hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løper fra meg i galoppen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Løper fra meg i galoppen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 29/12/2006 :  11:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min 8 år gamle sprangponnye har hatt 6 mnd. hvile (kun skritting, tur, klatring i bakker mv.) etter en skade i sommer. Hun er helt frisk igjen og er satt i trening siste måneden. Problemet er at hun er blitt helt "umulig" i galopparbeidet. Hun vil bare løpe og stikker - også i ridehus, biter seg fast i bittet så jeg ikke får noe kontakt og løper. Jeg rir masse halvparader, men akkurat i galopparbeidet hører hun ikke på noen signaler. Hun bukker også masse så det blir i det hele tatt vanskelig å ri henne da. I travet er hun helt fin. Før hun ble skadet var hun svak i rygg og bakpart så det var vanskelig å ri henne rund og til tøylen. Dette har hun blitt mye bedre på - tror det hjalp med mye klatring i skritteperioden. Nå går hun rimelig fint til tøylen i trav og bruker ryggen bra, men i galoppen vil hun ikke være "på jobb" i det hele tatt. Noen ganger når jeg rir med gogue (en type hjelpetøyle) går det helt fint, men uten dette biter hun seg fast og stikker. Jeg har også fått hjelpe av enda mer rutinerte ryttere, men ingen har fikset det ordentlig. Har dere noen råd til meg ? Hun er jo en sprangponny, men nå lurer jeg veldig på hvordan jeg skal få henne tilbake på sprangbanen og håndtere henne der når hun bare løper fra meg i bakkearbeidet. Jeg rir henne på tredelt-trinsebitt.
Mvh. Beno

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  15:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert på at hun er sterk nok til å galoppere enda? Har hun vært i gang lenge?
Hege Gå til toppen av siden

beno

Skrevet - 29/12/2006 :  16:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har vært i gang i 1 1/2 mnd. nå, men var jo fra før i full konkurranseform på LA-nivå i sprang. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/12/2006 :  18:51:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
det ene spørsmålet må jo bli om hun er sterk nok til å galopere enda. det har ikke å gjøre med hva hun har gjort før eller hvor lenge hun er skrittet, men hvor sterk hun er i rygg og bakpart ....

det andre må være .. kanskje noe har låst seg i kryss, bakpart eller lignende, som bivirkning av skaden ,,,og en sjekk av ryggen må til ?

det tredje må være ... er alt som det skal i munnen ?

Noe prøver den og si deg iallfall :)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  19:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være noe med bakpart og/eller rygg ja. Vil anbefale deg å feks få en equieterapaut til å sjekke hesten din. Har selv opplevd hester med problemer med enten låsninger eller stivhet i bakparten, og det går veldig utover galoppen. Og selv om hesten var i toppform før, behøver ikke alt "være på plass" enda. 1/2 år er lenge, og 1 1/2 måned er lite, ting tar tid!
Hege Gå til toppen av siden

sweeteyes

» VIP

Skrevet - 10/04/2007 :  13:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg hadde akkurat samme problemet på fjordingen min. Han er vell mer spranponni enn dressurponni, men prøver så hardt han kan, så det kommer seg vell etterhvert! Men han spran også fra meg i galoppen inne, nesten uansett hva jeg gjorde, men på tur kunne han fatte kortkort galopp. Husk på at det er mye vanskeligere for hesten å galoppere inne! Men fikk grundig hjelp, gikk sakte fram, volter i skritt og trav, overganger, serpentiner, løshopping, mye bakkearbeid med bommer slik at han måtte bruke ryggen. Han fikk også en fullstendig skjekk av egen rygg, og nå venter jeg på ny sal. Vi har ikke fullført helt frem til mållinja enda, men vi kommer oss dit! Og husk: Når du skal ta halvparade i galopp, pass på å gjøre det når hesten er i lufta, det er da du kan korte ned steget. Dersom hestens ben er nede i bakken for å skyve fra, er det vanskelig å bremse en hest som ikke er sterk nok til det:)! Du får ha lykke til!
Gå til toppen av siden

