hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vanlig sal eller bomfri sal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 vanlig sal eller bomfri sal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SaamiDelaila

Skrevet - 30/12/2006 :  16:43:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurer på om va bør jeg kjøpe..
hesten min har høy manke og har hat ond rygg med sin gamle sal.. no e ho helt fin og bra.. så jeg har ikke lyst og kjøpe en sal også er den liksom ikke passeli.. hun er litt run og sånn der.. men jeg kalrer ikke å bestemme meg på vilken sal jeg burde kjøpe til henne..
kan dere være så snille og hjelpe meg ? (: har lest om bomfri sal osv.. men jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg :/

summer

Skrevet - 30/12/2006 :  16:51:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er mange meninger om bomfrie saler, om de er så bra som man sier osv ... men det er også stor forskjell på de forskjellige merkene med bomfri sal. Det lønner seg helt klart å gå for de som fktisk koster endel ... mange har negative er faringer med de billigste ... mens andre igjen elsker de.

Det man må passe på er at også med en bomfri sal, må det være en som passer både hest og rompe, og man bør ikke være noe særlig over 80 kilo. Skal du kjøpe ny sal med bom må du selvfølgelig finne en som passer hesten godt ... mange saler til runde hester der ute .

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 30/12/2006 :  19:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig glad i Barefoot Cheyenne. Det er en slik billig, helt myk type som man må ha pad under. Men jeg tror kanskje ikke den er noe for tunge ryttere, da vil den nok bli liggende for mye på ryggraden. Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2006 :  20:34:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Få en saltilpasser til å hjelpe deg, så er du sikker på å få en sal som sitter som den skal :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

SaamiDelaila

Skrevet - 30/12/2006 :  23:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
okei. fint å få hjelp:) Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 30/12/2006 :  23:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man får spesialpad til bomløs sal til de over 80 kg, den har ekstra polstring. Vet at torsion.se selger disse.

Uansett er jeg enig med alger, er du usikker så få noen som vet til å hjelpe deg. Det er ikke bare bare å finne en sal som passer både hest og rytter, det gjelder å prøve seg frem. I mange tilfeller kan en vanlig sal være bedre enn bomløs da den gir bedre støtte. Det er nemlig ikke helt rikig at bomløs sal passer alle hester.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 30/12/2006 :  23:28:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten din kort i ryggen forresten?

summer

Skrevet - 31/12/2006 :  01:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man får spesialpad til bomløs sal til de over 80 kg, den har ekstra polstring. Vet at torsion.se selger disse

alliekvel anebfales ikke, av seriøse forhandlere... disse salene, barefoot osv .. for ryttere over 0 kilo. En god del hester har vist problemer i den sammenheng.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 31/12/2006 :  01:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg kan godt forstå det summer, en bomløs sal gir jo uansett mye mindre støtte enn en vanlig engelsk sal.

frkelin

Skrevet - 01/01/2007 :  15:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
For hester som har hatt dårlige saler og vond rygg tidligere vil jeg anbefale bomløs sal. En hest med dårlige erfaringer vil ikke bruke ryggmusklene sine riktig og dermed aldri bygge muskler i ryggen. Bomløs sal må brukes sammen med en spesial pad og denne pad'en må byttes noen ganger i løpet av salens levetid.
Jeg har sett nokså tunge ryttere sale av etter en ridetur der svettemønsteret tydelig viser at ryggraden ikke har båret vekt. Hesten er svett på begge sider av ryggraden, men har en tørr stripe langs toppen av ryggen.
Det er også lett å kjenne om hesten hever ryggen eller er svai. Jeg har ridd en nokså hissig hest med bomløs sal og har blitt mye mer bevisst på hvordan jeg stanser denne hesten - rett og slett fordi hvis jeg tar for hardt i tøylene og hesten kaster hodet i været kan jeg kjenner hvordan ryggen under salen går ned i en svai. Jeg kan også kjenne rygge komme opp gjennom salen når hesten senker hodet og jobber riktig.
Når hesten svinger skal hele ryggraden ha samme sving fra nakken til halen. Med en sal med trebom vil hesten ha problemer med å svinge jevnt uten å få økt press fra salen på noen punkter under salen. En bomløs sal vrir seg med hesten og oppmuntrer hesten til å bøye seg riktig.

Tidligere hadde alle skolesekker og tursekker til mennesker en ramme av metall for å stabilisere vekten av det man bar på. Når du kjøper en ny sekk nå er den mer anatomisk laget med få stive harde deler og vanligvis en myk ramme. Dette kan også hester nyte godt av med en bomløs sal. Jeg har vært borti hester som har vist aggressjon mot salen ved oppsaling som har endret oppførsel markant etter å ha byttet til en bomløs sal. Så mange hester går med feil sal, enten fordi den aldri har passet eller fordi hesten har gått opp eller ned i vekt eller muskelmasse.
Det er få gode sal-tilpassere i Norge og det er mange tilfeldigheter som bestemmer hvilken sal de fleste hester ender opp med.
Også for tunge ryttere vil det være mye værre for en hest å gå med en sal med bom som ikke passer helt optimalt enn å gå med en bomløs sal.
Det er ikke anbefalt å hoppe mye eller høyt med bomløse saler fordi man da lander i stigbøylene og presset fra stigbølene konsentreres på et nokså lite område langs hestens rygg.
Alle ryttere bør jo passe på å ikke humpe unødig på hestens rygg og ha så myke bevegelser som mulig. Dette gjelder jo også i stor grad de som veier litt for mye eller de som rir hester med dårlig rygg. Uansett ville jeg vært 100% sikker på at en sal med bom passet virkelig godt før jeg valgte den foran en bomfri sal og det er det nesten umulig å være 100% sikker på.

