hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tar jeg feil?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 tar jeg feil?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  09:23:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nå er det snart nyttårs aften og da begynner heste folk og bekymre seg for dyrene.

leste på hest.no om og forberede seg på nyttårs aften.

man skal putte bommul i hørene på hestene
skry på radio
og lys
og helst være i stallen.

jeg synes selv dette vil virke mer skremmende for hesten enn noe annet.

sikkert ikke veldig godt og få bommul stappet inn i ørene
eller at radioen står ¨på, det er da ikke normalt
eller lyse blir sånn plutselig skrudd på og folk går hvileløst rundt i stallen og passer på.

tror dette jager opp hestene mer.

HVA MENER DU

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Silvershining

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  09:36:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilvershining  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilvershining  Svar med kopi av melding
Jeg mener at dette er unødvndig, men noe man må se an på hvert inivid.
Selv lar jeg lyset stå på, og gir hestene haugevis av grovfor og ekstra mye halm.
Er nede og titter inn vinduet en gang når det smeller som verst, men er aldri noe "spenning"

Fullblodsen ligger alltid nede og sover når jeg kommer i stallen førte nyttårsdag

I år er første gang vi skal ha noen av hestene på utegang på nyttårs aften, og jeg kommer ikke til å stenge dem inne. føler at de har det bedre når de ser hva som skjer.

Vakkert som sølv, hjerter av gull
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  11:15:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Gjør ikke så mye utav det i grunn. Sørger for at de har mat og har lyset på. Lyset på da det gjør at de ikke ser lysorkestret på yttersiden like bra.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  13:04:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
synes litt synd på de hestene som har øra stappet med bommel eller ober eller hva folk vil stappe i øra dems og musikk og lys og masse folk i stallen

*ja ja det er litt overdrevet men alikevel*

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  13:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Ene hesten i stallen er helt koko så stalleier + eieren av hesten skal vøre i stallen, men tror aldri garsy har slått seg vrang ass, men kansje det smitter over nå? den hesten i stallen som ikke tåler nyttårsaften må enten dopes eller ha noen til seg heeele tiden...

Jeg og samboeren skal mest sansynelig til mamma så har ikke mulighet til å dra til stallen, men etter 8 nyttårsaftener så skulle man tru det gikk bra

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/12/2006 :  15:44:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene blir da ikke redde om radioen står på eller om lyset står på. Det er en normal greie det selvom den ikke pleier å stå på om natten.

Men hva man gjør kommer an på hesten. Noen hester vil bli mer paniske av bimull i ørene fordi dde *mister* en sans, andre vil roe seg når smellene ikke er så voldsomme. Hvis de reagerer på lysglimtene, så blir glimtene litt mindre om man har på lys selv, og kansjke også blender vinduene. Andre blir igjen livredde av å ikke se hva som skjer

Mener du virkelig at hvis hesten er livredd, eller man ikke vet hvordan esten reagerer, at man ikke skal være i stallen og observere den ?????? Tenk om hesten blir så panisk at den regelrett skader seg selv, og stresser opp resten av stallen ???? Er hestene redde, SKAL!!!!!! det være folk til stede i stallen og prøve å roe dem og holde øye med dem.

Vi må gjøre de tiltakene som skal til for VÅR hest, og da må vi også finne ut hvor redd den blir og hvor store tiltak som må gjøres. Heldigvis slipper jeg noen tiltak i det hele tatt , for hestene min gir blanke.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  00:01:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Alle hester er forskjellige, og det må man da få lov å ta hensyn til. Jeg synes det er mere synd i en hest som står livredd på boksen sin, hvor eier ikke gidder gjøre noen form for tiltak, en hester som kanskje får ha lyset på, ha noen rundt seg o.l.
Det er ingen fasit på hvordan de reagerer på det. Mine har lys på, og mat, og da går alt så fint så. Jeg synes vertfall ikke det er synd i dem av den grunn. Hvorfor skulle det være det? Lys og mat.. skummle greier.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  03:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
I de 23 årene jeg har hatt hester i stallen på Dalbo har det ALDRI vært noe problem med litt smell og lysglimt på nyttårsaften. Hestene har ikke reagert i det hele tatt.