ThereseJ

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  20:25:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseThereseJ  Svar med kopi av melding
Føyer meg til de over her, kanskje hun rett og slett ikke er sterk nok til å gå i riktig tempo i galoppen? Slet selv med dette på min forrige ponni, men etter _mye_ trening i trav, og mange fatninger/få galoppsteg-trening over en periode kom det seg betraktelig.
:)
Lykke til!

andùnë dû falas girith hìni... Gå til toppen av siden

Christina_Pilenda

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  22:01:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChristina_Pilenda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChristina_Pilenda  Svar med kopi av melding
er kanskje ikke lurt og begynne på bane etter bare 1 måned med fullpakka arbeid til hesten ?

siden du har skrittet mye og klatret mye i bakker betyr jo ikke dette at ''ja nå skal vi gallopere ja, jihaa'' man må jo få tilbake de musklene som var der.. du kan jo fortsette med klatring og ri en del tur. og etter hvert begynne på bane..

men har du sjekket munnen til hesten din ?
og kanskje ryggen som noen nevner ?

LØPER UT;
men om problemet har blitt at hun stikker for deg og hu VET du ikke klarer og stoppe med mindre hu stopper. så vill jeg anbefale og bli med henne, liksom slik at du sier ''ja dette er gøy, løp fortere'' mange reagerer på dette og blir mere slik ''ehm? du VILL jeg skal løpe? neimenn da er da ikke dette noe gøy mere!''
man må bare prøve og være smartere en hesten noen ganger og lure oss unna, for de er jo MYE sterkere enn oss!

om dette ikke funker kan du jo prøve og VRII henne til sia. med en gang hu løper ut tar du fatt i den tøylen på den ene sia du bestemmer for og vriii henne og da må hu løpe med hodet på siden og da sakker de som regel farten 'litt'! varierer ifra hest til hest.

BUKKING;
min hest bukka også mye før. jeg visste ikke akkurat hva jeg skulle gjøre men fikk tips om at når hu bokka så måtte jeg sette i sporene mine(dvs at du må nesten ri med sporer om dette skal ha en sjanse til og funke da, iallefall slik jeg fikk det til) og daske HARDT med pisken(dressur pisk så man pisker på en måte ned bakparten) EN gang. fortsetter hesten gjør dette om igjen.
sist hesten min bukka for lenge siden og jeg gjorde dette prøvde hu seg en gang til og jeg gjorde det samme og lata som ingenting var skjedd og fortsatte med det vi dreiv med gadd ikke hu og bukke mere forde at hu bare fikk igjen forde og etter det gadd jeg ikke bry meg mere så jeg fortsatte bare!

er ikke akkurat proff på dette. men var bare noen tips som jeg har ærfart at funker

lykke til!

It's my life and it's now or never .. I ain't gonna live forever Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2007 :  22:58:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
lite tillegg til det christina sier: hvis du stopper på en tøyle (one rein stop) må du passe på at du drar i "riktig" tøyle etter hvilken galopp hesten er i. hvis f.eks. hesten går i høyregalopp må du ta i høyretøylen. hvis ikke kan hesten styrte, visstnok!

jeg tror ikke jeg ville satt sporer hardt i siden på noen hest uansett. hvis den bukker, bare ri godt fram, se opp (så du ikke tipper fram) og ignorér det. men det var vel ikke problemet til denne rytteren heller, vel?

for å styrke henne og gjøre henne mer oppmerksom på dine signaler kan du ri masse masse galoppfatninger. bare galoppér to-tre steg, før du bryter av, traver f.eks. 10 steg, fatter på nytt osv. Gjenta det mange ganger.. (ikke slit henne helt ut, så klart). tren også overganger mellom andre gangarter og bruk så lite tøyle som mulig..
lykke til

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

*stjerna*

» VIP

Skrevet - 14/04/2007 :  23:38:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er mangel på muskler som er problemet, kan du kanskje tømmelongere hesten din i galopp, til den blir sterk nok? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.