Særlig i en opptreningsperiode vil det være en fordel med bomløs sal fordi når hesten bygger muskler vil en bomfri sal tilpasse seg ryggen som forandrer seg. En sal med bom må stoppes om to ganger i året av en virkelig dyktig person så lenge hesten ikke er i konstant form og vekt.

Hestemiljøet er konservativt, men det er en god grunn til at bomfri saler er blitt så populære så raskt. Her er det et virkelig fremskritt som er kommet av ny teknologi og forskning. Noen av de første bomfrie salene ble laget til distanseryttere for å fordele belastningen og gjøre bevegelse under rytter mest mulig behagelig for hesten.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 01/01/2007 :  15:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig bra skrevet frkelin Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/01/2007 :  16:57:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men vær så snill og husk at det at "bomløs sal passer alle hester" ikke stemmer, så det er ikke bare å kjøpe en bomløs sal og ferdig med det!

Jeg har prøvd uttallige bomløse saler i alle prisklasser, og absolutt ingen lå ok på hesten min. Har etter mye leting og prøving funnet både engelsk sal og bomløs, slik at hesten får variasjon.

AnneM

» VIP

Skrevet - 03/01/2007 :  18:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forhandlere her i Norge har jo prøvesaler som man får låne mot å betale depositum. Det anbefales absolutt og jeg syns det er en fin ordning.

Barefoot Cheyenne liker jeg ikke, men jeg har prøvd Star Trekk Dressage og syns det var en veldig ok sal. Desverre protesterte hesten min på den, men så er han temmelig vanskelig å finne sal til også da.. Har også hatt Star Trekk Comfort til en annen hest og den passet kjempefint til henne. Begge selges av bomfrisal.no
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  21:38:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har prøvd star trekk (den spanske varianten tror jeg det var), og både jeg og hesten likte den veldig godt, var noe uvant for meg å ri, siden den ikke ga noe støtte, men det er jo bare en vanesak. Jeg har alltid syntes at min vanlige dressursal gir for liten skulderfrihet (selv om den er godt tilpasset), noe som har hemmet hesten i dressuren, men med den bomløse salen var dette problemet løst, og er nok grunnen til at hesten gikk så bra med den. Dessuten var det jo utrolig lett å kjenne hestens bevegelser, og om den jobber riktig med ryggen. Så jeg vurderer å kjøpe bomløs sal, må bare prøve det litt mer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  22:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt BareFoot Cheyenne sal i ca 3 år før jeg solgte den i høst da jeg ville ha bareFoot London sal(dressur). Var veldig fornøyd med Cheyenne salen og hesten likte den også, på tross av vekt endringer hos hesten

Har da akkurat fått London salen så har bare fått ridd 1 gang i den men tror nok vi blir kjempe fornøyde med den Har også en Wintec cair allround som jeg kjøpte mens jeg ventet på Londonsalen og blir nok å bruke den litt innimellom som avveksling, men er livredd for at den ikke skal passe da jeg holdt på for mange år siden å ødelegge hesteryggen med bomsal som ikke passet Stakkars hesten da.

Godt skrevet frkelin

Har et godt eks på bomløs sal!

En vennine kjøpte seg varmblodstraver, kaller han for X. X var plaget med ryggen selv om han ikke ble mye ridd- med bomsal(maxam syntet). Vennina mi fikk prøva Cheyenne salen noen ganger og kjøpte seg en slik sal etterhvert og begynte å ri litt med den. Stallen hadde equiterapaut på besøk flere ganger og i begynnelsen sa hun at han var øm i ryggen men etterhvert gikk det over og hesten ble ok, og mye av det kom av bomløse salen som tillot hesten å jobbe og bruke ryggen rett

Å ja jeg vet også at bomløse saler ikke passser på alle hester på lik linje som bomsaler

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  10:16:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men vær så snill og husk at det at "bomløs sal passer alle hester" ikke stemmer, så det er ikke bare å kjøpe en bomløs sal og ferdig med det!

Jeg har prøvd uttallige bomløse saler i alle prisklasser, og absolutt ingen lå ok på hesten min. Har etter mye leting og prøving funnet både engelsk sal og bomløs, slik at hesten får variasjon.

Opprinnelig postet av rusket

Men hvordan finner man ut det? er det lengden på salen du tenker på da eller? eller er det flere faktorer?

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.