hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ALBARAN
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 ALBARAN
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lene81

» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  13:26:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Er det noen som kjenner til fullblodshingsten Albaran? Han er kåret for ridehestavl i Norge, og har fått kjempegode tilbakemeldinger fra både norske og danske dommere. Blandt annet har han fått 10 i holdbarhet og 9 i lynne - 2 ting som jeg setter veldig høyt når jeg leter etter hingst til min NV hoppe.
Jeg er på utkikk etter en hingst som er kald i hodet, og er dermed litt skeptisk til å bruke fullblods..
Er det noen som vet noe om hva slags temperament han har, og om han preger avkommene sine med dette?

Alle svar mottas med takk!

LivogZara

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  17:32:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
fins vel flere hingster på markedet som er kalle i hodet? men så har du prisen, det varierer jo en del..Hvorfor akkurat fullblods?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  20:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forsøk med en melding i GB på VIP : Kat-Exit.

Vet hun bare har god ord og si om Albaran....

Han ble jo kåret først i fjor for ridehest avl så det er vel ikke ankommet noen nye verdensborgere etter han enda.

På fullblodsfronten er vel første årgangen åringer nå til våren uten at jeg vet verken antall eller hvor de evt befinner seg.
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  10:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! :)

Jeg tenker på å bruke fullblods fordi hoppa er ganske kraftig bygd og veldig "gammeldags" i typen. Fullblodsen vil jo foredle eksteriøret en del, så det er rett og slett derfor.

Jeg vet at Albaran først ble kåret i NV i fjor, men han har vel vært kåret i fullblods-avlen en god stund, så noen avkom må han vel ha? Noen som vet noe om gemyttet på disse?

Jeg er ellers åpen for forslag på hingster som er kalde i hodet, edle, gode gangarter og sprangteknikk!!
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  19:14:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hvem er hoppa etter?
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 19/01/2007 :  10:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
albaran har vært kåret for fullblodsavl en stund, men har nesten ikke bedekket noen hopper. Dermed er det per idag ingen avkom som har kommet til start på banen.

Om du gjerne vil bruke en fullblods til å bedekke hoppa di kan Albaran være et bra valg. En annen fullblodshingst er Lorofino. Han gir utpreget rolige avkom blant fullblodsene iallefall. Som regel blir avkommene hans fine ridehesttyper. God helse og eksteriør. Kalde i hodet. Mener bestemt han står oppstallet i Larvik.

Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  10:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa er etter Paridor - som visstnok er kjent for å arve litt kikkete og pysete hester.. Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 22/01/2007 :  12:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
albaran har vært kåret for fullblodsavl en stund, men har nesten ikke bedekket noen hopper. Dermed er det per idag ingen avkom som har kommet til start på banen.

Om du gjerne vil bruke en fullblods til å bedekke hoppa di kan Albaran være et bra valg. En annen fullblodshingst er Lorofino. Han gir utpreget rolige avkom blant fullblodsene iallefall. Som regel blir avkommene hans fine ridehesttyper. God helse og eksteriør. Kalde i hodet. Mener bestemt han står oppstallet i Larvik.

Hei!

Er Lorofino kåret i Norsk Varmblod? Vet du hvor jeg kan finne info om han? Takk for tipset! :)

Opprinnelig postet av Musical Missile

Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 01/02/2007 :  20:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er ganske sikker på at Lorofino ikke er kåret for avl av Norsk Varmblods Ridehest, men det kan du sjekke på NV sin hjemmesider; www.norskvarmblod.no
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 02/02/2007 :  21:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, tror nok ikke han er kåret for ridehestavl.
Kan ikke føllet registreres da eller?

Lorofino står på Skyhagen stutteri i Larvik, om du søker det opp på nettet finner du nok noe tlfnr. Jeg har dessverre ikke dette.
Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  23:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Avkommet kan nok bli registrert, men uten godkjent stamtavle. Dvs at om avkommet blir hoppe så må denne typegodkjennes for bruk i ridehest avl og da kan hun heller ikke bli mor til en eventuell avlshingst! Eventuelle hoppeføll får heller ikke bli hingstemor pga krav om 3 godkjente ledd bakover!
Sånne ting er viktig å vite om, om man skal avle ridehester.

Ang. Albaran så er han absolutt en hingst som er nær idealet i ridehest avlen. Det er svært få fullblodshester som er eksteriørmessig gode nok til å brukes i avl av ridehester. Når vi får en slik hingst som innehar slike kvaliteter med tanke på eksteriør og ikke minst gangarter så bør man virkelig benytte en slik hingst!
Jeg er ikke sikker på hvor mange hopper Albaran fikk i Norge, men han fikk iallefall dispensasjon til 3 hopper i Danmark. Bare det i seg selv er jo et tegn på at dette er en hingst det er verdt å vurdere om man har en hoppe som trenger å bli tilført en grad edelhet.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 04/02/2007 :  00:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Låner denne tråden jeg.

Jeg har fått meg en ny hest. Svensk vbl ridehest.
Hun hadde føll i fjor.

Hva kan jeg bedekke henne med? Alt av vbl ridehest? Hannover osv?

Også har jeg noen fullblodser. En av dem skal bedekkes med fullblod.
Men kan jeg bruke alle ridehest typene på henne? Hannover?
Må hingsten være kåret for fullblod?

Noen som vet?
Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 05/02/2007 :  13:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan bruke alle hingster som er kåret for avl av ridehest, være seg fullblods, hannoveraner, dansk varmblod o.l. Fullblods hopper trenger ikke være kåret for bruk i avl av ridehest. Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 05/02/2007 :  13:12:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å nevne at hingsten du ønsker å bruke ikke trenger å være godkjent for fullblods! Om du leser hingstebeskrivelsene så pleier det å stå på enkelte hvilke typer hester hingsten egner seg for. Tror ikke det er så vanlig på hingster kåret i NV, men i Danmark er dette ganske vanlig. Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 05/02/2007 :  22:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må den svenske vbl ridehesten (hoppe) være kåret for å bruke i ridehestavlen? Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 06/02/2007 :  14:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge hun har full stamtavle er det ingen problemer å bedekke henne. Er det sprang eller dressur stamme på henne? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.