hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av tynn hoppe.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av tynn hoppe.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Zanachic_Freckle

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  00:23:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideZanachic_Freckle  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseZanachic_Freckle  Svar med kopi av melding
Har ei fullblodshoppe som jeg synes er litt for tynn. Man ser ribbena hennes litt for godt, liksom...

Hun brukes ikke mye, ries på 2-3 turer i uka.

Hun får 2 ltr komplett, 2 ltr betfor, 2 ltr bygg og 3 dl soyaolje daglig. I tillegg får hun salt og vitaminer. Hun får og ca 10 kg tørr ensilage daglig.

Hun legger på seg, men det går så sakte! Hun skal bedekkes i år er planen, men ikke hvis jeg ikke får henne feitere. Noen som vet om noe som er bra for tynne hester? Har hørt at Oppdrett skal være bra:)

Kom med forslag til meg!:D

A good trainer can hear a horse speak, a great trainer can hear a horse whisper...
Some horses are screaming and no one is listening...

rusket

Skrevet - 17/01/2007 :  00:40:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns hesten får utrolig mye kraftfor, altfor mye! En hest som er så lite i bruk trenger ikke så mye kraftfor. Gi så mye godt grovfor som mulig, ta gjerne foranalyse av grovforet for å finne ut hvor næringsrikt det er.

Dropp kompletten!

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  01:43:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - enig med rusket. ØK høymengden - dvs. fri tilgang, men i oppdelte måltider med øket mengde, så du kan se hvor mye hun spiser - og DA med redusert - gradvis - de "bøttene" hun får med fòr, som om hun løp for livet på Øvrevoll.

Kanskje hun ER av "antilope-type" - dvs. naturlig slank, og bare venter på å få kose seg med å laaangsomt tygge i seg godt høy hele dagen, og altså ikke gafle i seg "tonnevis" med kraftfor i korte perioder, ved foringstider, som sannsynligvis bare "fyker" gjennom henne, og kommer omtrent like spiselig UT igjen, siden hun ikke har noe bruk for å "bruke" alt dette ekstra.

Det evig tilbakevendende råd er: Få høyet analysert for næringsinnhold - og uansett, bare ØK mengden, til hun etterhvert spiser seg METT på høy, og behøver kanskje bare litt ekstra av tilskudd - la si et par-tre liter pr. dag - fordelt på morgen og ettermiddag.

Kan også sammenligne fullblodser med greyhounds og andre mynder - de BLIR liksom ikke feite.

Heh - og når nå noen av oss "gamle besserwissere" har uttalt oss - så må du altså ikke "bråsnu" på foringen - men planvis og gradvis ØKE høyforing og MINSKE "kruttet" - som hun ikke har bruk for, hvis hun skal bygge seg opp til å bli føllhoppe - og ikke lenger være "racerhest". Got it??

Gå til toppen av siden

Zanachic_Freckle

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  18:06:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideZanachic_Freckle  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseZanachic_Freckle  Svar med kopi av melding
Takk for tips, jeg vet veldig godt at hun får altfor mye kraftfor i forhold til mengden mosjon, men jeg tør ikke kutte ned på det, for hun har slitt veldig med vekta og nå som hun ser temmelig bra ut vil det være utrolig trist om hun blir så tynn igjen. Ja, hun er av "antilope - typen" som du kalte det, hun er veldig senete, spinkelt bygget og utrolig langbeint. Men føler likevel at hun må ha på seg noen kilo til om hun skal være i stand til å få føll.

Men nå har jeg hørt at kufor skal være veldig bra, var ei som hadde foret hesten sin på det og den hadde rast opp i vekt. Den var radmager og ble feit på bare 7 mndr.

A good trainer can hear a horse speak, a great trainer can hear a horse whisper...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/01/2007 :  18:47:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men nå har jeg hørt at kufor skal være veldig bra, var ei som hadde foret hesten sin på det og den hadde rast opp i vekt. Den var radmager og ble feit på bare 7 mndr

Kufor er for kuer, ikke hester !!

Man får mye forskjellige typer for til hestene sine. Er foret deres foreksempel proteinfattig, kan du gi en eller annen form for lucerne, som er proteinrkt, men grovfor og ikke kraftfor.

