hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - soyapellets,soyamel,soyaolje,solsikkeolje,bygg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 soyapellets,soyamel,soyaolje,solsikkeolje,bygg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

strawberry

Skrevet - 15/01/2007 :  13:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Ønsker erfaringer fra bruk av disse fôrtyper.

Soyapellets,soyamel,soyaolje,solsikkeolje,byggpellets,bygggrøpp
og surfôr.

Hva har dere erfart?
Hvordan bruke disse?

Hesten står på oppfetning.
Hva med disse fôrtypene når hesten har blitt normal igjen?

Håper det er mange der ute som vil dele sine erfaringer med meg

Musical Missile

Skrevet - 15/01/2007 :  17:35:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblodsen min ble regelrett feit av surfôret han fikk. Han står ute mesteparten av dagen, men ikke med fri tilgang. Han har bare fått høy før, men får nå surfôr ute. Skikkelig mage! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/01/2007 :  17:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går på fri tilgang på rundball, han er i godt hold, men ikke tjukk. Sliter nå og da med løs mage, men det er vanlig for hester som kun går på rundball. Derfor får hestene litt høy i tillegg for å regulere magen.

Hesten min får ca 1 dl solsikkeolje daglig, veldig god smøring for kroppen, men kan ta noen øker før det gir effekt. Merker ikke noe forskjell i sprekhet. Man skal ikke gi for mye solsikkeolje, tror det er maks 2 dl per dag.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  18:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oiii, hvorfor skal man ikke gi mer en 2 dl solsikkeolje pr. dag?
Gir 3 dl jeg
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  18:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest går på 2 liter komplett energi og 3 dl soyaolje hver dag. Jeg byttet ut havren med soyaolje da havrekvaliteten er så dårlig. Det går veldig bra med soyaoljen, merker ikke forskjell på sprekhet. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/01/2007 :  18:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oiii, hvorfor skal man ikke gi mer en 2 dl solsikkeolje pr. dag?
Gir 3 dl jeg

Opprinnelig postet av SpeedyChesar

Det er noe med at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn så og så mye av gangen.

strawberry

Skrevet - 15/01/2007 :  19:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle gjerne hatt litt mer informasjon om soyapellets og soyamel, byggpellets og bygggrøpp også.

Noen som også har noen erfaringer med dette, og hvordan bruke det?

Hva er best solsikkeolje eller soyaolje, eller begge sammen?
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  21:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Soyapellets og soyamel er samme sak, den ene er bare pelletert for lettere utforing. Soyamel bør nemlig bløtes litt for å unngå støving. Soya er den mest brukte proteinkilden når det gjelder foring av hest, og brukes derfor til føll, unghester, avlshopper og hester i svært hard trening. Voksne hester har normalt et svært begrenset behov for ekstra proteinforing, og du bør derfor rådføre deg med "eksperter" før du legger til soya i forplanen til hesten din. Ikke egnet som fetefor alene.

Byggpellets og byggrøpp er også samme sak, bortsett fra at det ene er pelletert. Byggpellets må legges i bløt før utforing, da dette sveller endel. Byggrøpp må også vætes noe, for å unngå støving.Ganske godt egnet hvis hesten din trenger å legge på seg, da bygg er mer tungt fordøyelig enn havre.

Det spiller egentlig ingen rolle hva slags olje du velger å bruke, det er uansett 100 % ren energi (fett). Noen er kanskje mer velsmakende enn andre, men det er individuellt fra hest til hest.

Håper dette var noe til hjelp :)

Redigert av - mint den 15/01/2007 21:20:31 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/01/2007 :  22:43:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det spiller egentlig ingen rolle hva slags olje du velger å bruke, det er uansett 100 % ren energi (fett). Noen er kanskje mer velsmakende enn andre, men det er individuellt fra hest til hest.

Opprinnelig postet av mint

Det stemmer ikke helt, noen oljer gir mye mer energi, andre er bedre for "smøring" av ledd. F.eks ble jeg særlig anbefalt av equiterapeut å bruke solsikkeolje fordi hesten min har litt stivheter.
Til oppfeting av en annen hest bruktes det maisolje (trorjeg), noe hesten ble helt gal av. Byttet til rapsolje og fikk tilbake hestens normale energinivå.

nutte

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  22:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min blir foret med bygg grøpp i tilegg til maisgrøpp og müsli. Hun skal bli fetere og omdanne det til muskler, er litt tynn. Bygg grøpp er det vanligste å gi, for byggpelletsen må ligge i bløtt, det trenger ikke grøppen.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 16/01/2007 :  15:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar, til alle dere som har lagt igjen et svar!

