  21:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja er helt enig i at det er en jungel av bitt der ute. Lærte av en heste kar for noen år siden at trinsebitt kan klemme i munnvikene når tøylene blir strammet. Da vil også midten på bittet komme opp i ganen på hesten. Dette vil da føre til at hesten prøver å gape for å komme vekk fra trykket, men siden mange hester har nesereim er det vanskelig. Hesten vil kanskje da prøve å løfte hodet opp for å komme unna trykk. Hvis bittet er i flere deler vil ikke midten komme opp i ganen på hesten på samme måte og heller ikke klype i munnviken.
Et annet poeng er også bittets tykkelse, mange mener at jo tykkere, jo snillere. Men hvis en ser på anatomien i hestens munn er det ikke store plassen igjen når tungen fyller nesten hele veien opp til ganen. Da kan bittet gnage litt i ganen likevel. Et tynnere bitt tar ikke så stor plass i munnen og er nok ikke så ille for hesten som mange tror. Husk det er tøylene og hånda som holder som bestemmer hvor mykt eller hardt det skal være i hestens munn. Ikke bittet.

For meg så høres dette logisk ut, men det må nok bare prøves ut i praksis. Er nok greit å ha noen forskjellige bitt i skapet men ikke nødvendigvis 20:)

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  22:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
denne er ganske forklarende, syns jeg

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  23:14:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
fordelen med å bruke flere bitt er jo at du får trykket på ulikt sted hver gang, og dermed minsker risikoen for skader om du bruker ett av dem "feil". (man kan jo ikke vite alt heller.. )
men et sted går grensen.. jeg har vel tre bitt (ink. en hack) som jeg bytter på å bruke.

husk også at bittet faktisk bestemmer litt om hvor hardt det er, i praksis. rytteren holder (som regel) nogenlunde lik kontakt, selv om man har ulikt bitt, om enn ubevisst eller av gammel vane. så det med at det bare er hånden som bestemmer, er ikke BARE sant. selv om det jo ligger veldig mye i det, så gjør bittet forskjell - hva ville ellers vært poenget med å ha flere typer bitt?

bare noen tanker

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  10:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ferrari & Miriam: Det der var en meget god link du:) har lest masse der nå. Den underbygger også det jeg skrev tidligere. Takk for at du la den ut. Nyttig info:) Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  12:52:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

husk også at bittet faktisk bestemmer litt om hvor hardt det er, i praksis. rytteren holder (som regel) nogenlunde lik kontakt, selv om man har ulikt bitt, om enn ubevisst eller av gammel vane. så det med at det bare er hånden som bestemmer, er ikke BARE sant. selv om det jo ligger veldig mye i det, så gjør bittet forskjell - hva ville ellers vært poenget med å ha flere typer bitt?

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Jeg leste et steds....tror jeg la det ut på tråden "stangbitt og barokkridning" hvor jeg kopierte et langt innlegg om bitt fra en annen side som jeg syns var nyttig. Anbefaler deg å lese den royal-x.

Der står det litt om det som nevt over. Med trinsebitt og slikt, vil trykket i munnen være den samme som presset du gir fra hånda. Med med kandarbitt og slike bitt med sjenkler, vil trykket i munnen bli forsterket flere ganger i forhold til presset fra hånda.

Skal man tilpasse et bitt må man se på hestens gane, tunge, tenner osv. Har hesten lite rom i munnen må man finne et tynt bitt. Har hesten en sjukk tunge, må man finne et mer fleksibelt bitt (enten med liten bøy om det er udelt eller tredelt). og det må være plassert i det tannløse området slik at det ikke slår inn i tenna.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  22:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jepp, sant det du sier. er det jeg har hørt også - husker du la ut det der.
det er klart at man tilpasser ridningen etter bittet, og blir lettere på hånden. for man trenger jo ikke ta i så mye. men jeg tror likevel det har noe å si, fordi man ikke holder mange ganger så hardt i tøylene på et trinsebitt, for å si det sånn.. gammel vane, reflekser når det skjer noe, og undervurdering av styrken på bittet spiller fort inn.. sånne ting.
så klart kommer det helt an på rytteren, men de færreste ryttere klarer det 100% (og hva ville vært poenget med å bytte bitt, da?)

..og det du skriver om tilpasning er kjempeviktig ja! hver hest er forskjellig, det finnes ingen fasit - bare generelle pekepinner.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

HennyogVira

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  22:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/index.htm
Jeg synes denne siden er grei å lese, ett litt innblikk i allefall.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 20/01/2007 :  20:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.