hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags heste-utstyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hva slags heste-utstyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Camilla90

» VIP

Skrevet - 04/01/2007 :  17:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg skal kanskje kjøpe hest snart, men vet ikke helt hva slags utstyr man burde ha! Den jeg isåfall skal kjøpe er en kaldblodstraver. Jeg har hørt mye forskjellig, og hva slags dekkner burde man ha? Hva slags annet utstyr er nødvendig! Har ridd i over 10 år i en rideskole(lært veldig lite teori, det jeg kan har jeg for det meste lært av erfaring) og har noe utstyr som skritte teppe, hodelag, shabrakker, børster osv... masse rart!
Hadde vært kjempekoselig om jeg kunne fått noen tips<3

Klem Camilla

Redigert av - Camilla90 den 04/01/2007 22:38:46

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  18:00:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Først og fremst er det jo greit å ha komplett sal, salunderlag, hodelag, grime, leietau, reflekser og børster. Så kommer det ann på hesten hva mer den trenger, som beinbelegg, fortøy/martingal, transportbeskyttere, bandasjer og ikke minst dekken.. Regndekken er veldig greit å ha uansett hvilken hest det er, også fleece og ulldekken.. Så kommer det jo ann på hesten hva mer den trenger av dekken.. Ett par stalldekken i forskjellig tykkelse er jo greit, og noen vanntette utedekken.. Greit å ha mer enn ett dekken å bytte med ute siden det ofte tar litt lang til å tørke hvis det regner.. Selv har jeg 3 regndekken og da har jeg stort sett alltid et tørt =)
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/01/2007 :  18:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også er salver, bomull, desinfiserende middel, bandasjer osv lurt å ha i tilgjengjelig også. Jeg har alltid jod, blåspray, spenol og asseli liggende. Sår dukker opp i tide og utide :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Camilla90

» VIP

Skrevet - 04/01/2007 :  19:13:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk<3 Kjempesnilt<3 Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  20:04:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
vil også anbefale deg å skaffe deg et skikkelig oppslagsverk om hesters generelle fysikk og behov. Det kommer tider da hester blir syke, eller får "noe rare greier", og da er en slik bok gull verdt. En slik bok bør beskrive hvordan normal puls, temperatur skal være, hvordan man ser tegn til mugg, lus, kolikk, halthet, forkjølelse o.l. bør også beskrive enkelt sårstell, bandasjering og slike ting. Hester blir alltis syke når lommeboka er tom, og det er midt i feks lamming i distriktet sånn at alle dyrleger er fryktelig travle. Da er det til god hjelp at du feks kan opplyse om tempen til hesten, pulsen, og lignende ting.. Skaff også et termometer som ligger klart sammen med feks striglesakene, sånn at du kan få tak i det i en fei.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 04/01/2007 :  20:10:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Og en ting å tenke på, at utstyret passer hesten! Kanskje du ikke har så mye erfaring med det ettersom du sier du ikke har stort med teori, spør en hestekyndig slik at hodelag, bitt, sal, dekkener osv faktisk passer hesten :)
Spennende å få egen hest da :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Camilla90

» VIP

Skrevet - 04/01/2007 :  20:14:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  20:25:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
LeMi:
Det er ikke alltid de hestekyndige har peil på om utstyret passer eller ikke. Har hørt mye rart om sal opp gjennom årene. Så lenge det er lys "i andre enden" når du titter gjennom salen så fikk jeg høre at den satt bra. Greit nok, da unngår du å ri en sal som er ALT for vid, men hva hvis salen er for trang?

Saltilpassning er noe de færreste vet noe om. og hadde ikke jeg gjort de tabbene jeg har gjort, så hadde ikke jeg heller visst noe om det.

Litt OT dette her. Men det er ikke alltid de beste og de flinkeste vet hvordan utstyr faktisk skal være. Når folk kjøper en sal med bomstørelse smal/25 til en svær haøvblods, ja, da viter det om uvitenhet uansett om de har ridd 1 eller 20 år.

Så mitt tips, vær KRITISK! Hvis du føler at det er noe galt/utstyret passer ikke/noe du ikke kan sette fingeren på så er det som oftest riktig.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 04/01/2007 :  20:36:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Vil nå alikevel si det at en som har drevet med hestehold kan mye mer når det gjelder slike ting enn en som bare har ridd rideskole i alle fall (ikke ta meg feil nå, ts ;)).... KLart man skal være kritisk selv, men vil tro man kommer lenger ved å ha noen som kan litt mer/har mer erfaring om utstyr og størrelser!

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Camilla90

» VIP

Skrevet - 04/01/2007 :  22:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
For om jeg skal kjøpe hest, skal jeg kjøpe den jeg rir fast nå! Og vaneligvis følger jo salen med hesten(hverfall skjer det ofte der jeg rir), og den salen han har nå er helt løs bak, så hver gang man reiser seg i salen er det nesten som den følger etter deg! Og jeg antar den ikke skal gjøre sånn! Jeg har kjøpt en gelépad og håper den hjelper så han ikke får vondt i ryggen! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/01/2007 :  23:53:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser du bor i Bærum, da har du dytige saltilpassere som bor i nærdistriktet ditt som kan hjelpe deg. Å kjøpe tilpasset sal kan være dyrt, men det er absolutt nødvendig for å unngå belastningsskader osv.

www.lillestromhestoghund.no har saler til overkommelige priser, og de tilpasser i Oslo/Akershus. Jeg har ikke selv noen erfaring med om de er dyktige, men har ikke hørt noe negativt. Også har du jo Fossum salmakeri og Løwenborg. Sistnenvte er dog dyrt.