Men det er enda ting som er litt uklart for meg.

Vi skal fôre opp en hest,blanding av norsk varmblods og shagya araber, som var fullstendig sultefôret da han ble kjøpt av vennina mi.
Jeg har lovet å hjelpe henne, for hun vet lite om hest.

Hesten får nå 8 kg surfôr,og 5 kg høy fordelt utover dagen, men ifølge listen 4kg morgen 4 kg middag og 5 kg kveld.Surfôret og høyet blandes sammen. Han ser ut til å spise alt, men roter litt i det han får ute til middag. Samt 1 kg energi i døgnet og 2 dl champion olje. Og har ikke tatt seg noe særlig i det hele tatt.
Han har gått på dette ca 2-3 mnd snart.
Han går i lett trening.

Jeg er tilhenger av fri tilgang til grovfôr, men de som eier stallen, syntes det er for mye. Så jeg sier at hvis det er tomt om morgenen på Grovfôr, så jeg har sagt øke med 1 og 1 kg frem til det er litt igjen. Prøver å øke 1 kg med en ukes mellomrom mellom.
Hva syntes dere om dette?
Bra eller bør jeg bruke lengre tid mellom grovfôr økningene?

Så derfor søker jeg informasjon og erfaringer fra så mange som mulig.

Takk for masse fin info fra deg, mint, du ser ut til å ha greie på en del ang fôring.
Takk for infoen om olje, rusket.
Takk for infoen om Surfôr fra dere andre også.

Håper det jeg lurer på kan hjelpe flere enn meg

Har lest en god del, fra fôr "eksperter", men alle har så forskjellige svar på alt mulig. Litt kan jeg også fra før, men ikke nok.

Men tilbake til det jeg er usikker på.

- Byggrøpp, kan det vætes med olje, eller må det vann til?

Jeg har sett noen fôre med byggpellets, uten å væte det.
Hva mener dere om dette?

- Så soya er ikke noe å anbefale, altså?

Har hørt at soyaolje er fetenede, og at solsikke smører kroppen mer. Kan jeg da bruke begge oljene? Og hvis, hvor mye av hver?

Rapsolje og mais olje er litt ukjent for meg.
Har flere mer info å tilføye om dem?

Hvilke erfaringer har dere angående Champion oljen fra FK?

-Maisolje, rapsolje, soyaolje, hva gir mest fetning, uten så mye økning av energi?

Tusen takk til alle dere som vil hjelpe meg
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/01/2007 :  16:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor gammel er hesten foresten?

Mye godt grovfor er alpha omega. Jeg er litt usikker på hvor mye næring 8 kg surfor per dag gir, egentlig så bør du sende inn grovfor-analyse for å være sikker på at hesten får i seg riktig mengde. Rundball inneholder mindre energi enn høy (min går på fri tilgang på rundball og er i godt hold uten å være feit).
Jeg ville kanskje heller øket på mer mer med høy enn surfor i såfall. Trenger ikke noe tilvenning i økning i grovforet slik du forer nå.

Jeg har brukt bygg uten å væte det, det er veldig delte meninger om pellets skal vætes eller ikke. Jeg ville kanskje prøvd betfor (det må vætes) som kraftfor hvis jeg var deg, dette skal være veldig bra for hester som trenger å legge på seg. Nå mens det er kaldt også så sørg for å bruke dekken så hesten slipper å bruke energi på å holde seg varm. Jeg mener å huske at hun som eide en tidligere forhest brukte både bygg og betfor.

Når det gjelder olje så konsentrer deg om en type, jeg gir kun solsikkeolje fordi jeg har en hest som har slitt mye og lenge med stivheter, hadde jeg trengt olje til oppfeting uten at det skal gi energi, så ville jeg gitt 1-2 dl rapsolje per dag.

strawberry

Skrevet - 16/01/2007 :  18:35:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet faktisk ikke helt hvor gammel han er, men tipper rundt 11-13 et sted. Vet ikke hva han veier heller, men han er altfor tynn for en hest på hans høyde, som jeg heller ikke vet hva er, men med den rase sammenblandingen, kan kanskje noen her ute ha noen indikasjoner på høyden.Han går for hest, men ikke så veldig mye over tror jeg.