Jeg ville fått noen til å regne ut (da med analyse av grovforet ) og brukt mer grovfor typer (lucerne, betfor osv) og gitt mer grovfor generelt ...
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  21:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEsten blir garantert ikke tjukkere av alt det kraftforet, heller tynnere. Har hatt 5 fullblods, alle tynne typer, men ved å gå dem fri tilgang på bra høy vil den garantert bli tjukkere. Og lucerne, f.eks. GreenPower eller lucernepellets (oppbløtes).

Jeg lover deg. Men det er enorme mengder som skal til. Får du først opp apetitten, går det som en lek. Og gi kraftfor 1t tid etter den har fått høy så den ikke er mett av kraftforet, om du i hele tatt behøver så mye kraftfor.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  21:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEsten blir garantert ikke tjukkere av alt det kraftforet, heller tynnere. Har hatt 5 fullblods, alle tynne typer, men ved å gå dem fri tilgang på bra høy vil den garantert bli tjukkere. Og lucerne, f.eks. GreenPower eller lucernepellets (oppbløtes).

Jeg lover deg. Men det er enorme mengder som skal til. Får du først opp apetitten, går det som en lek. Og gi kraftfor 1t tid etter den har fått høy så den ikke er mett av kraftforet, om du i hele tatt behøver så mye kraftfor.

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 17/01/2007 :  22:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
HEsten blir garantert ikke tjukkere av alt det kraftforet, heller tynnere. Har hatt 5 fullblods, alle tynne typer, men ved å gå dem fri tilgang på bra høy vil den garantert bli tjukkere.

Opprinnelig postet av Mille_og_Narome

JA! Det er grovforet som skal hjelpe hesten til å legge på seg, IKKE kraftforet. Hvis du f.eks gir hesten 10 kg høy om dagen og hesten ikke legger på seg, så få foret analysert for å se at det inneholder nok næring som hesten trenger for å legge på seg/holde vektgen. I tillegg må du også huske på å sjekke at alt faktisk er som det skal helsemessig med hesten, det KAN være fysiske årsaker til at hester ikke legger på seg.

Du gir en hest som knapt nok er i bruk SEKS liter kraftfor per dag, dette syns jeg er mer farlig enn bra (kollik, forfangenhet etc).
Hva mener du med at det går sakte i oppfeting da? Husk at verken vektøkning eller vektreduksjon skal skje for fort, sakte men sikkert syns jeg høres bra ut. Jeg ville rådført meg med en dyktig veterinær hvis jeg var deg.

Zanachic_Freckle

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  22:58:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideZanachic_Freckle  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseZanachic_Freckle  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig klar over at hun får altfor mye kraftfor, men dette er forplanen jeg fikk av dyrlegen for at hun skulle fete seg opp...

Hun skal nå gå over til kukraftfor og fri tilgang på tørt høy, i tillegg til soyaolja og vitaminer. Så får vi se om det blir bedre:)

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  23:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
kukraftfor?? hvorfor det??

Jeg hadde gitt henne fri tilgang på høy.. om hun klarer å spise 15 kg til dagen så er det samme det. Bemerk at hovedmaten til hester skal være grovfor..

Hadde beholdt kompletten og kutta det andre. Gitt henne 2-3 dl olje pr dag. Det gjør susen men tar mindre plass i magen.

Og så er det jo noen hester som "skal være tynne" sånn er det bare.. Kunne du ikke lagt inn et bilde av henne??
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 24/01/2007 :  12:04:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Lopke, så mye GODT høy som mulig. Prøv deg heller frem med kraftforet i forhold til hva som fungerer for hesten, men jeg ville kuttet ihvertfall halvparten i forhold til at hesten ikke brukes særlig.

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2007 :  12:39:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding

Jeg ville IKKE foret med ku-kraftfor! Som andre sier så er det beregnet for kyr, ikke hest! Sammensettingen av det foret blir helt feil til hest.
Spør veterinær om dette i allefall..
Øk høy mengden, og kutt heller ned på kraftforet, så hun får plass til høyet... Helst fri tilgang.
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  12:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som det er nevnt før her så er kufor til kuer og bør ikke brukes til hester. Kuer og hester har ikke det samme fordøyelses systemet og hesten vil ikke kunne utnytte ku foret på samme måte som en ku kan. Dvs at den ikke får i seg den samme mengden av de næringsstoffene den trenger- du kan ende opp med en hest som er underernært...