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/01/2007 :  01:10:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Det kan også være greit å ha enkelt "hovslagerutstyr" liggende, som en tang hvis du evt.må dra av en sko, gjengetapp for oppgjenging av broddhull og litt ekstra søm. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/01/2007 :  02:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke er millionær... - prøv FØRST å finne ut hvor LITE utstyr du trenger: Grime & leietau, en pussekasse m/nødvendig utstyr, hodelag, sal m/underlag OG reflekser (til deg og hesten).

Vedr. salen, er det DEN du bør investere mest i, og sørge for at er "riktig". (At jeg selv fant en sal til under tusen kroner, som passer perfekt til min hest, anser jeg som "råflaks"...)

Senere kan du jo drømme om en "garderobe" til hesten, HVIS en kaldblods trenger det, da.

Andre nyttige tips er gitt, som førstehjelpsutstyr - hvis ikke stallen har et felles stallapotek, og noe til å fikse en hov/sko med - før smeden endelig dukker opp...

Et viktig "utstyr" er faktisk å ha forsikret hesten - det koster omtrent det samme som et ekstra dekken...

Kan så nevne "ekstrautstyr" som kan komme til: Lærgrime, ekstra leietau, ridepisk og dressurpisk (hvis det er nødvendig), longetau m/longe/kjørepisk, halsring, saltrekk, ekstra voylock og/eller shabrack, gode (gjerne gamle) ulltepper og en rundgjort - og så de "klærne" du måtte ha råd til å kjøpe: Utedekken, innedekken, ulldekken, vinterdekken, sommerdekken, fleecedekken, regndekken, svettedekken osv osv. osv. Det kan være nyttig å ha en "fluegrime" hvis de neste somre blir like plagsomm mht insekter som sist sommer... (En lang lugg gjør samme nytten.)

Har selv et ekstra, gammelt, men godt hodelag og en westernsal (kjøpt for 22 år siden), en ekstra sal, i form av en 12 år gammel "pappsal" (Wintec - som nå ligger på loftet), et par shabracker som jeg har fått som premier på utstillinger, samt et Rikstoto-dekken (også på loftet), som hesten min vant i et galoppløp i 2000. Har også et såkalt "helsetrøyedekken" (som er brukt en gang) og et nyinnkjøpt refleksdekken (som hesten ikke likte å ha på seg, da hun hater dekken...)

Det jeg nå virkelig ANGRER på at jeg solgte for 4 år siden, var en arbeids-sele, en trav-sele og en vogn - som jeg ikke trodde at jeg ville få bruk for mer, da jeg i to år var hestelaus - men så fikk jeg hesten tilbake høsten 2005.... Nå har jeg ikke råd til å skaffe nytt, dessverre.

Når alt dette er nevnt: Hva er den hesten du har tenkt å kjøpe VANT til?

(Dette enmet burde kanskje ligge under enmet "Utstyr"...)

Redigert av - T. Boysen den 05/01/2007 02:43:52 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 05/01/2007 :  12:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du ikke er millionær... - prøv FØRST å finne ut hvor LITE utstyr du trenger:

Opprinnelig postet av T. Boysen

Enig. Jeg har dessverre en lei tendens til å kjøpe inn ting jeg strengt tatt ikke MÅ ha, men mer "kjekt å ha", og det er en lei tendens for lommeboka!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/01/2007 :  03:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så heldig å ha en hest som trenger minimalt med "ekstra" utstyr - ei lita raggetasse, som klarer seg uten dekken, og jeg har spart myyyye penger på det.
Bruker heller noen ekstra kroner på å gi henne mange gulrøtter + ett eple hver dag - for hun trenger heller ikke kraftfor av noe slag. Hun får bare "en neve" knust havre i krybba, så hun ikke skal bli "sur" for at de andre får masse "godt", og ikke hun.

Og - når det gjelder utstyr - hesten min har altså for mye, siden en del av det har havnet på loftet.

Skal jammen ta meg en tur ned i "utstyrs-kammeret" hennes, og se over hva som IKKE er blitt brukt i det siste. Da havner jamt to dekkener på loftet (helsetrøya og seiers-dekkenet fra Rikstoto), mens jeg velger å ha refleksdekkenet parat - hvis det ikke kommer snø og kulde, og det er like svart ute om kveldene....

Et råd fra "ei gammal kjerring" (som har dårlig råd): Ikke bruk penger på "ting og tang" som hestene deres egentlig har bruk for. SPAR heller pengene til den dagen du får bruk for dem!

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  18:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
godt poeng, boysen..
skjønner meg ikke på folk som har tusen forskjellige sjabraker og dekkener på loftet, og som "ikke har råd til tilpasset sal".. jeg tar meg heller råd til f.eks. ridetimer. har akkurat nok sjabraker (5-6 stykker, sprang og dressur, pluss et par hvite til stevner), og trenger ikke mer..
jeg var også superheldig med sal, meen ikke nå lenger sånn går det med hest som forandrer seg..

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.