Jeg har dessverre ikke noen anledning til å få tatt noen grovfôr analyse, da stalleier ikke bryr seg så veldig med dette, samt at det er ikke jeg som eier hesten, jeg nå prøver å hjelpe. Men jeg kunne se at høyet i alle fall, var svært så grønt, og luktet veldig godt.
Betafôr får vi heller ikke anledning til å bruke da stalleier syntes dette er for tungvindt. De tar seg av fôringen selv.
Og eieren av hesten er veldig sta, og vil ikke flytte den.

Hva er egentlig forskjellen på rapsolje og soya?
Har ogå hørt at solsikke er fetende?
Får man kjøpt noe av dette på FK? Oljene?

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/01/2007 :  19:25:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære vene, er det for tungvint å hjelpe hesten da? For all del, nå vet ikke jeg hvordan hesten ser ut, men når folk som eier hest syns noe så enkelt som å gjøre en endring i fortype eller sende inn grovfor til analyse for at hesten skal ha det fint, ja da blir jeg bare oppgitt og har lyst til å be folk om å la være å ha dyr Men som sagt, nå vet jo ikke jeg hvordan hesten faktisk ser ut, kanskje du kan legge ut bilde?

Jaja, så gi bygg hvis eieren har det tilgjengelig. Får hesten en eller to rasjoner med kraft om dagen da? Og blir hesten brukt, står den ute mye hvor den får beveget seg, eller mest i ro osv?

Nå prøver jeg å regne ut hvor mye 1 kg energi faktisk blir i liter? Får hesten vitaminer i tillegg? Det MÅ han ha! Kutt ned på energien og tilfør bygg i stedet, øk/kutt gradvis. Eks hvis han får 1,5 l energi til frokost, kutt med 1 dl energi og øk med en dl bygg om gangen, til det kanskje er likt av begge slag. Har hesten slikkestein? Min hest er for dårlig til å få i seg salt via slikkestein, slå han får litt salt i foret i tillegg.

Olje generellt får du kjøpt på Rema1000, koster 10-15 kr. Hvis ikke hesten er vant til å få det så er det også greit å gi litt og litt og heller øke på. Igjen så er forskjellen at rapsolje er minst energigivende, hvis ikke blir trent mye så anbefaler jeg at du bruker den.

Men husk, for at en hest skal legge på seg så er det hovedsakelig grovforet som er viktig, masse godt grovfor! Øk på med høy siden det er mest næringsrikt - ikke silo. Finn ut hvordan hesten blir brukt, hvis hesten står i ro 5 dager i uka og er mye inne så vær forsiktig med bruk av kraftfor!

Min får 1,5 Liter (og ikke kg) kraftfor om dagen, han har fri tilgang på surfor og står ute 24/7 hele året, blir brukt 1 t om dagen.

mint
» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  21:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av mint

Det stemmer ikke helt, noen oljer gir mye mer energi, andre er bedre for "smøring" av ledd. F.eks ble jeg særlig anbefalt av equiterapeut å bruke solsikkeolje fordi hesten min har litt stivheter.
Til oppfeting av en annen hest bruktes det maisolje (trorjeg), noe hesten ble helt gal av. Byttet til rapsolje og fikk tilbake hestens normale energinivå.

Opprinnelig postet av rusket

Man vil alltid høre det ene og det andre når det gjelder alle typer fortyper til hest. Det kommer egentlig bare an på hvem man snakker med. Når det gjelder bruk av olje til hest er jeg med andre ord ikke helt enig med deg her. Når jeg sier at olje er 100 % ren energi, mener jeg at det kan stort sett ikke bli fetere enn dette :) Når for inneholder mye energi betyr det nettopp dette; at forverdien er høy. Altså ikke et diettfor for fete hester. Det betyr ikke at hesten blir het og sprek av dette, kanskje faktisk tvert imot. Havre inneholder for eksempel mindre energi enn bygg, men det er nettopp havre som har rykte på seg for å gjøre noen hester "hete". At solsikkeolje skal smøre ledd har jeg dessverre ingen tro på. Selv om din equiterapeut har fortalt deg dette. Jeg bruker selv både equiterapeut og kiropraktor på min hest, så det har ingenting med at jeg ikke har tro på disse. Som sagt tidligere; det kommer an på hvem man snakker med.. Det som reklamerer med smøring av ledd, er som kjent selolje. Dette er en animalsk olje som ikke har noenting med oppfetning av hest å gjøre.