Man bør jo ikke LAGE seg problemer på forhånd.....

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  09:36:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Dette er første nyttår jeg har Cheri, så jeg aner ikke hvordan hun vil reagere på raketter...

Vi pleier å dekke til vinduene i stallen, ellers ikke gjøre noe spesiellt. Håper det ikke smeller så voldsomt rundt stallen...

Nå har jeg aldri vært i stallen på nyttårsnatten, så jeg VET ikke hvordan de reagerer, om de er redde, hvem som er redde osv. :s

Men å skru på radioen på full guffe og stappe ørene med bomull tviler jeg på min hest hadde likt. Prøver egentlig bare å gjøre ting normalt=)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  14:13:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
*har ikke lest andre innlegg enn hoved inlegget*

I fjor stod hestene ute hos oss, første gang vi har gjort det sånn. Vi ga dem høy også løpte de litt rundt ogsånn. Hoppa mi synes nok det var ganske skummelt, vallaken til venninna mi tok det litt mer med ro. Var ikke veldig hyggelig å se på hesten min som løpte rundt og var redd, men etterhvert roet begge to seg.

I andre år før dette har vi hatt dem på stallen, men dette funka egentlig veldig bra

Haoli <3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/12/2006 :  16:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er da vel ikke snakk om å ha radoien på på full guffe ????

NOEN HESTER er hysteriske på nyttårsaften, på samme måte som noen hunder regelrett må dopes ned den kvelden. HVis disse hestene blir roligere av å ha på lys og litt lyd og blendede vinduer , så hva iallverden er galt med det da ???

OG: TIl dere som ikke VET hvordan hestene deres oppfører seg på nyttårsaften ..... det er virkelig skremmende og høre synes jeg .
Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  19:07:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Vi har radioen på i stallen 24-7 hele året, og hestene trives med det, og liker det.
Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  00:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Har aldri vært noe problem her i oslo. Rakettene starter gjerne noen dager før, så hestene får på en måte forberedt seg. hørte de første rakettene for to dager siden. Vi lar bare hestene ha det som de pleier å det, og det funker som regel best. Ville ha blitt litt rart for oss om vi plutselig skulle ha slått på lyset midt på natta, og deretter kommer det masse smell. og om noen av hestene her hadde reagert, så hadde alternativet vært og gitt beroligende midler.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  00:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

OG: TIl dere som ikke VET hvordan hestene deres oppfører seg på nyttårsaften ..... det er virkelig skremmende og høre synes jeg .

Opprinnelig postet av summer

kan jo være at noen ikke har hatt hestene sine et helt år ennå.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/12/2006 :  08:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kan jo være at noen ikke har hatt hestene sine et helt år ennå.

Jeg sikter til innlegg hvor folk har hatt hestene sine i mange år og ikke vet om de reagerer på nyttårsaften. Jeg går ut fra at folk som har ny hest også tar og sjekker den i 24tiden på søndag, slik at de vet hvordan det går.
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 29/12/2006 :  12:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg bor på gården har jeg ofte vært i stallen på kvelden.
Hos oss har vi lyset på, og radioen på. Men ikke full guffe. Helt normalt, slik vi har på den om dagen hvis den er på.
Stalldørene er lukket, og da hører man faktisk ikke så mye smell inne i stallen. Litt men ikke mye.
Vi pleier å være flere som samles i stallen på nyttår. Står ute utenfor stallen å ser på rakettene og sjekker hestene innimellom.
Når alt er over, slukker jeg lyset og drar ut radion, så alt er normalt igjen.
Men i år skal jeg ikke være der, så da får noen andre jobben med å slukket.
Hos oss har det smelt raketter i over en uke, og med en hest som er redd for fyrverkeri har det vært umulig å ri. Gleder meg til alt er over om ca 1 uke...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.