Hadde en gang en super tynn hest på prøve og prøvde da Baylies sitt for..( Husker ikke helt hvordan det staves- lenge siden..) De har en fortype spesielt sammensatt for tynne hester. Dette funket veldig bra på den hesten jeg hadde- og hun la på seg uten at jeg trengte fore med mange liter av det om dagen. Veldig bra for henne hvertfall.

Jeg hadde ikke foret en hest med kufor..
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 24/01/2007 :  16:34:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg ville IKKE foret med ku-kraftfor! Som andre sier så er det beregnet for kyr, ikke hest! Sammensettingen av det foret blir helt feil til hest.

Øk høy mengden, og kutt heller ned på kraftforet, så hun får plass til høyet... Helst fri tilgang.

Opprinnelig postet av Hege20.

For all del, ikke fôr med kufor!
Kuer er drøvtyggere, og har flere mager enn hesten, og fordøyer maten i magesekkene sine.

Hester har liten magesekk, og fôret nærmest paserer fort gjennom magen dems, og fordøyes i tarmen.

Kufôr blir helt galt, og jeg har sett hester blitt fôret med kufôr, og hestene ble etterhvert et lite vakkert syn.
Hvilket heste menneske er det som har gitt deg denne helt absurde ideen?! Du må ikke høre på dette mennesket.

Enig med Hege20, det er absolutt ikke laget for hester, men for kyr.
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 24/01/2007 :  17:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som det er nevnt før her så er kufor til kuer og bør ikke brukes til hester. Kuer og hester har ikke det samme fordøyelses systemet og hesten vil ikke kunne utnytte ku foret på samme måte som en ku kan. Dvs at den ikke får i seg den samme mengden av de næringsstoffene den trenger- du kan ende opp med en hest som er underernært...

Jeg hadde ikke foret en hest med kufor..

Opprinnelig postet av ExhinaogStine

Igjen her ikke fôr med kufôr, det blir helt feil!

Jeg har selv her på forumet bedt om hjelp til oppsetning av fôrplan for en sultefôret hest. Det blir jo annerledes, men kluet har er fri tilgang på grovfôr, for det er det som feter opp. Dette også fordi hester er lagd for å spise gress, her grovfôr, mesteparten av dagen. Fordøyelse systemet dems er lagt opp sånn.

Jeg tviler på at hesten vil fortsette å være tynn, hvis du gir den fri tilgang til grovfôr, samt minsker kraftfôret slik at hun får nyttiggjort seg mer av grovfôret, det fôret som feter.
Og hvis du vil gi henne litt kraft, gi henne byggpellets, eller knust eller byggrøpp, men ikke så mye, tror det vil holde med 2 til 3 liter,men rådfør deg med noen om mengden, samt gi henne vitamintilskudd i tillegg, siden bygg ikke inneholder dette. Men vær forsiktig med bygg, ikke gi for mye.

Lykke til
Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 29/01/2007 :  13:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder ku-pellets....... jeg snakket med min veterinær om det og fikk anbefalt å prøve det.Kombinerte det med multivitaminer og gulerøtter.Og jeg skal si hesten la på seg
Vi hadde ku-pellets fra Løiten Mølle,og ifølge analyser derfra inneholdt det omtrent det samme som Komplett fra FK. Men som sagt trengte vi vitaminer i tillegg.

Ellers er det en god ide å bløte opp alt kraftfor og lage en "grøt" av det.Bland bittelitt høy(småbrask)kraftfor,vitaminer,olje og vann. La dette ligge i blødt en stund før du gir hesten dette. Mange hester klarer ikke ta opp næring i tørt kraftfor,så derfor kan det være lurt å bløte det opp.Da kan de klare å nyttegjøre seg næringen i det,før det har passert igjennom hele kroppen og forsvunnet ut igjen like helt som det kom inn.

Og som andre sier her: fri tilgang på grovfor.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.