hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan trener dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Feltritt
 Hvordan trener dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lunah

Skrevet - 30/12/2006 :  16:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Hvordan trener dere? Da tenker jeg på all mulig slags trening, sprang, dressur, tereng og kondisjon? Hvilke øvelser benytter dere mest? Hva mener dere er viktig å tenke på under trening? Varierer dere mye dressur trening på bane, eller blir det mest volter og slangelinjer. Bruker dere noen spessielle øvelser?

Jeg var inne på http://www.hippson.se å så på rideøvelsene de har der, da det plustelig slo meg hvor lite jeg egentlig varierte hjemme treningen min i forhold til hva som er mulig!

Vet noen om andre sider med rideøvelser? Både i dressur og sprang :)

Tenkte det kunne være spennende å høre litt om hvordan andre trener, både i stevnesesongen og utenfor sesong.

"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3

Osiris_Mayestix

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  22:44:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOsiris_Mayestix  Svar med kopi av melding
Hvis jeg starter med dressuren, så rir jeg mye travèr, versader, fordelsvendinger og bakdelsvendinger, sjenkelvikninger, øker og minsker volter i både trav og galopp og rir mye overganger.

Om vinteren trener jeg stuss, kombinasjoner, linjer, og tekniske ting. gjerne hinder som er litt "terreng" aktige. og jeg hopper ikke høyt.
resten av året hopper jeg mest i terrenget, innimellom sprang.

når jeg trener kondis, rir jeg gjerne i høy snø...(hvis det hadde vært noe snø da) eller så galopperer jeg intervaller og i oppover bakker.

min uke består som regel av 2 dager med tur/kondisjonstrening 3 dager med dressur 1 dag sprang/terreng og 1 dag fri/skrittetur.
+ stevner i stevnesesongen da... og litt små stevner på høsten og vintern.

~Feltritt tre ganger så gøy~ Gå til toppen av siden

Osiris_Mayestix

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  22:49:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOsiris_Mayestix  Svar med kopi av melding
må bare legge til at hestene mine får fri noen uker på vintern
~Feltritt tre ganger så gøy~ Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  21:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Rir ponnien min veldig mye på tur.. Han blir sterk psykisk og fysisk av det.. Men rir selvfølgelig dressur og terreng(sprang)treninger oxo.. smalinger og stevner opptar de fleste av helgene mine.. Men som sagt tur er en veldig viktig del, bøy og tøy gjerne litt på tur oxo.. Men man må jo selvfølgelig ikke overdrive og bli tur rytter i stedet.. Rir kanskje dressur to dager i uke, sprang(terreng)trening en gang i uka og kanskje tre dager med tur.. innimellom tre dager dressur og to dager tur.. Han får en dag i uka da han bare får lov til og kose seg på en laaang skrittetur..

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

Badeball

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2007 :  22:47:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBadeball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBadeball  Svar med kopi av melding
tja, kan jo kanskje skrive litt om hvordan vi trener i England, verdens ledende feltrittsnasjon. For det første, her traves det på tur. og tur går på asfalt! gjerne en fem seks km et par ganger i uken. på asfalt! Styrker hestebena, veldig lite skader her. Hester som går 2* og mer galopperer intervall et par ganger i uken. Ellers er det vanlig sprang og dressur, hestene skal være avslappete og løsgjorte, og i sprangen trener vi mye på smale hinder og vanskelige linjer. Vi har også innendørs feltstevner om vinteren, og trener og starter dette. Dette er vanlige og plastaktioge felthindre. Nå som sesongen er her, blir det det samme, men mer galopparbeid og lengre økter.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2007 :  14:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir hestene mine myyye på tur, dressur på banen ca 2gr i uka og 1 dag sprang.

Man kan jo ri likemye dressur på tur som på banen, bare at man får masse gratis fremdrift når ikke ridehusvantet(rail etc) "stopper" hesten.

På tur traver jeg for det meste, og galopperer ganskemye, mye i lettsits, men også samlet galopp, og så klart skritter opp/ned...

Når jeg rir dressur, starter jeg ofte med sidebev., sjenkelvikninger/traver/varsade, men ofte galopperer jeg også ganske tidlig for variasjonens del. Rir mye tempovekslinger for å få inn baken, også mye serpentiner (undervurdert øvelse..heheeh)

Når vi har sprangtrening blir det ofte oppvarming med bommer/travhopping/cavalettis, og så pleier vi å hoppe 2 forskjellige baner, 2gr hver av dem...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 30/03/2007 :  16:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg noen feltrittshest enda, men planen er jo der da...
Nå er min hest i opptrening etter operasjon og jeg tenkte at det kanskje var litt interessant det og

Nå har vi skrittet i 4 uker og travet litt i 1,5 uke. Nå har jeg fått laget et kondisjonsprogram som jeg skal forsøke å følge... Første dag var i går, og vi fulgte det ikke helt, siden jeg jekket på kravene etter hvordan hest var.

Uke 1 (som jeg skal følge ut denne uken og neste)
Skritt opp: 30 min
Travintervaller 5 minutter x4
skrittepauser 3 minutter x3
Skritte ned: 30 min.
Sum ridetid: 92 minutter

De neste fire ukene blir travintervallene lengre og oppskritting og nedskritting kortere. Hesten blir ridd med kontakt de 3 første ukene. Deretter jobbes hesten igjennom. Så begynner "the hardning up" programmet . Begynne med travintervaller som oppvarming, dressurarbeid 30 min ene dagen. Introdusere bomarbeid og lette galoppsekvenser, tur med galopp og bakker/grøfter/vann... Så begynne med galoppintervaller, galoppere så mange meter på tid osv. Ridetid per dag strekker seg fra 1,5 time til 2 timer. Tur, dressur, bomarbeid/sprang og intervalltrening vil jeg veksle mellom. Mest dressur, tur og kondisjonstrening. Gjerne flere ting på samme dag. Så når tiden for å dra ut på stevner må jo treningen tilpasses til dette. Galoppintervallene vil tilpasses etter hvilke klasser jeg skal ri. I år vil jeg ikke få startet så mye mer enn knøttecup og dressur og sprang, men jeg synes allikevel at det lønner seg å skaffe seg treningsrutiner. Den store utfordringen i år blir å starte lette klasser for rutinen sin del. Vi kommer sterkere tilbake neste år

Redigert av - Frøydis den 31/03/2007 08:48:49 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.