hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor ofte? (Tilsyn av hest på beite)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 hvor ofte? (Tilsyn av hest på beite)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  23:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor ofte ser du til hesten din på beitet om sommeren?(, når hesten har tilgang til friskt vann?)

Er det ugunstig å ha en hest stående alene på beitet om sommeren?

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  23:44:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Jeg tror det kan være ganske trist og slitsomt for en hest å stå alene på sommerbeite. Først og fremst er den jo et flokkdyr, og nå tenker jeg ikke bare på det "hyggelige" sosiale, men det nødvendige sosiale.
Feks kan jeg ikke se for meg at denne hesten får slappet noe særlig av, den vil jo til enhver tid måtte være på vakt. Som byttedyr er det jo hestens instinkt å vær på vakt for rovdyr, og i en flokk går jobben på rundgang sånn at alle får hvilt seg.
Når jeg har hest på beite - sammen med resten av stallen pluss gårdens sauer og noen kuer - pleier vi å organisere oss sånn at det er noen innom og ser til alle hestene hver dag.
Da går man ikke nødvendigvis over alle hestene med lupe men man tar et raskt overblikk over alle og oppdager raskt halthet, tydelige sår etc. Hvis ingen kan er det allikevel noen og ser over sauene hver ettermiddag/kveld, og de legger selvsagt merke til om det er noe spesielt.
Selvom hesten min er frisk og rask og tydligvis har det bra pleier jeg selv å være innom omtrent hver annen dag. Det er tross alt lettere for meg å se/kjenne om det er noe galt, og medmindre jeg er bortreist er det jo bare kjempekoselig å stikke innom og si "hei"!
Et stort pluss OG minus er at våre hester går på et beite hvor det er forholdsvis stor "gjennomgangstrafikk" av turgåere, så hvis noe skulle skje får vi raskt beskjed. Får minst en telefon om "døde hester" hver sommer, da ligger hestene og slapper av i solen og folk flest tror jo ikke at hester legger seg ned når de skal sove engang
Men selvsagt er turgåerne også et risikomoment. De hiver fra seg søppel, tenner bål, gir kanskje hestene "smakebiter" av det ene og det andre (som kan føre til krangling hestene i mellom), og noen vil jo gjerne prøve seg på hesteryggen også da...
Men men, jeg regner med at andre er litt mer avslappet, og kanskje bor mer enn 15 min biltur fra beitet hesten går på, sånn at de ikke er innom fullt så ofte som det jeg er
Vil allikevel regne med at de færreste har positiv er faring med å ha hester alene på beite. Kanskje kan du få lånt deg en selskapshest sånn at de i det minste er en miniflokk på to, og dere blir to om å se til hestene?

Redigert av - elx den 15/12/2003 23:47:06 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 05/01/2004 :  10:13:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Setter hvert år hesten på beite sammen med 4-5 andre fra stallen, på et beite tilhørende en annen stall. Der er det alltid folk, og tilsyn er inkludert i prisen(beiteleie).
Men vi sjekker alle hestene hver dag. Er vi ikke der samtidig, sjekkes hestene flere ganger om dagen. Er noen av oss på ferie, sender vi som regel melding om at hesten har det bra.
Er det noe med en hest, blir dette ordnet med en gang og eier får beskjed.
Vi passer på hverandres hester og tilbringer mye tid på beitet sammen med hestene.

Gå til toppen av siden

Bings_berta

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  14:31:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBings_berta  Svar med kopi av melding
Vi er ganske heldige når det gjelder sommerbeite, for vi har beite 100 meter fra gården (midt på landet). Men beite er så stort at vi får ikke sjekka hestene vær dag, men de kommer jo til porten en gang i blant! De vil ikke gå for langt unna gården! Det er veldig bra, men når det ikke er så mye mat der dem har stått, så må de jo lenger inn i skogen og lete. De kommer fort tilbake, så vi har egentlig ikke noe problemer med hesten om sommeren! Vi går og sjekker dem egentlig veldig ofte..
Mange klemmer fra Lill Tove og Frisco

"Lev Livet NÅ! Det kommer Ikke I Reprise!"
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har som regel flere hester sammen, og bytter på å se til dem. En grei avtale mellom alle sammen, og vi sjekker hverandres hester. Da vet man at hesten sjekkes hver dag.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  18:32:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
sist sommer hadde jeg hesten hjemme, i nærheten av hvor foreldrene mine bor, på et stort beite med noen andre hester, og innimellom også sauer. jeg var borte å så til han hver dag, (bor ganske nærme beitet heldigvis :) ) Så håper å få ha han der til sommeren som kommer også! =) Gå til toppen av siden

vetle

Skrevet - 12/01/2004 :  13:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei MartineDagny

I høringsutkaste til den nye hesteforskriften som har vært ute og som antakelig kommer snart.
Ligger det krav at hester på innmarksbeite skal ha tilsyn hver dag.
Angående hest alene på sommerbeite tror jeg en skal huske på at hest er et flokkdyr og av den grunn har en del behov den får fyllt når den er sammen med andre hester
Dette er spesielt viktig for unghester
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.