hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kastrering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Kastrering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

karo+blesa

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  17:53:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekaro+blesa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaro+blesa  Svar med kopi av melding
Hva er minimums alderen på kastrering av hingster??

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  17:56:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Vet faktisk ikke om d er noen minimumsalder. Men har sett flere ett årige vallaker til salgs. Å kjenner en som kastrerte sin hingst når han var 10 mnd. Hadde vært interessant å visst om d er minimumsalder eller om dette ikke spiller noen rolle.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:26:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Det er mest vanlig å kastrere mellom 10-12 mndr. Dersom hesten uansett ikke skal brukes i avl er det mange som gjør det da de kan få gå sammen med hoppene på beitet.
Om det er noen lovbestemt minimumsalder er jeg usikker på, men er vertfall den alderen som er mest vanlig. Noen trenger kanskje et år ekstra eller to å vokse på før de kastreres.

Litt OT, men på lovdata.no står det faktisk under hingstehold at fra hingsten er 2 år har den ikke lov å gå sammen med hopper (på beite o.l) om det ikke er for at de skal bedekkes.

Men en hingst kan jo bedekke allerede når den er rundt året..

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:55:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det finst vel ingen minimumsalder, men rundt 0,5-1,5 år er vel det vanligste. Mange kastrerer hingsten tidlig for at den skal kunne gå sammen med andre, noen vil la det gå litt lenger, enten fordi hingsten er et avlsemne eller fordi de ønsker å få hingsten mer utviklet.

Speedy As A Bullet: Ja, åringshingster (og noen ganger enda litt yngre enn det) kan bedekke. Det er det ikke alle som tenker over..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  19:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Er litt imot det med å kastrere i tidlig alder eg. For hesten er jo spinkel, og ikkje utvikla som åring. Eg meiner at ein bør minst vente til hingsten er 2 år, men om ein ikkje har mogelegheit til noko anna så..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  15:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg mener man burde se ann hvordan hingsten vokser jeg. Det er vel ingen som vil ha en liten og puslete hest, og om man kasterer de for tidlig, vil de bli det.

Men det er ikke lurt å vente for sent heller, da hesten har lett for å bli veldig hingstete resten av livet, om den er hingst for lenge.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  17:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er noen minimums alder, men du må iallfall vente til begge testiklene er på plass i pungen. Jeg ville nok ha ventet til hesten hadde utviklet seg litt før kastrering, men det er mange meninger om akkurat dette her.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  23:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man avler en hingst i håp om at den skal bli avlshingst, er det en lang vei å gå.
Det kan være meget nyttig å delta i en føll- og unghest-utstilling, for da får man hesten bedømt som ung, og man får beskjed om den har potensiale for noe mer enn brukshest.

For det er dumt å holde en uaktuell hingst som hingst i årevis hvis den ikke skal brukes i avl. Like dumt kan det jo være å katrere en hingst som dommerne sier er meget lovende.

Men statistisk er det liten sjanse for at en hingst blir avlshest - kanskje en av femti, eller noe sånt (vet ikke prosenten).
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  12:08:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men en hingst kan jo bedekke allerede når den er rundt året..

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

hvis den rekker opp dah

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  13:16:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hoppa klar legger hun seg mer enn gjerne ned Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  18:56:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener man burde se ann hvordan hingsten vokser jeg. Det er vel ingen som vil ha en liten og puslete hest, og om man kasterer de for tidlig, vil de bli det.

Opprinnelig postet av katrine89

Det stemmer faktisk ikke, jeg har sett og hørt om flere eksempler på at det er motsatt.
Solgte en åringshingst som ble kasterert like etterpå, og han har blitt SVÆR og kraftig.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  00:05:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Om en hingst kastreres tidlig, vil ikke det si at den forblir liten og feminin. Mange velger å la hingsten være "kar" så lenge som mulig for å få den fortest mulig utviklet, men til syvende og sist har ikke kastreringstidspunkt noe å si tror jeg.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

thordis_fra_Holakoti

» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  07:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingstens testikler produserer blant annet testosteron, det mannlige kjønnshormonet. Dette stimulerer til muskelvekst, og gjør at en hingst vil sette mer muskler på steder der den ved normal trening vanskelig vil kunne få så kraftige muskler. Nakken er et av disse stedene, kjevemusklene blir også gjerne kraftigere på en hingst. Under hestens oppvekst legges grunnlaget for utviklingen av musklene, og en hest som er under påvirkning av testosteron under oppveksten vil lettere sette muskler. Det betyr ikke at en vallak ikke kan sette flotte muskler ved trening, men hos en hingst kommer disse musklene lettere. En hingst som blir kastrert tidlig, før den har fått utnyttet hormonene til å sette muskler, vil ha en liten ulempe ved at disse musklene, da spesielt nakkemusklene som vi mennesker ofte fokuserer litt på, aldri har vært store og svulmende som hos en voksen hingst, og dermed blir vanskeligere å få utviklet. Gå til toppen av siden

-mona-

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  19:59:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal kasterere åringen min zimon så fort dyrlegen vil gjøre det. zimon er nå 10mnd men dyrlegen ville ikke gjøre det ennå.. ville vente til han minst er 1 år.
zimon er stor og kraftig så tror ikke det er noe problem..
hvis det er vanlig å kasterere når de er 10mnd så kanskje en annen dyrlege vil gjøre det? han går sammen med sin mor og ei 4 år gammel kaldblodshoppe.
vil ikke ha føll av han, siden han desverre er et uhell og derfor blanding.
Gå til toppen av siden

Troya80

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  14:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hingst på ca. 1,5 og han er spinkel. Så han skal få gå som hingst så lenge som mulig for å få litt mer masse. Men det er avhengig av hvor hingstete han blir når varmen kommer. Du skal jo også kunne håndtere dem......

He he små gutter kan fint bedekke klare damer ja. Og legger ikke hoppa seg ned, er det tilfeller hvor de finner noe å rygge inntil, feks. en bergknaus....det har jeg en kamerat som så. Kaldblodshoppe og shettis hingst......jaja, hadde det blitt noe ut av det kunne jo føllet fått navnet: Gule sider hjelper deg"......hatt mye morro med den der ja.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2007 :  00:48:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ville ikke hat kastrert noe føll under 1 år.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.