hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Western sal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Western sal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  11:54:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at westernsaler er veldig bra for ryggen til hestene. Jeg trener dessuten en nokså tykk nordlandshest om dagen som er rund som ei tønne. Salen hennes passer jo self ikke på henne nå. Jeg bare lurer på om westernsal kan være en grei investering. Om denne evt kan passe henne greit selv om hun går ned et par hundre kg Eller om jeg da må kjøpe ny igjen? Dyr vs billig, forskjellige merker osv.. noen erfaringer der ute??

Mvh stine

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  12:46:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kontak de på www.rodeo.no
eksperter på western saler

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  02:08:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har to saler til min nl-hest, en vanlig og en liten westernsal (se bilde på VIP'en). Og ja, hun er god og rund som en sofa.

Hun har ikke noe imot den vanlige salen, men jeg har merket at hun får et "muntert glimt" i øyet når vi kommer med w-salen - ahh - kosetur!
W-salen sitter stødt og godt på henne, og rytteren har det også behagelig.
Salen er ganske liten, en såkalt "barnesal" (14" tror jeg), så den ligger ikke så langt bak på krysset som en litt større w-sal vil gjøre. Men selv jeg - voksne dama - med nogenlunde "normal" størrelse på rumpa - sitter meget behagelig i denne salen.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/01/2007 :  02:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes det bomjusteringer på westernsaler?

Ser skoies averterer med denne http://www.skoies.no/shop.asp?p=4933307
Blir den litt liten for en NL?

Hvis hesten går ned 200 kg må du sikkert kjøpe en helt ny sal ja *knis*

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  04:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at w-sal og w-sal kan være så mangt.
Det har skjedd så mye på hestemarkedet de senere år, at man kan få fnatt. ALT er liksom så veeldig "spesialisert" og "kan kun bukes av...." osv.
En w-sal er liksom ikke "bare" en w-sal lenger. Det er saler til alle slags bruk innen alle "grener" av w-ridning, og etter min vurdering er det omtrent like vanskelig å finne en "god" w-sal, som alle andre saler, fordi w-saler nå er blitt så "spesialiserte" - ikke lenger "den salen som passet på alle hester".
Var så heldig å få kjøpt en "barne-w-sal" for ca. 20 år siden - den var avbestilt til en shettis, og jeg kjøpte den på "impuls" - og har ikke angret en dag på dette.
Da jeg for ca. 3 år siden måtte selge hesten min, så gav jeg bort omtrent alt jeg hadde av utstyr. Men så fikk jeg henne tilbake etter 2 år, og da kom jeg på w-salen igjen. Kontaktet stallen som hadde "fått" den, med en bønn om å få den tilbake - og det var greit - den bare tok opp plass i salrommet likevel.
Etter litt nødvendig puss var den så god som ny, og - som sagt - gampen setter stor pris på en tur med rytteren plassert behagelig i denne salen. (Se side 3 i galleri på min VIP.)
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/01/2007 :  10:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Salen fra skoies er en billigsal og mest sannsynlig av dårlig kvalitet. Størrelser står det heller ikke på den.
Det finnes mye skrap på markedet og det er veldig vanskelig å finne en god sal.
Deretter skal den passe hesten, så rumpa til rytteren, bruksområdet og til slutt kan man se på utseendet.
Det er minst like viktig at en westernsal passer hesten som med en engelsk sal.
Altfor mange rir rundt i westernsaler som ikke passer hverken dem eller hesten.
For å få en sal av god kvalitet må man ut med rundt 10.000kr.
Er man heldig kan man få tak i brukt til en billigere penge.

Fasongen på bommen er forskjellige fra hvliken type sal det er, pass på å velge en type som passer din hest. Lengden på salen er også viktig å tenke på spesielt om man har en kort hest, da kan det være lurt å kjøpe en sal med runde skjørter.
Størrelsene på bommen måles i semi Quarter, semi full Quarter,full Quarter og ekstra full Quarter.
Litt avhengig av type sal så tilsvarer 15" i westernsal ca 17" i engelsk.

Ellers bør du kanskje gå for en bomløs sal om du vil den skal passe etter 200kg vektreduksjon:

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 18/01/2007 :  11:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ellers bør du kanskje gå for en bomløs sal om du vil den skal passe etter 200kg vektreduksjon:

Opprinnelig postet av Brum

Enig, evnt sal med gode bomjusteringer. Hvorfor skal westernsal være godt for ryggen?

Brum

Skrevet - 18/01/2007 :  11:42:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Den har større annleggsflate mot hesten enn en engelsk sal.

rusket

Skrevet - 18/01/2007 :  14:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
okey, men en westernsal er jo ofte veeeeeldig tung, er det en fordel hvis hesten har vondt? Ville det ikke være bedre å bruke en bomløs (hvis den ligger godt)?
Eller har ikke tyngden til salen noe å si? Eg bærre lure

Brum

Skrevet - 18/01/2007 :  15:32:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har vondt bør man finne årsaken til dette før man rir den. Westernsalen er tung men vekten blir fordelt jevnt utover en større flate, og det er selvsagt viktig at salen passer godt til hesten. Bomløs er nok et bra alternativ for hesten sin del men kan ikke sammenlignes med en god å stødig westensal når deg gjelder bruksegenskaper.

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 20/01/2007 :  11:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle svar!
Mvh Exhina og stine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.