Jeg mener fremdeles at det ikke har noenting å si hvilken av de nevnte oljer man velger å bruke. De har samme funksjon. Hvis man med sikkerhet kan si at man opplever forskjeller i hestens gemytt og oppførsel, og at dette ikke er forårsaket av andre ting eller bare er tilfeldig, så får man vel bare bytte til en annen olje. Noen hester har litt vanskelig for å akseptere smaken av oljer, så når man finner en som hesten vil spise ville jeg gått for den :)

De lærde strides litt om bruk av olje i det hele tatt til hest. Det hevdes at oljen iallefall må være kaldpresset for at hesten skal kunne nyttiggjøre seg den. Dette betyr at utgiftene til olje blir endel dyrere. Kjente utenlandske forprodusenter selger ofte kaldpresset vegetabilsk olje til hest (F.eks St.Hippolyt). Andre hevder at siden hesten ikke har noen galleblære skal den overhodet ikke fores med olje. Begrunnelsene for dette klarer jeg ikke å gjengi her (innlegget mitt er allerede på god vei til å bli altfor langt), men man finner nok ting og tang skrevet om dette på nett. Det er spesiellt alternative behandlere som hevder dette. Min veterinær (spesialist på hest) rådet en bekjent av meg til å gi den tynne hesten sin nesten en liter olje i døgnet. Alle var vel litt skeptiske til dette, men hesten la faktisk på seg. Uten at jeg vil råde noen til å gi så mye olje..!

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  21:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Strawberry:

Det høres ut som om hesten det er snakk om får godt med grovfor, og det er bra. Husk bare at surforets forverdi bestemmes også ut i fra vanninnholdet. Det må med andre ord fores med større mengder surfor hvis det er veldig "vått". Hvis hesten virkelig får de mengdene som er nevnt (at stalleier gir mengdene som står på forplanen) vil jeg tro det er tilstekkelig. Det er ikke nødvendig med tilvenning til mer grovfor, når den allerede er tilvent surfor. Den regulerer selv hvor mye den orker å spise.

Byggrøpp kan godt vætes med olje. Poenget er bare å hindre at det støver. Når det gjelder byggpellets er dette anbefalt av produsent (FK) å legge i bløt før utforing. Man kan se at pelletsen sveller når den legges i bløt, og det er derfor en klar indikasjon på at FK gir riktig informasjon her :)

Nei, jeg vil ikke anbefale deg å bruke soyamel eller soyapellets. Det er opp til "ekspertene" som sagt. Hvis man får profesjonell hjelp til å sette opp en forplan, så kanskje soya noen ganger inngår. Men dette har jeg mine tvil om. Som nevnt er dette helst for hester i vekst.

Jeg er enig i at betfor sikkert vil være bra for hesten din. Hvis stalleieren synes det blir for tungvint, kan vel du fore hesten selv med dette. Sett det i bløt i varm vann når du kommer i stallen, og gi det til hesten før du går. Det er veldig vanlig å gjøre det på denne måten på store staller som ikke tilbyr betfor ved de faste måltidene. Eller kanskje du kan sette en bøtte klar utenfor boksen slik at den bare kan gis i krybba ved foringen? Betfor er en svært rimelig og veldig god fortype til hest.

Jeg vil bare tilslutt nevne at man bør utelukke endel ting før man gir seg i kast med å fore opp en "kronisk" tynn hest. Hester i lett trening skal normalt klare seg på svært lite kraftfor sålenge den får godt med godt grovfor. Har den problemer med tennene? Hva sier blodprøvene, har den mangler eller andre gale verdier? Er den kuret for orm? Har den magesår? Er den stresset? Har den skjulte skader og dermed påvirket av smerter? Det er mange ting man skal tenke på, og det er skjelden en fasit når det gjelder hvordan man skal få en hest til å legge på seg, nettopp fordi det kan være så mange forskjellige årsaker.

Jeg ønsker deg iallefall lykke til :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.